• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dela med er av era nybörjarmisstag!

Buffi

Panerai
Mitt största misstag var knappast någon katastrof, men när jag var rätt ny och läste på om Automatiska ur, så såg jag folk hypea Seiko 5 som bra instegsmodeller till automater och köpte en SNK793 för att testa hur dom är i alla fall.

Då ägde jag redan köpt två andra klockor i prisklassens strax över (Orient Bambino och en Seiko SSC019P1), och jämfört med dem så kändes SNK793 verkligen... pinsamt jättebillig. Speciellt länken var ett skämt, och jag sålde vidare den med en liten förlust ganska direkt. Absolut ingen katastrof, men kändes lite pinsamt när man packade upp den och insåg att den kändes som en leksak.

Om man ska se till något positivt man gjorde i början så är fortfarande den första klockan jag köpte (SSC019P1) en klocka jag gillar väldigt mycket, och jag roterar den fortfarande då och då med Speedmastern som jag nästan alltid har annars.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ett annat kostsamt nybörjarmisstag är att köpa nytt utan att skaffa kunskap om dess värde på begagnatmarknaden.
 
Det värsta nybörjarmisstaget jag gjort är att köpa en tvåfunktionsklocka med bara visare och datum. Den såg snygg ut från början men var så tråååååkig. Det misstaget gör jag aldrig om igen.
 

Fadershan

Patek
Det vore kul att höra lite storys om vilka nybörjarmisstag ni har gjort!

Jag har ett gäng på lager. Kan börja tråden med att berätta om då jag var helt färsk på klockor. Grönaste grön. Jag hade fattat tycke för en bild på en Rolex Datejust och gav mig i kast att kolla prisläget på en vintage. På något vänster hittade jag till chrono24 och skrev in "Rolex Datejust" samt tickade i boxarna för 1981 och äldre.

När jag läste produktbeskrivningarna märkte jag något som förbryllade mig. Trots att klockorna var angivna som "mint condition" var det förvånansvärt många DJs som hade problem med datumvisningen. Jag klickade vidare klocka för klocka och ta mig fan hade nästan varenda DJ samma problematik.

Värdelöst tänkte jag. Jag kan ju inte köpa mig ett trasigt ur för dyra penningar. Det är ju tidernas idiotinvest.

Jag blev rejält avtänd på Rolex. Så ofattbart att de kunde ha så pass gott rykte trots att de flesta äldre datejusts har problem med just datumet.

Någon vecka gick och jag började läsa på lite mer om klockor. Hittade till hodinkee och en artikel med titeln "Great Watch Complications yada yada".

Jag stirrade på rubriken säkert 15 sekunder. Sedan trillade polletten ner. När man pratar komplikationer inom klocksvängen åsyftas alltså klockans funktioner snarare än vad som är trasigt... :wideyed:

Tummen upp till Chrono24 som sedan en tid tillbaks noobanpassat sidan så att det inte längre står "Complications". Man har ersatt med det mycket snällare begreppet "Functions".

Vilka skämskuddar sitter ni andra på?
hahahahah tack! Jag har gjort samma tankevurpa på chrono24 :)
 

M021

Rolex
2-Faktor
Spontanköpte en Zenith för 77' när min vän som jobbar i klockbutik bjöd in mig till butiken efter lunchen, blev ivrig då listpriset låg på 140' , dock märkte jag att Zenith är ohett i Sverige och denna såldes för ca 40' mindre.
 

Ontrackpiraten

Rolex
2-Faktor
Jag köpte en speedmaster reduced och trodde att jag skulle vara nöjd med den. Det var jag inte, sneglade åt månklockan varannan dag efter detta. Välj inte budget alternativet, följ ditt hjärta.
 

Fadershan

Patek
Spontanköpte en Zenith för 77' när min vän som jobbar i klockbutik bjöd in mig till butiken efter lunchen, blev ivrig då listpriset låg på 140' , dock märkte jag att Zenith är ohett i Sverige och denna såldes för ca 40' mindre.
Vad var det för Zenith? Tycker det är superballa ur. Sålde du en Zenith listad för 140k för 37k eller 100k? :)
 

DiverSailor

Breitling
Jag vet inte riktigt om jag ska kalla detta för ett misstag eller bara ren och skär idioti. Hursomhelst är jag förvisso nybörjare.

Få människor vet om att jag har haft två stycken Orient Bambino i mino ägo. Exakt samma klocka och exakt samma modell. Varför då? Den första råkade jag glömma kvar på Gellért Hotel i Budapest inne på toaletten i mitt hotellrum. Jag är helt stensäker på att den låg kvar i en av plastmuggarna som alltid brukar finnas inne på rummen. Ringde till hotellet och frågade efter klockan men enligt receptionisten hade städerskan inte hittat den ... yeah right ... I ren och skär panik beslöt jag mig för att beställa en ny klocka i syftet att maskera för min omgivning att jag hade varit så gränslöst klantig. Det värsta av allt är den nuvarande Bambinon har börjat krångla och är numera nästintill obrukbar. Jag är normalt sätt inte vidskeplig, men det vilar tamejfan en förbannelse över den klockan. Köpa ... någon? ;)
 
Senast ändrad:

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Blivit förälskad och beslutat att köpa en Vacheron Constantin Overseas. Letat i ett år och slutligen slagit till - utan att någonsin ha känt på den eller ens sett någon "in real life".

Paketöppning. Vred och vände - knappt en repa. Störtnöjd. Ställa tid och datum. Check! Prova chronografen. Tryckte på knappen. Inget hände. Tryckte hårdare. Fortfarande inget....

Svettnigar. Blodtrycksfall.

Rakt in i "Denial*": Nä, nä, detta händer inte...

Tog ett litet tag, sedan in i "Resistance*": Den DJÄ..LEN skall betala tillbaka. Och jag skall hänga ut honom på varenda forum. Och anmäla till Ebay och PayPal och...

Ok, andas lite. Vad gör jag nu då? In i "Exploration", kolla Ebay's regler och googla lite problem med Overseas chronografer för att få kanske få en uppfattning om reparationskostnad. Det går kanske att rädda...

Menhallåväntalitenu - vad är det där för bild? Ser ju inte alls ut som min tryck-knapp?

VC OS tryckknapp.jpg


Skruva lite - ett lätt tryck på knappen och rätt in i "Commitment*". Detta är en av mina givna keepers...

* känslofaser vid förändring, se tex. http://www.leadershipthoughts.com/a-sense-of-urgency/
 

Fadershan

Patek
Blivit förälskad och beslutat att köpa en Vacheron Constantin Overseas. Letat i ett år och slutligen slagit till - utan att någonsin ha känt på den eller ens sett någon "in real life".

Paketöppning. Vred och vände - knappt en repa. Störtnöjd. Ställa tid och datum. Check! Prova chronografen. Tryckte på knappen. Inget hände. Tryckte hårdare. Fortfarande inget....

Svettnigar. Blodtrycksfall.

Rakt in i "Denial*": Nä, nä, detta händer inte...

Tog ett litet tag, sedan in i "Resistance*": Den DJÄ..LEN skall betala tillbaka. Och jag skall hänga ut honom på varenda forum. Och anmäla till Ebay och PayPal och...

Ok, andas lite. Vad gör jag nu då? In i "Exploration", kolla Ebay's regler och googla lite problem med Overseas chronografer för att få kanske få en uppfattning om reparationskostnad. Det går kanske att rädda...

Menhallåväntalitenu - vad är det där för bild? Ser ju inte alls ut som min tryck-knapp?

VC OS tryckknapp.jpg


Skruva lite - ett lätt tryck på knappen och rätt in i "Commitment*". Detta är en av mina givna keepers...

* känslofaser vid förändring, se tex. http://www.leadershipthoughts.com/a-sense-of-urgency/
Aahahaha tack! Bra att det löste sig! :)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
För några år sedan budade jag hem en Favre-Leuba. Något förvånad när den kom och var en damklocka:)
Tog fram den nu och den tickar på fint trots att jag inte rört den på många många år.
IMG_0123.JPG
IMG_0120.JPG
Det är dessutom en Sk. Mumbai-vintage tyvärr. Ommålad/ ihopplock/ ren fejk, ofta med ursprung ifrån Indien därav smeknamnet.
 

Veratio

Cartier
Det är mest småsaker.

Sätta tubes på klocka utan lugholes. Stämjärn och hammare löser det!

Köpte inte en Omega Speedmaster i USA för några år sedan, i tokbra skick, för 10 500 kr.

Haft en Speedmaster Date, köpte den för att jag trodde det var en Speedmaster, men den var mindre och beige utan dess like. Sålde den med förlust efter två veckor.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Haha ja det var något nytt, Sub med PCL... men han kan ju iofs ha haft den dåliga smaken att själv få mittlänkarna polerade. Eller fake. Eller länk från annan klocka.
 

UNO

Panerai
Den intensiva AquaTerra-tråden påminde mig om när jag köpte en Quartz AquaTerra utan att förstå det var just Quartz.
Bidragande till detta var kaos med bla svårt sjuka föräldrar och att handlarn lämnade en broschyr med automaten markerad...
Jag vill minnas att prisskillnaden var mindre då 2006.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
I början av mitt intresse för klockor snackade jag med en mycket klockintresserad bekant. Man ville ju framstå som lite påläst man råkade blanda ihop kronograf, chronometer mm. och drog till med kronolog(!). Jag nämnde det ordet flera gånger och jag märkte hur han funderade..."De är ju schyssta de där med kronolog..."
Förstod relativt snart att jag inte imponerat direkt ... :banghead:
 
Topp