Erikson Urhandel

Dela med er av era nybörjarmisstag!

Diskussion i 'Diskussion' startad av DiscoPapa, 28 augusti 2016.

1. Gaius

Gaius Rebel soldier

Från:
    Göteborg
    Bra idé på tråd så att man inte göra samma misstag som andra:banghead:

2. Buffi

Buffi Stormtrooper

Mitt största misstag var knappast någon katastrof, men när jag var rätt ny och läste på om Automatiska ur, så såg jag folk hypea Seiko 5 som bra instegsmodeller till automater och köpte en SNK793 för att testa hur dom är i alla fall.

Då ägde jag redan köpt två andra klockor i prisklassens strax över (Orient Bambino och en Seiko SSC019P1), och jämfört med dem så kändes SNK793 verkligen... pinsamt jättebillig. Speciellt länken var ett skämt, och jag sålde vidare den med en liten förlust ganska direkt. Absolut ingen katastrof, men kändes lite pinsamt när man packade upp den och insåg att den kändes som en leksak.

Om man ska se till något positivt man gjorde i början så är fortfarande den första klockan jag köpte (SSC019P1) en klocka jag gillar väldigt mycket, och jag roterar den fortfarande då och då med Speedmastern som jag nästan alltid har annars.

3. UNO

UNO Y-Wing pilot

Från:
    Bullshit City
    Köpte en 16613, skräplänk !
    Några år senare är jag nöjd med min 116713, länken är halva klockan.

Apansson och Stefanweei gillar detta.
  4. stelah

stelah X-Wing Pilot

Mitt största misstag är nog att underskatta kvalitén på ETA-verk.

5. stelah

stelah X-Wing Pilot

Ett annat kostsamt nybörjarmisstag är att köpa nytt utan att skaffa kunskap om dess värde på begagnatmarknaden.

6. Sportmats

Sportmats Rebel soldier

Det värsta nybörjarmisstaget jag gjort är att köpa en tvåfunktionsklocka med bara visare och datum. Den såg snygg ut från början men var så tråååååkig. Det misstaget gör jag aldrig om igen.

7. Fadershan

Fadershan Y-Wing pilot

hahahahah tack! Jag har gjort samma tankevurpa på chrono24 :)

DiscoPapa gillar detta.
  8. M021

M021 X-Wing Pilot

Spontanköpte en Zenith för 77' när min vän som jobbar i klockbutik bjöd in mig till butiken efter lunchen, blev ivrig då listpriset låg på 140' , dock märkte jag att Zenith är ohett i Sverige och denna såldes för ca 40' mindre.

9. Ontrackpiraten

Ontrackpiraten Stormtrooper

Jag köpte en speedmaster reduced och trodde att jag skulle vara nöjd med den. Det var jag inte, sneglade åt månklockan varannan dag efter detta. Välj inte budget alternativet, följ ditt hjärta.

Makkanxd gillar detta.
  10. Fadershan

Fadershan Y-Wing pilot

Vad var det för Zenith? Tycker det är superballa ur. Sålde du en Zenith listad för 140k för 37k eller 100k? :)

11. M021

M021 X-Wing Pilot

12. Fadershan

Fadershan Y-Wing pilot

wow ja det var inget vidare andrahandsvärde :)

13. Nero13

Nero13 Y-Wing pilot

Från:
    Östergötland
    Mitt största misstag har nog varit impulsköp utan att läsa på innan, samt att ha tålamod och inte bara köpa första bästa :)

Ontrackpiraten gillar detta.
  14. DiverSailor

DiverSailor Ewok

Jag vet inte riktigt om jag ska kalla detta för ett misstag eller bara ren och skär idioti. Hursomhelst är jag förvisso nybörjare.

Få människor vet om att jag har haft två stycken Orient Bambino i mino ägo. Exakt samma klocka och exakt samma modell. Varför då? Den första råkade jag glömma kvar på Gellért Hotel i Budapest inne på toaletten i mitt hotellrum. Jag är helt stensäker på att den låg kvar i en av plastmuggarna som alltid brukar finnas inne på rummen. Ringde till hotellet och frågade efter klockan men enligt receptionisten hade städerskan inte hittat den ... yeah right ... I ren och skär panik beslöt jag mig för att beställa en ny klocka i syftet att maskera för min omgivning att jag hade varit så gränslöst klantig. Det värsta av allt är den nuvarande Bambinon har börjat krångla och är numera nästintill obrukbar. Jag är normalt sätt inte vidskeplig, men det vilar tamejfan en förbannelse över den klockan. Köpa ... någon? ;)

Senast ändrad: 30 november 2016
    rdianat, Mforce, Frodda och 1 annan gillar detta.
  15. bbits

bbits Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Blivit förälskad och beslutat att köpa en Vacheron Constantin Overseas. Letat i ett år och slutligen slagit till - utan att någonsin ha känt på den eller ens sett någon "in real life".

Paketöppning. Vred och vände - knappt en repa. Störtnöjd. Ställa tid och datum. Check! Prova chronografen. Tryckte på knappen. Inget hände. Tryckte hårdare. Fortfarande inget....

Svettnigar. Blodtrycksfall.

Rakt in i "Denial*": Nä, nä, detta händer inte...

Tog ett litet tag, sedan in i "Resistance*": Den DJÄ..LEN skall betala tillbaka. Och jag skall hänga ut honom på varenda forum. Och anmäla till Ebay och PayPal och...

Ok, andas lite. Vad gör jag nu då? In i "Exploration", kolla Ebay's regler och googla lite problem med Overseas chronografer för att få kanske få en uppfattning om reparationskostnad. Det går kanske att rädda...

Menhallåväntalitenu - vad är det där för bild? Ser ju inte alls ut som min tryck-knapp?

VC OS tryckknapp.jpg

Skruva lite - ett lätt tryck på knappen och rätt in i "Commitment*". Detta är en av mina givna keepers...

* känslofaser vid förändring, se tex. http://www.leadershipthoughts.com/a-sense-of-urgency/

krosjo, Dru, 903lew och 11 andra gillar detta.
  16. Adam John

Adam John Rebel soldier

Ville ha en Daniel Wellington för lite mer än två år sedan...

Arnholm och The lord gillar detta.
  17. Fadershan

Fadershan Y-Wing pilot

Aahahaha tack! Bra att det löste sig! :)

bbits gillar detta.
  18. Brage

Brage Rebel soldier

Från:
    Valhall
    Jag trodde att 30 meter vattenskydd, var lika med att du kan vara 30 meter under vattnet. Behöver nog inte säga mer än så.

Erik1, Brutus, Kattvakt och 9 andra gillar detta.
  19. Erik1

Erik1 Tie Fighter pilot

Från:
    Stockholm
    Det är dessutom en Sk. Mumbai-vintage tyvärr. Ommålad/ ihopplock/ ren fejk, ofta med ursprung ifrån Indien därav smeknamnet.

Bojke gillar detta.
  20. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Tie Fighter pilot

Från:
    Ulricehamn
    Att jag inte köpte en Speedy.
    Fick pris på 26' på Helsinki flygplats för en Speedy.
    Köpte inte.
    Nu kostar en begagnad mer än så...

Zalath och Jimpa gillar detta.
  21. bbits

bbits Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Jo, till slut - var dock över en timme av mitt liv som jag inte vill återuppleva... Har varit betydligt bättre på att läsa på om klockan i förväg vid mina inköp efter denna gången...

Fadershan gillar detta.
  22. Wboy

Wboy Y-Wing pilot

Jag började hänga här... :bag:

bbits, Fadershan, M.L. och 2 andra gillar detta.
  23. Veratio

Veratio Stormtrooper

Från:
    Malmö
    Det är mest småsaker.

Sätta tubes på klocka utan lugholes. Stämjärn och hammare löser det!

Köpte inte en Omega Speedmaster i USA för några år sedan, i tokbra skick, för 10 500 kr.

Haft en Speedmaster Date, köpte den för att jag trodde det var en Speedmaster, men den var mindre och beige utan dess like. Sålde den med förlust efter två veckor.

DiscoPapa gillar detta.
  24. Namaste

Namaste Rebel soldier

+1 på den

Frech och Brage gillar detta.
  25. Snilsson

Snilsson Stormtrooper

Ville inte ha en DW för ett par år sedan för att det var så tråkigt och mainstream. Köpte en GANT istället. :):arghh:

Stefanweei, Åskviggen och DiscoPapa gillar detta.
  26. Pinsam

Pinsam Rebel soldier

Från:
    Göteborg
    Roligaste tråden. Fler historier tack!

27. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    PCL..

Echo Delta gillar detta.
  28. Nicbex

Nicbex X-Wing Pilot

Haha ja det var något nytt, Sub med PCL... men han kan ju iofs ha haft den dåliga smaken att själv få mittlänkarna polerade. Eller fake. Eller länk från annan klocka.

29. UNO

UNO Y-Wing pilot

Från:
    Bullshit City
    Den intensiva AquaTerra-tråden påminde mig om när jag köpte en Quartz AquaTerra utan att förstå det var just Quartz.
    Bidragande till detta var kaos med bla svårt sjuka föräldrar och att handlarn lämnade en broschyr med automaten markerad...
    Jag vill minnas att prisskillnaden var mindre då 2006.

30. Airman

Airman X-Wing Pilot

I början av mitt intresse för klockor snackade jag med en mycket klockintresserad bekant. Man ville ju framstå som lite påläst man råkade blanda ihop kronograf, chronometer mm. och drog till med kronolog(!). Jag nämnde det ordet flera gånger och jag märkte hur han funderade..."De är ju schyssta de där med kronolog..."
    Förstod relativt snart att jag inte imponerat direkt ... :banghead:

vonhall, Erik1, eriksson850 och 4 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield