• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dela med er av era nybörjarmisstag!

Nicbex

Audemars
2-Faktor
I början av mitt intresse för klockor snackade jag med en mycket klockintresserad bekant. Man ville ju framstå som lite påläst man råkade blanda ihop kronograf, chronometer mm. och drog till med kronolog(!). Jag nämnde det ordet flera gånger och jag märkte hur han funderade..."De är ju schyssta de där med kronolog..."
Förstod relativt snart att jag inte imponerat direkt ... :banghead:
Haha :D
 

EWGM

Breitling
Min SKX var min första "riktiga" klocka. Den var också min första med skruvad krona.
Glad över min nya fina klocka skulle jag ställa in tiden. Gick för h-e inte att dra ut kronan. WTF?
In med det tunga artilleriet - med en tång och lite våld borde det väl funka? Nähä! Lirkade ett tag med tången innan jag kom till insikt.:oops:
Fortfarande ser man skadan av tången.:rolleyes:
dsc_0667-jpg.56477
Så mycket karaktär på den nu :D
 

Leafvalley

Cartier
Simmade efter en kanotfärd med min, då, dress klocka, den hade ju 3 atm!!! Tre atmosfärers tryck asså, då borde den tåla lite bad... eller inte... :banghead:
Tur nog så var det en Gucci klocka :p numera utbytt mot en Cartier med 3 atm...:pompus:
 

Skeeter

Panerai
Eftersom min allra första klocka var en manuell Certina så fick jag klockor med modersmjölken så att säga, började med manuell, 2x, sedan digital 2x och quartz 3x innan jag hittade tillbaka, varvet runt kan man säga... inga misstag på vägen o_O
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Jag var hemma hos en viss känd profil här på KS för att låna en viss legendarisk Seiko. Han skruvar ut kronan för att visa mig att man kan ladda klockan genom att vrida kronan. Och meddelar att reserven är på typ 40h. Jaha, perfekt, svarade jag. Efter ett och ett halvt dygn försöker jag vrida ut kronan för att ladda klocka... Men den sitter som berget. "Fa-an, reserven är snart slut, måste ladda klockan". Får efter ett samtal veta definitionen på en automat. Mitt svar: Å-fan.
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Jag trodde att 50 m vattentäthet betydde just att man skulle kunna dyka med klockan till 50 meters djup. Så då borde man väl kunna duscha med klockan?

När jag hade köpt min första klocka med handuppdragning (Orient Bambino) tyckte jag att det verkade vara väldigt dålig gångreserv. Tills jag kom på att jag hade vridit kronan åt fel håll...
 

Frech

Breitling
Det var ganska nyligt, men innan jag blev riktigt intresserad. Köpte en klocka från ett nystartat svenskt märke. Tyckte det lät coolt med "hybridverk" (och nu kanske ni anar vilket märket i fråga är) och såg en recension som hävdade att den var betydligt mer prisvärd än en Tissot i samma prisklass (vilket förvisso kan vara sant, vad vet jag?), och saken var klar. Kan tillägga att även om jag ångrar köpet, vidhåller att den är snygg.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Det var ganska nyligt, men innan jag blev riktigt intresserad. Köpte en klocka från ett nystartat svenskt märke. Tyckte det lät coolt med "hybridverk" (och nu kanske ni anar vilket märket i fråga är) och såg en recension som hävdade att den var betydligt mer prisvärd än en Tissot i samma prisklass (vilket förvisso kan vara sant, vad vet jag?), och saken var klar. Kan tillägga att även om jag ångrar köpet, vidhåller att den är snygg.
Hänger inte alls med. Vad är det för klocka?
 

Frech

Breitling
Om jag nu måste vara explicit... Tusenö. Det blev inkörsporten. Men ytterligare ett tillägg: jag tycker faktiskt de lyckas med att hitta en design som (med hjälp, givetvis) för tankarna till havet.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Om jag nu måste vara explicit... Tusenö. Det blev inkörsporten. Men ytterligare ett tillägg: jag tycker faktiskt de lyckas med att hitta en design som (med hjälp, givetvis) för tankarna till havet.
Aldrig hört talas om det märket. Men kollade upp det nu. Hur får man kopplingar till havet med en kronograf som inte är vattentät ens?
Ser exakt ut som alla kickstarter klockor
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Om jag nu måste vara explicit... Tusenö. Det blev inkörsporten. Men ytterligare ett tillägg: jag tycker faktiskt de lyckas med att hitta en design som (med hjälp, givetvis) för tankarna till havet.
Förstår inte hur alla dessa kickstarterprojekt tänker att de ska lyckas. Finns ju massor av "etablerade" varumärken bättre priser. För att inte tala om vintage.
 
Topp