Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Delikat nytillskott

Diskussion i 'Vintage' startad av Aurum, 15 oktober 2013.

1. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Syndade i den gångna helgen genom att lägga ut en teasertråd om en nyanländ dinka för att senare visa den på årsfesten. Detta ficka jag med all rätt lite kritik för men nu kommer den!

Jag har varit på tank-jakt i snart ett år nu. Jag började med att leta efter en Reverso men snart insåg jag att det fanns fler mer eller mindre bortglömda juveler därute. Folk köper vintagedykare och runda ur som tokar men när det kommer till de lite elegantare kantiga uren svalnar intresset snabbt om det inte är en Reverso. Lite underligt då en stor del av den vuxna befolkningen bär skjorta varje dag och således passar dressur utmärkt och bland dessa är tankerna lite extra kul och udda. Min tankjakt avstannade lite iom mitt köp av en Cartier Tank Americaine i somras men sedan hittade jag tillbaka. Som uppvärmning ropade jag hem den vattenskyddade tanken jag tidigare visat men det skulle komma fler...

Jag hade då en noname jump hour-tank, en defekt amerikansk tank, en vattenskyddad och en från Cartier men det fanns fler där ute. Sedan länge hade jag spanat in ett speciellt verk som jag skulle vilja påstå är det mest intressanta och fina verk utan komplikationer som tillverkats. Den fjärde versionen av verket som konstruerades 1929 tillverkas än idag och inte av vem som helst utan tillverkaren med sin slogan "Horologier de luxe"...

Här ser ni skönheterna, från vänster, 104 (1925), 403 (1927), 409 (1929) samt 101 (1929). Tillverkaren är som ni nu sett JLC, eller leCoultre som de hette fram till 1937 då de officiellt bytte till Jaeger leCoultre. Jaeger var en annan tillverkare man ingick ett samarbete med. Cartier hade exklusivitet på Jaegerverk mellan 1907 och 1922 och detta skall ha varit en anledning till att dessa verk skapades då Cartier ville ha ett litet verk med helt dold krona. Jaeger tog då fram ett unikt verk, kal. 104, som var konstruerad på ett mycket speciellt vis. Då det är allmänt känt att lågfrekventa små verk med små balanshjul har sämre precision byggde man verket i två våningar, duoplan, för att kunna maximera balansens storlek. Man skruvade även upp frekvensen till 21 600 vilket var mycket högt på denna tid. För att återknyta till yrkesskicklighet man hade förr så är det endast ett fåtal hos JLC som kan arbeta på dessa idag, nämligen de urmakarna som även skruvar ihop Gyrotourbillon. Pga detta är maxproduktionen 50 verk per år idag. Nu höll jag på att glömma en liten detalj, detta verk (kal. 101) från 1929 är än idag det minsta urverket. Man hade även ett speciell servicekoncept som byggde på att när ett verk skulle servas byttes verket helt enkelt ut då återförsäljarna hade nya verk liggandes i tuber. Detta gjorde man för att det skulle gå enkelt och snabbt att serva uren.

Okey tänker ni, ett litet damurverk? Precis, eller nästan, för det var prestige i att ha små armbandsur förr, även för herrar. Det var speciellt den första generationen, kal. 104, som användes till herrur. Tänk så elegant smäckra dessa kan bli! Lägg märke till "Montres DUOPLAN Pour Hommes".

Mitt exemplar hade jag stött på tidigare på en fransk finbutik som hade lite objekt online. Den hade även varit med på en specialauktion i Paris där man samlar ca 600 objekt. Men ingen gav den den kärlek den förtjänade så den hamnade på franska eBay tillslut. Efter mycket svårtydd kommunikation och besvär med betalningen då säljaren angivit fel information kom den då tillslut hem till mig!

Så vad kan man mer säga? 37,3 X 18,2 mm och 11,5 mm tjock. Från runt 1930, närmare årtal vet jag tyvärr inte. Viklåset och bandet verkar vara original. Viklåset är tillverkat i silver och påminner starkt om de vi ser på tidiga Cartier. Läste på ett ställe att detta var det första uret med safirglas men det vet jag inget om. Glaset har perfekt passform och är orepat dock. Tavlan är i ett mycket fint skick i art deco-stil med index i spegelfinish. Märkt Jaeger DUOPLAN och swiss. Underbart perlage på boettens hela insida och även på dammskyddet. Allt som allt en given klassiker som är så högkvalitativ att jag får rysningar. Och fin var den när den kom, dubbla priset jämfört med en Reverso.

Xalle, BoEtt, Rolfen och 63 andra gillar detta.
  2. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Lärorikt! Trevlig läsning och kul att du går din egen väg. MEN VAR ÄR KLOCKAN?

Aurum och theargonaut gillar detta.
  3. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Du missade texten i överkant. Nu ligger de där dock!

wundlander gillar detta.
  4. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ah, som du skrev så uppdaterades inlägget visst med bilder. Mycket petit sak det där. Väldigt snygg tavla. Grattis!

Aurum gillar detta.
  5. TomasBc

TomasBc Dirty rotten scoundrel

Riktigt kul läsning! PS. är kär i din Americaine.

Grattis och fint scoutat :)

Aurum gillar detta.
  6. _jonte

_jonte Friends of KS

Wow så häftig, en riktig WIS-klocka. Stort grattis! :)

Aurum gillar detta.
  7. Pappi

Pappi Lilla Fridolf

Tack för intressant läsning. Jag såg (nästan) klockan på festen. Imponerande liten helt enkelt :)

Aurum gillar detta.
  8. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Älskar du går "din" väg! Stenhårt nonchalant!
    Och snygg! Som ett armband... För tjejjer... ;)

iPhone | Tapatalk

Aurum gillar detta.
  9. Bomier

Bomier Friends of KS

Från:
    Bangkok
    Grattis till en fin klocka och för historie lektionen :)

Uppskattas mycket att du tar dig tid att skriva om historien "bakom" klockan, mycket intressant! :)

Mvh
    Micke E

Aurum gillar detta.
  10. Kettil

Kettil Biskop

Grattis. Väldigt fin!
    Vad många missar angående måtten på rektangulära ur är att det är diagonalen man skall fästa avseende vid.
    Boetten på bild är ju faktiskt nästan 42 mm på diagonalen och inte alls väldigt liten!
    T ex ett rektangulärt ur med de skenbart normala måtten 35x45 får en diagonal 57 mm; en grotesk pjäs m a o...;)

Aurum och Ariste gillar detta.
  11. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Riktigt coolt!

Aurum gillar detta.
  12. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Cool klocka :) men jag måste säga att urverket är fanimej kronjuvelen på den

Aurum gillar detta.
  13. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Tack för lektionen. Klockan är underbar, fantastisk urmakarkonst. All cred till dig som kör ditt race, grattis!

Aurum gillar detta.
  14. nifag

nifag Stadsbo

Mycket häftig! Kul att originalbandet verkar vara i så bra skick också. Coolt!

Aurum gillar detta.
  15. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    underbart fin!

stort grattis och väl scoutat

Aurum gillar detta.
  16. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Tack för intressant läsning Aurum! Vilken lösning - boettlock med gångjärn!

Grattis till riktigt fin klocka!

17. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Tackar! Gångjärn precis som nautilusen, likheten är slående.

Fixoflex gillar detta.
  18. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Riktigt underbar!

Äre nåt vattenskydd?

Var det det fina verket som gjorde den så dyr? Cool annorlunda geometri!

19. Reize

Reize Bonde

Från:
    Göteborg, Växjö
    Måste nog säga att det här var den bästa "unboxingen" jag läst här på KS. Du hittar såna läckra, ovanliga juveler med samlarvärde och historier! Att läsa dina trådar är ofta mycket lärorikt och öppnar för nya dimensioner i ens eget klockintresse.

eriksson850 och Ariste gillar detta.
  20. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Nope, bara ett dammskydd. Förmodar att verket var en anledning ja. Var det sedan safirglas hjälpte nog även det till. Solid fin boett med tjocka väggar. Liten men solid!

21. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Tack för intressant läsning! Den hade jag inte tackat nej till!
    Grattis! :)

Aurum gillar detta.
  22. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Cool, och tack för intressant läsning, samt tack för att jag fick klämma på bubblebacken på festen. Så jäkla fin IRL på den tidsenliga länken!

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

Aurum gillar detta.
  23. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Riktigt kul! Ingen tråksub direkt :)

Aurum och Ariste gillar detta.
  24. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Grattis än en gång, en fantastisk klocka och jag uppskattar presentationen med bakgrund och intressant historia. Uppskattar även möjligheten att träffa dig på festen där jag klämde på Några av dina fina klockor...:)

25. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    Fint fint' grattis!

Aurum gillar detta.
  26. Charles_

Charles_ Präst

Stämmer in i kören. Ruskigt tuff!

Aurum gillar detta.
  27. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Grattis och tack för intressant info! :)

28. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Tack för de vänliga orden!

29. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Det där är ju riktigt coolt! En sådan klocka förtjänar en sådan presentation. Tack för intressant läsning.

Aurum gillar detta.
  30. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Tackar! Historien bakom uren och de små nördiga detaljerna är det som gör det. Det var mycket trevligt att få träffa Stockholmsfolket, och de övriga med förståss.