• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Demontering av balanshjul fortsättning.

alexndr

Rolex
2-Faktor
Fortsättning i denna tråd. Blev för mycket bilder att ha det i samma ..

Därefter fram med punsen för verktyget och några lätta knackningar med mässingshammaren. Liverrullen lostnade som förväntat och den verkade vara intakt.

IMG_3444_1024.jpg


IMG_3448_1024.jpg


Därefter dags för verktyget för att demontera själva bommen från balanshjulet.

IMG_3451_1024.jpg


Hjulet placerades i det minsta möjliga hålet där det fortfarande låg an mot plattan. Sedan placerades verktyget över. Tanken är att det skall spänna balanshjulet mot bottenplattan för att minimera skadan på det när balansbommen slås ut.

IMG_3457_1024.jpg


IMG_3456_1024.jpg


Instruktionerna säger sedan att man skall ge punsen ett "sharp blow". Pang och axeln lossnade med en imponerande precision.

IMG_3459_1024.jpg


Notera att nitningen fortfarande är i en del.

IMG_3460_1024.jpg


Gammal axel och ny axel i jämförelse. Notera att det gamla tapparna är kortare och trubbigare är de nya. Motstenarna (som inte är i bild) visade även tecken på nötta axlar då de borrat mindre hål. Antar att det är så här det blir när oljan till slut torkar ut.

IMG_3461_1024.jpg


Nästa gång montering av den nya axeln.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Härligt jobbat!
Kul när folk delar med sig av sina kunskaper. Nu kanske jag snart kommer igång och vågar testa min K&D reverso... :)
 
Topp