Fortsättning i denna tråd. Blev för mycket bilder att ha det i samma ..
Därefter fram med punsen för verktyget och några lätta knackningar med mässingshammaren. Liverrullen lostnade som förväntat och den verkade vara intakt.
Därefter dags för verktyget för att demontera själva bommen från balanshjulet.
Hjulet placerades i det minsta möjliga hålet där det fortfarande låg an mot plattan. Sedan placerades verktyget över. Tanken är att det skall spänna balanshjulet mot bottenplattan för att minimera skadan på det när balansbommen slås ut.
Instruktionerna säger sedan att man skall ge punsen ett "sharp blow". Pang och axeln lossnade med en imponerande precision.
Notera att nitningen fortfarande är i en del.
Gammal axel och ny axel i jämförelse. Notera att det gamla tapparna är kortare och trubbigare är de nya. Motstenarna (som inte är i bild) visade även tecken på nötta axlar då de borrat mindre hål. Antar att det är så här det blir när oljan till slut torkar ut.
Nästa gång montering av den nya axeln.
Därefter fram med punsen för verktyget och några lätta knackningar med mässingshammaren. Liverrullen lostnade som förväntat och den verkade vara intakt.
Därefter dags för verktyget för att demontera själva bommen från balanshjulet.
Hjulet placerades i det minsta möjliga hålet där det fortfarande låg an mot plattan. Sedan placerades verktyget över. Tanken är att det skall spänna balanshjulet mot bottenplattan för att minimera skadan på det när balansbommen slås ut.
Instruktionerna säger sedan att man skall ge punsen ett "sharp blow". Pang och axeln lossnade med en imponerande precision.
Notera att nitningen fortfarande är i en del.
Gammal axel och ny axel i jämförelse. Notera att det gamla tapparna är kortare och trubbigare är de nya. Motstenarna (som inte är i bild) visade även tecken på nötta axlar då de borrat mindre hål. Antar att det är så här det blir när oljan till slut torkar ut.
Nästa gång montering av den nya axeln.