• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den alldeles lagom stora Hamilton tråden

Rulle

Audemars
Tack för det snabba svaret! Lutar åt en Jazzmaster daydate... silver eller blå.
tissot och certina är riktigt bra instegs märken men hamilton är ju mycket roligare för det är ett mer okänt märke i sverige !

Kolla priset hos bodoni via chrono24 sen mailar du olfert och co i tyskland som är ad för hamilton och ber dom matcha priset (vilket dom 99% av alla gånger gör) så får du korrekt garanti och bäst pris

Good luck !
 
Denna var riktigt trevlig:
Skärmavbild 2017-01-31 kl. 22.59.28.png

Ni som har koll på Hamilton, hur skulle ni säga att de står sig i kvalitet jämfört med exempelvis Certina och Tissot?
Den där är jättefin, har tittat mycket på den. Tror att den kan funka bra på både mesh, läder och nato. Men hur är den i storlek tro? Om du köper så måste du fota och skriva nån rad här!
 

Poddradion

Breitling
2-Faktor
Hej Hamiltonfantaster! Jag har länge varit intresserad i en Hamilton khaki king automatic och har själv en seiko sarb 035 (nyskick) som jag verkligen gillar men inte använder så mycket, tror ni att det skulle vara ett schysst byte straight up?
 

Platinum

Cartier
Hamilton ligger på samma nivå som certina!
Har för mig att tissot ligger på "nivån" under i swatchgroups så kallade lista
Okej. Är dom officiella eller är det bara allmänt vedertagna? Vilka inom swatchgroup klassas högst? Går kanske lite OT nu. Ber om ursäkt för det men vill lära mig :)

http://www.swatchgroup.com/brands_and_companies/watches_and_jewelry

Hamilton, Certina och Tissot ligger alla under samma kategori ser det ut som (Middle Range).
 

Griffin

Breitling
Hej. Jag funderar på att göra två flugor på smällen. Jag har nämligen ingen Hamilton och inga skelett i garderoben eller på handleden för den delen. Vad tycker/ tror ni om denna snyggingen? Någon som vet hur den är i verkligheten? Utseende, känsla o kvalitet? "Hamilton Railroad Skeleton Automat"
IMG_6259.PNG
 
Har snöat in ordentligt på Hamilton senaste tiden och främst då deras jazzmaster-modeller. De jag kollat särskilt på är dessa tre:
1.
hamilton-jazzmaster-viewmatic-automatic-men_s-watch-h32515135.jpg


2.
99941134_v_1423878837.jpg


3.
hamilh32505131_2.jpg

(Alla bilder stulna från nätet, -Tack och förlåt!)

Från början tyckte jag att nr 3 med day date var snyggast men nu har jag svängt lite och är nog mest inne på någon av de andra två. Detta beror på att day date-modellen har lite mindre "små-index" mellan de stora indexen och heller inga "fem-mintuters-siffror i ytterkant" (kolla noga så ser ni vad jag menar) och därför så tycker jag att den ser lite minde sportig ut.

Sen är det ju det här med storleken; Alla finns i 40 mm (och även större men det är inte aktuellt) men 1:an och 2:an finns även i 37 mm. Day date-modellen verkar dock inte finnas i mindre än 40. Och jag är livrädd för att 40 ska kännas för stort eftersom jag tycker att urtavlan på klockor utan dykarring kan se ut lite som en stekpanna om de är för stora. Således så tror jag kanske att det är 37 mm jag ska ha. Mina handleder ligger för övrigt på högst normala 17-17,5 cm (Seiko skx007 sitter heeelt perfekt!). Tilläggas kan att luggarna tydligen är ganska långa. På 37mm-modellen så mäter de 47 mm lug-to-lug och på 40mm-modellen så är de 50 mm lug-to-lug (inte helt säker på dessa siffror, bara läst det på nätet). En nackdel med 37 mm-modellen dock är att bandbredden bara ligger på 18 mm, vilket kan kännas lite tanigt.
Så vad tycker ni;
-Vilken är snyggast?
-Vad tror ni om storleken? (Någon med egna erfarenheter av modellen?)
Och kanske framförallt;
-Vet ni någon butik i Stockholm som säljer Hamilton så att man kan prova?
All input är värdefull, tack på förhand!
Mvh
/Forsberg
 

Rulle

Audemars
Har snöat in ordentligt på Hamilton senaste tiden och främst då deras jazzmaster-modeller. De jag kollat särskilt på är dessa tre:
1.
hamilton-jazzmaster-viewmatic-automatic-men_s-watch-h32515135.jpg


2.
99941134_v_1423878837.jpg


3.
hamilh32505131_2.jpg

(Alla bilder stulna från nätet, -Tack och förlåt!)

Från början tyckte jag att nr 3 med day date var snyggast men nu har jag svängt lite och är nog mest inne på någon av de andra två. Detta beror på att day date-modellen har lite mindre "små-index" mellan de stora indexen och heller inga "fem-mintuters-siffror i ytterkant" (kolla noga så ser ni vad jag menar) och därför så tycker jag att den ser lite minde sportig ut.

Sen är det ju det här med storleken; Alla finns i 40 mm (och även större men det är inte aktuellt) men 1:an och 2:an finns även i 37 mm. Day date-modellen verkar dock inte finnas i mindre än 40. Och jag är livrädd för att 40 ska kännas för stort eftersom jag tycker att urtavlan på klockor utan dykarring kan se ut lite som en stekpanna om de är för stora. Således så tror jag kanske att det är 37 mm jag ska ha. Mina handleder ligger för övrigt på högst normala 17-17,5 cm (Seiko skx007 sitter heeelt perfekt!). Tilläggas kan att luggarna tydligen är ganska långa. På 37mm-modellen så mäter de 47 mm lug-to-lug och på 40mm-modellen så är de 50 mm lug-to-lug (inte helt säker på dessa siffror, bara läst det på nätet). En nackdel med 37 mm-modellen dock är att bandbredden bara ligger på 18 mm, vilket kan kännas lite tanigt.
Så vad tycker ni;
-Vilken är snyggast?
-Vad tror ni om storleken? (Någon med egna erfarenheter av modellen?)
Och kanske framförallt;
-Vet ni någon butik i Stockholm som säljer Hamilton så att man kan prova?
All input är värdefull, tack på förhand!
Mvh
/Forsberg

Hamilton har ej några återförsäljare i sverige.. det är halva charmen med att bära hamilton i sverige !
37 lär göra sig super bra !
Jag har själv 16-16.5 cms flickhandleder och har haft både en khaki 38mm och en king khaki som är på 40mm men den var i största laget med sina ca 49 lug-lug!

Jätte fina klockor som är väldigt ovanliga att se i sverige så jag säger bara köp !
Dessa modeller utan vridring kan lätt se rent för stora ut om man inte har arnold handleder så 37 är definitivt inte för litet och med tanke på att lug-lug är 47 som du säger så är det ju de måttet som spelar mest roll för många stirrar sig blinda på diametern på boetten medans det är lug-lug måttet som är det viktigaste eftersom en 44mm seiko srp77* har tex 48mm lug-lug och tex en damasko da36 har samma mått lug-lug och är endast 40mm bred (eller likt den viewmaticen du postar som har 47)

Kööör
 

Hirtius

Cartier
2-Faktor
Kan tipsa alla Hamilton-fans i Stockholm om Time Shop på Kungsgatan. Ligger vid Hötorget, inklämt på ett litet hörn. Tror de är AD i Sverige. Värt ett besök! :)
De har varit AD i varje fall. När jag var på jakt på en Hamilton för några år sedan var jag inne hos dem och de påstod då att de höll på att avveckla samarbetet. Det var ett för okänt märke i Sverige, inte värt att arbeta upp marknaden etc.
 
De har varit AD i varje fall. När jag var på jakt på en Hamilton för några år sedan var jag inne hos dem och de påstod då att de höll på att avveckla samarbetet. Det var ett för okänt märke i Sverige, inte värt att arbeta upp marknaden etc.

Nu har jag varit inne på Time Shop. De hade ett litet Hamilton-sortiment kvar som de reade ut. Enligt personalen så har tanken under lång tid varit att de ska sluta sälja Hamilton men under senaste året så har de märkt en ökning av förfrågningar kring märket så nu var det lite osäkert hur de ska göra.

Det blir nog för övrigt ingen Jazzmaster för mig. Klämde på en igår och gick inte riktigt igång. Visserligen så var det en 34mm men länken kändes för blank och blingig och ha-begäret infann sig inte nämnvärt.
Istället fastnade jag för en Certina DS-4 Small Second. Riktigt snygg men finns tyvärr inte med svart urtavla utan bara grå. Så det blev inget köp heller. o_O
 

Griffin

Breitling
Nu har jag varit inne på Time Shop. De hade ett litet Hamilton-sortiment kvar som de reade ut. Enligt personalen så har tanken under lång tid varit att de ska sluta sälja Hamilton men under senaste året så har de märkt en ökning av förfrågningar kring märket så nu var det lite osäkert hur de ska göra.

Det blir nog för övrigt ingen Jazzmaster för mig. Klämde på en igår och gick inte riktigt igång. Visserligen så var det en 34mm men länken kändes för blank och blingig och ha-begäret infann sig inte nämnvärt.
Istället fastnade jag för en Certina DS-4 Small Second. Riktigt snygg men finns tyvärr inte med svart urtavla utan bara grå. Så det blev inget köp heller. o_O
Tack för infon. Fortsätt jakten, halva nöjet är att hitta ny klockförälskelse
 

Fauda

Breitling
2-Faktor
Hej! Vilken kul tråd! Jag är ny på KS men gillar Hamilton sedan länge. Bra ur, otrolig bredd och deras amerikanska historik gör att märket alltid har en plats i mitt hjärta. Just nu har jag tre stycken som jag tänkte dela med mig av:
IMG_1105.JPG

Jag vet faktiskt inte vad denna modell heter men ett tag var jag väldigt inne på fyrkantiga urtavlor.
IMG_1106.JPG

En Khaki Automatic. Älskar den. Köpte den på en Tourneau sample sale i NYC 2004.
IMG_1107.JPG

Jazzmaster Chronograph Open secret från 2010 som jag fick av min fru. Bär den mest av de tre.
Alla har öppna baksidor vilket alltid är kul.
Cheerio!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hej! Vilken kul tråd! Jag är ny på KS men gillar Hamilton sedan länge. Bra ur, otrolig bredd och deras amerikanska historik gör att märket alltid har en plats i mitt hjärta. Just nu har jag tre stycken som jag tänkte dela med mig av:
IMG_1105.JPG

Jag vet faktiskt inte vad denna modell heter men ett tag var jag väldigt inne på fyrkantiga urtavlor.
IMG_1106.JPG

En Khaki Automatic. Älskar den. Köpte den på en Tourneau sample sale i NYC 2004.
IMG_1107.JPG

Jazzmaster Chronograph Open secret från 2010 som jag fick av min fru. Bär den mest av de tre.
Alla har öppna baksidor vilket alltid är kul.
Cheerio!
Välkommen hit :)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Hej! Vilken kul tråd! Jag är ny på KS men gillar Hamilton sedan länge. Bra ur, otrolig bredd och deras amerikanska historik gör att märket alltid har en plats i mitt hjärta. Just nu har jag tre stycken som jag tänkte dela med mig av:
IMG_1105.JPG

Jag vet faktiskt inte vad denna modell heter men ett tag var jag väldigt inne på fyrkantiga urtavlor.
IMG_1106.JPG

En Khaki Automatic. Älskar den. Köpte den på en Tourneau sample sale i NYC 2004.
IMG_1107.JPG

Jazzmaster Chronograph Open secret från 2010 som jag fick av min fru. Bär den mest av de tre.
Alla har öppna baksidor vilket alltid är kul.
Cheerio!
Välkommen. Khakin kommer aldrig bli omodern
 
Topp