• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den första och enda tråden om länkar!

Chuck

Patek
2-Faktor
Följande claspar ser man på många olika fabrikat, de har blivit lite av clasparnas ETA. Finns det något klockfabrikat som är "ägare" till dessa storsäljare?

45d8d1a34a558f3307cb11776d8b59dd.jpg
150d93d291eba0553c53340e4a76f17a.jpg
776a581fddfabee11ef6cb339c080fc8.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tänkte efter lite snack med moderator att en lina om endast länkar kan vara schysst..

Just länkarna är ju en stor del av klockan och kan både höja och sänka helhetsintrycket. Finns ju allt från extremt välgjorda länkar och lås till rena skräpet på marknaden.

Så shoot, vilka är dem bästa och fetaste länkarna på marknaden, vilka föredrar ni och varför? :cigar:

Själv är jag just nu helt inne på SUPER Engineer Type II i 22mm från "Strap Code", tycker personligen den länken slår både AP`s länkar och Breitlings legendariska pilotlänk som länge ansågs av många som den bästa länken som fanns.

2h4ciub.jpg


6z6785.jpg


Har väldigt svårt att kunna ta dig seriöst när du på allvar påstår att en länk från Strap Code för ca 600kr slår APs länkar. AP är kända för att vara en av dem som gör just världens bästa och mest genomarbetade länkar. Skulle vara intressant att se hur en Strap Code länk ser ut om 40år kontra en AP. Vågar lova att APn kickar ass när som helst.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har väldigt svårt att kunna ta dig seriöst när du på allvar påstår att en länk från Strap Code för ca 600kr slår APs länkar. AP är kända för att vara en av dem som gör just världens bästa och mest genomarbetade länkar. Skulle vara intressant att se hur en Strap Code länk ser ut om 40år kontra en AP. Vågar lova att APn kickar ass när som helst.
Inte Gay Freres som gör dem längre?
 

ScubaKing

Audemars
Har väldigt svårt att kunna ta dig seriöst när du på allvar påstår att en länk från Strap Code för ca 600kr slår APs länkar. AP är kända för att vara en av dem som gör just världens bästa och mest genomarbetade länkar. Skulle vara intressant att se hur en Strap Code länk ser ut om 40år kontra en AP. Vågar lova att APn kickar ass när som helst.


Troligen för att StrapCode kan fokusera på just länkarna och inget mer, och det gör dem med besked kan jag lova dig.
På AP så har du märket du betalar för. Ett högt pris är inte alltid befogat, även om jag tycker AP`s länkar är långt från dåliga.

Du nämner 600kr, bland annat kör AP med mjuka vitgulds skruvar på flera av sina modeller som " Audemars Piguet Royal Oak Offshore Volcano" , dessa små skruvar kostar 2 lax styck. Gör det klockan bättre på något sätt, nej knappast.

Jag vet inte hur du har tänkt dig att jämförelsen ska gå till mellan dessa länkar när du nämner 40 år, men nej jag varken tror eller tycker inte som dig här. Jag har testat båda, har du det?

Personligen tycker jag "SUPER Engineer Type II Solid" slår dem flesta länkarna på marknaden just nu. Att du sedan tar mig seriöst eller inte är mindre viktigt för mig, och då är jag helt seriös. :D
 

ScubaKing

Audemars
Har man många typer av länkar och band så kan det vara schysst med en snyggare förvaring för dem. Finns massor av olika sätt att förvara länkar och armband men jag snubblade på denna och tyckte den var rätt fin..

1zn1r2d.jpg
 

johning

Omega
Jag kan bara hålla med i kritiken vad gäller vissa Rolex länkar. Originalläknken på min gamla Explorer 2 samt Sub inger inte precis någon överväldigande kvavlitetskänsla (Milt uttryckt) Jag måste dock erkänna att den är behaglig att bära trots/tack vare sin låga vikt, "rappliga" känsla och lås i bockad plåt ;)
Hursom helst: Den har ju bevisat årtionden efter varandra att den gör sitt jobb mer än väl. Så jag antar att det trots allt är en alldeles utmärkt länk. Dock inte helt i min smak. Saknar känslan av kvalité.

Originallänkarna på både Omega PO och Speedmaster tycker jag känns väldigt bra. Gedigna och allmänt trevliga.

Min personliga favorit är nog ändå Breitling Blackbirds originallänk.
 

ScubaKing

Audemars
Jag kan bara hålla med i kritiken vad gäller vissa Rolex länkar. Originalläknken på min gamla Explorer 2 samt Sub inger inte precis någon överväldigande kvavlitetskänsla (Milt uttryckt) Jag måste dock erkänna att den är behaglig att bära trots/tack vare sin låga vikt, "rappliga" känsla och lås i bockad plåt ;)
Hursom helst: Den har ju bevisat årtionden efter varandra att den gör sitt jobb mer än väl. Så jag antar att det trots allt är en alldeles utmärkt länk. Dock inte helt i min smak. Saknar känslan av kvalité.

Originallänkarna på både Omega PO och Speedmaster tycker jag känns väldigt bra. Gedigna och allmänt trevliga.

Min personliga favorit är nog ändå Breitling Blackbirds originallänk.


Breitlings pilotlänk håller världsklass.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag har en Tissot vars länk jag är djupt imponerad av. Mycket hög kvalitetskänsla på den, vad gäller stabilitet och utförande. Trots klockan modesta pris så känns det som att det inte finns mycket utrymme till förbättring. Nu har jag visserligen inte känt på länkar från Rolex och Omega, men den utklassar länkar från t ex Longines Conquest, Tudor Jumbo, Certina Day-date. Dessutom är den riktigt snygg med sina hål i länken (ett med ett Tissot-T).

Bildkavalkad:
DSC_0666.jpg
DSC_0682.jpg
DSC_0651.jpg
Tissot.jpg
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Gillar dessa två länkar från Rolex.
BJ7t2j8.jpg
XuPKHuX.jpg


Gillar även anvillänken som brukar sitta på Seikos samt Mesh, typ det som sitter på gamla Ploprofs. Flygplansbältesspännet på Omegameshen är riktigt coola också.
 

ScubaKing

Audemars
Breitlings rouleaux är en väldigt bekväm länk att bära. Inte samma mästerverk som den klassiska pilotlänken men absolut ett dressigare exklusivare alternativ. Kallas även "Bullet" då delarna ser ut som små ammunitions patroner.

Den produceras inte längre men fanns i både stål och stål/guld. Av förklarliga skäl används inte skruvar i länken. Länken följer handleden väldigt väl. Fjärils lås som funkar väldigt väl, öppnas inte av misstag om man spänner handleden.

Tror priserna på dessa länkar började kring 4500 kronor och gick upp till runt 8000 kronor. Kanske lite löjligt med närmare 8000 kr för en i stål/guld med tanke på att guldet var i så extremt liten mängd på dessa länkar, inte alls som på pilotlänken.

Nu för tiden kan man finna dem begagnade för runt 2500 kr, väldigt prisvärda och lyfter utseendet på en äldre Breitling.

Länken får 7 av 10 flygande grisar i betyg av mig :D

P1000236.JPG



image_1857.jpg


brei14028.jpg


2aflbfr.jpg


IMG_1870.jpg


BRT1675R2.JPG
 

Jonte73

Audemars
Bidrar med länkarnas länk.
Har testat en del olika länkar men denna slår allihop när det gäller komfort och följsamhet.
Det känns mjukt och smidigt på armen utan att vara sladdrigt,det nyps inte och fastnar inte i armhåret som många andra länkar gör.

Låset med dykförlängningen känns också välbyggt.

Utseendet är debatterat som ni vet, jag lämnar det till er som orkar.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

ScubaKing

Audemars
Bidrar med länkarnas länk.
Har testat en del olika länkar men denna slår allihop när det gäller komfort och följsamhet.
Det känns mjukt och smidigt på armen utan att vara sladdrigt,det nyps inte och fastnar inte i armhåret som många andra länkar gör.

Låset med dykförlängningen känns också välbyggt.

Utseendet är debatterat som ni vet, jag lämnar det till er som orkar.
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Jag har personligen jättesvårt för den länken rent estetiskt. Speciellt bekväm tyckte jag inte heller den var. Låset minns jag var OK.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Breitlings rouleaux är en väldigt bekväm länk att bära. Inte samma mästerverk som den klassiska pilotlänken men absolut ett dressigare exklusivare alternativ. Kallas även "Bullet" då delarna ser ut som små ammunitions patroner.

Den produceras inte längre men fanns i både stål och stål/guld. Av förklarliga skäl används inte skruvar i länken. Länken följer handleden väldigt väl. Fjärils lås som funkar väldigt väl, öppnas inte av misstag om man spänner handleden.

Tror priserna på dessa länkar började kring 4500 kronor och gick upp till runt 8000 kronor. Kanske lite löjligt med närmare 8000 kr för en i stål/guld med tanke på att guldet var i så extremt liten mängd på dessa länkar, inte alls som på pilotlänken.

Nu för tiden kan man finna dem begagnade för runt 2500 kr, väldigt prisvärda och lyfter utseendet på en äldre Breitling.

Länken får 7 av 10 flygande grisar i betyg av mig :D

P1000236.JPG



image_1857.jpg


brei14028.jpg


2aflbfr.jpg


IMG_1870.jpg


BRT1675R2.JPG

Jag kan tänka mig att den länken är riktigt skön runt armen.
Men den är förjävligt ful...:depressed:
 

Riley

Panerai
DSC_0066.JPG
Bidrar med länkarnas länk.
Har testat en del olika länkar men denna slår allihop när det gäller komfort och följsamhet.
Det känns mjukt och smidigt på armen utan att vara sladdrigt,det nyps inte och fastnar inte i armhåret som många andra länkar gör.

Låset med dykförlängningen känns också välbyggt.

Utseendet är debatterat som ni vet, jag lämnar det till er som orkar.
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Bra sammanfattning.
 
Senast ändrad:

M021

Rolex
2-Faktor
Bidrar med min Omega 7912 länk, flex ska det vara ;) Otroligt charmig länk som bärs komfortabelt, inget man ser dagligen vilket Även gör den roligare att bära och ha i ägo


OBS, lånad andra bild. Dåligt ljus på min egna första bild i ett mörkt Holland.

uHCRCkY.jpg

u6HcPna.jpg
 

Sunrise

Omega
Tycker personligen Constellation-länken är svårslagen.

den mest massiva, solida och tyngsta länken jag provat. Superb look dessutom.

tumblr_noi7zn8yyx1rjuvnwo1_1280.jpg

Picture%203335-4.jpg


Man måste verkligen prova den för att förstå vad jag menar. Den får verkligen alla andra länkar att kännas "flimsy" och billiga.
 

MånsT

Rolex
Tycker personligen Constellation-länken är svårslagen.

den mest massiva, solida och tyngsta länken jag provat. Superb look dessutom.

tumblr_noi7zn8yyx1rjuvnwo1_1280.jpg

Picture%203335-4.jpg


Man måste verkligen prova den för att förstå vad jag menar. Den får verkligen alla andra länkar att kännas "flimsy" och billiga.
Hela den klockan är skitfräck, ville bara informera dig ;)
 
Topp