• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den första skx-modden - ett miffo.

wundlander

I know I look great in my Mustache
Ja, som rubriken antyder så tycker jag inte att min första mod riktigt satt som en fläskläpp. Men jag hade å andra sidan inte riktigt väntat mig det eftersom jag, som vanligt, agerade helt på impuls och beställde lite delar som jag tyckte såg coola ut utan en vidare begåvad idé om hur slutresultatet skulle bli.
Jag ville helt enkelt testa lite och bände således av min första bezel och satte igång.
1.jpg


Och av med baksidan.
2.jpg


Den här rackaren krävde lite googling för att få loss. Man vill inte gärna trycka för hårt när man är lite osäker på sin sak. Men det finns utmärkta guider där ute.
3.jpg


Efter det var det inga konstigheter att få ut verket. Ner med grejerna i små burkar för att skydda dem från damm och för att få mig att känna mig snittsig.
4.jpg


Sen var det dags för ett moment jag var lite orolig inför. Poppa glaset. Jag hade köpt mig en ny chapter ring och då måste glaset loss. Tänkte att om jag ändå ska provmodda lite så...
Det gick fint!
5.jpg

6.jpg


Nästa moment: av med visarna. Gulp!
Jag trodde att jag köpt på mig allt man kan behöva men någon urverkshållare hade jag inte.
7.jpg

8.jpg


Borta!
9.jpg


Och så av med tavlan.
10.jpg


Den nya tuffa tavlan.
11.jpg


Fräna visare.
12.jpg


På med det nya. Så här i efterhand så tycker jag kanske inte att det är lysande men då var jag jävligt nöjd att över huvud taget ha petat dit visarna. Det var ett par månader sen jag gjorde modden. Men nu var tiden mogen att publicera för att kanske ta tag i den igen.
13.jpg


På med sekundvisaren. Lite GMT-style på den och det gillar man ju. :)
Det var inte lätt att få visarna att snurra på utan att ta i varandra och ärligt talat vet jag inte om jag lyckades fullt ut med det eftersom jag inte velat bära miffot. Fast så här långt in i processen ser det ändå helt ok ut.
Till vänster kan man skymta den nya chapter-ringen. Det fanns ett tema - rött!
14.jpg


Boett med chapter. Jäklar, det kan ju bli coolt det här. Ser ju najs ut.
15.jpg


Glaset på plats igen. Mycket bra.
16.jpg


In med junket i paketet. Hmm...
17.jpg


Bezeln. Inlägget ska såklart bytas. Vettefasen vad jag gjorde fel men jag lyckades totalförstöra det svarta när det skulle bort. Skämdes för mycket för att ta en bild på skiten. Tänk er hopknycklad colaburk.
18.jpg


Och apropå cola.
19.jpg


Det hela blev väl ok. Jag är väldigt nöjd att jag gjorde det och att det gick vägen utan större fadäser. Jag gillar den röda chapter-ringen och jag gillar sekundvisaren. Tavlan såg ball ut när den låg lös men på plats i klockan upplevs den som för liten. Det är möjligt att en chapter-ring med sekundmarkeringar hade gett tavlan ett större intryck. Som helhet gillar jag den inte alls. :( Men det finns snygga detaljer och det kanske går att göra ändringar som får den att bli heltuff.
Vad gillar ni?
Vad ogillar ni?
Ös på med brutal kritik. Jag är inte så känslig (eftersom det handlar om så pass ogenomtänkta val). :blackeye:
Hur ska den bli bättre?
20.jpg

RHOF_2013_09086.jpg

21.jpg

22.jpg


Klart slut.
//miffot
 

Axwell

Omega
Kul projekt! Tyckte verkligen inte den var något att skämmas över! Kan dock tycka att tavlan blev lite väl mycket med alla siffror och att det kanske skulle bli cleanare om det bara skulle varit siffror på 3,6,9? :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Bra jobbat! Testa originaltavlan i kombo med det andra och ta det sen därifrån.

Du bör nog välja var du vill ha siffror, på tavla eller insert. På bägge blir grötigt.
 

David

Bödeln
Blev ju grym! Klar förbättring. Varför vill du inte bära den?

Håller med om att tavlan ser liten ut. Måla till svarta eller vita minutstreck på ringen kanske?
 

DrDre

Patek
Den fick ju väldigt annorlunda proportioner iom att den är rätt stor med vridringen och den lilla ytan innanför alla index och siffror. Jag tycker den blev skoj.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Blev ju grym! Klar förbättring. Varför vill du inte bära den?

Håller med om att tavlan ser liten ut. Måla till svarta eller vita minutstreck på ringen kanske?

Det är nog det där med tavlan. Tycker att den blev lite för konstig och därmed inte klar, så den har fått ligga och vila i väntan på att jag tar tag i den igen. Kul att du gillar den!
 

Sond

Patek
Jag tycker det är en klart lyckat kombination. MAn kan säkert fixa och dona och få den ännu bättre. Men som grund ska du vara väldigt nöjd. Känns som du hade en idé: rött. Och du höll den tanken genom processen och fick därmed ett lyckat resultat. Gör inte om. Kolla bara att visarna fungerar och behåll den som den är. Den är ett bevis på din förmåga!
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Jag tycker det är en klart lyckat kombination. MAn kan säkert fixa och dona och få den ännu bättre. Men som grund ska du vara väldigt nöjd. Känns som du hade en idé: rött. Och du höll den tanken genom processen och fick därmed ett lyckat resultat. Gör inte om. Kolla bara att visarna fungerar och behåll den som den är. Den är ett bevis på din förmåga!

Det var fina ord. Tack!
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Kan ju nämna att jag funderade på att matta ner hela boetten. Borde bli lite tooligare känsla då. Någon som har erfarenhet av att göra sånt? Kom med tips!
 

_jonte

Patek
Den blev ju rätt cool! Håller med om att de polerade sidorna sabbar lite av tuffheten. Testa att borsta dessa. Antingen till samma borstning som ovansidan, kanske 600- eller 800-papper ger den grovheten. Annars borsta finare, typ med 1000-papper för mer sammetslik yta.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Den blev ju rätt cool! Håller med om att de polerade sidorna sabbar lite av tuffheten. Testa att borsta dessa. Antingen till samma borstning som ovansidan, kanske 600- eller 800-papper ger den grovheten. Annars borsta finare, typ med 1000-papper för mer sammetslik yta.

Slipar man torrt eller med olja? Och vad är det för typ av papper man använder?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
älskar chapteringen, får nästan känslan av att den lyser där inne, urtavlan är den felande länken IMO. Dock har jag inget förslag på en annan tavla.

Grymt bra jobbat :)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Kul, jag gillar lite militär vintagekänslan som blir med det röda.
Dock tycker jag visarna är alldeles för stora och blaffiga.

Kolla på lite militärklockor och få inspiration där till andra visare är väl vad jag hade gjort.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Riktigt, riktigt cool. Tycker du ska vara stolt. Gissar att tavlan skulle se större ut med en annan färg på chapter-ringen men jag gillade verkligen den röda!
 
Topp