• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den gigantiska tråden om bortförklaringar och myter bland kopior.

Nexus

Panerai
Hej alla glada!
Den här tråden är tänkt som en förteckning över alla myter som finns bland fakeklockor.
Dels så kan det ju gå att använda som referensmaterial vid diskussion med "horologiskt handikappade personer" och annat avskräde.

1. Det finns inga jävla Klass 1 kopior!
Enligt sägnen byggs dessa nattetid på Rolex fabriker med samma ritningar, verktyg, material och arbetare som originalen och säljs sedan till ytterst förmånliga priser av privatpersoner utan AD-status. Gärna i Thailand eller liknande turistparadis.
Hela idén faller ju på sin egen orimlighet.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Hej alla glada!
Den här tråden är tänkt som en förteckning över alla myter som finns bland fakeklockor.
Dels så kan det ju gå att använda som referensmaterial vid diskussion med "horologiskt handikappade personer" och annat avskräde.

1. Det finns inga jävla Klass 1 kopior!
Enligt sägnen byggs dessa nattetid på Rolex fabriker med samma ritningar, verktyg, material och arbetare som originalen och säljs sedan till ytterst förmånliga priser av privatpersoner utan AD-status. Gärna i Thailand eller liknande turistparadis.
Hela idén faller ju på sin egen orimlighet.

Om det skulle vara sant så är klockorna ändå per definition äkta. Orginal delar, samma ritningar, samma personal. Så varför sälja den till extremt lågt pris då?
Jag vet från ganska säkra källor att liknade förekommer bland kläder, men då ligger tillverkningen i Kina av den som tar på sig jobbet till lägsta möjliga pris. Men de "kopiorna" hittar du inte på en marknad i Bangkok utan säljs som äkta och det är fabriksägarna, inte arbetarna som står bakom det. Så hur troligt är det att någon kan jobba lite övertid och använda matteriall utan att någon på Rolex skulle reagera för att sedan sälja de till struntsummor i Pattaya?
 

jabla

Sarlacc
Myten, legenden som gör det möjligt att ta snuskigt betalt för skitprodukter.
Sorry om det inte tillförde något Nexus.
 
C

China

Guest
3. Det är bara exklusivare klockor som piratkopieras.

Faktum är att det är mycket vanligt med kopior på klockor i låg och mellanklass, ett gigantiskt problem då många inte är medvetna om att det existerar kopior av billiga klockor.

4. Alla kopior är av dålig kvalité.

Piraterna blir allt skickligare, det är bara att inse faktum.

http://www.swissinfo.ch/eng/business/Swiss_crack_down_on_fake_watches_from_China.html?cid=33043926

http://www.swissinfo.ch/eng/swiss_news/Watch_counterfeiters_up_their_game.html?cid=33025116
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
5. Kopiorna är tillverkade i Schweiz.

Finns en hel del piratsidor som påstår att deras klockor är tillverkade i Schweiz av "riktiga" urmakare. Dessa tar de sedan drygt 1000 dollar extra för. Men jag har fortfarande aldrig hört talas om att de har hittat någon sådan fabrik i Schweiz.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Nej, serienummer och papper skulle inte stämma överens med tillverkarens egna register.

Jag vet, men min poäng var att de skulle vara riktiga men inte auktoriserade. Att de sedan skulle sälja för struntsummor (i alla fall den gången jag blev erbjuden en som enligt säljaren var tillverkad på det settet) är bara larvigt. Tänk bara på hur mycket de påstådda urmakarna skulle ha att förlora om de åkte fast.
Det är bara en skröna, försökte bara vissa på hur larvig påståendet är.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
6. Det skadar ingen att jag (läs ägare av fakeklockan) har en fake

Jo, alla barnarbetare håller nog inte riktigt med om det
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag vet, men min poäng var att de skulle vara riktiga men inte auktoriserade. Att de sedan skulle sälja för struntsummor (i alla fall den gången jag blev erbjuden en som enligt säljaren var tillverkad på det settet) är bara larvigt. Tänk bara på hur mycket de påstådda urmakarna skulle ha att förlora om de åkte fast.
Det är bara en skröna, försökte bara vissa på hur larvig påståendet är.


Den blir aldrig "riktig" om den inte är det.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
14. Vet inte riktigt men ska tydligen vara andra sortering från Rolex enligt säljaren. Så är ju äkta men inget toppexemplar.
(Hört av gammal skolbekant efter Thailandbesök :hungover:)
 
Topp