Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Den här hobbyn är ju helt galen...

Diskussion i 'Diskussion' startad av Bojke, 6 juni 2013.

1. Bojke
    Trådstartare

Bojke Fjunis

För mindre än ett år sedan tog det emot att lägga pengar över tusenlappen på klockor. Nu skulle jag inte tveka över att lägga det tiodubbla... Tack (?), KS!

Tveksamt diskussionsunderlag i den här tråden, men är det likadant för er? Klättrar man på prisstegen tills den dagen då man dör, alternativt dagen då man inte ens har nudlar på matbordet?

Vevaren, Seikoman87, Icaras och 1 annan gillar detta.
  2. Archie

Archie Borgare

Från:
    Stockholm
    min första riktigt "dyra" gav jag 20 för. tyckte det var i värsta laget då. för min andra (dock ännu ej inköpta) kommer budgeten nog ligga 40-60... så ja, nog ökar det exponentiellt iaf =)

3. ErikGBG

ErikGBG Biskop

Kommer nog aldrig köpa en billigare klocka. Min stege har gått: 30, 39, 42 och nästa landar nog runt 65.
    Vad den efter der hamnar på vill jag inte ens gissa på!

4. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    6 år sedan smög jag för frugan då jag köpte klocka för 3000 från Spanien.

Nu är värdet i klocklådan 100 ggr det

Så ja, det eskalerar i regel.

Donkii gillar detta.
  5. Rber

Rber Biskop

Augusti 2012 hade jag en budget på 4000:-. Gillade klockor men baserade allt på utseendet.
    Mars 2013 hade jag en budget på 50000:-.

..........

The Pell gillar detta.
  6. China

China Guest

Allt är väl relativt, och beror på tycke och smak, det beror väl på vad man är ute efter?

jakob.dala gillar detta.
  7. Landshark

Landshark Borgare

Jag har rökt cigaretter i gott och väl 20 år (slutat nu, busenkelt). Men det ger i runda slängar 20 x 365 x 50 kr = 365.000 kr. Tänk om jag som 18-åring hade köpt Rolex:ar för den "slanten". Hade måhända varit en bättre prioritering, för det är bara det det handlar om!

olivetti och JS_80 gillar detta.
  8. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Kör en liknande grej. Slutade snusa för 18 månader sedan. lägger nu de pengarna på fint kött & trevliga middagar. Problemet är dock att jag även lägger dessa pengarna jag "sparat" på klockor... Dvs utgifterna har fördubblats, att både äta kakan och ha den kvar! Love it!

Landshark gillar detta.
  9. Snårtas

Snårtas Friends of KS

Från:
    Västerort
    Det går fort utför. Eller uppåt, kanske man ska säga. Köpte en quartz Tag Heuer 2001, sen en Panna 2007. Gick med i Klocksnack sept 2012 och sen dess har Pannan lämnat och tre nya dinkor köpts in. Spanar nu på en Daytona... Efter det vet jag inte, men det lär väl knappast bli billigare!

10. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Är detta ert subtila sätt ni berättar att det kommer landa stämningar i Klocksnacks mailbox, för "sveda och värk i plånboken"?

Andreas777, exxpert och China gillar detta.
  11. Bojke
    Trådstartare

Bojke Fjunis

Ja, men om du skickar BB:n så kan vi låtsas som att ingenting har hänt... :cigar:

daviden gillar detta.
  12. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Det är en sjuk hobby som är otroligt givande men samtidigt helt jävla bisarr. Man töjer en minimal budget till nåt man inte kunde tro....

Love it!

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

exxpert och 80s gillar detta.
  13. leben

leben El Patrón

Går lite i vågor. Handlade våldsamt under 2012 som i stort sett såldes under 2013. Skönt att slimma samlingen lite. Men visst blir men lite fartblind. Att skicka iväg 30-40tkr till ngn man aldrig högst talas om bara för att han är en goodguy på KS är ju inga problem.......:)

Scaramanga gillar detta.
  14. 80s

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Ja det är verkligen en galen hobby, eskalerande, för egen del är det nog i samma nivå som bilintresset, skillnaden: om 50 år troligtvis är det massa värde kvar i klockan/klockorna, bilar är penga-ätare! Tycker shell borde bjuda mig på en pp då jag tankat så förbannat mkt v-power!

Camo00 och Sandkvist gillar detta.
  15. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Jag har nästan lagt av med bilar, det är för höga driftskostnader.....

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

16. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Å ja. Det kommer att gå åt helvete detta. Och Spencer66 kommer att förneka allt. Precis lika hårt som bagdadbob gjorde, när amerikanska tanks rullade helt obehindrat på Bagdads gator.

17. Ajax

Ajax Stadsbo

Från:
    Ängelholm
    Jag drog till med 20k på min första klocka. Sedan dess har det ökat, först 30k, sedan en mellanklocka på 10k och nu senast en på 40k. Nästa blir en vintage för 15k, sen blir det uppåt igen :) farlig men rolig hobby

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

18. vekktah

vekktah Borgare

Det ökar. Första klockan 10k. Senaste typ 50k. Som väl är så händer det ju inte så mycket mer efter 150.000:- enligt mig. (Utgår från min smak) visst kan man gå loss på juveler eller milsubbar men kollar jag på vad jag gillar så har det än så länge inget alls att göra med att jag vill något dyrt. Jag vill ha något snyggt. Och helst något jag kommer bära och vågar bära. Hur avslappnad hade man varit på dagishämtning om man hade ropat in daytonan på kaplans? Nä, det är något annat. Dessutom har jag börjat uppvisa ett helt otippat one watch Guy-beteende vilket kan ställa till det i lådan.

19. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Inom 1,5år, först 36tkr sen 69tkr och tillslut 136tkr så det går nog uppåt en hel del :)

olivetti och Icaras gillar detta.
  20. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Sen har du väl kvar din speedy? :)

Målarn gillar detta.
  21. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Förlikat mig med att jag kommer kommer ha dinkor runt hundringen i framtiden. Sjukligt.

Icaras gillar detta.
  22. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Joo den är kvar men den va Gratis :) + inge aning vad den kostade på 80talet :D

23. JS

JS Friends of KS

Du kör ju en skön ökning, nästan en dubbling varje gång. Så nästa köp borde bli på ca 250k då - kanske dags för Patrik Philip...?

Målarn gillar detta.
  24. JS

JS Friends of KS

Tror det hela beror på om man hamstrar eller byter. OK att klockans värde/pris går upp löpande om man byter upp sig och lägger till en mellanskillnad. Men om man bara köper nya som är dyrare och behåller de gamla så kommer ju samlingen bli rätt dyr till slut...

Försöker hålla mig till min regel om ett tak på 3 st - om en ska in måste en ut. Den regeln håller summorna i shack och ger lite kontroll över boxen

alfgren gillar detta.
  25. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    .
    Tror ej jag har råd med en 5980r med guldlänk på ett par år.. Lär bli att byta ut GMTn mot Sky Dwellern i gulguld :).

26. JS

JS Friends of KS

Funkar det med... Vad ligger en sådan på, 200-250K?

Målarn gillar detta.
  27. micke_s

micke_s Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ja störd hobby. För 2 år sedan svettades jag över 18k på en ny klocka. Nu är budgeten totalt runt 50 som fördelas om mellan 2-3 lite dyrare och sen lite beaters som inte räknas med i budgeten när jag tänker efter...

Det mest läskiga är flipparsjukan som är så utbredd att jag inte ens själv förstår. Beroende? Ja minst sagt och farligt nog okontrollerbart då smak och tycke svänger runt hej vilt.

Däremot måste jag säga att överlag så har man träffat en hel del sköna människor med liknande intresse och det är ju faktiskt jäkla kul bara det. Termen "klock kompisar" fanns inte för 2 år sedan för mig.

Nu ska jag bara se till att lyckas hänga med på lite GTG också för att verkligen cementera mig i gemenskapen.

Jaggis gillar detta.
  28. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Att gå på GTG är som att slänga sig utför kanten.

Fabian gillar detta.
  29. micke_s

micke_s Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Låter tryggt ;-)

Aquaracer2 gillar detta.
  30. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Scary!