• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den här hobbyn är ju helt galen...

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag måste vara ensam om att ha minskat på klockinnehavet sen jag började läsa här. Köpte en Gmt Master 2 i januari och började surfa här. Därefter såldes 3 klockor som inte kändes så kul längre. En gammal GP, Citizen och Wenger. Köpte en Datejust för ca en månad sedan, men det innebär ju ändå - 2 klockor...

Har försökt sälja en klocka till, en gammal Longines kostymare. Hade några intresserade men jag klarade inte av att sälja den. Hellre en klocka i lådan än två tusen på ett bankkonto.
 

Andreas777

Cartier
För mig har det gått upp och ner där jag betalat som minst 8K och som mest 58K och det har inte gått från billigare till dyrare... Det har varit objektet som avgjort om det blivit affär... är inte så fokuserad på priset utan det är hur klockan kommer att användas och hur den kompletterar samlingen. Det ska ju tilläggas att om ekonomin skulle varit obegränsad hade samlingen sett annorlunda ut.
 

jabla

Sarlacc
1k, 2k, 4k, 9k, 13k, 28k och senast 42k! om det fortsätter i samma takt blit det en daytona härnäst :)
Att jag sedan inte fattat det här med flippande gör det inte billigare, alla är ju kepers :D
 

Landshark

Cartier
Egentligen är det är en högst rimlig hobby. Omsättningskostnaderna är ju vettiga, så länge man köper hyggliga prylar. Några år här och lite flipprande fram och tillbaks, så landar man kanske på + / - noll, om man skulle vilja (och kunna) lämna träsket.

Jämför med ridsport, golf eller som i mitt fall entusiastbil. I fjol lade jag typ motsvarande "en guld Rolex GMT och två DSSD" på inköp. En "Flinga" på storservice och lite andra småfix. Försäkring en "Bratte". Bakdäck en "Oris" per styck. Etc (refererar till begagnatpriser). Det är ju en betydligt mer tveksam hobby utifrån ett ekonomiskt perspektiv...

Så kör på! Eller som det hette i en tråd nyligen (hade glömt den sköningen): "Kör för fan, Britt-Marie..."
 

Archie

Cartier
Egentligen är det är en högst rimlig hobby. Omsättningskostnaderna är ju vettiga, så länge man köper hyggliga prylar. Några år här och lite flipprande fram och tillbaks, så landar man kanske på + / - noll, om man skulle vilja (och kunna) lämna träsket.

Jämför med ridsport, golf eller som i mitt fall entusiastbil. I fjol lade jag typ motsvarande "en guld Rolex GMT och två DSSD" på inköp. En "Flinga" på storservice och lite andra småfix. Försäkring en "Bratte". Bakdäck en "Oris" per styck. Etc (refererar till begagnatpriser). Det är ju en betydligt mer tveksam hobby utifrån ett ekonomiskt perspektiv...

Så kör på! Eller som det hette i en tråd nyligen (hade glömt den sköningen): "Kör för fan, Britt-Marie..."


Jag kom också att tänka på detta. Det är ju en väldigt ekonomisk hobby egentligen. Om man inte köper nya ur hela tiden utan håller sig till begagnat och rätt märken och modeller så finns det nog få prylar som behåller värdet så bra som klockor. Jämför med andra hobbys med golfklubbor, kameror, hi-fi, bilar etc + att klockorna har relativt låga omkostnader jämfört med bilresor till golfbanan, medlemskort, bensin, etc.

Att äga klockor är ju bara ett annat sätt att placera sina pengar på där man förvisso får räkna med att förlora lite (men ändå mindre risk än en börskrasch) istället för att få 3% ränta på dem. Intresset i sig kanske dessutom gör att man är mer sparsam med pengar man annars hade slösat bort
 
Topp