• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den He-täta tråden

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag tänkte att forumet behöver en tråd för riktiga mättnadsdykare som är så gediget byggda att de även håller heliumet ute när du sitter i tryckklockan på ditt jobb som dykare vid oljeplattformar i Nordsjön.

Alltså inget taffligt ihopsatt skräp som läcker helium som ett soll.

Jag börjar:
image.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag tänkte att forumet behöver en tråd för riktiga mättnadsdykare som är så gediget byggda att de även håller heliumet ute när du sitter i tryckklockan på ditt jobb som dykare vid oljeplattformar i Nordsjön.

Alltså inget taffligt ihopsatt skräp som läcker helium som ett soll.

Jag börjar:
image.jpg
Jag har min Aquatimer dom är specad ner till 2000 m.
Jag är dock osäker om den klarar mättnadsdykning med tanke på avsaknaden av heliumventil. Min gissning är att IWC skulle rekomendera mig i ett hypotetiskt fall av mättnadsdykning att skruva ut kronan för att släppa på trycket från Heliumet (som läckt in i klockan nere under tryck och med extra inblandningen) när dykningen var färdig och uppstigningen till ytan påbörjats.
image.jpeg
image.jpeg


Hur klarar Orienten uppgiften? Byggd så kraftigt att den kan ta inre trycket vid uppstigning eller har man kommit på ett sätt att täta klockan mot helium? (Då den ändå heter Saturation Diver)

I ämnet helium/mättnadsdykning;
https://klocksnack.se/threads/plaza-watch-ploprof-vacuumboett-vs-heliumventil.38481/

https://klocksnack.se/threads/säkerhetsmarginal-kring-vattentäthet-rolex.44618/
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag har min Aquatimer dom är specad ner till 2000 m.
Jag är dock osäker om den klarar mättnadsdykning med tanke på avsaknaden av heliumventil. Min gissning är att IWC skulle rekomendera mig i ett hypotetiskt fall av mättnadsdykning att skruva ut kronan för att släppa på trycket från Heliumet (som läckt in i klockan nere under tryck och med extra inblandningen) när dykningen var färdig och uppstigningen till ytan påbörjats.
image.jpeg
image.jpeg


Hur klarar Orienten uppgiften? Byggd så kraftigt att den kan ta inre trycket vid uppstigning eller har man kommit på ett sätt att täta klockan mot helium? (Då den ändå heter Saturation Diver)

I ämnet helium/mättnadsdykning;
https://klocksnack.se/threads/plaza-watch-ploprof-vacuumboett-vs-heliumventil.38481/

https://klocksnack.se/threads/säkerhetsmarginal-kring-vattentäthet-rolex.44618/
Orienten skall vara He-tät, konsekvens av detta är att den bara servas av Orient i Japan då de vill säkerställa att packningarna förblir täta efter att den öppnas.

EDIT:// Maila och fråga IWC :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
är inte alla klockor täta (helium eller inte) ner till vissa djup?
Som tidigare sagts så är Heliummolekylen så liten att den tar sig igenom via vissa packningar. (t ex en luftballong fylld med helium kommer att skrumpna ihop även om du lyckas försegla den perfekt eftersom heliumet diffunderar genom materialet i ballongen). En lösning är därmed att låta heliumet ta sig in i klockan och ha en övertrycksventil (manuell eller automatisk) som släpper ut övertrycket ur klockan (snabbare än vad heliumdiffusionen tillåter) när omgivande tryck sjunker.

En annan lösning är att bygga klockan så pass kraftigt att den tål ett högre invärtes tryck och låta heliumet långsamt diffundera ut (finns detta?)

Och den tredje är att bygga klockan så att heliumet inte kommer in i klockan (i någon ansenlig mängd).

Generellt är det lättare att bygga nåt som är tätt för vatten (i flytande form) än för gas i allmänhet (att saker är vattentäta innebär inte att de är gastäta). Att något är tätt till t ex 3000 meters djup i vatten är ingen garanti att det tål ett gastryck på 300 ATM. Helium är extra svårt att hålla ute på grund av att molekylen är så liten (vätgas är också svårt att hålla tätt för, denna molekyl har dock egenskaper som att den tränger in i andra material och förenar sig med dem vilket gör dem sköra. Detta är ett större problem vid hantering av vätgas).

Men nog med snack och fler klockor i tråden, jag vet att det finns fler gediget byggda pjäser här på KS.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Generellt är det lättare att bygga nåt som är tätt för vatten (i flytande form) än för gas i allmänhet (att saker är vattentäta innebär inte att de är gastäta). Att något är tätt till t ex 3000 meters djup i vatten är ingen garanti att det tål ett gastryck på 300 ATM. Helium är extra svårt att hålla ute på grund av att molekylen är så liten (vätgas är också svårt att hålla tätt för, denna molekyl har dock egenskaper som att den tränger in i andra material och förenar sig med dem vilket gör dem sköra. Detta är ett större problem vid hantering av vätgas).
Om du har tid får du gärna förklara det där lite mer för en novis :)
 

Starship

Cartier
Om du har tid får du gärna förklara det där lite mer för en novis :)
De här analogierna är kanske inte de bästa men jag kör i alla fall: ett galler som är tätt för grus behöver inte vara tätt för sand. Ett myggfönster är myggtätt men inte lufttätt. Ett membran kan vara tätt för vatten men inte saltjoner. En gortextjacka är tät mot vatten men inte vattenånga.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
De här analogierna är kanske inte de bästa men jag kör i alla fall: ett galler som är tätt för grus behöver inte vara tätt för sand. Ett myggfönster är myggtätt men inte lufttätt. Ett membran kan vara tätt för vatten men inte saltjoner. En gortextjacka är tät mot vatten men inte vattenånga.
Det är jag med på och jag var nog lite otydlig i min fråga. Det jag undrade var när en klocka utsätts för ett gastryck 300 ATM? :)

Läste på lite snabbt om helium och klockor. Verkar finnas ett par olika sätt att tackla problemet och jag kan inte se något negativt med att ha en heliumventil. En heliumventil betyder ju inte att klockan på något vis är sämre än en som är helt heliumtät.
 

Starship

Cartier
Det är jag med på och jag var nog lite otydlig i min fråga. Det jag undrade var när en klocka utsätts för ett gastryck 300 ATM? :)

Läste på lite snabbt om helium och klockor. Verkar finnas ett par olika sätt att tackla problemet och jag kan inte se något negativt med att ha en heliumventil. En heliumventil betyder ju inte att klockan på något vis är sämre än en som är helt heliumtät.
701 meter verkar vara rekordet för dykning (dessutom simulerat), dvs 70 ATM. Ganska långt ifrån 300. https://en.wikipedia.org/wiki/Deep_diving
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
En dykare speccad mer än 200 m är rätt onödigt för 99.99% av dem som bär det också. ;)
Personligen är jag inte gärna under vatten så 2 meter skulle räcka för mig! :happyhappy:

När jag köpte min DSSD försökte jag vara lite lustig och påtala för säljaren att den borde fungera i poolen. Han log/skrattade väldigt pliktskyldigt...
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Om du har tid får du gärna förklara det där lite mer för en novis :)
Vatten är mer visköst än gas och är därför lättare att hålla ute. Detta betyder att bara för att klockan kan sänkas ner på ett djup av 3000 m, som motsvarar ett tryck på cirka 300 ATM betyder det inte att klockan kommer hålla gaser ute om du lägger den i en torr gasklocka och höjer det omgivande trycket till 300 ATM. Dock behöver detta inte vara ett problem (om inte gasklockan är fylld med korrosiva gaser) så länge du inte sänker trycket runt klockan snabbare än vad det hinner sjunka inne i klockan.

Man kan göra ett liknande experiment själv som är en analog till detta: Ta det lilla plastägget i ett kinderägg (det leksaken ligger i) och sänk ner det en meter under vatten. Det kommer att läcka in vatten i det. Ta samma plastägg och sänk ner det ca 80 cm i sirap (borde vara ungefär samma tryck som vattnet, har inte riktigt full koll på siraps densitet), sirapen kommer inte läcka in eftersom den är mer viskös än vattnet och är därmed lättare att hålla ute.

I praktiska fall är det ingen dom dyker 3000 m. Dock finns det vissa dykare som arbetar på kanske 150 m (15 ATM) djup. Under sina skift bor, äter och sover de i en tryckklocka för att göra arbetet mer effektivt eftersom dekompritionen vi detta tryck tar lång tid på grund av att blodet är mättar med gas (vatten och där med blod kan lösa mer gas under högt tryck, sänks trycket för fort blir det som att öppna en läskflaska i blodet, vilket inte är bra). Dessa dykare lever alltså med dina klockor i en gas miljö med högre tryck och utsätter därför klockorna för både 15 ATM tryck från vatten och 15 ATM tryck. Den gasblandning de lever i då består av syre och helium och de flesta klockor klarar inte av att hålla heliumet ute utan det läcker långsamt in i klockan. Man kan dekomprimera en heliumfylld klocka (som saknar ventil) också men det tar längre tid än att dekomprimera människan och är därmed inte praktiskt (samt alla risker för att du glömmer att ta av klockan etc så glaset, eller annan del skjuter iväg).

Man måste skilja på vad klockan rent strukturellt tål och vad den håller tätt för.

Om en försluten boett håller tätt för 3000 m vatten men deformeras så mycket att urverket mosas ihop och går sönder skulle jag inte klassa det som en 3000 m klocka. På samma sätt är en klocka som rent mekaniskt kan utsättas gör tryck motsvarande 300 ATM men det börjar komma in vatten i den (även enstaka droppar) vid 10 ATM inte en 3000 m klocka.

Gahh svarade jag på frågan med årets rörigaste inlägg?

Nu mindre snack och mer He-täta bilder.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Läste på lite snabbt om helium och klockor. Verkar finnas ett par olika sätt att tackla problemet och jag kan inte se något negativt med att ha en heliumventil. En heliumventil betyder ju inte att klockan på något vis är sämre än en som är helt heliumtät.
Fel!

Heliumventil betyder att du inte kan bygga en lika bra klocka eftersom du inte klarar av att få den tät.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Fel!

Heliumventil betyder att du inte kan bygga en lika bra klocka eftersom du inte klarar av att få den tät.
Klarar av och klarar av, i många fall är det nog en fråga om man vill få den helt tät kan jag tänkta mig. Det handlar väl trots allt även om en kosmetisk fråga och inte bara funktionell när det kommer till konstruktionen och utseendet på klockan.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Fel!

Heliumventil betyder att du inte kan bygga en lika bra klocka eftersom du inte klarar av att få den tät.
Haha, det är väl en sanning med modification :D
Arbetar du med mättnadsdykning så kan det ju vara en trygghet att ha säkerhetsventilen (heliumventilen) som släpper ut övertryck i klockan.
Har man en tät klocka så måste man ju lita på att det inte läcker in helium i den (dvs att kronan också är tät och inte skruvats ut under den tid man är inne i tryckkammaren etc). Så jag ser heliumventillösningen som en säkrare tryggare lösning (får de få som faktiskt någonsin kommer få användning för funktionen).
 
Topp