• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den He-täta tråden

Spindel

KS vulkanolog på Island
Haha, det är väl en sanning med modification :D
Arbetar du med mättnadsdykning så kan det ju vara en trygghet att ha säkerhetsventilen (heliumventilen) som släpper ut övertryck i klockan.
Har man en tät klocka så måste man ju lita på att det inte läcker in helium i den (dvs att kronan också är tät och inte skruvats ut under den tid man är inne i tryckkammaren etc). Så jag ser heliumventillösningen som en säkrare tryggare lösning (får de få som faktiskt någonsin kommer få användning för funktionen).
Va!?

Jobbar inte du heller med mättnadsdykning? :D

Och du har fel :p
 

_jonte

Patek
Bästa tråden på länge; mycket bra förklaringar @Spindel! Dock håller jag inte med dig om att klockor med heliumventil skulle vara bättre vid mättnadsdykning. Rent konstruktionsmässigt är de möjligen bättre, men i praktiken är ju en heliumventil praktisk som en extra livrem oavsett om klockan är konstruerad för att vara heliumtät eller ej.

Funderar på hur oljefyllda klockor fungerar vid mättnadsdykning. Har du någon teori @Spindel? Gissar ingenting händer med dem så länge de är korrekt fyllda?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Bästa tråden på länge; mycket bra förklaringar @Spindel! Dock håller jag inte med dig om att klockor med heliumventil skulle vara bättre vid mättnadsdykning. Rent konstruktionsmässigt är de möjligen bättre, men i praktiken är ju en heliumventil praktisk som en extra livrem oavsett om klockan är konstruerad för att vara heliumtät eller ej.

Funderar på hur oljefyllda klockor fungerar vid mättnadsdykning. Har du någon teori @Spindel? Gissar ingenting händer med dem så länge de är korrekt fyllda?
Ingen aning om oljefyllda klockor. Har fått för mig att det handlar mer om ett krångligt (men tufft) sätt att få AR. Sedan kan man väl potentiellt bygga klenare boett om oljan är inkompressibel då det håller emot det utvändiga trycket. Ingen aning om helium egenskaperna. Be @StrawberryFields att maila AwesomeSinnGirl på den punkten :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Bump behövs, forumet har för få riktigt täta klockor så det blir favorit i repris!

image.jpeg
 
Topp