Laddar...
Klockor och Urmakeri hos Klockmaster-Stockholm

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Den köttiga tonfisktråden

Diskussion i 'Kobra Kai' startad av frere, 20 augusti 2016.

Taggar:
  1. frere
    Trådstartare

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Få kategorier av klockor är så missförstådda som klossdykarna. I dessa tider av oversize, kickstarter-projekt och mikrotillverkare är det lätt att tro att allt som är stort som en snusdosa är coolt, och att allt med märkningen ”1000 m” på tavlan är tekniskt avancerat och nyskapande. Men så är det förstås inte. Det mesta i den tyngsta dykarklassen är faktiskt bara tungt och klossigt skräp, om än med bra vattentäthet.

För mig finns det några få dykare i den tyngsta klassen som är coola på riktigt: Vintage ploprof, vintage certina, doxa och seiko tuna. Och av dessa är det faktiskt tunorna jag gillar mest just nu - trots att jag så sent som för ett år sedan helt avfärdade dem som överdrivet feta, ganska fula, japanska puckar. Historiken av att alltid ha varit först med tekniska lösningar och nya material, samtidigt som man hållit en konsekvent designlinje sedan 1975, är helt enkelt imponerande. Och det är som alla säger: man kan inte avfärda tunan utan att testa den, måtten IRL och måtten på papper känns helt olika.

Är man sugen på tonfisk finns det i princip tre huvudspår att gå. Först och enklast: en trehundrameterskvartsare. Man får en högst bärbar, men ändå kompromisslös, tooldykare för vardagsbruk. Inga konstigheter, inte ens när det vankas batteribyte. Det andra alternativet är att ge sig i kast med det tekniskt mer intressanta spåret, axeln golden – darth tuna, som bjuder på det man egentligen vill ha i form av monocoque titancase, keramisk shroud etc. Och sist men absolut inte minst finns 1000 m-spåret, med de automatiska kolosserna som kräver stadiga armar eller våtdräkt för att verkligen komma till sin rätt.

I mitt eget tonfiske står jag fortfarande på det första trappsteget, med en SBBN031 som jag i princip burit som enda klocka hela sommaren. Den är sjukt allround och funkar faktiskt till det mesta. Det är nog faktiskt den klocka jag ägt under de senaste fem åren jag helst skulle vara OWG med. Därmed inte sagt att jag är nöjd och glad - en golden tuna känns helt enkelt oundgänglig som komplement och jag grämer mig över att jag missade den @Seikosthlm lade ut tidigare i veckan...

I den här tråden tänkte jag att vi kunde samla både bilder och information om denna ovanligt köttlika, proteinmättade firre. Vad har ni, vad suktar ni efter, vilken är den bästa och vilken är den galnaste?
    tunasand.jpeg

MariaE, Essen, Jimpa och 29 andra gillar detta.
  2. Sorubim

Sorubim Biskop

Bra trådstart! Min SBBN015 är nog favoritklockan i samlingen och har så varit i drygt ett år. Den får överlägset mest handledstid, alla årstider. Jag är helt såld på designen, historiken etc som du nämnde i trådstarten. Tunan funkar med en stor mängd olika band, eftersom bandhornen döljs av shrouden så funkar vilken länk som helst som har raka ändbitar. Dessutom gör den sig bra på gummi (så länge de inte är för tunna), mesh och nato/zulu i alla dess färger. Jag är mycket nöjd med min Tuna men suktar också efter nån vintagemodell, tex den 600m guldtuna som du nämnde.

Dagsfärsk bild på min SBBN015 på "MM300-type" gummi från WJean...

sbbn015_73.jpg

Senast ändrad: 20 augusti 2016
    Kettil, Spincini, Chumba och 12 andra gillar detta.
  3. xHenke

xHenke Friends of KS

Jag gillar Tunas, rejäla och pålitliga klockor. Har haft en 015 som jag var väldigt nöjd med.
    Hittade knappt några bilder på den men bjuder på en dålig, samma klocka som i inlägget ovan för övrigt :)
    DSC_0081.JPG

Kettil, Chumba, -JL- och 6 andra gillar detta.
  4. xHenke

xHenke Friends of KS

Glömde ju att jag precis hade en annan Tuna, SBBN035 mycket bra den också!
    image.jpeg

Kettil, Seikosthlm, Spincini och 12 andra gillar detta.
  5. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jag älskar ju 300m tonfiskarna. Kvarts, rätt OK lume, grymt hållbara och sitter klockrent.
    Har recenserat 015 och 031. Det finns ju en hel uppsjö olika modeller att testa dessutom. Min favorit är helt klart 031 men de i Cermet som @john b haft är också riktigt coola.

image.jpeg image.jpeg
    För mig är tonfiskarna verkligen essensen av hur en dykarklocka bör vara, funktionalitet före form. Att de alla klarar sjuka djup och är heliumtäta utan HE-ventil är nice. Lång och rik historik har de också med flera "world first"-innovationer.

Lite bilder på de jag ägt:
    SBBN023, Golgo 13 LE.

image.jpeg
    SBBN015

image.jpeg
    SBBN031

Jag skulle bli väldigt förvånad om jag inte köper en 031 igen.

Jimpa, Aquaracer2, Kettil och 14 andra gillar detta.
  6. yonsson

Från:
    GBG
    200m-versionerna tycker jag för övrigt inte är riktiga tonfiskar. "Huvudfunktionen" är ju att tonfiskar a är heliumtäta utan He-ventil tack vare L-packning under glaset, så är det ju icke med 200m-fiskarna.

Gummo, Jaggis och Seikosthlm gillar detta.
  7. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Bra tråd!
    Älskar tunorna och då särskilt 1000m automaterna.
    SBDX014 är favoriten men skulle gärna ha brorsan SBDX013 (helsvart) och en SBDB009 (spring Drive 600m) också.
    IMG_20160707_130729.jpg IMG_20160601_122316.jpg

Aquaracer2, vonbahr, Kettil och 16 andra gillar detta.
  8. Bomier

Bomier Friends of KS

Från:
    Bangkok
    Tuna är aldrig fel ;)
    Tyvärr båda sålda nu... :(

Mvh
    Micke

Aquaracer2, Kettil, Scaramanga och 10 andra gillar detta.
  9. Seikosthlm

Seikosthlm The Japanese Salesman

Från:
    STHLM
    Saknar redan min 7549 och har förnärvarande ingen burk. Av de jag haft är nog 7549-7009 min favorit. Den första Golden Tuna modellen. Kastar upp en bild på de här. Älskar quartz modellerna men har å andra sidan inte haft en automatisk tuna ännu. Dags att prova snart tror jag.
    IMG_20160815_184503.jpg

Aquaracer2, Kettil, Spincini och 11 andra gillar detta.
  10. joh.jonsson

joh.jonsson Borgare

Från:
    Uppsala // Visby
    Får man be om en sidobild så man ser det domeade glaset? =)

11. yonsson

Från:
    GBG
    Vilken syftar du på? Alla har inte kupat glas.

joh.jonsson gillar detta.
  12. joh.jonsson

joh.jonsson Borgare

Från:
    Uppsala // Visby
    Ja, de med kupat glas menar jag i första hand =)

ollkli och Seikosthlm gillar detta.
  13. frere
    Trådstartare

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Rätt usel bild, men såhär typ. I ren profil sticker det knappt upp över vridringen.
    image.jpeg
    Vilket är besynnerligt, kupat glas borde vara lika självklart som lugholes på en sportklocka!

Kettil, -JL-, Sorubim och 5 andra gillar detta.
  14. Jaggis

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Mm mm mm! Tonfisk är fina grejor :) Bra tråd @frere

Har än så länge bara betat av 7549-7010, SBBN007, SBBN011, SBBN013, SBBN015 (2st), SBBN017 (2st), SBBN019 och SSBS018. För mig ska en Tuna vara quartz så jag kommer nog inte ge mig i kast med automatarna. Har inte heller förlikat mig med det nya utseendet på visarna utan föredrar den klassiska designen. Det är ganska kul att jag för ca fem år sedan tyckte att Tunan var bland det fulaste man kunde hitta och idag så har min åsikt vänt till det precis motsatta. Det är något speciellt med dem.

Dagen till ära har jag en sprillans SBBN017 på mig som jag köpt ny. Första gången den bärs utanför hemmet. Tvekade först lite och tänkte att den kanske ändå skulle få ligga och förbli NOS men vilken nytta gör en toolklocka liggandes i byrålådan? Nej just det, ingen alls!

Aquaracer2, vonbahr, Kettil och 17 andra gillar detta.
  15. snajgel

snajgel Friends of KS

Från:
    stockholm
    Om någon har eller springer på en 7549-7010 från 1978, så får ni gärna ha mig i åtanke!

Gummo gillar detta.
  16. frere
    Trådstartare

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    "...bara...":)

NOS tuna känns obehagligt, bra beslut - använd den hårt och behåll tycker jag! Håller helt med dig om visarna, gillar dock den nya tavlan mer än jag ogillar de nya visarna även om det är på håret.

Jaggis gillar detta.
  17. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Som ni förstår så är det en ära för er att bli presenterade denna 7549-7010 från 1978. Detta exemplar ägs av ett klockinvesteringskonsortium som har huvuddelen av sina investeringar i lite tyngre pjäser. Delägare i företaget är (förutom undertecknad) klockexperterna och livsstilsentreprenörerna @Grafton och @Mr Chance . Denna klockbild lajkades av självaste Brian Johnson i AC/DC vilket vi alla i företaget är glada för. IMG_4209.JPG

Nilas, Satellite65, Brutus och 31 andra gillar detta.
  18. snajgel

snajgel Friends of KS

Från:
    stockholm
    Vad ska ni ha för den? ;)
    Säg till när den ska säljas!

Gummo gillar detta.
  19. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Vi tar upp alla förfrågningar om försäljningar på styrelsemöte vi ska ha under hösten i Geneve. Just nu är vi inne i en mycket expansiv fas med många spännande projekt inom mode, livsstil, lyxprodukter och motor.

Fabian, Aquaracer2, Weasel och 3 andra gillar detta.
  20. snajgel

snajgel Friends of KS

Från:
    stockholm
    Ska ni expandera så behöver ni ju lite kapital! Skulle kunna hjälpa till bara jag får den där Tunan... ;)

Gummo gillar detta.
  21. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Kapital är inte något som helst problem, det är att hitta obejekt som lever upp till våra extremt höga kvalitetskrav :cigar:

Aquaracer2, Grafton, Molle och 1 annan gillar detta.
  22. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Hård! Nästan lika hård som denna Casio:

Scaramanga, ollkli, Spincini och 11 andra gillar detta.
  23. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Tack! Casion är också stenhård, men hur fan har du mage att posta en Casio i tonfisktråden? Måste nog anmäla detta inlägg till någon moderator här på Kobra Kai!

Littera69, Aquaracer2, sherwan och 4 andra gillar detta.
  24. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Gör som jag vill :blackalien:. Bra referensobjekt och är ju dessutom klart tuna-inspirerad :D

acce1999, sherwan, Seikosthlm och 1 annan gillar detta.
  25. meo_swe

meo_swe Biskop

Jag och sångfisken testar imax

20160823_145247.jpg

Skalman76, Chumba och Seikosthlm gillar detta.
  26. meo_swe

meo_swe Biskop

Bättre hälften såg inlägget och påminde att hon var där också. Nu spelas det biljard!

Dykarsjuk gillar detta.
  27. yonsson

Från:
    GBG
    Är den Heliumtät? Är den specad till minst 300m? Om inte skulle jag inte kalla den för en tonfisk, snarare en monster. Men fin är den. :)

Jaggis, Sorubim och Seikosthlm gillar detta.
  28. meo_swe

meo_swe Biskop

Minitonfisk då. Breaking the lag! ;)

Klave, Seikosthlm och yonsson gillar detta.
  29. Seikosthlm

Seikosthlm The Japanese Salesman

Från:
    STHLM
    Saknar min tonfisk. Ingen som har en vintage och vill ha en gammal 6105a?

Gummo och Sorubim gillar detta.
  30. Kapten Baines

Kapten Baines Bonde

Från:
    Stockholm
    Kul och bra initiativ. Jag bidrar med en Golden Tuna 1000 meter som köptes tidigare i somras av @Seikosthlm (tack, jag förstår att du saknar den). Det är en S23157 (7C46-7009). Och den är lika grym idag som när den var ny för 30 år sedan.
    image.jpg