• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🐟 Den köttiga tonfisktrĂ„den

-JL-

Rolex
2-Faktor
goldtuna600m_15.jpg

7549-7009 frÄn augusti 1979.
Asgrym!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
TÀnk pÄ att skruvarna som hÄller shrouden troligen Àr dragna med gÀnglÄsning.
Om jag inte minns fel sÄ lÀmnade @yonsson in en ny Tuna för byte av glas och urmakaren hade problem att lossa skruvarna.
Jag har bara skruvat pÄ en SBBN och de skruvarna satt med en jÀkla massa locktite, fick loss 2st skruvar, den tredje sabbade jag.
VÀrme Àr att rekommendera, dÄ mjuknar limmet. Jag hade dock inget bra att vÀrma med.
 

JE89

Cartier
Bara att prova, kÀnns det som att dom sitter för hÄrt sÄ kan man ju avbryta. har ocksÄ en sbbn satt med lite locktite men var inga som helst problem att lossa. kan nog vara lite olika frÄn klocka till klocka.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bara att prova, kÀnns det som att dom sitter för hÄrt sÄ kan man ju avbryta. har ocksÄ en sbbn satt med lite locktite men var inga som helst problem att lossa. kan nog vara lite olika frÄn klocka till klocka.
Man mÀrker ju inte att skruven sitter för hÄrt förrÀn man sabbat skruven. :)
 

frere

Audemars
2-Faktor
LÀnken. Vi mÄste tala om lÀnken.
IMG_1283.JPG
IMG_1284.JPG

Ärligt talat, hur tĂ€nkte seiko hĂ€r? Den Ă€r en stilmĂ€ssig mismatch mot resten av klockan (poleringen!), den bestĂ„r av för lĂ„nga lĂ€nkbitar som gör att den inte kan böjas snyggt över dykförlĂ€ngningen och den Ă€r sĂ„ lĂ„ng att alla som inte Ă€r grovsmeder eller hamnsjĂ„are mĂ„ste bĂ€ra den Ă„t "fel" hĂ„ll för att kunna centrera spĂ€nnet. AlltsĂ„ det tumstjocka spĂ€nnet med den onödigt lĂ€ttutlösta förlĂ€ngningsmekanismen.

Usel, tycker jag. Finns det nÄgot man kan göra för att fÄ den drÀglig? Byta spÀnnet? Jag ska nu bÀra lÀnken till pÄ fredag, sÄ fÄr vi se om jag slutar avsky den...
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
LÀnken. Vi mÄste tala om lÀnken.
Ärligt talat, hur tĂ€nkte seiko hĂ€r? Den Ă€r en stilmĂ€ssig mismatch mot resten av klockan (poleringen!), den bestĂ„r av för lĂ„nga lĂ€nkbitar som gör att den inte kan böjas snyggt över dykförlĂ€ngningen och den Ă€r sĂ„ lĂ„ng att alla som inte Ă€r grovsmeder eller hamnsjĂ„are mĂ„ste bĂ€ra den Ă„t "fel" hĂ„ll för att kunna centrera spĂ€nnet. AlltsĂ„ det tumstjocka spĂ€nnet med den onödigt lĂ€ttutlösta förlĂ€ngningsmekanismen.

Usel, tycker jag. Finns det nÄgot man kan göra för att fÄ den drÀglig? Byta spÀnnet? Jag ska nu bÀra lÀnken till pÄ fredag, sÄ fÄr vi se om jag slutar avsky den...

SnÀlla lÄt oss INTE diskutera lÀnken. Finns inte sÄ mycket mer att sÀga förutom att den bÄde Àr kass och ful och ska bort. LÀnk hava icke i denna trÄd att göra!
 
Topp