• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den långa vägen till min första klocka

ThomasG

Omega
Det var under universitetstiden som jag kom fram till att varje man behöver en ordentlig klocka. Då hade jag som de flesta andra studenter inte råd att köpa en klocka, så jag bestämde då att min första riktiga lön ska gå till ett klockköp. På den tiden så var den en Carrera som lockade. Kanske borde jag slagit till redan då, för plånbokens skull. När den första lönen kom så hade jag redan släppt Carreran. Då hade jag fått syn på min första IWC, och jag ville ha en Portuguise. Min första lön räckte dock inte till en Portuguise. Det tror jag inte ens mina 3 första löner sammantaget hade gjort. Jag kände då att en Portuguise blir svårt, och jag började snegla åt annat. Sjöö Sandström lockade en del, framförallt Royal Steel Chronon. En vis vän rådde mig dock att inte köpa en klocka som substitut för något jag hellre vill ha. Så jag fortsatte att vänta. Efter en tid släppte jag Portuguisen, då jag plötsligt fick ett infall att Portofino Chronographen är finare. Det tycker jag förresten fortfarande. Jag kikade runt mycket över denna, framförallt på c24, men vågade aldrig slå till. Känner fortfarande en viss tvekan att skicka pengar och hoppas på det bästa.

Under detta velande bytte jag jobb, och kostymen byttes mot piké och sneakers. Jag fortsatte att leta efter min Portofino, och blev i samma veva medlem här. Och ni alla vet ju vad som händer efter en tid på detta forum... Rolex. Kanske inte är så dumt ändå? Rolex har egentligen inte lockat mig så mycket tidigare. Jag tror detta bottnat i att jag inte vill ha en klocka som gemene man förstår är dyr. Men samtidigt så kom jag sakta till insikt att en Portofino inte direkt passar mina nya jobbkläder och en sportigare bransch. Och en sömnig kväll på forumet så fick jag för första gången syn på den. En klocka som jag inte kunde sluta titta på. Jag föll direkt. Rolex GMT Master II BLNR. Jakten tog fart direkt, men snabbt upptäckte jag att den fortsatt var svår att ens få klämma på. Den verkade försvinna samma dag som den kom in hos Sthlms ADs. Jag försökte istället att hitta den under mina jobbresor, dock med samma resultat - i alla fall där jag kunde tänka mig att handla. Igår dök dock tillfället till slut upp. Och nu var det dags. 7 år efter att jag bestämde mig för att köpa en klocka så hände det. Jag är uppenbarligen inte snabbast i stan. Resultatet är jag hur som helst övernöjd med. Jag kan knappt slita blicken från handleden.

Har ni orkat läsa hit så vill jag passa på att tacka alla er flitiga skribenter för all matnyttig information som hjälpt mig att hitta fram till min drömklocka. Nu återstår det bara att se om jag också blir en flippare eller om denna behålls. För stunden så känns det helt klart som att den är här för att stanna. Det är väl snarare jakten efter en dressare som förr eller senare tar fart. Av klockarna som hägrat på vägen fram till GMTen så är jag fortsatt fascinerad av Portofinon.

Men här är den nu, min första riktiga klocka.

Modellnamn: GMT Master II Ceramic
Tillverkare: Rolex
Referens: 116710 BLNR
Urverk: Rolex 3186
WR: 100 meter
Diameter: Ø 40 mm
Armband: Oyster, med polerade mittlänkar

photo.JPG
photo 2.JPG
 

Apansson

Torpare
Mumma! Fint skrivet, och grattis till en helt fantastisk klocka! Den där går aldrig att göra rättvis på bild, helt fantastiska färger i den där bezeln. Jag tror du kommer vara nöjd länge!
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Trevligt skrivet om en ännu trevligare klocka! Gratulerar till det första steget in i träsket! :)
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Vilken känsla det måste vara när man längtar efter en riktig klocka i 7 år! Den där är grym! Stort grattis!!
 

Sond

Patek
Gratis till en fin klocka! Försök att inte drabbas av flippsjukan. Jag tror du kommer känna mycket stor glädje över den där om 15-20 år när den åldrats med dig. Om inte ekonomin tillåter(vilket den inte gör för de flesta) så gå istället på billiga 2:a klockor. Eller 3:dje klockor. Du kan köpa en helt okey dress för 2-8000 och en beater för 1-3000. Låt dem snurra runt om det blir ett behov hos dig.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Grattis! Grymt tålamod du har haft. Jag klarade mig 40 ish timmar när jag skulle köpa en ny, från att ha sålt den tidigare. Eloge till dig!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
7år för att komma fram till att det var en Rolex du skulle ha, snacka om svårflörtad ;)
Hur som helst grattis till en tok fet Rolle, BLNR är grym, och du, Välkommen hit :D
 

Hallberg

Omega
Kan bara hålla med dig, Rolex har aldrig tidigare varit ett alternativ för mig men sen jag hittade till KS har plötsligt en Daytona blivit ett fullt tänkbart nästaköp.

Grattis till klockan, väntar med spänning på nästa paketöppning, 2021?
 

Burgundy

Omega
2-Faktor
Grattis till en grym pjäs! Efter en tid på KS blev det även en Rolex för mig och märkligt nog är det nog bara en start mot fler :) Välkommen!
 
Topp