• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den lagom stora driva aktiebolagstråden.

D

Deleted member 1265

Guest
Tänkte vi kunde dela med oss av erfarenheter. Tips o lagliga tricks för att driva bolag. Med fokus på att maximera vinst uttag och övriga bra tips o tricks.
Allt från personalgåvor, personalpolitik till 3:12 (inte evangeliet:) )
Hoppas att detta kan bli en bra tråd, lämnar det som vanligt till forumägarna att inte tråden spårar ur för mkt med för kreativa tips utan sånt som följer svea rikes lag!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Nu är ju din gräsmatta kanske inte stor nog, men annars (sommarhus kanske?) så finns ju alltid fördelarna med en lantbruksfastighet som inte genererar vinst...
Gillar iden, du tänker på kvitta vinster mot förluster(eller rättare sagt utlägg som görs för fastigheten)? Har för mig att arealen måste vara ganska stor för att det skall gå under kriteriet jordbruksfastighet.
Kanske går att hitta något billigt någonstans :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Gillar iden, du tänker på kvitta vinster mot förluster(eller rättare sagt utlägg som görs för fastigheten)? Har för mig att arealen måste vara ganska stor för att det skall gå under kriteriet jordbruksfastighet.
Kanske går att hitta något billigt någonstans :)
Finns faktiskt ingen nedre definitiv gräns, men 3,8 brukar räknas som "gräns då man inte behöver diskutera". Man ska passa sig för hästverksamhet bara, skatteverket jagar hästägare som synden, jävligt mycket fiffel där. Att hyra ut till hästägare är däremot bra.
 

demondave

Rolex
Hårt jobb, och diciplin. Hur fan företaget jag är delägare i flyger är alltså en gåta :D

Likviditet är i alla fall en grym huvudkudde. Köp inte massa pryttlar direkt stålarna rullar in, leasa inte halva världen direkt. Gneta på, jobba upp marginalerna, lär känna intäkterna och utgifterna först. Tråkigt, men nyttigt.

Ovanstående gäller givetvis inte om man har den där alldeles helrätta idéen innan tåget går, typ DW. Det gäller bara alla efter med samma idé, eller alla vi som driver ett vanligt tjänste- eller tillverkningsföretag.

Justja, företagsänglar och investerare är förenklat bara bättre affärsmän än dig, med bättre kontaktnät och mer likviditet. Det kostar, tro aldrig något annat. Kan tycka att den gamla konsten att låta företag växa organiskt har glömts bort. Visst, vissa idéer måste ut på marknaden fort, ibland måste man ha in friska slantar för att inte bli ifrånsprungen. Men det kostar som sagt. Men att jobba upp kapital, växa efterhand utrymme ges.. Det är fan vackert. En konst som verkligen imponerar på mig.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Någon som har koll på hur mkt ränta man kan ta på ett reverslån på 1.5 miljoner.
 
Senast redigerad av en moderator:

Zingo

Rolex
Härligt att folk postar men mer konkret än att man ska jobba hårt. Det har jag alltid gjort och lönsamheten är god.
Någon som har koll på hur mkt ränta jag kan ta på ett reverslån på 1.5 miljoner utan att det blir dumt?
Du kommer aldrig få ett exakt svar på det, beror på om och men som risk mm. Finns många rättsfall med olika nivåer. I detta fall så är det ditt bolag om jag förstod dig rätt och då har du god insyn i bolagets finansiella ställning. Hur riskfyllt är utlåningen till bolaget, kan bolaget ta sedvanligt banklån på motsvarande belopp och vad är räntan då? Allmänt så utgå från marknadsräntan plus marknadsmässig premie för risken. Vid beaktande av den låga räntan idag så torde en rimlig nivå vara runt 5% ish. Finns såklart fall med högre ränta men en rimlig och safe nivå för många.
 

mega

Rolex
Hårt jobb, och diciplin. Hur fan företaget jag är delägare i flyger är alltså en gåta :D

Likviditet är i alla fall en grym huvudkudde. Köp inte massa pryttlar direkt stålarna rullar in, leasa inte halva världen direkt. Gneta på, jobba upp marginalerna, lär känna intäkterna och utgifterna först. Tråkigt, men nyttigt.

Ovanstående gäller givetvis inte om man har den där alldeles helrätta idéen innan tåget går, typ DW. Det gäller bara alla efter med samma idé, eller alla vi som driver ett vanligt tjänste- eller tillverkningsföretag.

Justja, företagsänglar och investerare är förenklat bara bättre affärsmän än dig, med bättre kontaktnät och mer likviditet. Det kostar, tro aldrig något annat. Kan tycka att den gamla konsten att låta företag växa organiskt har glömts bort. Visst, vissa idéer måste ut på marknaden fort, ibland måste man ha in friska slantar för att inte bli ifrånsprungen. Men det kostar som sagt. Men att jobba upp kapital, växa efterhand utrymme ges.. Det är fan vackert. En konst som verkligen imponerar på mig.
Bra skrivet, håller med till hundra procent.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Är det någon här som tycker dagens 3:12 är tillfredställande. Jag är inte nöjd. Få ut 60kr av 100 efter allt lönetjafs avklarat. O detta kallas "lågbeskattning"
Intitalt paradoxalt nog var 3:12 ingvar carlssons ide tror jag. Men dagens nivåer tycker jag bara är ett halvmesyr.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jolly

Cartier
Någon som har koll på hur mkt ränta man kan ta på ett reverslån på 1.5 miljoner.
Väldigt svårt att säga. Är ditt företag helt nystartat utan någon finansiell historik har jag svårt att se hur man skulle få en sådan ansökan beviljad.
Ränta återspeglar risken i affären, är du ett nystartat företag utan goda säkerheter för lånet får du inte den lägsta räntan.
Tyvärr är det väldigt svårt att ge ett rakt svar på din fråga utan att ha mer uppgifter.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Väldigt svårt att säga. Är ditt företag helt nystartat utan någon finansiell historik har jag svårt att se hur man skulle få en sådan ansökan beviljad.
Ränta återspeglar risken i affären, är du ett nystartat företag utan goda säkerheter för lånet får du inte den lägsta räntan.
Tyvärr är det väldigt svårt att ge ett rakt svar på din fråga utan att ha mer uppgifter.
Alltså räntan vill man ju ha så hög som möjligt, räntepengarna minus 20% går ju tillbaka till en själv. ,reverslån, lånat ut privata medel till mitt ab. Här krävs ingen ansökan beviljad.
 

Zingo

Rolex
Alltså räntan vill man ju ha så hög som möjligt, räntepengarna minus 20% går ju tillbaka till en själv. ,reverslån, lånat ut privata medel till mitt ab. Här krävs ingen ansökan beviljad.
Synnerligen offensiv ränta som torde vara svår att förankra hos SKV...

Avseende om vad som fås ut så överstiger schablonen beloppet ovan så lite mer än så fås ut om det avsåg redan beskattade medel i bolaget.
 
Senast ändrad:

Isodor

Audemars
Min uppfattning säger att det är bättre att lägga fokus på att försöka omsätta mer / ha högre vinstmarginal än att hålla på jaga mindre decimaler när det kommer till beskattning.

På något sätt känns allt så pass reglerat så det är svårt att trolla till något "otroligt".
Dock har jag ingen kunskap om skatteplanering offshore men jag bedömer att du inte är där än. ;)
 
D

Deleted member 1265

Guest
Synnerligen offensiv ränta som torde bara svår att förankra hos SKV...

Avseende om vad som fås ut så överstiger schablonen beloppet ovan så lite mer än så fås ut om det avsåg redan beskattade medel i bolaget.
Nu blir det missförstånd direkt i tråden. Jag har inte skrivit vilken ränta jag tar. För enkelheten skull räkna att jag tar 5% ränta då tillfaller ju "bara" 80% av de 5%en mig själv 20% faller ju bort som vinst.
 

Jolly

Cartier
Ok då förstår jag. Hade en kund som en gång jobbade på SKV. Han använde bankens listpriser på räntor som referensränta. Vid ett sådant upplägg. Men 'marknadsränta' är vad man brukar använda som referensränta. Allt mellan 5-10% skulle jag vilja säga.


Alltså räntan vill man ju ha så hög som möjligt, räntepengarna minus 20% går ju tillbaka till en själv. ,reverslån, lånat ut privata medel till mitt ab. Här krävs ingen ansökan beviljad.
 

Mudfold

Cartier
Hjälp.. Har ett EF där jag konsultar. Fått förlängt kontrakt till 2018-06-30.

Omsättning ca 1 miljon med väldigt låga kostnader. Överväger att starta ett AB istället för bättre skatteplanering.

Någon med erfarenhet som kan redogöra för pros/cons?
 
Intressant tråd då jag är väldigt sugen på att starta eget men jag aldrig fått iden om vad fasen jag ska göra så därför händer inget och jag gnetar på som anställd :)
 

Zingo

Rolex
Hjälp.. Har ett EF där jag konsultar. Fått förlängt kontrakt till 2018-06-30.

Omsättning ca 1 miljon med väldigt låga kostnader. Överväger att starta ett AB istället för bättre skatteplanering.

Någon med erfarenhet som kan redogöra för pros/cons?
Kortfattat så är det läge att byta över då du passerar gränsbeloppet för statliga inkomstskatt då du i ett AB då får en effektivare skattemässig situation tack vare fåmansaktiebolagsreglerna (aka 3/12-reglerna).

Sen finns det andra fördelar med ett AB som ansvarsfriheten såklart, låter i regle bättre för motparten att det anlitar ett AB en EF etc.

Byte från EF till AB görs enklast genom att köpa ett färdigt lagerbolag från valfri aktörs som tillhandahåller det. Går även att omvandla men krånligare men vara att föredra beroende på den specifika situationen.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Hjälp.. Har ett EF där jag konsultar. Fått förlängt kontrakt till 2018-06-30.

Omsättning ca 1 miljon med väldigt låga kostnader. Överväger att starta ett AB istället för bättre skatteplanering.

Någon med erfarenhet som kan redogöra för pros/cons?
Då är vi ganska så lika, jag är också konsult, omsätter dryga miljonen och har låga kostnader. Du ska självklart bytta till AB, som Zingo skrev så är den stora vinsten att du kan få ner den statliga skatten med 3/12-regeln. Finns övriga fördelar men det är den stora.
Omvandla inte utan starta ett nytt bolag (mycket enklare) Om du inte måste få igång AB i morgon så går det ganska så fort och är enkelt att registrera ett helt nytt AB istället för att köpa lagerbolag. 50 000 i aktiekapital men det är bara att sätta i någon fond och se det som pensionssparande.

Om du inte redan har det så anlita en ekonomikonsult som sköter bokföringen, bokslut och deklaration. Du spar mycket tid och det blir rätt från början, är inte så dyrt.
 

Mudfold

Cartier
Kortfattat så är det läge att byta över då du passerar gränsbeloppet för statliga inkomstskatt då du i ett AB då får en effektivare skattemässig situation tack vare fåmansaktiebolagsreglerna (aka 3/12-reglerna).

Sen finns det andra fördelar med ett AB som ansvarsfriheten såklart, låter i regle bättre för motparten att det anlitar ett AB en EF etc.

Byte från EF till AB görs enklast genom att köpa ett färdigt lagerbolag från valfri aktörs som tillhandahåller det. Går även att omvandla men krånligare men vara att föredra beroende på den specifika situationen.

Då är vi ganska så lika, jag är också konsult, omsätter dryga miljonen och har låga kostnader. Du ska självklart bytta till AB, som Zingo skrev så är den stora vinsten att du kan få ner den statliga skatten med 3/12-regeln. Finns övriga fördelar men det är den stora.
Omvandla inte utan starta ett nytt bolag (mycket enklare) Om du inte måste få igång AB i morgon så går det ganska så fort och är enkelt att registrera ett helt nytt AB istället för att köpa lagerbolag. 50 000 i aktiekapital men det är bara att sätta i någon fond och se det som pensionssparande.

Om du inte redan har det så anlita en ekonomikonsult som sköter bokföringen, bokslut och deklaration. Du spar mycket tid och det blir rätt från början, är inte så dyrt.

Tack för svaren. Inte hört talas om 3/12 regeln, ska googla på den. Vad ungefär kan man förvänta sig att en ekonomikonsult kan kosta om man är i vårt läge? (förutsätter att vi är i samma sits, som du sa). Har hittills skött de själv då jag har väldigt få verifikationer att redovisa
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Är det någon här som tycker dagens 3:12 är tillfredställande. Jag är inte nöjd. Få ut 60kr av 100 efter allt lönetjafs avklarat. O detta kallas "lågbeskattning"
Intitalt paradoxalt nog var 3:12 ingvar carlssons ide tror jag. Men dagens nivåer tycker jag bara är ett halvmesyr.
Kanske missförstår men är det inte 20% skatt på aktieutdelning enligt 3:12?
 
D

Deleted member 1265

Guest
Kanske missförstår men är det inte 20% skatt på aktieutdelning enligt 3:12?
Det är 40 %, endast de som är ägare får ta utdelning, o då betalar bolaget bolagsskatt ca 20% och sen 20%skatt på utdelning, således 40%.
Jag räknar vad får jag ut på av säg 100kr av vinst, ja då är det bara 60 i bästa fall.
När detta infördes (och nyttjades av stora koncerner) har jag för att villkoren var mkt mkt förmånligare.
Vad är då rimligt att få ut om man tagit sig risken att skapa ett wget bolag? MINST 80 kr kan jag tycka av dvs bolagskatt samt privat skatt max 20% in alles, så är ju inte fallet utan man ska vara "glad" för vad många kallar lågbeskattad utdelning.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det är 40 %, endast de som är ägare får ta utdelning, o då betalar bolaget bolagsskatt ca 20% och sen 20%skatt på utdelning, således 40%. Jag räknar vad får jag ut på av säg 100kr av vinst, ja då är det bara 60 i bästa fall.
När detta infördes (och nyttjades av stora koncerner) har jag för att villkoren var mkt mkt förmånligare.
Vad är då rimligt att få ut om man tagit sig risken att skapa ett wget bolag? MINST 80 kr kan jag tycka av dvs bolagskatt samt privat skatt max 20% in alles, så är ju inte fallet utan man ska vara "glad" för vad många kallar lågbeskattad utdelning.
Okej, du räknade med skatten på vinsten (20%) och sen skatten på uttaget av vinsten (20%)?
 
D

Deleted member 1265

Guest
Okej, du räknade med skatten på vinsten (20%) och sen skatten på uttaget av vinsten (20%)?
Får man en utdelning på låt oss säga 100k
Då kostar det bolaget 120k med bolagsskatt och den anställde får utdelning på 100 som sen delas ut 80 av. (Grovt räknat)
Jag räknar inte på dett själv, är ingen expert på termer, kör stor redov firma samt en känd/bra revisor (tror jag)
Vinstskatt är ngt annat och kommer utöver detta! Dvs man får alltså ut mindre än 60kr per 100...
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Tack för svaren. Inte hört talas om 3/12 regeln, ska googla på den. Vad ungefär kan man förvänta sig att en ekonomikonsult kan kosta om man är i vårt läge? (förutsätter att vi är i samma sits, som du sa). Har hittills skött de själv då jag har väldigt få verifikationer att redovisa
Jag betalar under en tusenlapp i månade om man slår ut alla ekonomi kostnader över tolv månader. Löpande bokföring med moms redovisning en gång i kvartalet. Bokslut, årsredovisning och K10. Jag sköter själv min lön och redovisning av den varje månad (tar ca två min att göra)
Men jag tror att jag får ett bättre pris än vanligt för när jag tittar på det så ligger det lägre än vad som anges på deras hemsida. (men jag har å andra sida dragit in några kunder till de då jag har rekommenderat de till några andra)
Men säg att du bör kunna få det för 15 000 per år om du har som mig. En anställd (jag) med lön varje månad. Skickar två eller tre fakturor varje månad, inte farligt många transaktioner (transaktionsrapport för varje kvartal brukar vara en eller en och halv A4) Moms redovisning varje kvartal.

Nackdelen med AB jämfört med EF är att det kräver lite mera kunskap för att ta hand om bokföring/ årsredovisning så om du ändå drar in ca miljonen så är det helt klart värt att lägga ut det.
 
Topp