• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den lagom stora driva aktiebolagstråden.

Zingo

Rolex
Var bör man läsa om att starta investmentbolag? Någon här som är inne på sånt upplägg?
Starta ett investmentbolag? Vill absolut inte vara dryg men om man behöver litteratur tips så torde investerarna ha lite att oroa sig för. För att starta själva bolaget så är det bara att kontakta någon bolagsförmedlare så gör de allt åt er om ni inte vill registrera det själva.

Vilken bransch hade ni tänkt? Hur mycket kapital har ni tänkt ta in?
 

zeke_varg

Omega
Starta ett investmentbolag? Vill absolut inte vara dryg men om man behöver litteratur tips så torde investerarna ha lite att oroa sig för. För att starta själva bolaget så är det bara att kontakta någon bolagsförmedlare så gör de allt åt er om ni inte vill registrera det själva.

Vilken bransch hade ni tänkt? Hur mycket kapital har ni tänkt ta in?

Jag har blivit tillfrågad att vara med så behöver kolla upp lite innan jag stoppar in något. Bra att kolla med 3epart var man ska kolla upp saker. 10 personer och start med 1M. Pengar ska petas in i startupbolag. Lägger in eget kapital.
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 5780

Guest
Jag har blivit tillfrågad att vara med så behöver kolla upp lite innan jag stoppar in något. Bra att kolla med 3epart var man ska kolla upp saker. 10 personer och start med 1M. Pengar ska petas in i startupbolag. Lägger in eget kapital.
Ouch. Låter på den lilla beskrivningen som att det är läge att springa åt motsatt håll...
 

Zingo

Rolex
Jag har blivit tillfrågad att vara med så behöver kolla upp lite innan jag stoppar in något. Bra att kolla med 3epart var man ska kolla upp saker. 10 personer och start med 1M. Pengar ska petas in i startupbolag. Lägger in eget kapital.
Var beredd på att det inte alls är omöjligt att du förlorar pengarna.. :rolleyes:

Då det är så lite pengar totalt så är det minibolag som är aktuella. Är det tänkt att vara någon aktiv förvaltning, ska nån gå in i styrelsen i bolaget som det investeras i? Räkna med att det även torde bli många utspädningar påvägen innan det ev tar fart om det ska bli något stort.

Hoppas att du har tänkt att gå in med vinst pengar från ett bolag så de inte är pengar som du äger som fysiker (dvs som person). Om den möjligheten finns.

Policy för ert bolag om horisont för placeringen, riktlinjer för typ av placering, vad som krävs för beslut för investera, ska ni ha ex hembudsförbehåll på era aktier, lön om någon jobbar mer än annan mm.

Slutligen, håller tummarna för er. Utan riskkapital så skulle det funnits färre entreprenörer i Sverige.:)
 

zeke_varg

Omega
Tack!

Har handlat aktier av och till sen 90talet. Även på mindre handelsplatser. Har blivit både bränd och lyckligt lottad. Vore kul att analysera och vara med i urvalet av bolag. Räknar med att få bolag flyger.

Vi är "experter" från olika håll så det är kul att slå ihop hjärnor. Kommer kräva tid och energi.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ponera att jag äger aktier privat i ett bolag som enligt 3:12 reglerna betalar ut aktieutdelning.
Finns det några skattetekniska fördelar för mig att starta ett holdingbolag som äger aktierna och tar emot utdelningen?
Osäker på om 3:12-utdelningen får betalas till ett annat bolag, därav frågan.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Ponera att jag äger aktier privat i ett bolag som enligt 3:12 reglerna betalar ut aktieutdelning.
Finns det några skattetekniska fördelar för mig att starta ett holdingbolag som äger aktierna och tar emot utdelningen?
Osäker på om 3:12-utdelningen får betalas till ett annat bolag, därav frågan.
Inte om du bedriver verksamhet i dotterbolaget.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Inte om du bedriver verksamhet i dotterbolaget.
Inser nu att min fråga var aningen felformulerad. Ber om ursäkt för det.

Det jag egentligen undrar är om 3:12-utdelningen kan betalas till ett holdingbolag och om jag sedan kan ta ut pengarna därifrån oskattade eftersom de redan skattats vid utdelningen?
 

POO

Panerai
Inser nu att min fråga var aningen felformulerad. Ber om ursäkt för det.

Det jag egentligen undrar är om 3:12-utdelningen kan betalas till ett holdingbolag och om jag sedan kan ta ut pengarna därifrån oskattade eftersom de redan skattats vid utdelningen?

Nej. Men hela upplägget är feltänkt.
 

Zingo

Rolex
Inser nu att min fråga var aningen felformulerad. Ber om ursäkt för det.

Det jag egentligen undrar är om 3:12-utdelningen kan betalas till ett holdingbolag och om jag sedan kan ta ut pengarna därifrån oskattade eftersom de redan skattats vid utdelningen?
Utdelningen från verksametsbolaget till Holding bolaget är skattefri. Skatt därefter när det ska skiftas ut till ägaren (privat person).
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Inser nu att min fråga var aningen felformulerad. Ber om ursäkt för det.

Det jag egentligen undrar är om 3:12-utdelningen kan betalas till ett holdingbolag och om jag sedan kan ta ut pengarna därifrån oskattade eftersom de redan skattats vid utdelningen?
Det bör endast var förmånligt om du tänker ta ut enligt schablonbeloppet. Lönegrundande kan man (väl?) inte föra med sig om det inte är inom en koncern (dvs >50% ägande).

Utdelningen betalas ut som vanligt. 3:12 gäller privat beskattning från fåmansbolag.

Som @Zingo skriver är bilagsskatten redan betald vid utdelningen, dvs holdingbolaget betalar ingen bolagsskatt.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Snabb fråga, finns troligen en enkelt svar på detta. Hur kan ett bolag redovisa vinst trots noll omsättning? Ett investmentbolag, om det hjälper något.
Screenshot_20180701_220348.jpg

Screenshot_20180701_220400.jpg
 
Topp