• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den lagom stora hälsotråden, kost och träning.

Chrisse

Patek
2-Faktor
Vi är ju en bunt stilmedvetna damer och herrar på detta eminenta forum.
Vet att många med mig ibland eventuellt lägger lite för lite vikt vid sin egen hälsa, tänker då främst på den fysiska hälsan. Så varför inte dela med oss av våra tips och tricks för att hålla sig frisk och kry.

Det är ju såklart premium om man delar egna faktiska erfarenheter och resultat.
Ett fint exempel vore ju om tex Ricrob ville dela sin resa som han precis gjort.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Kan ju dela min egen lilla viktnedgång nyligen som ett startskott.

Hade i slutet av sommaren nått en lite för hög vikt, detta pga sunkig kosthållning med främst för stora portiner.
Detta i kombination med låg aktivitetsgrad (skador satt stopp) gjorde att när jag för första ggn på säkert 2 år vägde mig stod vågen på rekordhöga 91kg för mig, är 181 cm.

Har tidigare vägt 91kg, men då med helt andra förhållanden i vikt/muskelmassa.
Denna ggn var det bara "lös" vikt.

Jag blev smått chockad.


Så jag började i mitten av Augusti 2014, startvikt 91kg.
Började äta lite mindre, en macka mindre till frukost, Pizza till lunch ersattes med samma pizza fast "small".
Började äta på regelbundna tider, hade alltid ett mellanmål av nötter och sånt att fylla på innan hungern blev för jobbig.

Körde på detta sätt i 8 veckor utan någon som helst träning, tappade 8kg.

Började motionslöpa och cykla, men visade sig snart att min höft som opererats massvis med ggr inte ville vara med om det. Så åter till ingen träning, höll mig till mina mindre mål mat med regelbundna mellanmål.

Gick 4 veckor till, -4 kg.

Sen kom Jul och massa helger, medvetet gick det i stå så stod still på 79kg under det nya året.

Nu har jag på nya året kommit igång med styrketräning och håller min kost, så mitt mål är att hålla mig under 80kg, men samtidigt bygga upp kroppen i styrka och uthållighet.

Se detta är ett pågående projekt som jag får återkomma med senare också.
 

Onelund

Rolex
Kul att du delar med dig!

Jag skulle också verkligen behöva röra mer på mig, jag har tendens till gubbmage! Inget allvarligt so far men ändå :) Lite fåfängd måste man få vara.

Idag ser läget ut som så 192cm ovanför backen, 90kg bryr mig egentligen inte om siffrorna i sig, men jag borde verkligen röra mer på mig, den dagliga motionen blir bara slöpromenader med jycken. Alla annan vaken tid spenderas i stort sett framför ett 6pack skärmar :)

Så snälla KS hur ska jag göra för att komma i form inför beach 2015?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jag har tränat ca 5 ggr/vecka sedan i mitten av december. Nu gar träningen blivit så central för att jag ska må bra och vara pigg att jag aldrig missar ett pass!

Med mer soppa och vegetarisk kost har byxorna böjat sitta en hel del lösare :) (äger ingen våg)
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Har bestämt mig för att äta mindre och röra mig mer. Tonvikten dock på att äta mindre och framförallt minimera sockerintaget.
Tycker det är tydligt att ju äldre man blir desto mindre förbränner man, även om man motionerar...

Vikt genom åren:

1980 (12 år, 168cm), 68kg
1990 (185cm), 85kg
1995, 108kg (riktigt illa)
1999, 90kg (en vikt som var alldeles utmärkt)
2009, 106kg
2011, 97kg (spang 2010-2012)
2015, 104kg

Målet är att komma ner till 89kg.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Kul att läsa om folks resor, bra jobbat! Har själv inte upplevt en större viktnedgång förutom i somras när man deffade ner sig till bättre form bara. Men en stor eloge till alla som tar tag i det och går ner såpass mycket. Sen gäller det att hålla i det och fortsätta motionera/träna, det är ju trots allt kul och väldigt givande i mina ögon.

Började på 55kg typ 2010, ligger väl på ~78kg just nu. I bra form 74-75kg med 8-9% kroppsfett.

Det går inte att poängtera tillräckligt mycket att det är kosten som är det viktigaste. :)
 

Isodor

Audemars
2006 och lite innan låg jag väl på ca 82kg (längd 172) (för stort för min vikt) när jag "färdigvuxen"

Sedan reste jag utomlands och bodde hos homestay där maten var rätt kass vilket gjorde att man inte gick runt och smååt.

Dvs lära sig konsten att man äta när man är hungrig annars ger fan i det.
Sedan dess har jag legat på ca 65kg konstant under 8 år förutom vissa undantag mot julen där man går upp kanske 2 pannor men skiter ut när man börjar arbeta.

Tränar inte på vintern, springer 1 ggr i veckan under vår/sommar/höst ( för pumpen ).

Köper man inte godis och andra onyttigheter så ger man sig inte möjligheten att gå upp i vikt lika lätt.

Sockerberoende suger.
 
Gjorde för ungefär 2 år sedan resan från 92,4 kg till 68 kg. Nu har jag planat ut något och ligger på 72 senaste åren. Min bakgrund bestod av mycket tränande (hockey, fotboll och boxning) när sedan man blev äldre och jobb började ta tid och jag flyttade så slutade jag med detta men hade ju enligt klassiskt maner kvar mina matvanor....stillasittande kontorsjobb, ingen träning och mycket mat är alltid en lite halvdan kombination ;)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Såhär långt kan vi summera att det handlar om att bryta vanor om man är fast i ekorrehjulet.

Efter någon vecka med tex mindre portioner lunch/middag etc vänjer sig kroppen.

Nuförtiden är det dessutom mer prisvärt gå på resturang, då jag faktiskt blir mätt numera.. förr alltid hungrig efter en normal portion.
 

carlanton

Audemars
Kul att du delar med dig!

Jag skulle också verkligen behöva röra mer på mig, jag har tendens till gubbmage! Inget allvarligt so far men ändå :) Lite fåfängd måste man få vara.

Idag ser läget ut som så 192cm ovanför backen, 90kg bryr mig egentligen inte om siffrorna i sig, men jag borde verkligen röra mer på mig, den dagliga motionen blir bara slöpromenader med jycken. Alla annan vaken tid spenderas i stort sett framför ett 6pack skärmar :)

Så snälla KS hur ska jag göra för att komma i form inför beach 2015?


1. Sluta med gluten
2. Sluta med socker
3. Cykla till jobbet
4. Ät ett proteinrikt mål var tredje timme istället för 3 stora måltider. Målet är att hålla så jämn blodsockernivå som möjligt. Mina standardmåltider är typ: en burk kvarg och cashewnötter, kvarsmoothie med mjölk och frysta bär, äggröra på 3-4 ägg med en bit mozarella, en bit entrecote med sallad eller utan tillbehör, stekt köttfärs med ris (förvånansvärt gott), rimmad oxbringa, charkisar och ost, frukt. Se till att bara köpa råvaror av hög kvalitet och stirra dig inte blind på makronutrienterna. Ekologiska grönsaker, ägg från frigående ekologiskt uppfödda utomhushöns, ekologisk majskyckling, kött från gräsätande kor, ekologisk (laktosfri) mjölk osv. Lågkvalitativt kött har oftast för höga Omega 6-halter och för höga halter av antibiotika.

Vill du bygga muskler också kan du följa Stronglifts 5x5. Då kommer du lägga max två timmar i veckan på träning och ändå få sjuka resultat.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Såhär långt kan vi summera att det handlar om att bryta vanor om man är fast i ekorrehjulet.

Efter någon vecka med tex mindre portioner lunch/middag etc vänjer sig kroppen.

Precis. Mindre och lite oftare så dämpar sig hungern också.

Byta ut ris/pasta m.m. mot potatis, skippa alla fettiga såser, hålla ett högre intag av protein i form av fisk/kött/fågel och käka nyttiga fetter istället. Bara det kan få kroppen att ändras, och ännu bättre resultat när man kombinerar med träning & motion.

styrkelabbet.se är en vettig sida för folk som vill läsa och lära sig mer.
 

MariaE

Panerai
För 10 månader sen blev jag småbarnsförälder, då passade jag på att sluta löpträna (3-4 mil/v) men fortsätta äta samma kost som förut. :rolleyes: Eftersom jag inte är 20 längre så är kroppen visst ganska mottaglig för att lägga på sig. Så nu sitter jag här med +15 kg. :banghead:

På mina 178 cm är min perfekta vikt 67 kg, nu är jag dryga 80 kg tung. Inte en kropp för en löpare. Så, jag kör en enkel och lat version av viktnedgång. Räknar kalorier, dvs äter kalorifattig kost, mindre portioner fördelat på 4-5 måltider per dag. Detta gör jag tills jag landar på ca 74 kg, då börjar jag löpträna igen. Nu är mina knän och fötter inte så nöjda med mitt julespäck därav väntan på viktnedgång innan jag löptränar. Gym är inte min gren och jag går endast dit om någon mutar mig med praliner och rödvin vilket då sabbar syftet med träningen.

Med kaloriräkning så tappar jag ca 0,8 -1 kg/v.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Vad är en tråd utan bilder? 80kg.
20150116_160340.jpg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Själv behöver jag äta sundare, motionera och styrketräna mer. Är dock smal som en pinne, väger lite över 60kg kontra 175cm lång men det betyder ju inte att kroppen inuti mår bra utan regelbunden träning. Mitt mål är att gå upp 6-7kg i år och förhoppningsvis bibehålla någorlunda träningsschema året ut. Det är ju dock svårare nu att träna sedan en fick barn, på gott och ont :)
 
Kul tråd! Ett tips från mig: Vardagsmotion. Gå, cykla, ta inlinesen, whatever, till de ställen där det är möjligt att ta sig (lättare sagt än gjort under denna årstid kanske). Vardagsmotion och bra kost räcker i lång väg väldigt långt.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Själv behöver jag äta sundare, motionera och styrketräna mer. Är dock smal som en pinne, väger lite över 60kg kontra 175cm lång men det betyder ju inte att kroppen inuti mår bra utan regelbunden träning. Mitt mål är att gå upp 6-7kg i år och förhoppningsvis bibehålla någorlunda träningsschema året ut. Det är ju dock svårare nu att träna sedan en fick barn, på gott och ont :)

Gå upp 6-7 kg muskler på ett år är en tuff målsättning, brukar gå snabbare om du haft den vikten tidigare men tufft ändå. Bli inte besviken om du bara fixar 2 per år:)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Gå upp 6-7 kg muskler på ett år är en tuff målsättning, brukar gå snabbare om du haft den vikten tidigare men tufft ändå. Bli inte besviken om du bara fixar 2 per år:)


Du har säkert rätt, men när jag tränade regelbundet gick jag upp till 66kg på några månader, jag har en förhållandevis bra kropp att träna. Bygger snabbt muskler även om jag inte blir superbiff vilket inte heller är målsättningen. Men märks hur det går nu, kommer inte kunna träna lika mkt nu som då men iaf 2-3ggr (så 4-5h) i veckan inkl. ett löppass ska ju gå. Handlar mer om att orka ta sig till gymmet sen får en se. Huvudsaken är att jag börjar röra på mig igen :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tips. - Träning måste vara rolig. Tycker man ändå inte att det är roligt kan man sätta mål för att öka motivationen, när man når mål ska man fira... med exempelvis en ny klocka.

SATS gamla devis "Deserve your rotten lifestyle" funkar inte. Kost och träning hänger ihop, det går inte att fuska med någon av dem.
 

MariaE

Panerai
Tips. - Träning måste vara rolig. Tycker man ändå inte att det är roligt kan man sätta mål för att öka motivationen, när man når mål ska man fira... med exempelvis en ny klocka.

SATS gamla devis "Deserve your rotten lifestyle" funkar inte. Kost och träning hänger ihop, det går inte att fuska med någon av dem.

Du gav mig precis en snilleidé! Sambon undrade om jag ville ha nån belöning för varje kg jag går ner. Hur kunde jag missa detta tillfälle?! Nu blir det klockpengförhandling!
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag brukar beställa 2 pizzor åt gången och äter ofta 2 påsar chips till middag när jag inte pallar göra mat :D ofta följt av en öl. Det vägs dock upp av rättfärdigshetstränande varje dag :) alla tränar med olika mål antar jag ^^

Det där räknade jag på tidigare. Enligt viktväktarna så funkade det att dricka 72 stora stark på en helg bara man levde på potatis och äpplen resten av veckan. Nu har jag barn och de håller mig ifrån spriten:)
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Hur var det man tog ignore på en tråd??????

Skämt å sido, kul tråd!

Hoppas den kan hålla sig fri ifrån krig emellan olika livsstilar/dieter/träningsmetoder. Min filosofi är att allt funkar, så länge man gör något man är bekväm i och tror på det. Då håller det sig i längden och resultatet blir bäst!:)
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Har tänkt köpa ett fitnessband och komma igång med löpning, något av hat-träning för mig.

Man kanske ska sätta delmål i tråden och belöna sig med pengar till klockbudget...
 

MariaE

Panerai
Sådära, förhandlingen är klar. Jag får 500 kr/kg (minus) vilket jag hoppas blir 7000 kr väl i mål. Detta plus en målbonus på 3000 så lär jag få mig en schysst klocka. Nu ska jag bara orka vänta på resultatet. :greedy:

Nu blir det neddragning på vinintaget.. :(
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Vill du bygga muskler också kan du följa Stronglifts 5x5. Då kommer du lägga max två timmar i veckan på träning och ändå få sjuka resultat.

Har själv provat på SL 5x5 under ett skolprojekt i gymnasiet och det funkade. Lite info saxat från uppsatsen nedan:

Resultat: 2013-02-03 till 2013-03-03
Benböj 60 kg - 100 kg
Marklyft 60 kg - 115 kg
Bänkpress 40 kg - 62,5 kg
Stångrodd 20 kg - 65 kg
Militärpress 20 kg - 40 kg

Hälsoundersökning före projektet – 2012-09-24
Midja: 84 cm
Höft: 94 cm
Höger lår: 58,5 cm
Höger biceps: 29 cm
Kroppsfett: 15,1 %
Vikt: 68 kg
Vätskeprocent: 62,4
Bukfett: 1
- Detta är en skala på 1-12. Där skala 1 räknas som hälsosam.
Kroppstyp: 5
- Detta är en skala på 1-9 där 9 är väldigt muskulös och där 5 är standardkroppstypen.

Hälsoundersökning efter projektet – 2013-04-08
Midja: 80 cm
Höft: 95 cm
Höger lår: 62 cm
Höger biceps: 34 cm
Kroppsfett: 12,2%
Vikt: 76,1 kg
Vätskeprocent: 61,2
Bukfett: 1
Kroppstyp: 8
- Med 8 menas att du är smal och muskulös.

(Små notiser med träningen/hälsoundersökningen är en månads semester helt utan träning, sjukdom och fotbollsspelande. Jag är ca 178 cm lång.)

StrongLifts 5x5 - träningsformen som Reg Park uppfann. Den ger dig styrka då du utmanar dig själv vid varje pass och lyfter ungefär 90 % av din maxkapacitet. Passen blir kortare än "vanliga" pass men effektiva då du tränar hela kroppen tre gånger i veckan. Du växer vid vila och du får fyra vilodagar i veckan om du tränar måndag, onsdag och fredag.

Jag rekommenderar SL 5x5 för alla som vill bli starkare, bränna fett och inte vill lägga ner tid på gymmet flera dagar i veckan.

Man kanske skulle börja träna igen...
 

RDFG

Cartier
Har själv provat på SL 5x5 under ett skolprojekt i gymnasiet och det funkade...

Har kört ett par tremånaderscykler på det programmet och kan bara intyga att det i min mening är bland det bästa man kan hoppa på som nybörjare(<2-3 år) inom styrketräning, förutsatt att man får rätt hjälp att lära sig lyften ordentligt. Att öka i styrka är otroligt motiverande plus att resultat av träningen blir konkret och mätbart snabbt!

Framför allt lär man sig att ta i på riktigt.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Har kört ett par tremånaderscykler på det programmet och kan bara intyga att det i min mening är bland det bästa man kan hoppa på som nybörjare(<2-3 år) inom styrketräning, förutsatt att man får rätt hjälp att lära sig lyften ordentligt. Att öka i styrka är otroligt motiverande plus att resultat av träningen blir konkret och mätbart snabbt!

Framför allt lär man sig att ta i på riktigt.

Kan bara hålla med. Stor vikt MÅSTE läggas vid tekniken, annars går man bara sönder. Bra att du skrev det, klockan är sent... Rätt skor är även viktigt, skippa joggingskorna med fet klack som förstör lyfttekniken. Många kör med tynglyftarskorna från adidas men jag föredrar ett par klassiska låga Converse. Har gjort benböj/marklyft på +120 kg utan att skada mig med de skorna...

Det finns även en app nu för både iPhone och Android. Den är bra och användarvänlig.
 

Onelund

Rolex
1. Sluta med gluten
2. Sluta med socker
3. Cykla till jobbet
4. Ät ett proteinrikt mål var tredje timme istället för 3 stora måltider. Målet är att hålla så jämn blodsockernivå som möjligt. Mina standardmåltider är typ: en burk kvarg och cashewnötter, kvarsmoothie med mjölk och frysta bär, äggröra på 3-4 ägg med en bit mozarella, en bit entrecote med sallad eller utan tillbehör, stekt köttfärs med ris (förvånansvärt gott), rimmad oxbringa, charkisar och ost, frukt. Se till att bara köpa råvaror av hög kvalitet och stirra dig inte blind på makronutrienterna. Ekologiska grönsaker, ägg från frigående ekologiskt uppfödda utomhushöns, ekologisk majskyckling, kött från gräsätande kor, ekologisk (laktosfri) mjölk osv. Lågkvalitativt kött har oftast för höga Omega 6-halter och för höga halter av antibiotika.

Vill du bygga muskler också kan du följa Stronglifts 5x5. Då kommer du lägga max två timmar i veckan på träning och ändå få sjuka resultat.



Stronglifts 5x5 ? Utveckla gärna

Cykla till jobbet kam bli jobbigt då huvudkontoret ligger i London

Socker har jag faktiskt dragit ned på, inget smågodis här inte. Inte ens på lördagar.

Äter faktiskt bra mat, ingen snabbmat (nåväl säg en pizza i veckan) mkt ekologiskt samt närproducerat.
 
Topp