• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den lagom stora hälsotråden, kost och träning.

carlanton

Audemars
Kan bara hålla med. Stor vikt MÅSTE läggas vid tekniken, annars går man bara sönder. Bra att du skrev det, klockan är sent... Rätt skor är även viktigt, skippa joggingskorna med fet klack som förstör lyfttekniken. Många kör med tynglyftarskorna från adidas men jag föredrar ett par klassiska låga Converse. Har gjort benböj/marklyft på +120 kg utan att skada mig med de skorna...

Det finns även en app nu för både iPhone och Android. Den är bra och användarvänlig.

Jag har å andra sidan förstört min rygg med just stronglifts. Började för tungt, körde för få vilodagar (körde varannan dag) och hade för svag core för att hålla ryggen rak när knäböjen började gå över 110 kilo och marklyften låg på typ 120-130.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Till er som inte "hinner" träna 3-4 gånger i veckan kan jag rekommendera boxning, då får ni styrka, kondition och koordination i samma pass, jag tror att alla större klubbar har pass för motionärer där man inte behöver sparra på riktigt. Kräver som vanligt att det ligger en klubb hyfsat nära hemmet eller jobbet men om ni bara orkar ta er dit så kommer ni att komma i form.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Intressant tråd

Håller med carlanton om vägen framåt

Ett enkelt sätt att äta mindre kan vara att ta en mindre tallrik, man lurar ögat att portionen inte är så liten ;) Utöver det är det bra att byta ut mkt potatis, ris, pasta etc mot sallad av grövre slag (broccoli, morot, kål, avocado, etc)

Har tur på så sätt att jag kan gå till jobbet, vilket tar ca 30-35 min enkel - perfekt vardagsmotion

För de som ej bor själv, se till att sambo/fru/man ger fan att locka med en massa onyttigheter och gör en gemensam insats.....
 

ozzyozzy

Cartier
Har själv provat på SL 5x5 under ett skolprojekt i gymnasiet och det funkade. Lite info saxat från uppsatsen nedan:

Resultat: 2013-02-03 till 2013-03-03
Benböj 60 kg - 100 kg
Marklyft 60 kg - 115 kg
Bänkpress 40 kg - 62,5 kg
Stångrodd 20 kg - 65 kg
Militärpress 20 kg - 40 kg

Hälsoundersökning före projektet – 2012-09-24
Midja: 84 cm
Höft: 94 cm
Höger lår: 58,5 cm
Höger biceps: 29 cm
Kroppsfett: 15,1 %
Vikt: 68 kg
Vätskeprocent: 62,4
Bukfett: 1
- Detta är en skala på 1-12. Där skala 1 räknas som hälsosam.
Kroppstyp: 5
- Detta är en skala på 1-9 där 9 är väldigt muskulös och där 5 är standardkroppstypen.

Hälsoundersökning efter projektet – 2013-04-08
Midja: 80 cm
Höft: 95 cm
Höger lår: 62 cm
Höger biceps: 34 cm
Kroppsfett: 12,2%
Vikt: 76,1 kg
Vätskeprocent: 61,2
Bukfett: 1
Kroppstyp: 8
- Med 8 menas att du är smal och muskulös.

(Små notiser med träningen/hälsoundersökningen är en månads semester helt utan träning, sjukdom och fotbollsspelande. Jag är ca 178 cm lång.)

StrongLifts 5x5 - träningsformen som Reg Park uppfann. Den ger dig styrka då du utmanar dig själv vid varje pass och lyfter ungefär 90 % av din maxkapacitet. Passen blir kortare än "vanliga" pass men effektiva då du tränar hela kroppen tre gånger i veckan. Du växer vid vila och du får fyra vilodagar i veckan om du tränar måndag, onsdag och fredag.

Jag rekommenderar SL 5x5 för alla som vill bli starkare, bränna fett och inte vill lägga ner tid på gymmet flera dagar i veckan.

Man kanske skulle börja träna igen...

Även jag är ett fan av Stronglifts 5x5 (kolla här Onelund http://stronglifts.com/5x5/ finns en bra app för ändamålet också som gör att man slipper tänka på gymmet) men det lämpar sig främst för perioder då det blir för tungt och ganska tråkigt i längden.

Under första halvan av 2015 kommer jag köra 6-veckorsintervaller med SL5x5 och ett "breathing squats"-program (http://www.bodybuilding.com/fun/irontamer5.htm) med någon vilovecka mellan intervallerna. Självklart får man "backa" i vikt till varje intervall men inte lika mycket som den föregående. Sen gäller det såklart att käka mycket (lätt) och sova mycket vilket är ett känt småbarnsfars-problem...

Jag är verkligen ingen biff men tycker det är kul att ha ett tydligt upplägg på träningen så man inte bara går och random-drar lite på maskinerna på gymmet som förvånansvärt många gör!
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Tycker carlanton är ngt bra på spåret. Många pallar nog kanske inte att ta det så "extremt" direkt.

Mitt tips är att börja med att försöka
äta 2 mellanmål varje dag, kl 10.00 och kl 15.00. Var inte rädd för fruktsocker. Sen är ett mycket enkelt tips att koka två extra ägg till frukost och ta med till mellanmål. Enkelt. Att vräka i sig kolhydrater sent på kvällen är mindre bra.

Det finns liksom inga genvägar. För viktnedgång behöver du göra av med mer energi än du tar in.
En jämnare blodsockernivå och en högre ämnesomsättning mha mellanmål hjälper, men återigen, det finns inga genvägar. Du måste röra på dig.

Ska du göra det på riktigt tar du även bort alkohol helt.


Jag är extremt noggrann med vad jag äter och när jag äter det. Mitt träningsprogram är minst sagt omfattande men man måste leva också. :)
 

vicjoh

Omega
Kul tråd!
Vikten kan variera mellan 75-88 kg beroende på olika jobb/uppdrag/plåtningar.

För min del handlar det om att få in träningen på morgonen = håller mig nyttig hela dagen.
 

RDFG

Cartier
Jag har å andra sidan förstört min rygg med just stronglifts. Började för tungt, körde för få vilodagar (körde varannan dag) och hade för svag core för att hålla ryggen rak när knäböjen började gå över 110 kilo och marklyften låg på typ 120-130.

Fast då har du ju inte förstört ryggen av programmet utan hur du modifierat programmet. 3 pass i veckan, börja från tom stång och ös teknikträning första tiden, detta är imho en lika stor del av konceptet SL5x5 som vilka övningar och repsintervall man ska köra.

Menar inte att dryga mig men skada sig kan man alltid göra om man är oförsiktig :)
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kul tråd! Gymmat sen man var 18 vilket nu är i snart 13 år dock har det blivit lite av rutinmässigt och sedan 3-år tillbaka har jag lagt om till att börja löpträna. Började väldigt ostrukturerat med att springa den vanliga rundan 2-3 ggr i veckan vilket inte gjorde mig speciellt bättre eller mer sugen på att fortsätta. Sen frågade en kollega om jag skulle med på ett lopp varpå jag tackade ja och satte upp en målsättning att jag skulle springa Sthlm halvmarathon under 2 timmar och började träna enligt ett program från löpskolan, ganska snabbt kände jag att det blev kul och snabbt kände man att det gav resultat och tiden på halvmaran blev precis över 1.40! Nu har jag då satt upp nya mål för 2015 men inser nu när jag läser denna tråd att gymmet blir lidande då fokus nu ligger på löpningen. Så frågan till er experter på gym kan man kombinera ett program som SL5x5 med löpträning 4-5 ggr i veckan? Jag känner att jag behöver något upplägg även på gymmet som håller en motiverad och man ser resultat!

Innan löpträning och endast gym: 187cm och 94kg
Efter löpträning i 2-3år kombinerat med gym: 80kg
 

Johanw

Cartier
Att rekommendera 5x5 till en nybörjare måste vara det sämsta man kan göra. Har sett oändligt antal som gör felaktiga knäböj & marklyft. Vill man som nybörjare lära sig göra övningarna korrekt tycker jag man ska uppsöka en styrkelyftsklubb eller lägga pengar på en PT som kan detta. Jag tycker också jag kan allt och kan berätta till höger & vänster vad som är bra för alla men min fru läser till PT just nu och då det är bara att sluta raljera. Man kan inte ett juta. Finns en anledning till att det finns utbildningar inom alla områden. Bara för jag klippt gräset & häcken i 10 år så blir jag inte trädgårdsmästare.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tycker carlanton är ngt bra på spåret. Många pallar nog kanske inte att ta det så "extremt" direkt.

Mitt tips är att börja med att försöka
äta 2 mellanmål varje dag, kl 10.00 och kl 15.00. Var inte rädd för fruktsocker. Sen är ett mycket enkelt tips att koka två extra ägg till frukost och ta med till mellanmål. Enkelt. Att vräka i sig kolhydrater sent på kvällen är mindre bra.

Det finns liksom inga genvägar. För viktnedgång behöver du göra av med mer energi än du tar in.
En jämnare blodsockernivå och en högre ämnesomsättning mha mellanmål hjälper, men återigen, det finns inga genvägar. Du måste röra på dig.

Ska du göra det på riktigt tar du även bort alkohol helt.


Jag är extremt noggrann med vad jag äter och när jag äter det. Mitt träningsprogram är minst sagt omfattande men man måste leva också. :)
Vad menar du är mindre bra med att äta kolhydrater på kvällen?
Mvh A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tycker carlanton är ngt bra på spåret. Många pallar nog kanske inte att ta det så "extremt" direkt.

Mitt tips är att börja med att försöka
äta 2 mellanmål varje dag, kl 10.00 och kl 15.00. Var inte rädd för fruktsocker. Sen är ett mycket enkelt tips att koka två extra ägg till frukost och ta med till mellanmål. Enkelt. Att vräka i sig kolhydrater sent på kvällen är mindre bra.

Det finns liksom inga genvägar. För viktnedgång behöver du göra av med mer energi än du tar in.
En jämnare blodsockernivå och en högre ämnesomsättning mha mellanmål hjälper, men återigen, det finns inga genvägar. Du måste röra på dig.

Ska du göra det på riktigt tar du även bort alkohol helt.


Jag är extremt noggrann med vad jag äter och när jag äter det. Mitt träningsprogram är minst sagt omfattande men man måste leva också. :)

Och nyfiken undrar förstås hur det omfattande programmet fördelas med avseende på konditions- och styrketräning? Plus vilken volym (timmar, tillfällen per vecka)?

För egen del finns det ett stort meditativt innehåll i min träning, vilket jag värdesätter högt. Kanske en av de starkare drivkrafterna för mig. Känslan som infinner sig på lite längre pass.

A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Vi är ju en bunt stilmedvetna damer och herrar på detta eminenta forum.
Vet att många med mig ibland eventuellt lägger lite för lite vikt vid sin egen hälsa, tänker då främst på den fysiska hälsan. Så varför inte dela med oss av våra tips och tricks för att hålla sig frisk och kry.

Det är ju såklart premium om man delar egna faktiska erfarenheter och resultat.
Ett fint exempel vore ju om tex Ricrob ville dela sin resa som han precis gjort.
Konservering, Chrisse . Förr eller senare handlar det om att ta hand om det man har. Tror jag är där nu. Tänker på träning och mat på ett helt annat sätt än förr. Gör det som är kul och får mig att må bra, framför allt när jag utför det. Och så länge man kan köra skiten ur yngre, så får ju egot sig en kick också, då och då... :)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Att rekommendera 5x5 till en nybörjare måste vara det sämsta man kan göra. Har sett oändligt antal som gör felaktiga knäböj & marklyft. Vill man som nybörjare lära sig göra övningarna korrekt tycker jag man ska uppsöka en styrkelyftsklubb eller lägga pengar på en PT som kan detta. Jag tycker också jag kan allt och kan berätta till höger & vänster vad som är bra för alla men min fru läser till PT just nu och då det är bara att sluta raljera. Man kan inte ett juta. Finns en anledning till att det finns utbildningar inom alla områden. Bara för jag klippt gräset & häcken i 10 år så blir jag inte trädgårdsmästare.

Precis. Bara för att det funkar för just DIG betyder inte att det funkar för MIG. Alla vi är olika och har olika behov, därav är det alltid vettigt att konsultera med t.ex. en Personlig tränare som har koll. Tyvärr finns det precis som i alla branscher bra och dåliga. Jag personligen skulle inte vända mig till en PT som inte själv besitter en bra fysik, jag går efter att en PTs kropp är även dennes CV i viss mån.

Känner ett flertal duktiga och ödmjuka PTs i Stockholm så dra ett pm om någon behöver en.
 

RDFG

Cartier
Att rekommendera 5x5 till en nybörjare måste vara det sämsta man kan göra. Har sett oändligt antal som gör felaktiga knäböj & marklyft. Vill man som nybörjare lära sig göra övningarna korrekt tycker jag man ska uppsöka en styrkelyftsklubb eller lägga pengar på en PT som kan detta. Jag tycker också jag kan allt och kan berätta till höger & vänster vad som är bra för alla men min fru läser till PT just nu och då det är bara att sluta raljera. Man kan inte ett juta. Finns en anledning till att det finns utbildningar inom alla områden. Bara för jag klippt gräset & häcken i 10 år så blir jag inte trädgårdsmästare.

Varför? Det finns inget/ingen som säger att man inte först ska lära sig lyften för att sedan följa progressionen som föreslås? Utan snarare tvärtom.

Jag håller med om att man ska börja med att lära sig lyfta rätt och helst hos en styrkelyftsklubb givetvis. Dock tycker jag det är fel att antyda att det mest är folk som kör SL5x5 som lyfter fel.
I många nybörjarprogram läggs fokus på basövningarna och det som skiljer just SL5x5 från dessa (som jag sett) är just att man råds att börja med tom stång samt få hjälp att lära sig lyfta rätt från början.

Jag får intrycket att folk fått för sig att programmet ungefär säger "Du som aldrig lyft en hantel, gå ensam till ett tomt gym och lyft 90% av 1RM 5 x 5 gånger, sedan höjer du vikten". Så är inte fallet.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Tränade själv regelbundet under många år
Sen hösten 2013 small en lunga (oklart varför)
Så har blivit 3 pass sen dess men nu funkar den bättre :)
5x5 med hjälp av ex PT kanske vore något att testa
Behöver något explosivt och inte "utmattande " över lång tid då jag inte har 100% kapacitet ännu
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Att rekommendera 5x5 till en nybörjare måste vara det sämsta man kan göra. Har sett oändligt antal som gör felaktiga knäböj & marklyft. Vill man som nybörjare lära sig göra övningarna korrekt tycker jag man ska uppsöka en styrkelyftsklubb eller lägga pengar på en PT som kan detta. Jag tycker också jag kan allt och kan berätta till höger & vänster vad som är bra för alla men min fru läser till PT just nu och då det är bara att sluta raljera. Man kan inte ett juta. Finns en anledning till att det finns utbildningar inom alla områden. Bara för jag klippt gräset & häcken i 10 år så blir jag inte trädgårdsmästare.



Du kanske inte blir en trädgårdsmästare, men du får en jävla massa erfarenhet.
Dock håller jag med om att 5x5 inte är det bästa för nybörjare.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Uttalar du dig som seriös dietist nu eller gör du bara massa lösa antaganden?

Haha. Om någon säger att hen "tränar jättemycket och äter jättemycket", och någon få påstår att hen kommer att gå upp i vikt om hen slutar träna men fortsätter att äta, så känns det väl som ett ganska väl underbyggt och allmänt accepterat antagande?

Eller hur menar du?
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Själv har man gymmat sedan man var 16, så fyra år. Just nu fokuserar jag på styrka, speciellt i dom tre stora(marklyft, knäböj och bänkpress). Kör på ett modifierat Madcowschema, där förutom dom tre schemalagda passen kör jag ett teknikpass och ibland även ett rent "byggarpass".

Klockar(;)) in på 82kg och 177cm kort, bryr mig inte så mycket om viktnedgång eller dylikt, lägger hellre på mig några extra kilo för att kunna ta mer på gymmet.

PB:n för tillfället är; 90x3 i bänkpress, 140x1 knäböj samt 160x1 i marklyft.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Ok. Jag har alltid idrottat på hög nivå, landslagsmeriterad och halvprofessionell med sejourer utomlands. Efter knähaverier, multipla operationer, färdiga studier, jobb, familjebildning och husköp klockade jag in på 135 kg när jag vägde mig i samband med en operation. Jag visste att jag blivit fet men inte så fet. Jag menar jag cykelpendlade ju och drog en del landsvägspass så jag borde inte väga så mycket. Jag åt inte heller dåligt, inget prefab och knappt något godis. Så vad göra? Jo vändningen kom när jag cyklade med en gsmmsl lagkamrat som på äldre dar blivit så vass att han cyklar tempo för seniorlandslaget. När jag kom hem efter de vidriga tio milen bestämde jag mig för att gå ner till åtminstone den vikt jag hade under min idrottsliga karriär, 105 kg. Jag la om kost och anammade K2-metoden, droppade snabbt 20 och jobbade sakta ner ytterligare 10. Sen fortsatte jag lite till under året efter och i våras var jag tvåsiffrig för första gången sen högstadiet. Lycka, det var dags att lyfta tungt och bygga muskler. Jag började även träna med mitt gamla lag igen med skillnaden att alla spelare var 10-30 år yngre än jag. Lirade en match, dominerade hårt med erfarenhet och fysik. Life was good. Men så kom semestern, utlandsresan, den dagliga ölen, löprundorna blev färre och motivationen brast. Sex månader med endast cykelpendling och lite lite löpträning och vips var jag vid nyår uppe på 113 kg. Hur fan gick det egentligen till? Jag har nu under de första två veckorna tappat fem kg, spinnat sex gånger, sprungit en och idag kört ett tufft skivstångspass med en vän vilken är PT. Jag har idag tillsammans med min fru bestämt att vi i morgon påbörjar 16:8 som experiment samt att hon, som är dansinstruktör men aldrig blivit sv med mammakilona, ska börja lyfta med min PT-vän. Det här ska bli bra och fan i mig om jag inte ska kunna börja igen med rugbyn. Gamla rävar tacklar hårdast och spelar fulast :)
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Bra tråd o kul med lite inspiration.
kom precis hem från ett träningspass o möttes av lukten av nybakta bullar..tur man inte är hungrig när man tränat...;)
IMG_4936.JPG
 
Topp