• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den lagom stora hälsotråden, kost och träning.

MariaE

Panerai
Du kunde inte ha valt en lite bättre period att starta tråden på Chrisse? Nu lyckas du övertyga ännu mer folk att gå till gymmet än vad det redan är med tanke på alla dessa jäkla nyårslöften(med all respekt men väldigt många slutar efter ett par månader).

Du kunde inte ha valt en lite bättre period att starta tråden på

;)

Det var så jag gick från gymmet till löparskorna. Januari och februari på gymmet är värre än mellandagsrea i city. :wtf:
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Det var så jag gick från gymmet till löparskorna. Januari och februari på gymmet är värre än mellandagsrea i city. :wtf:

Varje år mellan januari och februari ändrar jag mina gymtider från efter jobbet/skolan till före jobbet/skolan, går annars inte och köra någonting alls på gymmet. Speciellt för en som kör med fria vikten och måste använda stänger, marklyftsplatformar osv...
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Varje år mellan januari och februari ändrar jag mina gymtider från efter jobbet/skolan till före jobbet/skolan, går annars inte och köra någonting alls på gymmet. Speciellt för en som kör med fria vikten och måste använda stänger, marklyftsplatformar osv...

Haha, jobbigt. Skönt att man tränar på ett icke-mainstream gym som man kan träna på även vid rusningstid kl 16-18
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
När jag var instruktör kallade vi en viss kategori kunder för "nyårslöften". Ni vet vilka jag menar...
Ungefär fem procent av dessa fortsatte med träningen då april kom. De gick på alla pass, hade nya skor och pratade gärna med oss instruktörer en stund efteråt och berättade för oss en massa "intressanta" tränings"fakta".
 

Erik1

Patek
2-Faktor
När jag var instruktör kallade vi en viss kategori kunder för "nyårslöften". Ni vet vilka jag menar...
Ungefär fem procent av dessa fortsatte med träningen då april kom. De gick på alla pass, hade nya skor och pratade gärna med oss instruktörer en stund efteråt och berättade för oss en massa "intressanta" tränings"fakta".
Man hatar dessa i januari, men prisar de resten av året då jag numer insett att de subventionerar priserna för alla andra som faktiskt nyttjar gymmet de resterande 11 månaderna :)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
90d06050e31130c100b76aeeb0aadf0c.jpg
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Träna aldrig när du är sjuk.. Kände mig OK igår, varit sjuk sen fredags så drog iväg för lite bänk igår em. Det kommer jag ångra långt framöver. Styrkan var okej, blev en 10a på 100 och sen typ 30 på 80kg. Somnar hemma och vaknar under kvällen med typ hortons huvudvärk och frossa, aldrig varit med om något liknande. Trodde jag seriöst skulle dö eller få en stroke i sömnen och aldrig vakna. Aldrig mer träna om jag inte är 100% frisk.
En tia på 100 är inte kattskit.
Borde bli en 130-135 i max lyft...
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Jo har tagit något sånt som 1RM något år sen, gillade hantelpress mer, där tror jag det var 55kg x8-10 men det var tunga dips som orsakade axelproblemen antagligen. Inte speciellt kul såhär i efterhand. :)

Precis samma här. Ångrara som fan att jag ångade på med dips utan full kontroll.
Får vara väldigt försiktig när jag bänkar nu för tiden. Med ordentlig spänning och stopp på bröstet kan jag köra hyffsat obehindrat.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Precis samma här. Ångrara som fan att jag ångade på med dips utan full kontroll.
Får vara väldigt försiktig när jag bänkar nu för tiden. Med ordentlig spänning och stopp på bröstet kan jag köra hyffsat obehindrat.

Utveckla gärna.
Har nämligen problem med ena axeln, vid för tungt på bänk eller för djupt pajar höger axel direkt och blir inflammerad. Samma visa när jag gör armhävningar fel...

Hur blir man av med sån skit?
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Utveckla gärna.
Har nämligen problem med ena axeln, vid för tungt på bänk eller för djupt pajar höger axel direkt och blir inflammerad. Samma visa när jag gör armhävningar fel...

Hur blir man av med sån skit?
Var i axeln är det? Har du testat köra bänk som styrkelyftare kör, bak ordentligt med skulderbladen samt brygga? Samt hålla lite smalare och ha armbågarna in lite mer mot kroppen, får mycket mer kontakt i musklerna dessutom. Vissa kör med armbågarna rakt ut och det belastar onödigt mycket i axlarna och man tappar styrka. Bra bild som illustrerar det jag menar.
Bench%20press(1).jpg


För mig blir det mycket rotatorcuff övningar, in & utåt rotationer m.m. Samt jobba mer med baksida, köra baksida axlar/insida rygg och andra övningar som stärker hållningen och skulderbladen. Väldigt många som tyvärr har framåtroterade axlar, det måste man jobba bort. Strecha bröst, lats, biceps, axlar. Köra rörlighetsövningar och värma upp axlar & leder inför passen. En träpinne gör underverk.
 

Johanw

Cartier
Hur blir man av med det? Sjukgymnastik?


Medicin om den är inflammerad för att få bort det värsta. Sen vila, sjukgymnastik och lägga om sin träning för resten av livet. För det är väldigt återkommande om man inte sköter sig. Fick inte ens springa då det irriterar slemsäcken. Så har inte varit en rolig tid. Mycket det som snoozarn sa i träningsväg med bygga upp rygg och hållning. Även bygga inifrån innan man börjar bygga dom yttre musklerna.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Utveckla gärna.
Har nämligen problem med ena axeln, vid för tungt på bänk eller för djupt pajar höger axel direkt och blir inflammerad. Samma visa när jag gör armhävningar fel...

Hur blir man av med sån skit?


Precis som snoozarn säger.
Ordentlig "spänning" genom hela kroppen. Dvs ihop med skulderbladen, brygga hela kroppen med hela fotsulan i marken. Spänn HELA kroppen. Pressa armbågarna mot kroppen. Studsa inte på bröstet.
Men grundläggande är förstås rörlighet och övrigt allmänstyrka.
Slarva inte med chins/pull-ups, höga roddar osv.
Se till att vila bort det om det inte är allvarligt (i övrigt begränsande) och gör inte fel igen :D
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Vill dela med mig av några "välbefinnanderåd" från min svärfar:

"Det ska vara tandadjupt med smör - inte margarin - på smörgåsen."
"Det bästa med smör, är när det är kallt och hårt, då kan man äta det i tjocka skivor."
"Du skär väl inte bort fettranden på köttet?!! Det är ju det godaste."

Han fick för övrigt en fin Longines av oss när han fyllde femtio. Det var ett tag sedan... Han har burit den dagligen i över tjugo år. Sånt värmer. Det gör fett också... Värmer, alltså.

:D
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Apropå värme. Provat att äta väldigt mycket protein, bara för att känna kroppen gå upp i temperatur? Har läst mig till att ca 20% av proteinets energi går åt till att omsätta proteinet. Motsvarande siffror för fett och kolhydrater är 5 respektive 10 %.
 

carlanton

Audemars
För lite bilder, fegisar! Sakta men säkert börjar jag få resultat. Gissar att jag ligger på 9% på 72 kilo nu. Äter för dåligt och tränar lite för lätt nu, men jag hoppas på att kunna droppa de sista 2-3 fettprocenten före sommaren. Frågan är bara om jag ska satsa på volym och styrka eller strandkropp...
Skärmavbild 2015-02-08 kl. 18.54.07.png
 

acce1999

Patek
2-Faktor
För lite bilder, fegisar! Sakta men säkert börjar jag få resultat. Gissar att jag ligger på 9% på 72 kilo nu. Äter för dåligt och tränar lite för lätt nu, men jag hoppas på att kunna droppa de sista 2-3 fettprocenten före sommaren. Frågan är bara om jag ska satsa på volym och styrka eller strandkropp...
Skärmavbild 2015-02-08 kl. 18.54.07.png
Vilka mål har du? Är detta syftet med din träning? Strandkropp?

Jomen grattis, du är ju i mångas ögon redan där! (Antar att du ville höra det.)

Har funderat lite på hur olika syften det finns med träning (och ätande). För egen del handlar det väldigt mycket om att kunna och orka göra det jag vill, vilket i mitt fall handlar om att ha såpass bra kondition att jag inte känner mig begränsad, vara såpass stark att jag inte känner mig svag eller inte orkar eller får besvär och vara såpass lätt att jag inte får bekymmer med rygg, knän, etc.

Att vara ute, att vara i rörelse, att få ta i då och då är det som motiverar mig. Har åkt längdskidor med andra hälften igår och idag. Sprang en timme i fredags i strålande vinterväder. Lyfte vikter så att det sved i armar och bröst i torsdags, ... Och försöker tänka på vad jag äter för att orka och må bra. Som en bonus, så tror jag att folk uppfattar mig som hyfsat vältrimmad och att det syns på min kropp. Men framför allt att det märks på mitt humör.

Ganska säker på att du också delar en del av detta, själva upplevelsen. Har fått det intrycket. Ditt inlägg fick mig kanske mest att sätta några ord på en del av det som motiverar mig.

Mvh A
 

MariaE

Panerai
Tränar fortfarande ingenting men en rejäl kaloriminskning har gjort -3,2 kg på 3 veckor drygt. Minus 6 kg till så snöras löpardojjorna på. :D
 

JohanHLM

Rolex
För lite bilder, fegisar! Sakta men säkert börjar jag få resultat. Gissar att jag ligger på 9% på 72 kilo nu. Äter för dåligt och tränar lite för lätt nu, men jag hoppas på att kunna droppa de sista 2-3 fettprocenten före sommaren. Frågan är bara om jag ska satsa på volym och styrka eller strandkropp...
Skärmavbild 2015-02-08 kl. 18.54.07.png
Du är nog så illa tvungen att satsa på volym eller köpa ett par mindre shorts :)
Såg också ut sådär fast +15kg för drygt 10 år sedan. Inser nu att tiden går snabbt och att ungar i kombination med ett stabilt förhållande inte är bra för kroppen. Vikten är förvisso densamma nu som då men formen har tyvärr ändrats en hel del :depressed:
 

J86A

Omega
Såg att det efterfrågades bilder i allmänhet så varför inte :)
WP_20150208_22_49_43_Pro (3).jpg

Har inte någon superdeff att skryta med men satsar just nu på att öka mer i volym och styrka :)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Har tyvärr ingen nyare bild på mobilen än denna som är något år gammal. Ägnar mig åt samma ädla sport som Luciano :)
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1425418460714.JPG
    uploadfromtaptalk1425418460714.JPG
    144.7 KB · Visningar: 158

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Någon som har tips på bra skor för basövningar.
Kör en del marklyft, knäböj osv nu när jag börjat testa 5x5 stronglift efter tidigare tips här.
Vet att många kör Converse men vill helst inte ha sådana, hur är five fingers skor ?
Var det inte någon här som körde sådana, carlanton kanske ?

Roligare träning än att gå runt och rycka lite på måfå, skönt med ett tydligt upplägg för en gångs skull.
Har inte kommit upp i så tunga vikter än men det kommer, lite trist med de lägre vikterna men det är iof bra att vänja kroppen.
 
Topp