• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

BoEtt

Rolex
100 spänn för en Rååläx
http://www.tradera.com/item/190613/267197957/akta-rolex-med-laderband-
upload_2016-10-16_15-16-7.png
 

Kiddy

Panerai
2-Faktor
Postar här (igen) då det passar bättre:
Fick hem denna 16013 idag från en medlem.
Vad tror ni? Är Rolex-text under kronan sne? E det vanligt för vintage isf?
IMG_20161019_185201.jpg
 

Johnny Pickles

Cartier
2-Faktor
Postar här (igen) då det passar bättre:
Fick hem denna 16013 idag från en medlem.
Vad tror ni? Är Rolex-text under kronan sne? E det vanligt för vintage isf?
IMG_20161019_185201.jpg

Texten är inte som den borde kan jag känna. Vet inte om mina ögon spökar eller ej men känns som datumet ser lite litet ut? Kanske inte men ta den till en AD och få den kollad för ett ärligt svar.
 

ScubaKing

Audemars
Postar här (igen) då det passar bättre:
Fick hem denna 16013 idag från en medlem.
Vad tror ni? Är Rolex-text under kronan sne? E det vanligt för vintage isf?
IMG_20161019_185201.jpg

Jag är inte expert men ser man närmare så ser det ju lite ojämnt ut. Har dock kollat lite äldre Datejust och även där är bokstaven "J" lika djup.

DKU.jpg
 

ScubaKing

Audemars
Vad tror panelen om denna TOG 1625 på tradera? Jag tycker den ser kosher ut utifrån de bilder som finns, men en säljare med 1 omdöme avskräcker rejält. Har ställt en del frågor och bett om bilder på urverk å så. Får se om säljaren levererar.

Nån med mer tränat öga som ser något som är off?

http://www.tradera.com/item/341996/267608785/gammal-automatiskt-rolex

Klockan är säkert OK, dock skulle jag knappast köpa en Rolex från Tukajijazi på Tradera med ett enstaka omdöme som vill ha 15.000 kronor i förskott.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Vad tror panelen om denna TOG 1625 på tradera? Jag tycker den ser kosher ut utifrån de bilder som finns, men en säljare med 1 omdöme avskräcker rejält. Har ställt en del frågor och bett om bilder på urverk å så. Får se om säljaren levererar.

Nån med mer tränat öga som ser något som är off?

http://www.tradera.com/item/341996/267608785/gammal-automatiskt-rolex
"Tuka hijazi" som i princip saknar omdöme säljer en rolex som han skickar när pengarna är på kontot. Jag skulle vara skeptisk men modellen som har en sån bezel tror jag heter "Rolex Datejust Thunderbird". Ser ut att vara från 50/60-talet om den skulle vara äkta är min helt icke-proffessionella bedömning. Tror den är något slags hopplock av olika modeller. Lyckas inte hitta någon liknande modell när jag googlar men hittar modeller som ser annorlunda ut med den bezeln och helt andra modeller som har en liknande urtavla. Utan någon som helst erfarenhet eller kunskap om rolex. Jag skulle inte våga köpa den innan en urmakare bekräftar äkthet i alla fall.
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
"Tuka hijazi" som i princip saknar omdöme säljer en rolex som han skickar när pengarna är på kontot. Jag skulle vara skeptisk men modellen som har en sån bezel tror jag heter "Rolex Datejust Thunderbird". Ser ut att vara från 50/60-talet om den skulle vara äkta är min helt icke-proffessionella bedömning. Tror den är något slags hopplock av olika modeller. Lyckas inte hitta någon liknande modell när jag googlar men hittar modeller som ser annorlunda ut med den bezeln och helt andra modeller som har en liknande urtavla. Utan någon som helst erfarenhet eller kunskap om rolex. Jag skulle inte våga köpa den innan en urmakare bekräftar äkthet i alla fall.

Jo jag har koll på att det är en thunderbird. TOG = Turn o graph aka thunderbird.

Är naturligtvis rejält skeptisk mot säljaren men köp går att göra via paypal = visst köparskydd.

Klockan är säkert OK, dock skulle jag knappast köpa en Rolex från Tukajijazi på Tradera med ett enstaka omdöme som vill ha 15.000 kronor i förskott.

Som jag sa så avskräcker endast 1 omdöme rejält. Men väntar svar och fler bilder. Och paypal accepteras så lite extra skydd.
Får se hur herrn svarar.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Jo jag har koll på att det är en thunderbird. TOG = Turn o graph aka thunderbird.

Är naturligtvis rejält skeptisk mot säljaren men köp går att göra via paypal = visst köparskydd.



Som jag sa så avskräcker endast 1 omdöme rejält. Men väntar svar och fler bilder. Och paypal accepteras så lite extra skydd.
Får se hur herrn svarar.
My bad, visste inte att TOG var detsamma som thunderbird. :D
 

NickeUr

Breitling
Hej kära KS'are. Mitt första inlägg. Klock världen är en djungel för mig, så söker därför mina svar hos er i denna tråd.

http://www.chrono24.se/breitling/geneve-ref-2917--id4281284.htm

Fått syn på denna. Är det någon med ett skarpt öga, som kan direkt se om denna är Kosher?
Personen som säljer verkar vara seriös, "Trusted Seller" sedan 2005.
Bild 2, står det inristat "2917", vad kan detta betyda?`
Har mailat om fler bilder, men gjorde det idag så svar på det kanske dröjer.

/ Nicke
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hej kära KS'are. Mitt första inlägg. Klock världen är en djungel för mig, så söker därför mina svar hos er i denna tråd.

http://www.chrono24.se/breitling/geneve-ref-2917--id4281284.htm

Fått syn på denna. Är det någon med ett skarpt öga, som kan direkt se om denna är Kosher?
Personen som säljer verkar vara seriös, "Trusted Seller" sedan 2005.
Bild 2, står det inristat "2917", vad kan detta betyda?`
Har mailat om fler bilder, men gjorde det idag så svar på det kanske dröjer.

/ Nicke

Hej - och välkommen hit!
Ska svara så gott jag kan, trots att vintage-Breitling knappast är mitt främsta intresseområde.

"2917" är referensnumret på just den klockan - modellbeteckning, more or less. Så om man googlar "Breitling ref. 2917" så ska du (rimligtvis) få fram drösvis med bilder på klockor som liknar den du vill köpa.
*"Drösvis" kanske är till att ta i, framför allt när det gäller lite äldre klockor.

Spontant så tycker jag att den ser okej ut - men tvivlar samtidigt på att den lämnat Schweiz med boett i gult guld, och index i rosé(?).
Precis som du redan frågat efter så vill man ha lite bättre bilder för att verkligen kunna bedöma. Gärna på verket också
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Är den äkta? Blir lite misstänksam när jag tittar på kartongen....

image1.JPG

Byter datum som orginalet dvs ej snabb datum ändring trots quartz. Urverket verkar stämma med handboken.

image2.JPG


image3.JPG


Placerad omega logo.

image4.JPG

Serienummer stämmer med garantikortet.

12 (4).JPG


12 (3).JPG


12 (2).JPG

Plastlogo?
12 (1).JPG


12 (6).JPG


image6.JPG


Och nu till det som skrämmer mig lite. Rosa kartong till en omega klocka samt QIJJ skrivet i boxen?

12 (5).JPG


Så tror ni att den är äkta?
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Är den äkta? Blir lite misstänksam när jag tittar på kartongen....

image1.JPG

Byter datum som orginalet dvs ej snabb datum ändring trots quartz. Urverket verkar stämma med handboken.

image2.JPG


image3.JPG


Placerad omega logo.

image4.JPG

Serienummer stämmer med garantikortet.

12 (4).JPG


12 (3).JPG


12 (2).JPG

Plastlogo?
12 (1).JPG


12 (6).JPG


image6.JPG


Och nu till det som skrämmer mig lite. Rosa kartong till en omega klocka samt QIJJ skrivet i boxen?

12 (5).JPG


Så tror ni att den är äkta?
Ledsen att behöva säga det men den där är solklart fejk. Syns på tavlan, baksidan, finishen, box, ja allt skulle jag vilja säga.
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Glömde en bild!
Ledsen att behöva säga det men den där är solklart fejk. Syns på tavlan, baksidan, finishen, box, ja allt skulle jag vilja säga.

Hur ser man det? Har ju som serienummer, omega anti counterfeit osv, sen ser indexen ut att vara av väldigt hög finish. Eller är jag bara korkad eller skämtar du?

edit: Fan måste jag åka in till en klockaffär och få den tittad på?
 

JohnDoe

Rolex
Ledsen att behöva säga det men den där är solklart fejk. Syns på tavlan, baksidan, finishen, box, ja allt skulle jag vilja säga.
Har ett gäng omegor men dock inte just den modellen. Förstår faktiskt inte hur du ser att det är en fake på bilderna ovan. Kan inte se några skillnader mot foton på samma modell om man googlar. Om nu inte alla bilder är fakeklockor. Vad säger du @Undersköterskan
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Har ett gäng omegor men dock inte just den modellen. Förstår faktiskt inte hur du ser att det är en fake på bilderna ovan. Kan inte se några skillnader mot foton på samma modell om man googlar. Om nu inte alla bilder är fakeklockor. Vad säger du @Undersköterskan

Det skulle vara boxen som jag tycker är väldigt skum. Men själva klockan tycker jag verkar stämma. Får väl åka in till stan eller nått och få den kollad på, sjukt jobbigt och troligen dyrt. Är iofs köpt med paypal så kanske kan lyckas få tillbaka pengarna om det skulle vara nått fel.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Det skulle vara boxen som jag tycker är väldigt skum. Men själva klockan tycker jag verkar stämma. Får väl åka in till stan eller nått och få den kollad på, sjukt jobbigt och troligen dyrt. Är iofs köpt med paypal så kanske kan lyckas få tillbaka pengarna om det skulle vara nått fel.
Att be en AD verifiera äkthet behöver inte bli så dyrt :) Om du är osäker är det klart bäst!
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Får väl åka in idag och få den tittad på. De kopior jag sett har dock ett mer fyrkantigt datumfönster än de riktiga med rundat. Har inte hittat någon quartz modell som kopia än. Sen såg jag den "kända" röda pricken som ska skvallra lite om klockan blivit öppnad, så det är väl ett steg i rätt riktning.

thumbnail_IMG_0802.jpg
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Har ett gäng omegor men dock inte just den modellen. Förstår faktiskt inte hur du ser att det är en fake på bilderna ovan. Kan inte se några skillnader mot foton på samma modell om man googlar. Om nu inte alla bilder är fakeklockor. Vad säger du @Undersköterskan
Känner mig lite mer oviss nu när jag ser bilderna på en större skärm men ser t ex inte Omega-sigillet på baksidan av boetten väldig märklig ut? Jag tycker även att själva Hippocampus-symbolen ser oskarp ut men det kanske beror på bilderna.
 

JohnDoe

Rolex
Känner mig lite mer oviss nu när jag ser bilderna på en större skärm men ser t ex inte Omega-sigillet på baksidan av boetten väldig märklig ut? Jag tycker även att själva Hippocampus-symbolen ser oskarp ut men det kanske beror på bilderna.
Oskärpan beror sannolikt på bilden, har aldrig lyckas få så bra detaljskärpa i någon bild jag tar själv. Spelar ingen roll vad jag fotar med. Såg ganska många bilder på nätet där loggan ser likadan ut. Tror inte man kan räkna med 100% skärpa vid fotografering av så små objekt. Minsta darr på handen i kraftig zoom ger oskärpa. Sen att vissa lyckas ta bra bilder hur de än gör är ett mysterium för mig som bara får dåliga bilder hur jag än gör. Men kopia eller ej är svårt. Det dök ju upp rätt många välgjorda fakeomegor nyligen. Var någon som blev dömd för det men den personen lär väl vara ute igen nu. Finns någon tråd om det här.
 
Topp