• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Vintage-forumet har dedikerade Heuer-, Certina-, 1675-trådar med flera. I alla ära såklart, men det saknas en tråd om gamla Breitling. Ett av de klassiska märkena, speciellt inom kronografer. Dags att ändra denna saknad. Det finns mängder av fantastiska brattar från innan kvartskrisen slog till för hårt och Breitling-familjen tvingade lägga ner verksamheten 1979, varpå de sålde firman och varumärket till Ernest Schneider, då ägare och chef hos Sicura.

Det finns säkert många gamla bratteskatter gömda hos forumets medlemmar. Tyvärr dyker inte mycket gammalt upp i den stora Breitling-tråden i vanliga forumet. Så jag hoppas ni kan visa upp era gamla Breitlings här. Foton, historik, berättelser, frågor. Ja, allt är såklart välkommet.

Jag börjar med min lilla samling, och hoppas ni fyller på rejält! :)


Ett gäng gruppbilder i olika vinklar.
DSCN9674.jpg

DSCN9675.jpg

DSCN9687.jpg

DSCN9691.jpg

IMG_6640.jpg

IMG_6669.jpg



One on one. Vi börjar med den senast inkomna...

Navitimer 7806. 1972. Manuell rackare på cirka 41mm med 22mm mellan bandhornen. Inuti tickar det ovanliga Valjoux 7740. En variant av den vanliga 806, men med datum. Ganska ovanlig då produktionstiden bara varade ett par år. Gillar att den har "rakt" datum klockan 16:30 och inte ett "snett" som är så vanligt vid den placeringen. Mycket stiligt.
Bra läsning om Navitimer: http://forums.watchuseek.com/f39/br...-history-most-famous-breitling-all-25057.html
DSCN9749.jpg

IMG_7065-2.jpg


Chrono-matic 2110. 1969. En av Breitlings första automatiska kronografer. De släppte en hel drös med Chrono-Matic i olika boetter i den då helt nya Calibre 11/12-serien som utvecklades i samarbete med bland annat Heuer, Breitling, Büren and Dubois-Depraz. I denna tickar ett nyservat Calibre 11 på som aldrig förr. Cirka 40mm boett och 19mm mellan bandhornen gör att den sitter som en smäck på de flesta.
DSCN9750.jpg

FullSizeRender.jpg

IMG_6616.JPG.jpg


Chronomat 808. 1966. Klassisk kronograf från den mest klassiska Breitling-serien. Vissa motsätter sig detta och säger att Navitimer är den mest klassiska serien. Jag hävdar Chronomat, men man tycker som man vill. Chronomat var först, och blev den designmässiga inspirationen till kommande Navitimer. Första Chronomaten kom redan i början av 40-talet, återkommer till det. Denna 808 tickar på bra med ett Venus 175 och mäter cirka 38mm, 18mm mellan bandhornen. Läsvärt: http://forums.watchuseek.com/f39/br...istory-part-1-slide-rule-chronomats-9103.html
DSCN9774.jpg

IMG_6677.jpg

IMG_3594.jpg


Long Playing 815. 1974. Från den gamla svenska distributören AB Kronometer Stockholm, som satte sin egen logo på många av "sina" klockor, där bland olika Breiltings. De levererade även klockor till gamla Televerket. Denna är en Televerket-klocka. Det var klass på det gamla statliga företaget på den tiden minsann. Föregångaren till denna modell hette Top Time Long Playing 810 och hade Venus 178 som verk. Med den nyare nästan utvändigt identiska modellen 815 slopade de namnet Top Time och inuti tickade istället ett Valjoux 7736. Mäter cirka 38-39mm och bredden mellan bandhornen klockar in på 19mm. Jag är mycket nöjd av att ha hittat en Televerket-bratte till samlingen, och även om den har nya eller relumade visare så gillar jag den mycket.
DSCN9755.jpg

IMG_6981.jpg

DSCN9779.jpg


Datora 2018. 1975. Klassisk 70-talsdesign. Blått, orange, silver. En färgstark liten sak. Boett med härliga bevels på cirka 38mm. Band som passar mäter 20mm. Inuti tickar ett datumutrustat Valjoux 7734.
DSCN9760.jpg

IMG_5516.jpg


"Chronograph" referens 181. 1947. Denna gamling är en liten budget-bratte utan eget produktnamn. Breitling hade många modeller på denna tid som inte hade egna produktnamn. Mäter blott 32-33mm och boetten i fantastiskt gott skick. 16mm mellan bandhornen. Boett i fulmetall. Drivs av ett gammalt Venus 170 som går över förväntan. Tavlan är sannolikt omålad, då den är lite väl skarp och fin. Men ett bra renoveringsjobb, gillar klockan mycket ändå. Extra plus till de tidstypiska blå visarna som fanns i olika varianter på så många samtida brattar.
DSCN9766.jpg



Sen har vi mina två saknade gamla snyggingar, som just nu befinner sig på service.

Chronomat 769. 1942/1943. Denna är en av de absolut tidigaste Chronomaterna som kom ut. Den har den ovanliga Fab Suisse-tavlan som de första kom med. Något år senare stod det Swiss Made. Absolut originalskick när jag fick den. Tyvärr var den defekt och den är nu på service, och skall få sig en renovering av verket och en ny knapp. Min största klockskatt, den överlägset ovanligaste. Mäter cirka 36-37mm och har 18mm mellan bandhornen. Drivs av ett tidigt Venus 175-verk.
DSCN9941.jpg

IMG_3600.JPG.jpg


Top Time 2002. Tyvärr har jag inte serienumret tillgängligt och minnet sviktar, men den är från senare hälften av 60-talet. Snyggt patinerad vit tavla. Cirka 36mm boett. Både sportig och dressig tycker jag. Trevlig modell.
IMG_3834.jpg

IMG_3665.jpg


Fyll på tråden och låt den inte dö ut nu. Gamla brattar förtjänar bättre! :D

Lite ögongodis och bra läsning utanför forumet:
https://www.fratellowatches.com/vintage-breitling-the-expert-interviews/
 
Senast ändrad:

DrKlocka

Audemars
Bra tråd. Riktigt härligt med vintagebreitlings. Ganska sällan de förekommer på forumet tyvärr. Har faktiskt aldrig ägt en men alltid dreglat efter en tidig chronomat eller en Navitimer.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Fantastisk trådstart! Har tyvärr inte heller någon Breitling att bidra med, varken ny eller gammal, men en dag ska jag ha en Navitimer Cosmonaute 809...
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Tack @JensBP för denna trådstart. Vet inte varför vi inte haft någon tidigare men det är helt naturligt att du startar den och det gjorde du helt fantastiskt.
Och så diskussionen Chronomat kontra Navitimer...... Ja, ja..... du har rätt i din argumentation, men för mig är det i alla fall Navitimer.
Jag har längre tillbaks i Klocksnacks ungdom, skrivit några trådar som jag kan referera till här:
https://klocksnack.se/threads/att-samla-breitling.11413/ om mina Breitling, som det såg ut då, samt
https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-tie-måndag-v-8.35623/ som handlar om Navitimer.
Men vi kan ju bryta ut några foton:
DSC_0279.jpg

DSC_0203.JPG

DSC_0284.jpg

DSC_0285.jpg
 

christer12

Cartier
Här kommer mina bidrag. Två stycken ref 734 som enligt serie nr är från mitten av 40-talet och är signerade Kronometer Stockholm. Venus 178, diameter 37 och runt 18,5 mellan luggarna. Har varit i min fars ägo så länge han kan minnas men han kommer tyvärr inte ihåg hur/var/när han fått dom. Riktigt fint skick med orörda boetter och har inte används mycket. Har legat orörda sen 70-talet och jag har funderat på att serva men nojjar för att nåt ska hända.

Den första är lite speciell med både Breitling och Kronometer Stockholm på tavlan vilket inte är så vanligt.
upload_2017-6-11_21-54-28.png


Men denna är ändå favoriten, riktigt fin med blank svart tavla och underbara index.
upload_2017-6-11_21-55-47.png
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Här kommer mina bidrag. Två stycken ref 734 som enligt serie nr är från mitten av 40-talet och är signerade Kronometer Stockholm. Venus 178, diameter 37 och runt 18,5 mellan luggarna. Har varit i min fars ägo så länge han kan minnas men han kommer tyvärr inte ihåg hur/var/när han fått dom. Riktigt fint skick med orörda boetter och har inte används mycket. Har legat orörda sen 70-talet och jag har funderat på att serva men nojjar för att nåt ska hända.

Den första är lite speciell med både Breitling och Kronometer Stockholm på tavlan vilket inte är så vanligt.
upload_2017-6-11_21-54-28.png


Men denna är ändå favoriten, riktigt fin med blank svart tavla och underbara index.
upload_2017-6-11_21-55-47.png
Bägge är fantastiska, men den svarta är ju magisk!
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Här kommer mina två; en lagom patinerad 2002-33 m Valjoux 7730 samt en äldre med Venus 170. Den senare var mitt första vintage ur, som jag (tyvärr) skickade till fabriken 1998 för renovering vilket syns på tavlans skick.
IMG_3906.JPG
IMG_3909.JPG
Den tavlan är rätt lik min ref 181. 40-tal va? Fin är den. Min är ju också renoverad, man får leva med det. Om 70 år så är de helmögliga igen, bara å stå ut. ;)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Vet någon historian bakom Kronometer Stockholm? Var det för att Breitling inte sålde lika bra på svenska marknaden eller sålde de boetter och verk till ett annat företag som tryckte sin logo på tavlorna? Alltid funderat över kopplingen till Breitling med dessa
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Vet någon historian bakom Kronometer Stockholm? Var det för att Breitling inte sålde lika bra på svenska marknaden eller sålde de boetter och verk till ett annat företag som tryckte sin logo på tavlorna? Alltid funderat över kopplingen till Breitling med dessa
Länkar till en post på ett mindre forum där en användare beskrivit det bra:
http://dguv.forum24.se/dguv-about308.html

Deras Breitlings är i högsta grad Breitling rakt igenom, med rätt utverk, märkningar, serienummerserier och bakboett. Skillnaden är just tavlan där de satte sin egen logo, ibland ensamt, ibland tillsammans med Breitlings.
 

_Freddan

Breitling
Vintage-forumet har dedikerade Heuer-, Certina-, 1675-trådar med flera. I alla ära såklart, men det saknas en tråd om gamla Breitling. Ett av de klassiska märkena, speciellt inom kronografer. Dags att ändra denna saknad. Det finns mängder av fantastiska brattar från innan kvartskrisen slog till för hårt och Breitling-familjen tvingade lägga ner verksamheten 1979, varpå de sålde firman och varumärket till Ernest Schneider, då ägare och chef hos Sicura.

Det finns säkert många gamla bratteskatter gömda hos forumets medlemmar. Tyvärr dyker inte mycket gammalt upp i den stora Breitling-tråden i vanliga forumet. Så jag hoppas ni kan visa upp era gamla Breitlings här. Foton, historik, berättelser, frågor. Ja, allt är såklart välkommet.

Jag börjar med min lilla samling, och hoppas ni fyller på rejält! :)


Ett gäng gruppbilder i olika vinklar.
DSCN9674.jpg

DSCN9675.jpg

DSCN9687.jpg

DSCN9691.jpg

IMG_6640.jpg

IMG_6669.jpg



One on one. Vi börjar med den senast inkomna...

Navitimer 7806. 1972. Manuell rackare på cirka 41mm med 22mm mellan bandhornen. Inuti tickar det ovanliga Valjoux 7740. En variant av den vanliga 806, men med datum. Ganska ovanlig då produktionstiden bara varade ett par år. Gillar att den har "rakt" datum klockan 16:30 och inte ett "snett" som är så vanligt vid den placeringen. Mycket stiligt.
Bra läsning om Navitimer: http://forums.watchuseek.com/f39/br...-history-most-famous-breitling-all-25057.html
DSCN9749.jpg

IMG_7065-2.jpg


Chrono-matic 2110. 1969. En av Breitlings första automatiska kronografer. De släppte en hel drös med Chrono-Matic i olika boetter i den då helt nya Calibre 11/12-serien som utvecklades i samarbete med bland annat Heuer, Breitling, Büren and Dubois-Depraz. I denna tickar ett nyservat Calibre 11 på som aldrig förr. Cirka 40mm boett och 19mm mellan bandhornen gör att den sitter som en smäck på de flesta.
DSCN9750.jpg

FullSizeRender.jpg

IMG_6616.JPG.jpg


Chronomat 808. 1966. Klassisk kronograf från den mest klassiska Breitling-serien. Vissa motsätter sig detta och säger att Navitimer är den mest klassiska serien. Jag hävdar Chronomat, men man tycker som man vill. Chronomat var först, och blev den designmässiga inspirationen till kommande Navitimer. Första Chronomaten kom redan i början av 40-talet, återkommer till det. Denna 808 tickar på bra med ett Venus 175 och mäter cirka 38mm, 18mm mellan bandhornen. Läsvärt: http://forums.watchuseek.com/f39/br...istory-part-1-slide-rule-chronomats-9103.html
DSCN9774.jpg

IMG_6677.jpg

IMG_3594.jpg


Long Playing 815. 1974. Från den gamla svenska distributören AB Kronometer Stockholm, som satte sin egen logo på många av "sina" klockor, där bland olika Breiltings. De levererade även klockor till gamla Televerket. Denna är en Televerket-klocka. Det var klass på det gamla statliga företaget på den tiden minsann. Föregångaren till denna modell hette Top Time Long Playing 810 och hade Venus 178 som verk. Med den nyare nästan utvändigt identiska modellen 815 slopade de namnet Top Time och inuti tickade istället ett Valjoux 7736. Mäter cirka 38-39mm och bredden mellan bandhornen klockar in på 19mm. Jag är mycket nöjd av att ha hittat en Televerket-bratte till samlingen, och även om den har nya eller relumade visare så gillar jag den mycket.
DSCN9755.jpg

IMG_6981.jpg

DSCN9779.jpg


Datora 2018. 1975. Klassisk 70-talsdesign. Blått, orange, silver. En färgstark liten sak. Boett med härliga bevels på cirka 38mm. Band som passar mäter 20mm. Inuti tickar ett datumutrustat Valjoux 7734.
DSCN9760.jpg

IMG_5516.jpg


"Chronograph" referens 181. 1947. Denna gamling är en liten budget-bratte utan eget produktnamn. Breitling hade många modeller på denna tid som inte hade egna produktnamn. Mäter blott 32-33mm och boetten i fantastiskt gott skick. 16mm mellan bandhornen. Boett i fulmetall. Drivs av ett gammalt Venus 170 som går över förväntan. Tavlan är sannolikt omålad, då den är lite väl skarp och fin. Men ett bra renoveringsjobb, gillar klockan mycket ändå. Extra plus till de tidstypiska blå visarna som fanns i olika varianter på så många samtida brattar.
DSCN9766.jpg



Sen har vi mina två saknade gamla snyggingar, som just nu befinner sig på service.

Chronomat 769. 1942/1943. Denna är en av de absolut tidigaste Chronomaterna som kom ut. Den har den ovanliga Fab Suisse-tavlan som de första kom med. Något år senare stod det Swiss Made. Absolut originalskick när jag fick den. Tyvärr var den defekt och den är nu på service, och skall få sig en renovering av verket och en ny knapp. Min största klockskatt, den överlägset ovanligaste. Mäter cirka 37-38mm och har 18mm mellan bandhornen. Drivs av ett tidigt Venus 175-verk.
DSCN9941.jpg

IMG_3600.JPG.jpg


Top Time 2002. Tyvärr har jag inte serienumret tillgängligt och minnet sviktar, men den är från senare hälften av 60-talet. Snyggt patinerad vit tavla. Valjoux 7730. Cirka 38mm boett. 19mm mellan bandhornen. Både sportig och dressig tycker jag. Trevlig modell.
IMG_3834.jpg

IMG_3665.jpg


Fyll på tråden och låt den inte dö ut nu. Gamla brattar förtjänar bättre! :D

Lite ögongodis och bra läsning utanför forumet:
https://www.fratellowatches.com/vintage-breitling-the-expert-interviews/


Grym samling! Kul att se! Hur länge har du samlat och har du en tydlig bild av vilka modeller du söker?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Grym samling! Kul att se! Hur länge har du samlat och har du en tydlig bild av vilka modeller du söker?
Första bratte 97-98. Inte direkt samlat hela tiden, går i vågor år till år. Sista året lite overkill på vintage.

Tydligt bild? Ja. Det som är coolt och dyker upp till bra pris. ;)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Neo-vintage från nuvarande Schneider-era. 80-talare som fått en magisk prick-patina på tavlan. Det ser inte ut som fläckar utan snarare färgsläpp på tavlan, men är inte 100%. De ser vita ut men i själva verket är de lite ljusblå nästan. Priceless. :)
IMG_7183.JPG
 

Sfbio

Omega
Känner du att den ser lite skum ut eller? Utan logo, bara en konstig text. Tyckte iaf jag första gången jag såg den. Den är ovanlig. Men den är faktiskt 100% kosher Breitling. Ref 9122. Tycker den är cool även om jag inte är fan av guldplatering egentligen.
IMG_7185.JPG

84,50 usd, som hittat. =)


Visste faktiskt inte så mycket om klockan därav att jag inte kunde bidra med någon text till den.
Är relativt ny i klockträsket och Breitling är ett märke jag aldrig ägt förut.
Väldigt svårt att få fram inoformation om den , har enbart sett 3-4 modeller av den när jag sökt efter info.
Men overall en riktigt schysst klocka enligt mitt tycke :)
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Känner du att den ser lite skum ut eller? Utan logo, bara en konstig text. Tyckte iaf jag första gången jag såg den. Den är ovanlig. Men den är faktiskt 100% kosher Breitling. Ref 9122. Tycker den är cool även om jag inte är fan av guldplatering egentligen.
IMG_7185.JPG

84,50 usd, som hittat. =)
Rainman-varning! In a good way. Nej ingen annan anledning än att jag ville veta mer. Alltid kul när folk delar med sig mer än bara en bild. Om man kan dvs, annars bjuder man på härliga bilder... Och så svarar du @JensBP
 
Topp