• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den lilla tråden om damklockor

Man

Rolex
Bumpar med lite Cartier
ImageUploadedByPurseForum1395969222.082286 (1).jpg
Snyggt! Högklassigt!
 

Triumf

Rolex
2-Faktor

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Roliga ur :) Dom är alla manuella som jag förstår. Vad kan dom vara värda? Vad kostar det att serva sådana? Kan AD typ Nymans/Rob utföra detta? Inte originalband va? Går dom att korta av?
Ja du ser, frågorna är många för en oinvigd :)
Ja, fina klockor som jag tror är lite på väg tillbaka i modet. Se bara på Jaeger LeCoultre som nyss släppt en retrodoftande dammodell;
IMG_7361.PNG


Jag tror absolut att Rob E eller Nymans kan serva dessa klockor, dock kommer servicekostnaden vida överstiga inköpspriset (en service (ca 4-5000kr?) > inropskostnad för alla fyra).
Då klockorna förmodligen aldrig är använda och de kan fås för små pengar hade jag nog bara testat och använt dem. Oljorna är nog rätt torra och då slits ju verket mer, så om någon klocka verkligen faller i smaken kan man ju låta en oberoende urmakare serva den. Kostnad 1500-2000kr?
Banden är nog orginal samt oanvända och kan förmodligen enkelt justeras till rätt längd.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Bumpar tråden med ett par bilder på Chiara Ferragni med sin DD
15534969_1215593805214510_8084885462063251456_n.jpg

15275729_219173555197043_4527689995854544896_n.jpg
Kanske OT, men hur vågar man ha ett smycke på samma handled som klockan? De måste uppstå repor, annars är det mycket som är snyggt på bilden. Jag har sett många bilder här på KS där fina klockor ligger emot en kedja. Det skulle jag aldrig våga och inte heller vilja.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Kanske OT, men hur vågar man ha ett smycke på samma handled som klockan? De måste uppstå repor, annars är det mycket som är snyggt på bilden. Jag har sett många bilder här på KS där fina klockor ligger emot en kedja. Det skulle jag aldrig våga och inte heller vilja.
Inte OT tycker jag. I Chiaras fall ovan så lär det slita och repa klockan i och med att bägge är i mjukt guld (18k). Regeln är att bära mjukare metaller i smycken än klockan. Tex silver eller gultarmband mot stålklocka. Sten är förödande mot alla klockor.
 
Senast ändrad:

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kanske OT, men hur vågar man ha ett smycke på samma handled som klockan? De måste uppstå repor, annars är det mycket som är snyggt på bilden. Jag har sett många bilder här på KS där fina klockor ligger emot en kedja. Det skulle jag aldrig våga och inte heller vilja.
Ytliga repor på boetten påverkar inte funktionaliteten och hon är nog inte så bekymrad över att några repor eventuellt kan påverka handrahandsvärdet. Det är rätt vanligt att framförallt kvinnor använder flera armband på samma handled som kostar i storleksordningen Rolex-instegsmodeller, samma "slitage" där.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ytliga repor på boetten påverkar inte funktionaliteten och hon är nog inte så bekymrad över att några repor eventuellt kan påverka handrahandsvärdet. Det är rätt vanligt att framförallt kvinnor använder flera armband på samma handled som kostar i storleksordningen Rolex-instegsmodeller, samma "slitage" där.
Jag tror inte heller att hon bryr sig om andrahandsvärdet. Jag tänker mer på att hon bryr sig om utseendet och glansen i klockan. Den blir onekligen fulare, i hennes värld, med repor.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Min erfarenhet är att kvinnor inte fjantar lika mycket med sina klockor och smycken som tex folk med sina klockor på klockforum.
Jag hade nog inte klarat att leva ihop med en kvinna som hade samma förhållande till klockor och KS som jag. Det hade varit för mycket. Min erfarenhet går från att det ska blinga till som nu, inga smycken alls. Hon är totalt ointresserad och i det lever vi i skön kontrast.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade nog inte klarat att leva ihop med en kvinna som hade samma förhållande till klockor och KS som jag. Det hade varit för mycket. Min erfarenhet går från att det ska blinga till som nu, inga smycken alls. Hon är totalt ointresserad och i det lever vi i skön kontrast.
Jag har en bra bild på hur många kvinnor likställer klockor med smycken. En tjejbekant skulle ut och fira med vänner på stureplan förra vintern frågade snällt om hon inte fick låna en Rolex av mig. Sagt och gjort lånade jag ut min gamla Explorer. Omtänksam som hon är så skickade hon ett meddelande när hon kom mitt i natten för att visa att klockan var oskadd.
IMG_0175.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag har osunt många "snörklockor", som jag ligger och tänker på ibland då jag inte kan sova.
I dag pysslade jag ihop något (efter idé som någon här postat från Tinder, tror jag).
Det här är bara lite jox som låg på arbetsbänken, men vad tror ni om tanken med flera varv snöre, med lite diverse "plock" på? Känns lite somrigt?
Jag ser ju att mitt exempel är aningen plottrigt...
Vad tycker målgruppen @Carolin @MariaE @MissDatejust ?
image.jpeg
 

MariaE

Panerai
Jag har osunt många "snörklockor", som jag ligger och tänker på ibland då jag inte kan sova.
I dag pysslade jag ihop något (efter idé som någon här postat från Tinder, tror jag).
Det här är bara lite jox som låg på arbetsbänken, men vad tror ni om tanken med flera varv snöre, med lite diverse "plock" på? Känns lite somrigt?
Jag ser ju att mitt exempel är aningen plottrigt...
Vad tycker målgruppen @Carolin @MariaE @MissDatejust ?
image.jpeg
Jag tror absolut det går att få till ett snyggt sommarsmycke med flera varv. Just detta var för rörigt, det känns som att det måste vara en röd tråd i det hela för att det ska hålla. Ett "större" smycke/ur och resten av detaljerna lite mindre. Och att alla delarna har något gemensamt.
Svårt att säga, men jag tror absolut att det är görbart med lite mer jobb och matchande.
 
Topp