• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Buckshot

Panerai
Hej,
ny här på forumet och här kommer första inlägget i form av en fråga.

Har gått och sneglat på denna Orient (FET0P004W0) en tid nu. Pris här hemma i Finland skulle vara ~170€.

orient2.png
orient1.png






Är det enligt er experter en bra eller dålig deal? Har ni några andra bra dressklockor att rekommendera, max pris ~300€?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Det är min finklocka, födelsedagspresent av min fru 2015. Kvalitetsmässigt? Vet inte men jag gillar designen.
IMG_20161126_200812.jpg
 

M3lk3r

Omega
Vill testa att sätta ett läderarmband på min mako ändå. ljusbrunt eller mörkbrunt, vad bör funka bäst? har inget bra att testa med.
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Jag är sugen på att införskaffa en Orient med GMT-komplikation. Valet står nu mellan en FDJ05001W (Polaris, roséguldvarianten) och en Orient Star DJ00002W (den med vit urtavla). Tidigare var jag helt inne på att jag skulle ha en Orient Star, fast nu har jag börjat snegla en del på Polaris-modellen. Rent estetiskt tycker jag nog att Polaris är snäppet vassare än OS:en; nackdelen är dock att den saknar lume och endast är 50m vattentät.

Är det stor skillnad när det gäller kvalitet etc. mellan en Orient Star och en "vanlig" Orient, som i detta fall Polaris? Vilken skulle ni ha valt/rekommenderat?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag är sugen på att införskaffa en Orient med GMT-komplikation. Valet står nu mellan en FDJ05001W (Polaris, roséguldvarianten) och en Orient Star DJ00002W (den med vit urtavla). Tidigare var jag helt inne på att jag skulle ha en Orient Star, fast nu har jag börjat snegla en del på Polaris-modellen. Rent estetiskt tycker jag nog att Polaris är snäppet vassare än OS:en; nackdelen är dock att den saknar lume och endast är 50m vattentät.

Är det stor skillnad när det gäller kvalitet etc. mellan en Orient Star och en "vanlig" Orient, som i detta fall Polaris? Vilken skulle ni ha valt/rekommenderat?
Urverken brukar vara lite bättre justerade i OS samt att utvändig finnish är bättre på OS.

Sedan är det generellt så att OS får uppdaterade urverk innan de hittar ner i standard orientera (finns givetvis undantag till detta). Med andra ord är det en nyare version av ett ur verk i en OS av samma generation som standardorienten. Jag har dock för mig (kan ha fel eftersom jag inte orkar kolla upp det just nu) att det är samma urverk i DJ00002W som det är i DJ05001W DJ05002B DJ05003W (som är de riktiga namnen på de olika Polaris modellerna) då dessa är av en senare generation än DJ00002W.

Personligen är det som stör mig mest med DJ00002W att kapitelringen har en något annan färgton än urtavlan (i vissa ljus) då den är i ett annat material. Jag har själv den svarta och kan man leva med den lilla inkonsekvensen i färg på den vita rekommenderar jag den varmt då jag själv är mycket nöjd med min svarta iaf.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Ok vem fan budade precis över mig på den vitguldspläterade GP100:an?! :mad:
Borde varit jag. ;)
Men det är det inte.

Jag är sugen på att införskaffa en Orient med GMT-komplikation. Valet står nu mellan en FDJ05001W (Polaris, roséguldvarianten) och en Orient Star DJ00002W (den med vit urtavla). Tidigare var jag helt inne på att jag skulle ha en Orient Star, fast nu har jag börjat snegla en del på Polaris-modellen. Rent estetiskt tycker jag nog att Polaris är snäppet vassare än OS:en; nackdelen är dock att den saknar lume och endast är 50m vattentät.

Är det stor skillnad när det gäller kvalitet etc. mellan en Orient Star och en "vanlig" Orient, som i detta fall Polaris? Vilken skulle ni ha valt/rekommenderat?
Samma verk i alla gmt som nu är till försäljning (inkl jdm os).
Köp JDM! ;)
Eller Polaris. Extrem bang for the buck.

Edit// Har för mig glaset inte är antireflexbehandlat på "vanliga" vilket det är OS.
 
Senast ändrad:

DiverSailor

Breitling
Hej alla glada,

Upptäckte till min stora sorg att min Bambino (V2) inte mår speciellt bra. Den kan tappa så mycket som en timma under en dag och vissa dagar har det varit ännu värre. Tänkte först att det skulle bli bättre efter ett tag eftersom den inte får riktigt lika mycket tid på handleden längre men resultatet uteblev dessvärre. Har märkt att sekundvisaren ibland stannar upp och börjar gå igen efter att jag ruskat till handleden. Någon som varit med om något liknande eller kan gissa sig till var problemet ligger? Känns tråkigt att behöva lämna den på service efter att knappt ha ägt den i ett år.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Hej alla glada,

Upptäckte till min stora sorg att min Bambino (V2) inte mår speciellt bra. Den kan tappa så mycket som en timma under en dag och vissa dagar har det varit ännu värre. Tänkte först att det skulle bli bättre efter ett tag eftersom den inte får riktigt lika mycket tid på handleden längre men resultatet uteblev dessvärre. Har märkt att sekundvisaren ibland stannar upp och börjar gå igen efter att jag ruskat till handleden. Någon som varit med om något liknande eller kan gissa sig till var problemet ligger? Känns tråkigt att behöva lämna den på service efter att knappt ha ägt den i ett år.
Känns som något med fjädern. Några oljor som kletat hop kanske.

Men är den mindre än ett år ska det ju gå på garantin. Jag hade mailat återförsäljaren.
 

DiverSailor

Breitling
Känns som något med fjädern. Några oljor som kletat hop kanske.

Men är den mindre än ett år ska det ju gå på garantin. Jag hade mailat återförsäljaren.

Ok, service med andra ord :( Ska ta kontakt med säljaren på Ebay och se vad som gäller. Annonsen finns inte längre kvar men på alla de övriga orient-klockor som säljaren har är det 12 månaders garanti utlovat. Wish me good luck ... tack för hjälpen!
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Ok, service med andra ord :( Ska ta kontakt med säljaren på Ebay och se vad som gäller. Annonsen finns inte längre kvar men på alla de övriga orient-klockor som säljaren har är det 12 månaders garanti utlovat. Wish me good luck ... tack för hjälpen!
Finns annars ett gäng här som kan tänkas kunna pilla igång den om det inte funkar.

Är säljaren europe? Blir nog enklare då.

På Seiko 7s26 är annars standardlösningen att slå sida på den hårt mot handflatan och få fjädern att hoppa till och lägga sig rätt.
Vet inte om det funkar på orient 469 men kanske då det är baserat på två gamla seikoverk. Värt att testa kanske om säljaren inte vill ta ansvar.

Lycka till!
 

christopherA

Breitling
Hej,
Har sedan tidigare en OS Classic (EL05002B) som jag är väldigt med som dressare.
Nu har jag börjat snegla lite mer mot nån "roligare" klocka och har hittat ett par äldre Orienter som jag tycker ser lite fräsigare ut. Jag själv tycker att alla 3 är vackra, men frågan är hur de är som klockor, någon som haft en av dessa och kanske har lite erfarenheter?

Orient SK
orient_sk.png


Orient Swimmer Vintage
orient_swimmer.png


Orient King Diver
orient_kingdiver.png


Hittade alla 3 på chrono
 

Psykel

Patek
Hej,
Har sedan tidigare en OS Classic (EL05002B) som jag är väldigt med som dressare.
Nu har jag börjat snegla lite mer mot nån "roligare" klocka och har hittat ett par äldre Orienter som jag tycker ser lite fräsigare ut. Jag själv tycker att alla 3 är vackra, men frågan är hur de är som klockor, någon som haft en av dessa och kanske har lite erfarenheter?

Orient SK
orient_sk.png


Orient Swimmer Vintage
orient_swimmer.png


Orient King Diver
orient_kingdiver.png


Hittade alla 3 på chrono
Köp alla tre, så har du lite att välja mellan! :D
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Klockan jag aldrig trodde att jag skulle falla för: Rolex Datejust /Day-Date. Men nu sitter man här igen, dreglandes och försöker hitta lämpligt alternativ till en redan ansträngd studentbudget. Nåja, sånt är livet för oss nördar antar jag...
Orient har gjort ett par liknande, speciellt en Day-Date homage med stenar vid indexen och en något kortare sekundvisare på jubilee-länk. Vattentät, safirglas, men stenar...
Men sprang in i denna bilden precis och satte mig ner för att hitta mer, men hittar absolut ingenting på denna.

Vad kan ni? Pris och referensnummer är mest intressant för kommande eftersökningar. Vad tycker ni?
499358d1299500473-nach-der-arbeit-zigarre-ne-day-date-braucht-man-mehr-orient-ref-2ev03002dy-orient-day-date-02.jpg
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Klockan jag aldrig trodde att jag skulle falla för: Rolex Datejust /Day-Date. Men nu sitter man här igen, dreglandes och försöker hitta lämpligt alternativ till en redan ansträngd studentbudget. Nåja, sånt är livet för oss nördar antar jag...
Orient har gjort ett par liknande, speciellt en Day-Date homage med stenar vid indexen och en något kortare sekundvisare på jubilee-länk. Vattentät, safirglas, men stenar...
Men sprang in i denna bilden precis och satte mig ner för att hitta mer, men hittar absolut ingenting på denna.

Vad kan ni? Pris och referensnummer är mest intressant för kommande eftersökningar. Vad tycker ni?
499358d1299500473-nach-der-arbeit-zigarre-ne-day-date-braucht-man-mehr-orient-ref-2ev03002dy-orient-day-date-02.jpg

Fyysatan....


Sjukt vacker.... ok, vill ha. Haha bättre än det där andra märket med den fjantiga kronan imo.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Klockan jag aldrig trodde att jag skulle falla för: Rolex Datejust /Day-Date. Men nu sitter man här igen, dreglandes och försöker hitta lämpligt alternativ till en redan ansträngd studentbudget. Nåja, sånt är livet för oss nördar antar jag...
Orient har gjort ett par liknande, speciellt en Day-Date homage med stenar vid indexen och en något kortare sekundvisare på jubilee-länk. Vattentät, safirglas, men stenar...
Men sprang in i denna bilden precis och satte mig ner för att hitta mer, men hittar absolut ingenting på denna.

Vad kan ni? Pris och referensnummer är mest intressant för kommande eftersökningar. Vad tycker ni?
499358d1299500473-nach-der-arbeit-zigarre-ne-day-date-braucht-man-mehr-orient-ref-2ev03002dy-orient-day-date-02.jpg
Äldre modell, tror refen är 2EV03002C men den är ganska ovanlig så vitt jag vet. Tror det finns några på Ebay under sökningen "Orient Day-Date" men då till hutlösa priser!

http://www.ebay.com/itm/Orient-Pres...428683?hash=item1ebb99a98b:g:ujUAAOSwA3dYLLZL
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
400USD för den lilla skapelsen?! Som jag skrev, blev lite kär i den, men för det priset blir det faktiskt svårt att rättfärdiga. Som jag har förstått det har både denna och referensen med stenar utgått från Orient's ordinarie sortiment, vilket jag antar skulle kunna förklara det hutlösa priset på andrahands marknaden. Tack för referensen, den verkar stämma bra så nu blir det att läsa vidare!
 

DiverSailor

Breitling
Finns annars ett gäng här som kan tänkas kunna pilla igång den om det inte funkar.

Är säljaren europe? Blir nog enklare då.

På Seiko 7s26 är annars standardlösningen att slå sida på den hårt mot handflatan och få fjädern att hoppa till och lägga sig rätt.
Vet inte om det funkar på orient 469 men kanske då det är baserat på två gamla seikoverk. Värt att testa kanske om säljaren inte vill ta ansvar.

Lycka till!
Säljaren är EU och jag inväntar svar. En sak som nu oroar mig medan jag väntar är att på samtliga övriga orient-klockor, har säljaren specifikt angivit 12 månaders garanti förutom på bambinon där det står "The Manufactures warranty". Jag har vässat kniven och förväntar mig nu en hätsk ordväxling på dålig engelska. Om det skiter sig fullständigt med garantin så får du gärna peka mig i rätt riktning mot gänget som kan tänka sig vilja åtgärda problemet. Återkommer ...
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Säljaren är EU och jag inväntar svar. En sak som nu oroar mig medan jag väntar är att på samtliga övriga orient-klockor, har säljaren specifikt angivit 12 månaders garanti förutom på bambinon där det står "The Manufactures warranty". Jag har vässat kniven och förväntar mig nu en hätsk ordväxling på dålig engelska. Om det skiter sig fullständigt med garantin så får du gärna peka mig i rätt riktning mot gänget som kan tänka sig vilja åtgärda problemet. Återkommer ...
Manufactures guarantee är ett år vad jag vet. Får man fråga vilken handlare?

Det gör jag. Absolut!
 

DiverSailor

Breitling
Manufactures guarantee är ett år vad jag vet. Får man fråga vilken handlare?

Det gör jag. Absolut!

http://www.ebay.com/itm/Automatic-w...601636?hash=item5b2e776964:g:yVsAAOSw2GlXLGBc

Exakt samma annons och samma säljare.

Säljaren är förövrigt ganska rolig. Varje gång annonsen ligger uppe är klockan skyltad som sista exemplaret. Första gången som jag såg annonsen var säkert över ett år sedan. Att döma av kommentarerna har minst 6 klockor sålts iallafall. Hoppsan, någon har visst läst på marknadsföring ;)

Förresten, finns det någon anledning till att säljaren skriver 12 månaders garanti på vissa klockor och på andra "The Manufactures warranty"? Är det någon skillnad?
 
Topp