• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Spindel

KS vulkanolog på Island
Det kan bli tufft i affärerna idag. Det är bäst att ta något stabilt.
IMG_20161223_102543.jpg
Börjar bli många OSD på forumet nu
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
När såg du någon till salu senast? ;)

Jag tror att du får förvänta dig att lägga 15-20 kkr för en begagnad. Får inte glömma att kronan är lite svagare nu också.
Har inte kollat marknaden på den på ett tag därav frågan (vilket jag faktiskt skrev). :p
Helt inne på andra saker just nu.
Men jag borde såklart köpt RO'n på k&s.
Dumt såhär i efterhand. Har ju kommit på att det funkar med mindre klockor också på sistone.

Kronfall är hemskt och konstigt med tanke på landets starka ekonomi jämfört med mååånga andra (och nej jag har noll koll på anledningen till såna - men det är nog för en annan tråd).
 

namkrad

Cartier
2-Faktor
Buckshot:
Bra val :cool:
Jag ser att händerna ändrats, och länken oxå.
Är länken original?
Jag har själv fått laga min länk två ggr, fick hjälp med det av ABC.
 

namkrad

Cartier
2-Faktor
Inga problem men jag försöker att sköta mina klockor.
Ja, jag slänger dem inte i väggen i onödan :D
Men en länk på varje sida gav vika (med några års mellanrum), alltså de som man inte kan justera. Werner fick borra hål i dem. Man ser det på bilden om man tittar noga. Han gjorde ett bra jobb för nu verkar det funka.
Har nya länken fortfarande förlängningen som även finns på mm300:an?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Ja, jag slänger dem inte i väggen i onödan :D
Men en länk på varje sida gav vika (med några års mellanrum), alltså de som man inte kan justera. Werner fick borra hål i dem. Man ser det på bilden om man tittar noga. Han gjorde ett bra jobb för nu verkar det funka.
Har nya länken fortfarande förlängningen som även finns på mm300:an?
Nya länken har också dykförlängning.
@Buckshot (och de flesta här) har generation 3 av OSD.
Andra generationen såg ut så här
orient-cfd0c001b-watch-wrist.jpg

Stora skillnaden mot din är märkningen på tavlan och nya verket.

Personligen gillar jag de visarna bättre än de på min 3e.
 

GandalfTheGreen

Breitling
Finns det någon här som vet ifall Orient tillverkar klockor med Kanji day wheels? Alt. några befintliga JDM mods? Lyckas inte hitta något på Google och dessvärre så börjar jag inse att det inte finns möjlighet att få min Kanji-fetisch mättad med min Orient Blue Ray II :/
 
Senast ändrad:

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Finns det någon här som vet ifall Orient tillverkar klockor med Kanji day wheels? Alt. några befintliga JDM mods? Lyckas inte hitta något på Google och dessvärre så börjar jag inse att det inte finns möjlighet att få min Kanji-fetisch mättad med min Orient Blue Ray II :/
Allt JDM med daghjul har väl det?

Kolla serier med produktkoder som börjar på W så borde du finna.
 

GandalfTheGreen

Breitling
Allt JDM med daghjul har väl det?

Kolla serier med produktkoder som börjar på W så borde du finna.
Hur menar du med W? Hittar bara denna guide. ( !LÖST! Har tittat på JP sidor nu, det finns inga Ray eller Mako som är JDM tydligen. Har sett en del WZ och Wv modeller från orient, dock inga med kanji.) Tack för hjälpen iaf!
Sen så har jag bara hittat deras enda model med Kanji och det är deras King Master.
2u8w9sj.jpg
 
Senast ändrad:

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Hur menar du med W? Hittar bara denna guide. ( !LÖST! Har tittat på JP sidor nu, det finns inga Ray eller Mako som är JDM tydligen. Har sett en del WZ och Wv modeller från orient, dock inga med kanji.) Tack för hjälpen iaf!
Sen så har jag bara hittat deras enda model med Kanji och det är deras King Master.
2u8w9sj.jpg
De jag menar. Alla med koden som börjar på w (Wv el wz) är jdm. Vilka som har daghjul vet jag inte. Mako är internationell.
 

Jojjan

Breitling
Hejsan!
Köpte denna Orientklocka billigt på en loppis och tyckte att det kunde vara kul att försöka hitta lite information om klockan. Har dock inte hittat någon liknande på nätet så jag tänkte att jag skulle be er proffs om hjälp. Jag är medveten om att det ekonomiska värdet i klockan lär vara minimalt men ändå kul att få veta lite mer om den.
Numret på baksidan är TA0G-B00 med tillägget Titanium.
 

Bilagor

  • orient1.jpg
    orient1.jpg
    113.9 KB · Visningar: 79
  • orient2.jpg
    orient2.jpg
    79.9 KB · Visningar: 70
  • orient3.jpg
    orient3.jpg
    89.1 KB · Visningar: 71

Spindel

KS vulkanolog på Island
Hur menar du med W? Hittar bara denna guide. ( !LÖST! Har tittat på JP sidor nu, det finns inga Ray eller Mako som är JDM tydligen. Har sett en del WZ och Wv modeller från orient, dock inga med kanji.) Tack för hjälpen iaf!
Sen så har jag bara hittat deras enda model med Kanji och det är deras King Master.
2u8w9sj.jpg
Vad jag vet är det bara Orienter som är "Made in Japan" som officiellt säljs i japan. Bl a Mako och Ray är ihpskruvade i annat land (thailand tror jag) även om urverken är ihopsatta i japan.

Skulle dock gärna ha japanska som andra språk på min mako istället för spanska :p
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Hejsan!
Köpte denna Orientklocka billigt på en loppis och tyckte att det kunde vara kul att försöka hitta lite information om klockan. Har dock inte hittat någon liknande på nätet så jag tänkte att jag skulle be er proffs om hjälp. Jag är medveten om att det ekonomiska värdet i klockan lär vara minimalt men ändå kul att få veta lite mer om den.
Numret på baksidan är TA0G-B00 med tillägget Titanium.
Enda jag kan säga är att urverket är från SII (alltså seiko) :p

Troligen en klocka såld i sverige på den tiden Orient fortfarande såldes här (av bl a Stjärnurmakarna). Med tanke på utseendet och att det är titan gissar jag cirka 1995 ;)

EDIT:// OK jag ändrar mig säger 97-99 för den klockan som år. (Ta inte mitt ord på det jag gissar på grund av utseende, material och delfinerna)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag behövde tydligen inte den långfinger-emoji jag tjatat om tidigare i tråden. Där ser man.

(Till er som undrar om jag är dum i huvudet så är svaret - JA. Men det har väldigt lite med det här att göra. Det här är ytterst skämtsamt. )
 
Topp