• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Fick just hem ett paket
IMG_0726.JPG

I det fanns en låda till
IMG_0727.JPG


O ännu en låda
IMG_0767.JPG


Ibsen lådan fanns följande klocka som är min första dykare tillika första Orient

IMG_0771.PNG


En Orient Ray 2 - faa02005d9 inköpt på http://www.orientuhren.de/
Jag har varit nyfiken på en sån ett tag men precis bokat den nya Seiko samurai. Men det var ett riktigt tilltalande pris må jag säga! Är kvalitén jämförbar med tex en skx007? Har aldrig ägt en orient så vet inte om den saken :)

Har någon lust att mäta lug till lug på sin Ray 2?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag har varit nyfiken på en sån ett tag men precis bokat den nya Seiko samurai. Men det var ett riktigt tilltalande pris må jag säga! Är kvalitén jämförbar med tex en skx007? Har aldrig ägt en orient så vet inte om den saken :)

Har någon lust att mäta lug till lug på sin Ray 2?
Om man ser till den variant som @Jocke76 påstår jag att den är bättre än SKX:en på grund av det nya F69 urverket. Ser man till den förra Mako/Ray med 46943 urverket är skillnaden mindre även om jag påstår att 46943 urverket är något "bättre" än 7s26 urverket som sitter i Seikon. Skillnaderna är dock inte jättestora och man skall komma ihåg att urverken är släkt med varandra (läs tidigare i denna tråd om 469xx urverkens ursprung) och jag och @yonsson kan säkert bråka om detta länge.

Själva boetten är likvärdiga och sist men inte minst handlar det väl om vilken utformning man föredrar.

EDIT:// glaset är bättre på SKX om den nu använder Hardlex.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om man ser till den variant som @Jocke76 påstår jag att den är bättre än SKX:en på grund av det nya F69 urverket. Ser man till den förra Mako/Ray med 46943 urverket är skillnaden mindre även om jag påstår att 46943 urverket är något "bättre" än 7s26 urverket som sitter i Seikon. Skillnaderna är dock inte jättestora och man skall komma ihåg att urverken är släkt med varandra (läs tidigare i denna tråd om 469xx urverkens ursprung) och jag och @yonsson kan säkert bråka om detta länge.

Själva boetten är likvärdiga och sist men inte minst handlar det väl om vilken utformning man föredrar.

EDIT:// glaset är bättre på SKX om den nu använder Hardlex.
Jag skulle vilja påstå att Orient, SEIKO och Citizen alla är väldigt prisvärda och hyfsat likvärdiga i dessa låga prisklasser. Mycket handlar om tycke och smak.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Om man ser till den variant som @Jocke76 påstår jag att den är bättre än SKX:en på grund av det nya F69 urverket. Ser man till den förra Mako/Ray med 46943 urverket är skillnaden mindre även om jag påstår att 46943 urverket är något "bättre" än 7s26 urverket som sitter i Seikon. Skillnaderna är dock inte jättestora och man skall komma ihåg att urverken är släkt med varandra (läs tidigare i denna tråd om 469xx urverkens ursprung) och jag och @yonsson kan säkert bråka om detta länge.

Själva boetten är likvärdiga och sist men inte minst handlar det väl om vilken utformning man föredrar.

EDIT:// glaset är bättre på SKX om den nu använder Hardlex.
Spännande :) Kanske får bli en sån som förstaklocka utanför Seiko nästa gång
 

Jocke76

Omega
Läcker! Berätta mer :) allmän info och vad får man ge för en sån?
Orient Star Classic heter den, ref SEL05002B. Har Orients inhouse verk som heter 40N52.

Kupat mineralglas
Bredd: 38,5 mm
Tjocklek 13 mm
Gångreserv på 40 h (finns en mätare mellan 11 o 1 på tavlan)

Finns på http://www.seriouswatches.com för 389 euro men jag köpte min begagnad på Tradera för lite mer än hälften av det.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Orient Star Classic heter den, ref SEL05002B. Har Orients inhouse verk som heter 40N52.

Kupat mineralglas
Bredd: 38,5 mm
Tjocklek 13 mm
Gångreserv på 40 h (finns en mätare mellan 11 o 1 på tavlan)

Finns på http://www.seriouswatches.com för 389 euro men jag köpte min begagnad på Tradera för lite mer än hälften av det.
Tackar :) ja jag gillade gångreservvisaren!
Lite fler bilder får du bju på ;)
 
Topp