• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Jocke76

Omega
Testar Orient stjärnan på ett mörkbrunt Hirsch Duke
IMG_0998.JPG
 

DB15

Panerai
Pledge Member
20170302_174121.jpg
fick min första Mako igår, så jävla nöjd och imponerad av klockan att jag nu funderar på att köpa en sprillans eller mint mako/ray 2 alternativt Ray Raven, då den här har en dinga och någon liten repa på glaset. Vill verkligen ha en fel fri.
Grym klocka för nada dineros!
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
20170302_174121.jpg
fick min första Mako igår, så jävla nöjd och imponerad av klockan att jag nu funderar på att köpa en sprillans eller mint mako/ray 2 alternativt Ray Raven, då den här har en dinga och någon liten repa på glaset. Vill verkligen ha en fel fri.
Grym klocka för nada dineros!
Grattis! Har haft flera själv, har fortfarande en i och för sig. Grym för pengen!
 

Bozz

Panerai
2-Faktor
20170302_174121.jpg
fick min första Mako igår, så jävla nöjd och imponerad av klockan att jag nu funderar på att köpa en sprillans eller mint mako/ray 2 alternativt Ray Raven, då den här har en dinga och någon liten repa på glaset. Vill verkligen ha en fel fri.
Grym klocka för nada dineros!
IMG_2067.jpg
Dessa har några år på nacken men jag gillar båda fortfarande:
1. CEM65002D Mako
2. FEM65007B9 Ray Raven
 

hd1

Omega
2-Faktor
Okej, har nu efter ett par dagar med min nya Bambino v3 insett att den har både hacking och handwinding. Något som vid efterforskning kom med v4modellen men nu även applicerats på v3. Trevlig upptäckt!(?) Är helt grön på detta och undrar varför det för det först är "fint" och "bra"? Vad är grejen med handwinding? Hacking förstår jag, då det går att ställa tiden mer exakt.
 

Bilagor

  • IMG_4799.JPG
    IMG_4799.JPG
    166.6 KB · Visningar: 48

Spindel

KS vulkanolog på Island
Okej, har nu efter ett par dagar med min nya Bambino v3 insett att den har både hacking och handwinding. Något som vid efterforskning kom med v4modellen men nu även applicerats på v3. Trevlig upptäckt!(?) Är helt grön på detta och undrar varför det för det först är "fint" och "bra"? Vad är grejen med handwinding? Hacking förstår jag, då det går att ställa tiden mer exakt.
Grejen är väl mer "för att man kan" än någon egentlig praktisk betydelse.

Med stopp av urverket kan man enklare synkronisera flera klockor för t ex militära operationer. Men för 99,9999% av oss ganska meningslöst. Dessutom vågar jag påstå att ingen med krav på synkroniserad tidhållning och höga krav på precision använder ett mekaniskt ur idag.

Manuell uppdragning är väl den mest meningslösa funktionen som går att stoppa in i en automatisk klocka. Men visst du kan hålla klockan igång, om du inte bär den under några dagar och upplever det som betungande att ställa om klockan om den stannat.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Okej, har nu efter ett par dagar med min nya Bambino v3 insett att den har både hacking och handwinding. Något som vid efterforskning kom med v4modellen men nu även applicerats på v3. Trevlig upptäckt!(?) Är helt grön på detta och undrar varför det för det först är "fint" och "bra"? Vad är grejen med handwinding? Hacking förstår jag, då det går att ställa tiden mer exakt.
Grejen är väl mer "för att man kan" än någon egentlig praktisk betydelse.

Med stopp av urverket kan man enklare synkronisera flera klockor för t ex militära operationer. Men för 99,9999% av oss ganska meningslöst. Dessutom vågar jag påstå att ingen med krav på synkroniserad tidhållning och höga krav på precision använder ett mekaniskt ur idag.

Manuell uppdragning är väl den mest meningslösa funktionen som går att stoppa in i en automatisk klocka. Men visst du kan hålla klockan igång, om du inte bär den under några dagar och upplever det som betungande att ställa om klockan om den stannat.
Tycker manual winding på ett automatur är ett måste.
Jag roterar flera klockor och använder ingen winder. Därför känns det bra att kunna vrida upp den så jag vet att den är igång till nästa dag klockan ska bäras.

Om en klocka ändå har stannat, och jag ställer in tiden, ser jag till att dra upp den några varv innan jag sätter på mig den - för att försäkra mig om att den inte stannar en kvart senare...
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Idag tänkte jag prova en metallänk till min blå Ray. Det hade varit trevligt om Strapcodes Super Jubilee från min SKX hade passat men det gjorde den dessvärre inte. En annan seikolänk passade dock efter litet modifiering med tången. Vad tycker ni?
IMG_20170306_153406.jpg
IMG_20170306_183314.jpg
 

hd1

Omega
2-Faktor
Grejen är väl mer "för att man kan" än någon egentlig praktisk betydelse.

Med stopp av urverket kan man enklare synkronisera flera klockor för t ex militära operationer. Men för 99,9999% av oss ganska meningslöst. Dessutom vågar jag påstå att ingen med krav på synkroniserad tidhållning och höga krav på precision använder ett mekaniskt ur idag.

Manuell uppdragning är väl den mest meningslösa funktionen som går att stoppa in i en automatisk klocka. Men visst du kan hålla klockan igång, om du inte bär den under några dagar och upplever det som betungande att ställa om klockan om den stannat.

Tycker manual winding på ett automatur är ett måste.
Jag roterar flera klockor och använder ingen winder. Därför känns det bra att kunna vrida upp den så jag vet att den är igång till nästa dag klockan ska bäras.

Om en klocka ändå har stannat, och jag ställer in tiden, ser jag till att dra upp den några varv innan jag sätter på mig den - för att försäkra mig om att den inte stannar en kvart senare...
Tack för feedback! Kanske bra när man ska koordinera en pubattack med polarna.. ;) Väntar i detta nu på att klockan ska dö, så att jag kan testskruva den för första gången :)
 
Har funderat lite på en Ray II Raven men det är lite roligt med den där kronan vid 14 på första generationen. Kanske dags att börja snoka efter en...
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Funderar på att addera en Orient till samlingen. Blå/orange Mako eller blå ray tror jag då priset för en ny är lockande.Är det någon skillnad i kvalite på Mako och ray? Gillar oroginallänken mer på Mako och nog överlag den men ray har något med :bookworm:

Gen 1 på båda iaf, gillar extra kronan kl 14 mot gen 2 :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Funderar på att addera en Orient till samlingen. Blå/orange Mako eller blå ray tror jag då priset för en ny är lockande.Är det någon skillnad i kvalite på Mako och ray? Gillar oroginallänken mer på Mako och nog överlag den men ray har något med :bookworm:

Gen 1 på båda iaf, gillar extra kronan kl 14 mot gen 2 :)
Exakt samma klocka bara olika urtavla, visare och dekoration på boettlock.
 

levman

Cartier
Gillar Orients dykare, funderar på att köpa en till sommaren.. Vart inte kär min dressare dock, så jag flippar den! Intresserad? Skicka ett PM :)

image4 (2).JPG


image2 (2).JPG


image2 (3).JPG
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Exakt samma klocka bara olika urtavla, visare och dekoration på boettlock.

Så du funkar Makolänken på ray med? För mig jag läst att även Seiko modvisare ska passa på gen 1 med, vet du (eller någon annan) om det stämmer? En Orient ska in iaf innan sommaren/greklandresan bara bestämma vilken även om blå tavla känns som ett gjort val vid ray/Mako... :)

Båda är ju nice på olika sätt även om länken på ray inte känns så fin men tänkt ha på band ändå...
IMG_1873.JPG
 
Senast ändrad:

Spindel

KS vulkanolog på Island
Så du funkar Makolänken på ray med? För mig jag läst att även Seiko modvisare ska passa på gen 1 med, vet du (eller någon annan) om det stämmer? En Orient ska in iaf innan sommaren/greklandresan bara bestämma vilken även om blå tavla känns som ett gjort val vid ray/Mako... :)

Båda är ju nice på olika sätt även om länken på ray inte känns så fin men tänkt ha på band ändå...
IMG_1873.JPG
Länken passar mellan modellerna.

Men då jag allmänt ogillar länk så råder jag till nato eller gummi (om du nu är lagd så). MAN FÅR DOCK INTE HA SKINN PÅ EN DYKARKLOCKA!!!

Rent objektivt kan jag nog hålla med om att orginallänken inte hör till de länkar som har den mest solida känslan. Men den gör sitt jobb och kommer troligen hålla längre än klockan i övrigt (med ett och annat bandstiftsbyte med åren).
 
Topp