• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Någon som har koll på vilka Orient-modeller som har enbart manuell uppdragning?
I 'vanliga' sortimentet kan jag bara komma på en.
imagesAYVP2A9E.jpg

Orient Monarch (DD03003Y)

Dock ett trist urverk som helt enkelt är ett vanligt automatiskt man tagit bort rotorn på.

Ska du ha nåt roligare är det OS skeleton, en jdm limited 360 subaru classic (om jag inte minns fel) eller Royal som gäller

Fickur finns 2 också varav en royal.
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
I 'vanliga' sortimentet kan jag bara komma på en.
imagesAYVP2A9E.jpg

Orient Monarch (DD03003Y)

Dock ett trist urverk som helt enkelt är ett vanligt automatiskt man tagit bort rotorn på.

Ska du ha nåt roligare är det OS skeleton, en jdm limited 360 subaru classic (om jag inte minns fel) eller Royal som gäller

Fickur finns 2 också varav en royal.

Jag noterade precis att OS Skeleton hade ett manuellt urverk:)

Annars, hur funkar det allmänt att köpa JDM-modeller? Är det gråhandlare via nätet som gäller, om man inte vill åka dit och handla? Är det några specifika näthandlare som kan rekommenderas eller bör undvikas? Är det krångligare än att köpa från t.ex. Creation Watches eller liknande?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag noterade precis att OS Skeleton hade ett manuellt urverk:)

Annars, hur funkar det allmänt att köpa JDM-modeller? Är det gråhandlare via nätet som gäller, om man inte vill åka dit och handla? Är det några specifika näthandlare som kan rekommenderas eller bör undvikas? Är det krångligare än att köpa från t.ex. Creation Watches eller liknande?
Seiya och Higuchi brukar rekommenderas.
Dessa brukar vad jag förstått få fram de flesta modeller om man frågar. Seiyas sortiment av Orient i butiken är rätt dåligt.

Vill man handla via rakuten eller begagnat från exempelvis yahoo japan finns proxytjänster som fromjapan och buyee.
Kostar visserligen en liten slant med man slipper en del krångel.

Vill man slippa allt krångel är Ebay enklast (imho) och det mesta finns där fast oftast inte till bästa pris.
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Jag kollar runt lite på Rakuten; det verkar ju finnas många fler OS-modeller än på Seriouswatches, Orientuhren etc.

Jag har ju inte köpt någon Orient på flera månader nu, så de börjar helt klart rycka lite:)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
I 'vanliga' sortimentet kan jag bara komma på en.
imagesAYVP2A9E.jpg

Orient Monarch (DD03003Y)

Dock ett trist urverk som helt enkelt är ett vanligt automatiskt man tagit bort rotorn på.

Ska du ha nåt roligare är det OS skeleton, en jdm limited 360 subaru classic (om jag inte minns fel) eller Royal som gäller

Fickur finns 2 också varav en royal.
Jag noterade precis att OS Skeleton hade ett manuellt urverk:)

Annars, hur funkar det allmänt att köpa JDM-modeller? Är det gråhandlare via nätet som gäller, om man inte vill åka dit och handla? Är det några specifika näthandlare som kan rekommenderas eller bör undvikas? Är det krångligare än att köpa från t.ex. Creation Watches eller liknande?

Förutom jubileums Subaruklockan och skelettklockorna finns det några OS till. En jag får i huvudet på rak arm är WZ0021DD som är den förgyllda varianten och jag tror att WZ0011DD är stålvarianten. Denna tillverkas inte längre så det kan vara knepigt att hitta NOS men begagnat finns säkert.

EDIT:// var inte rädd att beställa på Rakuten Global. Bra ställe för JDM. Mest besvärliga är att 90% av informationen kring köpet är på japanska. Titta längre bak i denna tråd (tror jag) (ca 1 år) där jag tror jag la upp lite godbitar från mitt Rakuten köp.
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Hittade ett gäng skönheter:

Orient Star – Vit, datum/standardmodell
Orient Star – Blårosa, i övrigt samma modell som ovan.
Royal Orient. – Vit, standardmodell
Orient Star GMT – Jag tror jag gillar den här modellen utan den monstruösa kronskydde mer än den "nuvarande" GMT:n.
Open Heart – Skulle nog inte vilja vara OWG med en open heart, men det kan vara tufft att ha en som ett komplement till andra klockor.

Frågan är förstås, vilken som skall inhandlas först.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Hittade ett gäng skönheter:

Orient Star – Vit, datum/standardmodell
Orient Star – Blårosa, i övrigt samma modell som ovan.
Royal Orient. – Vit, standardmodell
Orient Star GMT – Jag tror jag gillar den här modellen utan den monstruösa kronskydde mer än den "nuvarande" GMT:n.
Open Heart – Skulle nog inte vilja vara OWG med en open heart, men det kan vara tufft att ha en som ett komplement till andra klockor.

Frågan är förstås, vilken som skall inhandlas först.
Gmt! Alltid gmt!
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor

Den är väldigt fin. Om jag köper den, kommer jag att ha två GMT. Vilken betyder att jag skulle kunna ha dem på vardera arm, och hålla reda på hela fyra tidszoner samtidigt. Då behöver jag inte köpa någon sån här Diesel.

Å andra sidan är jag sugen på nåt med vit urtavla. Kanske skulle man vänta ett slag och satsa på en RO framöver?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Den är väldigt fin. Om jag köper den, kommer jag att ha två GMT. Vilken betyder att jag skulle kunna ha dem på vardera arm, och hålla reda på hela fyra tidszoner samtidigt. Då behöver jag inte köpa någon sån här Diesel.

Å andra sidan är jag sugen på nåt med vit urtavla. Kanske skulle man vänta ett slag och satsa på en RO framöver?
Finns ju limiterad med grå tavla. Den är finast.
wz0081dj.jpg


RO är ju RO. Men jag kan inte riktigt förlika mig med att de la ner kaliber 88a00.

Annars kan du sälja nuvarande gmt'n och köpa Dieseln. Verkar smidigast.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Den är väldigt fin. Om jag köper den, kommer jag att ha två GMT. Vilken betyder att jag skulle kunna ha dem på vardera arm, och hålla reda på hela fyra tidszoner samtidigt. Då behöver jag inte köpa någon sån här Diesel.

Å andra sidan är jag sugen på nåt med vit urtavla. Kanske skulle man vänta ett slag och satsa på en RO framöver?
På gamla OS GMT har jag redan 3 st tidszoner så det räcker med en sån + en vanlig klocka för fyra :p
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Finns ju limiterad med grå tavla. Den är finast.
wz0081dj.jpg


RO är ju RO. Men jag kan inte riktigt förlika mig med att de la ner kaliber 88a00.

Annars kan du sälja nuvarande gmt'n och köpa Dieseln. Verkar smidigast.

Jag är lite tveksam till den gröna visaren...

Ang. RO så funderar jag lite på hur stor skillnaden är gentemot en OS. Jag har mest funderat på de här modellerna:
http://global.rakuten.com/en/store/nanaple/item/wz0291el/
http://global.rakuten.com/en/store/nanaple/item/we0041ek/
Vad är det som motiverar prisskillnaden?

På gamla OS GMT har jag redan 3 st tidszoner så det räcker med en sån + en vanlig klocka för fyra :p

Vilka referenser är det som har 3 zoner? De nuvarande – som finns på
http://www.orient-watch.com/orientstar/gmt.html – kan ju det, men finns det några andra/äldre referenser som också har 3 zoner?

Eller så köper du en till och kör 6 tidszoner!

Fast om man kör två st. Dieslar kommer man ju upp i 8 tidszoner, så jag skall nog satsa på det.

Eller om man köper två sådana här, kommer man upp i 12 tidszoner. Då kan man åka till andra sidan jordklotet, samtidigt som man har koll på alla tidszoner man passerar.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag är lite tveksam till den gröna visaren...

Ang. RO så funderar jag lite på hur stor skillnaden är gentemot en OS. Jag har mest funderat på de här modellerna:
http://global.rakuten.com/en/store/nanaple/item/wz0291el/
http://global.rakuten.com/en/store/nanaple/item/we0041ek/
Vad är det som motiverar prisskillnaden?


Vilka referenser är det som har 3 zoner? De nuvarande – som finns på
http://www.orient-watch.com/orientstar/gmt.html – kan ju det, men finns det några andra/äldre referenser som också har 3 zoner?


Fast om man kör två st. Dieslar kommer man ju upp i 8 tidszoner, så jag skall nog satsa på det.

Eller om man köper två sådana här, kommer man upp i 12 tidszoner. Då kan man åka till andra sidan jordklotet, samtidigt som man har koll på alla tidszoner man passerar.
RO har, numer, förfinade versioner av samma basverk med bättre specifikationer (-10 +5). Om det är komponentskillnader vet jag inte men antar några.
Sen är finishen bättre över lag.
Värt pengarna!? Bra fråga.
Fast det gäller ju alla dyrare klockor isf.

Tror faktiskt att internationella OS gmt är enda med 3 zoner. Tidigare GMT har alla Explorer2 liknande (funktionellt inte alltid utseendemässigt) vad jag kan dra mig till minnes.
Det är nog bäst köpa en OS World Time, eller lillebror i 'vanliga' men den saknar hack och handuppdragning, så man kan hålla reda på alla.
JDM panda givetvis.
008_zpsfksqueym.jpg
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Nu har jag fått ett trevligt mejl – på japanska. Jag testar att köra med Google Translate, och det verkar bestå i ett tack för att jag valde att använda mig av deras butik.

Om ett antal dagar kommer jag förhoppningsvis att bli en Orient rikare. Och några tusenlappar fattigare.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag är lite tveksam till den gröna visaren...

Ang. RO så funderar jag lite på hur stor skillnaden är gentemot en OS. Jag har mest funderat på de här modellerna:
http://global.rakuten.com/en/store/nanaple/item/wz0291el/
http://global.rakuten.com/en/store/nanaple/item/we0041ek/
Vad är det som motiverar prisskillnaden?



Vilka referenser är det som har 3 zoner? De nuvarande – som finns på
http://www.orient-watch.com/orientstar/gmt.html – kan ju det, men finns det några andra/äldre referenser som också har 3 zoner?



Fast om man kör två st. Dieslar kommer man ju upp i 8 tidszoner, så jag skall nog satsa på det.

Eller om man köper två sådana här, kommer man upp i 12 tidszoner. Då kan man åka till andra sidan jordklotet, samtidigt som man har koll på alla tidszoner man passerar.
Skillanden mellan RO och OS är som @Mforce säger att urverket är ytterligare trimmat och förfinat. Sedan är finishen mycket bättre. Om det är värt extra pengen eller ej är ju subjektivt då finish enbart är yta/lull lull men det något förfinade urverket i sig gör ju sitt till (inte för att jag har någon Orient som går särskillt dåligt). Jag har iaf en RO (titta längre bak i tråden eller min recension av den i recensionsdelen av forumet) och är nöjd.

Den GMT som har möjlighet till 3 tidszoner är DJ00001B eller DJ000002W. På den går det att ställa 24-tim visaren individuellt från de vanliga visarna samt att kapitelringen går att vrida i kombination med att man har ytterligare en 24-tim markering på urtavlan innanför indexen. Så detta resulterar i att man kan ställa de vanliga visarna på t ex lokal tid, sedan ställer man 24-tim visaren på en annan tid och utnyttjar 24-tim markeringarna på tavlan. Till sist ställer man kapitelringen till den 3:e tidszonen ;)
 
Topp