• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Spindel

KS vulkanolog på Island
Känns inte som vi kommer komma överens här heller... :p
;)

Nä för att vara lite seriös så är ju nya urverket i Mako II/Ray II ett mer förfinat och modernt urverk (dock inte lika beprövat ännu, men jag är inte orolig för det egentligen). Men tyvärr försvann en liten trevlig karaktäristik på Mako/Ray då den skruvade knappen ändå ger orginalet ett lite säreget utseende. För mig har Mako II och Ray II tyvärr blivit lite mer dussinklockor. Jag hade hellre sett att att de helt stoppade Mako/Ray serien och tog fram en klocka med ett lite eget utseende IOM det nya verket, t ex som att delfinen sticker ut med sina lite egna boettform.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
;)

Nä för att vara lite seriös så är ju nya urverket i Mako II/Ray II ett mer förfinat och modernt urverk (dock inte lika beprövat ännu, men jag är inte orolig för det egentligen). Men tyvärr försvann en liten trevlig karaktäristik på Mako/Ray då den skruvade knappen ändå ger orginalet ett lite säreget utseende. För mig har Mako II och Ray II tyvärr blivit lite mer dussinklockor. Jag hade hellre sett att att de helt stoppade Mako/Ray serien och tog fram en klocka med ett lite eget utseende IOM det nya verket, t ex som att delfinen sticker ut med sina lite egna boettform.
Där kan jag hålla med dig. Det hade ju räckt med nya tavlor (mer skillnad) och nya bezels egentligen.
Rätt slött.

Sen borde de fixa en OS Skindiver i typ samma storlek. Men det lär ju aldrig hända.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Där kan jag hålla med dig. Det hade ju räckt med nya tavlor (mer skillnad) och nya bezels egentligen.
Rätt slött.

Sen borde de fixa en OS Skindiver i typ samma storlek. Men det lär ju aldrig hända.
Jag tycker fortfarande att delfinen är den bästa skindivern orient någonsin producerat och det är djävligt synd att den levde så kort tid. Samtidigt är det väl bra att den blev så kortlivad vilket gör den ovanlig (+ att jag till slut fick fatt på en så jag behöver inte ha ångest att jag inte kan få tag på en).
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker fortfarande att delfinen är den bästa skindivern orient någonsin producerat och det är djävligt synd att den levde så kort tid. Samtidigt är det väl bra att den blev så kortlivad vilket gör den ovanlig (+ att jag till slut fick fatt på en så jag behöver inte ha ångest att jag inte kan få tag på en).
Håller med.
En vidareutveckling av den med ett kupat safir, 40-verk och typ ett keramiskt inlägg blir en perfekt OS skindiver. Prislapp runt 8-10k och vi är hemma.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ganska dålig koll på japanska klockor, men är det någon som har koll på vad det här är för orient jag har hittat?
100m, kändes udda med både skruvad krona och skruvat boettlock på en sådan här klocka. Någon som kan sprida ljus över vad det är för något? @Spindel @Mforce@Martin Lovasz
@Seikosthlm ?

Skrev i vintagedelen först, men det är klart det är hår jag ska ställa frågan. :banghead:

IMG_20170504_212755_291.JPG
IMG_20170504_211532_100.JPG
IMG_20170504_211422_498.JPG
IMG_20170504_211335_558.JPG
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Ganska dålig koll på japanska klockor, men är det någon som har koll på vad det här är för orient jag har hittat?
100m, kändes udda med både skruvad krona och skruvat boettlock på en sådan här klocka. Någon som kan sprida ljus över vad det är för något? @Spindel @Mforce@Martin Lovasz
@Seikosthlm ?

Skrev i vintagedelen först, men det är klart det är hår jag ska ställa frågan. :banghead:
Om någon är intresserad finns svaren strax efter originalfrågan i vintagedelen.
Snabba frågor - vintage

Hur bra vi kunde svara är en öppen fråga däremot.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ganska dålig koll på japanska klockor, men är det någon som har koll på vad det här är för orient jag har hittat?
100m, kändes udda med både skruvad krona och skruvat boettlock på en sådan här klocka. Någon som kan sprida ljus över vad det är för något? @Spindel @Mforce@Martin Lovasz
@Seikosthlm ?

Skrev i vintagedelen först, men det är klart det är hår jag ska ställa frågan. :banghead:

IMG_20170504_212755_291.JPG
IMG_20170504_211532_100.JPG
IMG_20170504_211422_498.JPG
IMG_20170504_211335_558.JPG
Kan inflika att skruvad krona på en klocka märkt med 100 m inte är nåt konstigt då de flesta dykarur fram till för inte så längesedan bara var testade till 100 m (om man bara sportdyker kan jag lova att du inte behöver mer).

Dock är väl inte klockan på bilden en dykare, så det rör väl sig mest om att de hade några skruvade kronhalsar på lagret ;)
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Hej alla klocksnackare! Jag har ett dillema! Samlingen håller på att bantas ner och har en fin Sat300 i min samling som kanske tyvärr får ryka då jag har en annan svart dykare som absolut inte får lämna (fick den i examenspresent av min far, så den har en alldeles för hög afflikationsvärde).
Jag undrar därför om något Orient proffs kan berätta för mig av en sådan kan vara värd. Klockan är från mars 2013 och är i ett jätte fint skick med en minimalisk dinga och självklart i fullsett.
20161017_135004.jpg

Tack på förhand
Daniel C-V
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Hej alla klocksnackare! Jag har ett dillema! Samlingen håller på att bantas ner och har en fin Sat300 i min samling som kanske tyvärr får ryka då jag har en annan svart dykare som absolut inte får lämna (fick den i examenspresent av min far, så den har en alldeles för hög afflikationsvärde).
Jag undrar därför om något Orient proffs kan berätta för mig av en sådan kan vara värd. Klockan är från mars 2013 och är i ett jätte fint skick med en minimalisk dinga och självklart i fullsett.
20161017_135004.jpg

Tack på förhand
Daniel C-V
Runt 5k brukar de gå för.
Med tanke på ålder kanske lite under.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Hej alla klocksnackare! Jag har ett dillema! Samlingen håller på att bantas ner och har en fin Sat300 i min samling som kanske tyvärr får ryka då jag har en annan svart dykare som absolut inte får lämna (fick den i examenspresent av min far, så den har en alldeles för hög afflikationsvärde).
Jag undrar därför om något Orient proffs kan berätta för mig av en sådan kan vara värd. Klockan är från mars 2013 och är i ett jätte fint skick med en minimalisk dinga och självklart i fullsett.
20161017_135004.jpg

Tack på förhand
Daniel C-V
Som @Mforce sa tippar jag på runt 5000. Hade den varit ca ett år äldre med de gamla visarna hade du nog kunnat få 7000 från rätt köpare.
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Nu kan vi börja räkna timmar. Vilken ny Orient blir det?

GMT?
World time?
Standardmodell?
Retrograde?
Open heart?
Skelett?
Ingen alls?

Det finns så många härliga modeller att välja på.
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
pWmcoCcl.jpg

Ni kanske kan ana hur dagen har förflutit för min del av ovanstående bild.

Just det, ett besök på Big Time resulterade i ett litet inköp. Rolex och en del andra har fina butiker med centrala lägen. Orients showroom i Singapore ligger på tredje våningen i ett garage ute i någon förort, typ. Jag undrade ett slag om jag hade kommit rätt. Men där, på den där lilla skylten invid hissen där det stor vilka som huserar på olika våningsplan, stod det visst att Big Time skulle hålla till några våningar upp. Något annat som antydde att där fanns en klockbutik noterade jag inte.

Klockan som inhandlades är en JDM-modell, med referens WZ0361EL. (Finns både JDM och internationella modeller i Big Times sortiment.)
Så här ser den ut:
GvDZ5vNl.jpg

476 dollar gick den på. Jag funderade ett slag på att köpa en sån där 3-för-10-dollar-klocka som gatuförsäljaren här utanför saluför, lite för att jämföra kvalitén och finishen:)
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Tänkte jag kanske kunde gå igenom de Orient-butiker jag besökt hittills under min vistelse i Singapore.

Aptimes, Chinatown Point
Har en mindre monter med modeller ut standard-sortimentet: Bambino, ett par dykarmodeller, några Open Heart och lite annat. Inga Orient Star. Det mest begränsade Orient-urvalet av de besökta butikerna.

Lim Joo Chiang, People's Park Centre (mittemot Chinatown Point)
En monter – kanske något större än hos Aptimes – med modeller ur standard-sortimentet.

Kwang Guan Watch, Bras Basah Complex
Mest modeller från standard-sortimentet, några OS-dressare.

Wins United Watch, Bencoolen
Belägen i Bugis, på andra sidan Downtown sett från Chinatown. Det verkade vara två butiker, eller alternativt samma butik som disponerade två närbelägna lokaler. I båda fanns det Orient-modeller, inklusive några Orient Star. Åtminstone någon enstaka JDM. Finns en kluster av klockbutiker i olika prisklasser i Bencoolen.

Big Time
Ligger en bit utanför de centrala delarna (typ 5 stationer med pendeltåget från mitt hotell i Chinatown) ute i någon garage-liknande byggnad, på tredje våningen. Det är inte mycket på utsidan som avslöjar att det säljs klockor där. Gillar man Orient är det helt klart värt ett besök. Nästan två väggar är fyllda med Orient-modeller av skilda slag. Min första reaktion var "finns det verkligen så många Orienter?". Ett bra Urval ur såväl Orient Star och standardsortimentet, även en del JDM-modeller. Mitt besök resulterade i att en Orient Star av JDM-modell köptes.

Det helt överlägset bästa urvalet av Orient av de butiker jag besökt.
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Jag har besökt ett par ytterligare butiker, i Little India.

Appollo
Varuhus i kvarteret mellan Dunlop street och Campbell Lane. Mest billigare modeller, mycket Tri-Star.

Klockavdelningen i Mustafa Centre
Ett bra utbud, alltifrån billiga modeller till Orient Star.
 

seikodiverr

KS Explorers Club
Snapseed.jpg
Snapseed.jpg


Den här landade för någon vecka sedan. Tack för smidig affär @Daniel Cruz Vera !
Min första Orient i en väldigt seikotung samling. Fin finish och härlig tyngd!
Tyvärr sitter vridringen otroligt hårt. Jag har vridit på den under rinnande vatten. Jag har tagit av den och torkat bort skräp (fanns inget). Den går alltså nästan inte att rubba. Det påverkar ju inte utseendet men jag använder normalt ringen dagligen för tidtagning, så fungerande ring = betydligt mer användbar klocka för mig.
Så: Vad ska jag göra?
 
Senast ändrad:

Spindel

KS vulkanolog på Island
Snapseed.jpg
Snapseed.jpg


Den här landade för någon vecka sedan. Tack för smidig affär @Daniel Cruz Vera !
Min första Orient i en väldigt seikotung samling. Fin finish och härlig tyngd!
Tyvärr sitter vridringen otroligt hårt. Jag har vridit på den under rinnande vatten. Jag har tagit av den och torkat bort skräp (fanns inget). Den går alltså nästan inte att rubba. Det påverkar ju inte utseendet men jag använder normalt ringen dagligen för tidtagning, så fungerande ring = betydligt mer användbar klocka för mig.
Så: Vad ska jag göra?
Skumt, på min sitter den stadigt men inte hårt. Ofta brukar det bara vara att använda den så släpper den lite.

Annars sitter det väl en gummi/silikon ring under den. Du kan testa att smörja den med lite silikonpasta
 

seikodiverr

KS Explorers Club
Skumt, på min sitter den stadigt men inte hårt. Ofta brukar det bara vara att använda den så släpper den lite.

Annars sitter det väl en gummi/silikon ring under den. Du kan testa att smörja den med lite silikonpasta


Jag har vridit och vridit så att handflatan blöder :)
Tack för tips! Det ska jag testa!
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Har vi diskuterat nya Orient Star Retrograde?
Det har vi inte.
Dags för det. Den är grym.
1257.png

WZ0111DE
1255.png

WZ0091DE
1256.png

WZ0101DE

40.5 mm utan kronan
47.5 mm lug till lug
40A52 heter verket


Bättre än föregångaren imho. Känns mer genomarbetad och detaljrik när man studerar bilderna.

120000 Yen är riktpriset så räkna med en 8-10k plus frakt (och moms) när du beställer den från Japan då den som allt kul är jdm.

Mer bilder och japansk info: HÄR
 

Tassoli

Omega
Har vi diskuterat nya Orient Star Retrograde?
Det har vi inte.
Dags för det. Den är grym.
1257.png

WZ0111DE
1255.png

WZ0091DE
1256.png

WZ0101DE

40.5 mm utan kronan
47.5 mm lug till lug
40A52 heter verket


Bättre än föregångaren imho. Känns mer genomarbetad och detaljrik när man studerar bilderna.

120000 Yen är riktpriset så räkna med en 8-10k plus frakt (och moms) när du beställer den från Japan då den som allt kul är jdm.

Mer bilder och japansk info: HÄR

Fin urtavla! kul krona! - f.r.u.k.t.a.n.s.v.ä.r.d.a luggar :confused:
 

Psykel

Patek
Har vi diskuterat nya Orient Star Retrograde?
Det har vi inte.
Dags för det. Den är grym.
1257.png

WZ0111DE
1255.png

WZ0091DE
1256.png

WZ0101DE

40.5 mm utan kronan
47.5 mm lug till lug
40A52 heter verket


Bättre än föregångaren imho. Känns mer genomarbetad och detaljrik när man studerar bilderna.

120000 Yen är riktpriset så räkna med en 8-10k plus frakt (och moms) när du beställer den från Japan då den som allt kul är jdm.

Mer bilder och japansk info: HÄR
Galet fula luggar!
 
Topp