• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Anden

Cartier
2-Faktor
Lite nyheter från Orient:

Dessa modeller är vad jag vet enbart JDM för tillfället, vi får se om de släpps för den internationella marknaden framöver.

Först ut är två nya modeller av Orient Star Retrograde som precis som tidigare modeller är utrustade med 40A52 urverket. Listpris 80 000 yen.

Sedan har vi WZ0081DE med fin blå tavla och som kommer på blått skinn
image.jpg


(Samtliga bilder är hämtade från Orients japanska hemsida)


Den där hade jag kunnat fundera allvarligt över om den kom på länk.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Gick på vad som stod på Ebay och Amazon, 13,1 mm, men jag påstår inte att jag har koll så det kan ju vara fel. :p
Jo jag har sett att det är lite hej vilt med måttangivelser. Min OS GMT står ofta som 41 mm, Orent själva säger att den är 44 mm och jag kan lova att den inte är 41 mm :p
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Orients Makoserie har jag hört mycket gott om, kanske dags att prova själv snart..!
Gör det är extremt mycket klocka för pengarna.

Min säger hej (gammal bild från 31 januari, numera har jag en djup repa inglaset under kl 12 som jag inte har någon aning om när eller hur jag lyckades få dit men men det är ju min beater :) )
image.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag råkade snubbla över denna YT video där de tittar på den automatiska uppdragningsdelen i en Orient cal 46943 och en ETA 2892.a2.

 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ett av mina första klockköp, en 70-tals Orient Calender. Kalendern daterar 1971-2015 så om drygt 19 månader blir det historia på riktigt..
Har hänt fler än en gång att jag har skruvat fram en historisk veckodag framför förvånad betraktare..
image.jpg


Härlig klocka för övrigt, används den nåt nuförtiden? ;)
 
Fick hem min första Orient igår. En FER24001B0 eller "Bambino" som den heter i staterna.
image.jpg

Kommer fler bilder när ljuset tillåter lite fotografering :)
 

Forkylt

Omega
Har och har haft flera orienter, vintage och nya. Idag är det bara denna som får lite tid
zy6uveza.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Hittade en tråd på WUS med en aningen udda men ändå spännande Orient. Bilderna jag laddar upp hör är lånade från den tråden.

Klockan i fråga är en Mecha-Trenics och gjordes i en begränsad upplaga om 999 ur 2004. Den är utrustad med 3 st separata automatiska urverk samtliga med manuell uppdragningsmöjlighet och hack.


image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra jobb! Jag gillar Orient, men har bara ägt en, eller två beroende på hur man definierar ägande.

Bambino
BambinoDSC_0009.jpg

BambinoDSC_0007.jpg


Symphony
symphony4.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Skickade upp denna i dagens enda klocktråd men den förtjänat även ett inlägg här (tycker jag).

Makon i sin sanna miljö, årets första bad (för mig) i sthlms skärgård med en vattentemperatur på gissningsvis 15 grader, gick dock bra att ta några kortare simturer (och klockan höll tätt ;) )
image.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Mer nyheter från Orient i Japan.

Denna gång är det dags för uppdatering av M-Force.

För er som inte känner till M-Force serien är det Orients version av beater med väl tilltagna och grova boetter, urverket är upphängt i en stötdämpande ram för att klockan bättre skall klara hårda tag utan att ta skada (M-Force står för mechanical force). Serien har funnits i någonstans 10-15 år vid det här laget.

Följande modeller är utrustade med 40N5A urverket med gångreserv, hack och manuell uppdragning (utöver den automatiska).

Boetten mäter 49 mm (54 mm inkl krona) och klockan är 14 mm hög. Vattentätheten är satt till 200 m och jag förutsätter att även denna modell har diverse ISO certifikat som tidigare modeller har innehaft, dock kan jag inte bekräfta detta då min japanska är under alla kritik. Misstänker även att denna ej är heliumtät (likt tidigare modeller i serien).

Precisionen från fabrik är satt till +25/-15 och rekommenderat pris är 60 000 yen.

Personligen gillar jag den vinröda men jag anser dock att de är för stora med sina 49 mm.

WV0161EL
image.jpg


WV0151EL
image.jpg


WV0141EL
image.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Nu blir det dubbelinlägg :p

Det förefaller även som det kommer två nya modeller av Royal Orient.

Bilden är saxad ur Orients produktkatalog och det vi ser förefaller vara en RO retrograde klocka samt en vanlig, borta är loggan numera enbart text på tavlan.
image.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Gahhh trippelinlägg (sorry) :p

I första i lägget i denna tråd nämnde jag Grand Prix 100. Det råkar vara så att jag precis budade på en sådan från 1964 på bukten, men på grund av oaktsamhet i slutet gled den mig ur händerna (slutpris $547)

I alla fall nedan är en bild av klockan (orginalglas på) samt två bilder på urverket (anledningen till detta inlägg) som tydligt visar hur de egentligen lyckades få till att ha 100 juveler i klockan :)
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

NickG

Cartier
Skickade upp denna i dagens enda klocktråd men den förtjänat även ett inlägg här (tycker jag).

Makon i sin sanna miljö, årets första bad (för mig) i sthlms skärgård med en vattentemperatur på gissningsvis 15 grader, gick dock bra att ta några kortare simturer (och klockan höll tätt ;) )
image.jpg

Köpte mig också en Mako för någon vecka sedan, väldigt trevlig beater! dock min enda "riktiga" klocka så just nu bärs den för allting haha ;)

Mer nyheter från Orient i Japan.

Denna gång är det dags för uppdatering av M-Force.


Ajaj! riktigt snygg ju! Är de äldre också så grova i boeten? får nog införskaffa en sådan när de börjar finnas som begagnade då jag vill ha ner dem lite i pris ;)
 
Topp