• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ajaj! riktigt snygg ju! Är de äldre också så grova i boeten? får nog införskaffa en sådan när de börjar finnas som begagnade då jag vill ha ner dem lite i pris ;)

Alla M-Force är designade att tåla hårdare tag med grövre boetter, dock mäter inte alla 49 mm.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Mer nyheter från Orient i Japan.

Denna gång är det en ny damklocka i tre utföranden som står på tur.

Klockan är en Orient Star utrustad med 5574D urverket med en precision på +40/-30 s/d (förvånandsvärt dåligt för att vara Orient över huvudtaget, samtidigt är urverket för mig helt okänt).

Boetten mäter 27,5 mm (33,5 mm inkl krona) i diameter och tjockleken är 10,9 mm samt att det är 13 mm mellan bandhornen.

Rekommenderat pris är 54 000 - 58 000 yen.

WZ0431NR
image.jpg


WZ0441NR
image.jpg


WZ0451NR
image.jpg
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Mer nyheter från Orient i Japan.

Denna gång är det en ny damklocka i tre utföranden som står på tur.

Klockan är en Orient Star utrustad med 5574D urverket med en precision på +40/-30 s/d (förvånandsvärt dåligt för att vara Orient över huvudtaget, samtidigt är urverket för mig helt okänt).

Boetten mäter 27,5 mm (33,5 mm inkl krona) i diameter och tjockleken är 10,9 mm samt att det är 13 mm mellan bandhornen.

Rekommenderat pris är 54 000 - 58 000 yen.


Man blir ju lite nyfiken på vem som vill ha en klocka som inte ens håller tiden drägligt direkt ur boxen.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Man blir ju lite nyfiken på vem som vill ha en klocka som inte ens håller tiden drägligt direkt ur boxen.

Misstänker att det är som många på detta forum som ser klockan mer som ett smycke som råkar visa tid än att man har det som en klocka.

Sen om jag känner Orient rätt är troligen tidhållningen väl inom +10/-10 s/d ändå. Men som jag sa, det år förvånansvärt att de levererar klockan med en garanterad precision som är lika som på Orient Three Star som kostar 350 SEK på just denna klocka.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ok lite mer info har kommit upp om de nya Royal Orient modellerna som jag gjorde ett tidigare inlägg om.

Vi börjar med WE0011JD och WE0021JD

WE0011JD
image.jpg


WE0021JD
image.jpg


Dessa modeller är utrustade med 40B50 urverket som är en vidareutveckling av 40A50 som sitter i Orient Star Retrograde och tickar på med 21 600 bph. Precisionen är på +10/-5 s/d och klockorna mäter 39 mm exkl krona och är 13,2 mm tjocka. Rek pris för båda är 280 000 yen.

Sedan har vi WE0031EK och WE0041EK

WE0031EK
image.jpg


WE0041EK
image.jpg


Dessa är utrustade med 40M51 urverket, som är en vidareutveckling på Orients klassiska trotjänare och de tickar på 21 600 bph. Klockorna levereras med en precision på +10/-5 s/d och mäter 39 mm exkl krona och är 12,2 mm höga. Rek pris på dessa är 230 000 yen.

Borta är loggan på tavlan och numera är det enbart text på tavlorna.

Utöver detta verkar det som Orient avslutat WE0011JB och WE0021JB serien vilket jag tycker är väldigt synd (då jag tänkt att jag inte hade bråttom att köpa en och därmed inte fått tag på en) samt att dessa två klockor var de enda klockor som hade 88A00 urverket på 28 800 bph och de levererades med en precision på +6/-4 s/d samt att det var det enda automatiska Orienturverket (som tillverkas idag) som inte är baserat på orients cal 469.

Jag hoppas dock på att det kommer något nytt baserat på cal 8800 snart :)


EDIT:// jag skall nog öven nämna att RO är JDM only (eller har iaf varit det) vilket gör dem lite besvärliga att få tag på (bidragande orsak till att jag dragit mig för att snabbt införskaffa en WE0011JB :p )
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Royal Orient är väl om jag inte minns fel någon sorts motsvarighet till Grand Seiko? I så fall känns 21600 bph en aning tråkigt och den garanterade precisionen tafflig i högsta grad, även om de säkert levererar bättre.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Låt oss prata fickur.

Fickur är något som varje respektabel herre alltid bör ha på sig, då jag inte är en respektabel herre äger jag inte ett fickur :p

Nu råkar det vara så att Orient tillverkar och säljer några fickur så möjligheten för mig att bli respektabel har inte passerat helt ännu.

Vi börjar med Royal Orients fickur. Detta mästerverk mäter 43 mm i diameter, 10,6 mm tjockt och väger in på ynkliga 82 g (märks knappt att du har den i fickan på västen). I vanlig RO standard är ytfinishen oslagbar och klockan är utrustad med 48A40 urverket (givetvis manuellt urverk) med 50 tim gångreserv och en angiven precision på +10/-5 s/d. Denna skönhet och tecken på status kan fås för enbart 110 000 yen.

Royal Orient WE0041EG
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


För folk som är lite mer modesta finns även ett alternativ ur Orients standardserie.
Standard klockan är aningen mindre i diameter med sina 40 mm men lite tjockare med en tjocklek på 11,4 mm. Klockan väger 79 gram för att kompensera för sin fethet. Urverket är ett 48C40 med 40 tim gångreserv och en angiven precision på +25/-15 s/d. Den kommer även med tre valmöjligheter, en i rostfritt med blå visare, en i rostfritt med svarta visare och en med guldhölje. Detta verktyg för respekt kan bli ditt för enbart 40 000 yen för stålmodellerna och 45 000 yen för guld.

WV0011DD
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


WV0021DD
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


WV0031DD
image.jpg
 

Syven

Panerai
2-Faktor
1402917976666.jpg

Då var den här, min Bambino.
Första intrycket är gott. Älskar glaset och den dressade locken.
Visst märker man att det är en billig klocka men för det priset jag betalade är det extremt mycket klocka!
Ska bli kul å se hur den går.
:happyhappy:
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Bambinon känns som en riktigt klassisk och populär Orient (efter Mako/Ray).

Själv är jag sugen på en ER2A003B, egentligen inget särskillt bara en flygarklocka med typ B tavla. Jag jar dock gett mig fan på att inte köpa någon mer klocka (med två undantag) innan någon jag har blir borttappad eller går sönder :p

ER2A003B
image.jpg
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Hittade en kul modell när jag surfade runt lite, är väl inte så mycket snack om att detta är någon form av "hommage" men tyckte ändå den var fin! Aldrig sett modellen tidigare.



medinfoto kanske kan bidra med en bild på sin "Camera" också, dom är inte så tokiga!
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Har tråkigt.
Inget fotbolls-VM idag pga ett handhavandefel gällande mitt bredbandsuttag (dvs ungjä@@@n har sabbat eldosan).
Så jag roar mig med en taskig bild på en av de i mitt tycke finare.

dehu5y6a.jpg
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Svarar själv.
CVZ00001B

Tydligen inte jättevanlig.

Hommage i dess rätta bemärkelse.
Långt ifrån en kopia även om breitling-lånet är tydligt.

FVZ00001B verkar vara samma med olika siffror efter modellen, gissar på beror på om det är länk eller läder osv.
Väldigt snygg på med ljust läder :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
FVZ00001B verkar vara samma med olika siffror efter modellen, gissar på beror på om det är länk eller läder osv.
Väldigt snygg på med ljust läder :)
Första bokstaven brukar kunna vara lite olika (när det är 3 eller fler bokstäver initialt) beroende på marknad som klockan är ämnad för. De sista två siffrorna och den sista bokstaven brukar vara det som avgör skillnader mellan; färg på urtavla, färg på visare, färg på boett, typ av armband.

Givetvis finns det fall då det inte är på detta sätt men generellt brukar det vara så :p
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Första bokstaven brukar kunna vara lite olika (när det är 3 eller fler bokstäver initialt) beroende på marknad som klockan är ämnad för. De sista två siffrorna och den sista bokstaven brukar vara det som avgör skillnader mellan; färg på urtavla, färg på visare, färg på boett, typ av armband.

Givetvis finns det fall då det inte är på detta sätt men generellt brukar det vara så :p
Tror, med betoning på tror, f är avsedda för Ryssland och Mellanöstern som är gigantiska marknader för Orient.
Sen brukar f-märkta klockor hitta till övriga marknader också.
Spelar ingen som helst roll. Klockorna är identiska.
Blir bara jobbigt när man ska söka pp referens på nätet (läs eBay)
Lite som alla namn som eg kommer från orientUSA och har väldigt lite officiellt stöd från Japan.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tror, med betoning på tror, f är avsedda för Ryssland och Mellanöstern som är gigantiska marknader för Orient.
Sen brukar f-märkta klockor hitta till övriga marknader också.
Spelar ingen som helst roll. Klockorna är identiska.
Blir bara jobbigt när man ska söka pp referens på nätet (läs eBay)
Lite som alla namn som eg kommer från orientUSA och har väldigt lite officiellt stöd från Japan.
Jupp jupp.

Sen har man de klockor som (initialt) enbart är ämnade för den japanska inhemska marknadensom börjar på W eller WZ.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Trots att jag vurmar för Orient äger jag enbart 4 st själv (+1 i hushållet som ägs av damen).

Men då jag precis fått hem en ny kamera så knäppte jag givetvis ett par kort för att testa på mina små ur.

Ni får ha hänseende till att jag ännu inte kan kameran riktigt, har fel objektiv på för denna typ av foton samt urusla ljusförhållanden :p

Först ut den ljusdrivna kvartsen
P1000013.JPG


Sedan Makon
P1000012.JPG


Och så givetvis favoriten WZ0041DV
P1000011.JPG


Och sist men inte minst DJ00001B
P1000015.JPG


Sedan 2 st gruppilder ;)
P1000005.JPG
P1000016.JPG
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vad finns det för utbud på Orient i 38-39mm?
Oerhört bred fråga. Jag kan bäst besvara den med "mycket". Någon på WUS beräknade att det totalt finns ca: 700 modeller om alla förgvarianter räknas som egen modell.

Min följdfråga är: vad är du ute efter?

Som exempel är min röda OS 39 mm
 

SSL

Audemars
Oerhört bred fråga. Jag kan bäst besvara den med "mycket". Någon på WUS beräknade att det totalt finns ca: 700 modeller om alla förgvarianter räknas som egen modell.

Min följdfråga är: vad är du ute efter?

Som exempel är min röda OS 39 mm

Gamla militärstilen är jag väl ute efter tror jag.
Har du något tips på bra sida där man kan kolla modellerna som finns?
 
Topp