• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

stigge

Omega
2-Faktor
Blev en Porchetta idag
HzpISEy.jpg
 

matage

Omega
@ErikGBG och @AdamST etc.

Vilken köksmaskin ska man ha? Har snöat in på electrolux, vill inte ha kitchenaid-krafset.
Kenwood är grejen - maskiner som är gjorda för att utföra en uppgift till skillnad från KitchenAids "inredningsdetaljer".
Själv svär jag över att jag missade en Kenwood KM096 på CyberMonday och hoppas på att den ska dyka upp till bra pris nu i januari
 

Jörgen A

Omega
2-Faktor
Villen som beroende på vad du ska göra och budget.

Inget avancerat men fokus på att den är smidig

https://bagarenochkocken.se/koksmas...nwood-titanium-major-koksmaskin-kmm060-mixer/
Denna har vi på jobbet, riktigt bra
Har den modellen hemma. Underbar maskin. Urstark och gedigen.
Smidig? Allt är ju relativt men inga "riktiga" assistenter är väl per definition inte super-smidiga. Smidig att använda är den dock om det är det du tänker på.
Möjligen kan jag tycka att glasmixern är lite klumpig men man göra jäkligt schyssta drinkar med den :D
 

ErikGBG

Audemars
Sousviddad? Min absoluta favoritköttbit i sous vide är flankstek, gör sig helt makalöst bra där! Gillar också biff, men i min erfarenhet får man en bättre entrecote för runt 250 kr kilot än vad man får en biff för, så jag väljer oftast entrecote!
Ne, bara stekt i olja, vitlök och smör i panna. Skulle ha till nudelsallad och då funkar biff bättre tycker jag. Gav 489 har jag för mig
 

ErikGBG

Audemars
Ser välda fin ut! 489 kr är för dyrt för mig om det inte är något speciellt, men såg jäkligt god ut!
Köpte 600g så blev ca 300kr och gav 5 portioner. Tillbehören kostade 200 så ca 100kr/portion.
Rumstemp kött, en dryg minut på varje sida, dessa var dock tunna för att väga 300. Vila sedan 5 min och trancha. Enkelt att få jämn tillagningsgrad på rumstempat kött, och man slipper ugnen :)
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Ser välda fin ut! 489 kr är för dyrt för mig om det inte är något speciellt, men såg jäkligt god ut!
489kr kilot är väl standard ryggbiff. Billigare så får man gå på Lidl och handla. Ska det vara något speciellt så brukar man få slanta upp runt 800-1000kr/kg.
Fast du kanske inte bor i Stockholm?
 

Veratio

Cartier
Nu är jag kanske inte i er liga, men jag köper fin svensk entrecote för 249 - 269 kr kilot på min lokala Ica här i Malmö. Därför väljer jag oftast entrecote istället för biff, för biffen för motsvarande pengar är ofta skosulebiff. 489 kr betalar jag för kött max två gånger per år.
 

Klugel

Omega
Jag gillar Kötthallen i Viksjö!
Den är grymt mycket bättre och känns mer genuin än det stora aset till butik som låg i Sumpan.
Kom dit 5min innan öppning idag, då var det redan 12p i kö. Jag som tänkte jag skulle slippa det, men tji fick jag.
Gick fort ändå. Bra service och trevlig personal.
 

SurTratten

Cartier
2-Faktor
Kanske kan få feedback här på en liten tanke? :)
Då jag jobbar hela helgen kommer nyåret firas in ordentligt först imorgon. Har fått tag i renfilé som jag tänkte steka i smör med bara salt och peppar.
Nu till frågan: tillbehör till detta? Tänkte mig att göra råraka till, och servera med stekta kantareller och några stänk crema di balsamico över köttet. Kommer detta att bli för torrt eller blir det ätbart måntro?
 
Topp