• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

stigge

Omega
2-Faktor
Någon som har deBuyers grillpanna och kan kommentera något om den?
Ser ut som "grillspåren" är lite för grunda och runda för att få grilleffekten och risken att de steks istället finns...?
 

stigge

Omega
2-Faktor
Köpte en uppsättning De Buyer för ett år sedan och har varit väldigt nöjd hittills :)

IMG_0168.JPG
Trevlig uppsättning och inte dugg avis på den gashällen :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
provar även här: Vilken är den optimala kniven/märket till köket med avseende på price/performance? Tänker mig omkring 1-2k per kniv, totalt omkring 3 knivar. Typ en santoku, en nakiri och någon form av kockkniv...

Skall man gå på ngt asiatiskt eller typ victorinox/opinel? Vad behöver man egentligen för knivar? Kan man köra lite japanskt och kombinera med europeiskt?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
provar även här: Vilken är den optimala kniven/märket till köket med avseende på price/performance? Tänker mig omkring 1-2k per kniv, totalt omkring 3 knivar. Typ en santoku, en nakiri och någon form av kockkniv...

Skall man gå på ngt asiatiskt eller typ victorinox/opinel? Vad behöver man egentligen för knivar? Kan man köra lite japanskt och kombinera med europeiskt?
Jag tycker du skall åka till någon butik som har lite blandat och testa vad som känns bra i handen.
3 knivar brukar man klara sig väldigt bra på. En kockkniv modell större, en grönsakskniv och en filékniv.
Sen kan man självklart köra lite olika storlekar på framförallt kock- och grönsakskniv och även brödkniv och skalkniv om man finner det nödvändigt.

@ErikGBG Har garanterat koll på vad som är bra grejer. Jag själv kör Global, mainstream, fungerar bra och jag är nöjd.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag tycker du skall åka till någon butik som har lite blandat och testa vad som känns bra i handen.

@ErikGBG Har garanterat koll på vad som är bra grejer. Jag själv kör Global, mainstream, fungerar bra och jag är nöjd.
Det skall jag, frågan är bara vad församlingen tycker. Cleancut verkar ha bra sortiment, men bor i Skåne... Svårt att veta om man betalar för märket eller kvaliten för en Global exempelvis.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Det skall jag, frågan är bara vad församlingen tycker. Cleancut verkar ha bra sortiment, men bor i Skåne... Svårt att veta om man betalar för märket eller kvaliten för en Global exempelvis.
Jag har haft mina Global i 5 år, använder en keramisk brynstav och kör på Globals egna knivslip. Skarpa som attans fortfarande!
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Imponerande. Kör du våtslip?
Frågan är således om man får "samma" kvalitet med andra japanska knivar i prisklassen kring 1-1,5k.
Ja, deras 3 stegs.
Det är en mycket bra fråga. Jag tror att det där i slutändan handlar om vad som känns bra i handen och att man får samma 'kvalitet' för pengarna.

Global kör alltid rabatt på kit om 3 till 5 knivar för några lappar. Redan när jag köpte mina. Jag tycker det är riktigt prisvärt även om den lilla skalkniven aldrig kommer till användning mer än att öppna förpackningar.

Typ ett sådant här kit:
https://www.cervera.se/produkt/knivset-5-delar-g-2951138

Samt våtslip:
https://www.cervera.se/produkt/knivslip-3-hjul
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Ja, deras 3 stegs.
Det är en mycket bra fråga. Jag tror att det där i slutändan handlar om vad som känns bra i handen och att man får samma 'kvalitet' för pengarna.

Global kör alltid rabatt på kit om 3 till 5 knivar för några lappar. Redan när jag köpte mina. Jag tycker det är riktigt prisvärt även om den lilla skalkniven aldrig kommer till användning mer än att öppna förpackningar.

Typ ett sådant här kit:
https://www.cervera.se/produkt/knivset-5-delar-g-2951138

Samt våtslip:
https://www.cervera.se/produkt/knivslip-3-hjul
trist om det även här gäller att man får vad man betalar för... ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Aldrig hört att man kan använda vatten och potatisskal. :) Funkar det verkligen? Jag har ett par Mineral B som jag stekte in på följande sätt. Gjorde rent med varmt vatten, värmer på spisen med olja tills det börjar ryka. Låter den kallna och torkar bort överflödig olja med papper. Pannan är då fortfarande oljig och har ett bra skydd. Jag brukar upprepa denna behandling lite då och då.

Min 24cm traktör som nästan enbart används till köttfärssås funkar fantastiskt bra, men inte blivit så väldigt inbränd än. Syran i tomater torkar lätt ur pannan så den behöver oljas en del. :)
buyer_24.jpg
Då bränner du in på ett udda vis... Värm ett tunt lager, inget överflöd, linfröolja tills det slutar ryka. Upprepa tre gånger.
 

ilu05191

Omega
Schysst. Är kolstål bättre än gjutjärn? Jag älskar mina gjutjärnspannor men ibland är dom lite tunga att jobba med
Jag tycker, som någon annan skrev, att man får fördelarna med gjutjärn fast pannan är lite lättare. De funkar lika bra på induktion som gas men framför allt så är det lättare att få ner temperaturen i dem. När en gjutjärnspanna blir riktigt het så håller den värmen väldigt länge vilket kan bli stökigt om det blir för varmt.

Trevlig uppsättning och inte dugg avis på den gashällen :)

Gashällen (eller ja, köket i allmänhet) var lite det jag köpte huset på :) När man tittat på lite hus och man sen kommer in i ett kök med mielemaskiner överallt, dubbla ugnar och både gas och induktion så kände man att, här kan jag bo.
 

Sjobedan

Rolex
Wokjärnet var för litet... någon som vill ta det för samma peng jag köpte det för? Avhämtas med fördel... 24cm wok 259:-
 
Topp