• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

ollkli

Rolex
2-Faktor
En redig burgare sitter aldrig fel, här malde vi ihop högrev och varmrökt sidfläsk. Cheddarost på 2 av puckarna. Dressingen är en egengjord tryffelmajonnäs och lite sriracha! Ca 350G kött :)
IMG_3955.JPG
 

tossefar

Cartier
En redig burgare sitter aldrig fel, här malde vi ihop högrev och varmrökt sidfläsk. Cheddarost på 2 av puckarna. Dressingen är en egengjord tryffelmajonnäs och lite sriracha! Ca 350G kött :)
IMG_3955.JPG
Ser förvisso jäkligt gott ut men jag känner att ration kött till bröd blir lite skev! Hade hellre sett 350g uppdelat på två bröd.
 
Efter diskussionerna om inbränning av kolstål funderar jag lite över min wokpanna. Ska denna också brännas in på något vis, det är ju dock inte kolstål.
20170311_155847.jpg
 

BOTL

Panerai
Så imponerad av vad denna lilla grill klarar av. Köpte riktigt kol ( briketter är skit och förstör alla komodogrillar oavsett märke). Tände upp och man närmar sig 200 grader inom 3-4 min. Galet.

Sen sjunker det lite och det blir glöd, går in för att ta en espresso. Den är uppe 310 grader. Låter man den gå för fullt är blir det sjukt varmt.

Första middagen, flankstek. Trodde man hade glömt allt men tydligen inte. Väldigt nöjd med resultatet.

Vfrugan och jag delade på denna, absolut godaste cognacen vi druckit.

89329c6cb407946cbad992e95a9f4df0.jpg

81e2ec28c60b9bacf0e43b2f65598efd.jpg

922e0b587e111274dbf0b35bc5eee628.jpg

8524353762719a10693e326eeebe048a.jpg

9d820ad95a1a5195e5fad4c99dc9e5ac.jpg

3699501521af6d77b5a0fc6a36acb396.jpg

9e22de59be5ed1c64f0cad3c7037fae9.jpg

9b66de8531c4f1fd007b416858aca3d7.jpg

eaf6c6a434ec46e6b986445dfede0162.jpg

650026992e6bf869dee10295ce82c5ef.jpg

3d6ab555b4e4fd6fab250030f94d5bdc.jpg

bc44ba68a436268ebcd8e163a40f7f29.jpg

577a5f868fb44e4aa187625d168ff1da.jpg
 

stigge

Omega
2-Faktor
Så imponerad av vad denna lilla grill klarar av. Köpte riktigt kol ( briketter är skit och förstör alla komodogrillar oavsett märke). Tände upp och man närmar sig 200 grader inom 3-4 min. Galet.

Sen sjunker det lite och det blir glöd, går in för att ta en espresso. Den är uppe 310 grader. Låter man den gå för fullt är blir det sjukt varmt.

Första middagen, flankstek. Trodde man hade glömt allt men tydligen inte. Väldigt nöjd med resultatet.

Vfrugan och jag delade på denna, absolut godaste cognacen vi druckit.
Ingen erfarenhet av komodogrillar, varför funkar inte briketter
-Blir det för varmt?
 

BOTL

Panerai
Ingen erfarenhet av komodogrillar, varför funkar inte briketter
-Blir det för varmt?
Briketter är ju sammanpressat trä, skit och man förstör grillarna. Samtliga tillverkare jag kollade upp säger ifrån men inte kollat upp det mer än så.
Denna klarar strax över 500 grader på kol, mer behövs inte. Tycker inte briketter ger någon "vettig" smak för den delen.
Tyvärr har jag inte bättre svar än så
 

stigge

Omega
2-Faktor
Briketter är ju sammanpressat trä, skit och man förstör grillarna. Samtliga tillverkare jag kollade upp säger ifrån men inte kollat upp det mer än så.
Denna klarar strax över 500 grader på kol, mer behövs inte. Tycker inte briketter ger någon "vettig" smak för den delen.
Tyvärr har jag inte bättre svar än så

Gillar själv briketter till mat som behöver ligger på en stund just för briketternas egenskap att hålla glöd länge.
Kan hålla med om att smaken är lite bättre med kol. Då kan man t ex använda lite rökspån/träd eller blanda lite briketter/kol.
Kör dock med kol för direkgrillning då det blir klart snabbare.
Kör med en 57cm Weber och det säljer ju själva briketter och rek. detta för längre matlagning.
Suverän kvalité på deras produkter. Detta är andra Webergrillen inom familjen, den första höll i 20år!
(med byte av delar såklart)
 

BOTL

Panerai
Gillar själv briketter till mat som behöver ligger på en stund just för briketternas egenskap att hålla glöd länge.
Kan hålla med om att smaken är lite bättre med kol. Då kan man t ex använda lite rökspån/träd eller blanda lite briketter/kol.
Kör dock med kol för direkgrillning då det blir klart snabbare.
Kör med en 57cm Weber och det säljer ju själva briketter och rek. detta för längre matlagning.
Suverän kvalité på deras produkter. Detta är andra Webergrillen inom familjen, den första höll i 20år!
(med byte av delar såklart)

Körde också Weber innan och de är så dåligt isolerade att den kräver konstant matning med kol. Även bra kol. Har ju ett gäng vänner som tävlar på hög nivå i grillning. Kommit 6:a i världen så mitt val var baserad på råd från folk som grillat tusentals timmar. Du kan köra 8-12 timmar med en laddning kol i Primon, det säger en hel del. Men till en weber skulle jag ändå rekommendera dig att testa bra kol från nån grillåterförsäljare. Den jag köpte från Granngården håller bra kvalitet för humana pengar.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Körde också Weber innan och de är så dåligt isolerade att den kräver konstant matning med kol. Även bra kol. Har ju ett gäng vänner som tävlar på hög nivå i grillning. Kommit 6:a i världen så mitt val var baserad på råd från folk som grillat tusentals timmar. Du kan köra 8-12 timmar med en laddning kol i Primon, det säger en hel del. Men till en weber skulle jag ändå rekommendera dig att testa bra kol från nån grillåterförsäljare. Den jag köpte från Granngården håller bra kvalitet för humana pengar.
Köper till 100% att Weber har dålig isolering, finns det någon traditionell grill som inte har det?
Det är väl stora fördelen med en keramisk grill, att den just går att få väldigt varm och behålla värmen länge?
Nu blev man ju sugen på en sån oxå....;)
 

BOTL

Panerai
Köper till 100% att Weber har dålig isolering, finns det någon traditionell grill som inte har det?
Det är väl stora fördelen med en keramisk grill, att den just går att få väldigt varm och behålla värmen länge?
Nu blev man ju sugen på en sån oxå....;)

Nej du har helt rätt, keramiska har en helt annan förmåga att hålla värme men kostar väl därefter. Tyvärr.

http://www.granngarden.se/Granngården/Grillkol-Granngården,-10-kg/p/1220118
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Besökt Svartengrens och tyckte deras 5-rätters var helt ok men att AG är bättre just på kött. Vinpaketet till var inte mycket att hurra för heller. Till råbiffen fick vi i och för sig en chardonnay från Jura som var toppen men sen var det meh rakt i genom. Sämst var dessertvinet som var ngn chenin blanc som inte smakade något över huvud taget...

Meny nedan:

Skärmavbild 2017-04-01 kl. 19.56.10.png
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Besökt Svartengrens och tyckte deras 5-rätters var helt ok men att AG är bättre just på kött. Vinpaketet till var inte mycket att hurra för heller. Till råbiffen fick vi i och för sig en chardonnay från Jura som var toppen men sen var det meh rakt i genom. Sämst var dessertvinet som var ngn chenin blanc som inte smakade något över huvud taget...

Meny nedan:

Skärmavbild 2017-04-01 kl. 19.56.10.png
Trist när man förväntningarna inte uppfylls.

Låter inte så gott med mellangärde för övrigt.
 
Topp