• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

Oew

Rolex
Lite lat idag, så blir lite entrecote från Willy Ohlsson och lite pomme duchesse. Ska se om jag kan nosa rätt på en god flaska vin också! Trevlig kväll!
IMG_4673.JPG
 

Krabbeluring

Cartier
Snälla bjud på recept och guide!!!!!!

Visst! Det finns massor av sätt att göra buljongen på, men jag blev rätt nöjd med det här:

Buljong:
* 1 hel kyckling (ca 1.5kg)
* 3 kycklingvingar
* 250g bacon i helbit
* 2-3 små lökar
* 4-5 vitlöksklyftor
* 6 torkade shitakesvampar
* 2 hela stjärnanisar
* salt och ljus soya efter smak.
* äppelcidervinäger (inte direkt autentiskt, men gott är det).

  1. Stycka kycklingen grovt och spara brösten i kylen. Sätt ugnen på hög värme (250 ungefär) och gärna med grillfunktion.
  2. Sprid ut alla delar på en ugnsplåt och rosta de i ugnen tills de fått färg (15-20 minuter). Även lök och vitlök kan få följa med.
  3. Lägg allt, utom salt och soya, i en kastrull (som ska vara så liten som möjligt) och täck med kallt vatten. Låt sakta värmas upp och låt småputtra 2-48h (min fick gå 5h ungefär). Det ska inte koka, utan då och då ska det bubbla upp lite. Skumma av ordentligt.
  4. Lyft ut köttet och plocka rent benen. Spara detta till en god sallad. Baconbiten lät jag svalna lite, skivade upp i bitar och toppade med lite torkad yuzu, chili och kikkomansoya som en miniförrätt.
  5. Sila av den, gärna genom saftduk i en ny kastrull och låt koka ner till ca 1/2 återstår, men det beror lite på hur stor ursprungskastrullen var.
  6. Smaka av med salt, vinäger och soya. Det behövs rätt mycket soya! (jag kör Kikkoman)

Kycklingbröstet:
Det stekte jag helt enkelt rätt upp och ner och skivade upp.

Chiliolja:
Jag gick lite på känn, men i runda slängar:

* 3 msk chiliflingor
* 1 msk rött chilipulver
* 1 tsk fänkål
* 2 msk sichuanpepparkorn, grovt malna i mortel
* 3-4dl olja
  1. Blanda allt i en kastrull och värm upp sakta.
  2. Det ska inte stormkoka, utan bara bubbla så sakteligen. Ca 10 minuter på medelvärme körde jag.
  3. Ner i en burk och låt svalna. Håller månader.


Sen kokar du nudlar enligt instruktioner. Helst ska det vara färska ramennudlar som bl.a finns på ICA kvantum i en turkos förpackning. Jag toppade med lite gräslök för det var det jag hade i trädgården. Men vårlök är ännu bättre. Slutligen ångade jag lite pak choy och lade i!
 

Veratio

Cartier
Visst! Det finns massor av sätt att göra buljongen på, men jag blev rätt nöjd med det här:

Buljong:
* 1 hel kyckling (ca 1.5kg)
* 3 kycklingvingar
* 250g bacon i helbit
* 2-3 små lökar
* 4-5 vitlöksklyftor
* 6 torkade shitakesvampar
* 2 hela stjärnanisar
* salt och ljus soya efter smak.
* äppelcidervinäger (inte direkt autentiskt, men gott är det).

  1. Stycka kycklingen grovt och spara brösten i kylen. Sätt ugnen på hög värme (250 ungefär) och gärna med grillfunktion.
  2. Sprid ut alla delar på en ugnsplåt och rosta de i ugnen tills de fått färg (15-20 minuter). Även lök och vitlök kan få följa med.
  3. Lägg allt, utom salt och soya, i en kastrull (som ska vara så liten som möjligt) och täck med kallt vatten. Låt sakta värmas upp och låt småputtra 2-48h (min fick gå 5h ungefär). Det ska inte koka, utan då och då ska det bubbla upp lite. Skumma av ordentligt.
  4. Lyft ut köttet och plocka rent benen. Spara detta till en god sallad. Baconbiten lät jag svalna lite, skivade upp i bitar och toppade med lite torkad yuzu, chili och kikkomansoya som en miniförrätt.
  5. Sila av den, gärna genom saftduk i en ny kastrull och låt koka ner till ca 1/2 återstår, men det beror lite på hur stor ursprungskastrullen var.
  6. Smaka av med salt, vinäger och soya. Det behövs rätt mycket soya! (jag kör Kikkoman)

Kycklingbröstet:
Det stekte jag helt enkelt rätt upp och ner och skivade upp.

Chiliolja:
Jag gick lite på känn, men i runda slängar:

* 3 msk chiliflingor
* 1 msk rött chilipulver
* 1 tsk fänkål
* 2 msk sichuanpepparkorn, grovt malna i mortel
* 3-4dl olja
  1. Blanda allt i en kastrull och värm upp sakta.
  2. Det ska inte stormkoka, utan bara bubbla så sakteligen. Ca 10 minuter på medelvärme körde jag.
  3. Ner i en burk och låt svalna. Håller månader.


Sen kokar du nudlar enligt instruktioner. Helst ska det vara färska ramennudlar som bl.a finns på ICA kvantum i en turkos förpackning. Jag toppade med lite gräslök för det var det jag hade i trädgården. Men vårlök är ännu bättre. Slutligen ångade jag lite pak choy och lade i!

Du är inte lite kung på det här! Coolt!

Har du testat Yamasa sojan istället för Kikkoman? Bra mycket bättre enligt mig, men jag är en mer basal matlagare. :)
 

Krabbeluring

Cartier
Du är inte lite kung på det här! Coolt!

Har du testat Yamasa sojan istället för Kikkoman? Bra mycket bättre enligt mig, men jag är en mer basal matlagare. :)

Nej, faktiskt inte :) Tyvärr lite dåligt med japanska matvaror i mina trakter - finns flera asiatiska livs, men är mest thai/vietnam/kinesiskt.

Får hålla ögonen öppna efter det.
 

Krabbeluring

Cartier
När ni ändå har gjort chiliolja så måste ni prova göra dumplings - gör många, de går bra att frysa också! Det är lite pilligt men trevligt med en kall öl vid sidan av :)

FullSizeRender 3.jpg


Krabbans dumplings:
* 500g fläskfärs (20% fett)
* 1 tsk salt + ev. mer.
* 2 vårlökar, finskurna
* 3 vitlöksklyftor, krossade
* 1 tsk torkad ingefära (eller en liten bit färsk riven)
* 1-2 tsk sesamsolja (kan uteslutas)
* 1 msk ljus soya
* 1 msk ostronsås
* Mycket svartpeppar
* 1 ägg
* 1 paket frysta wonton wrappers (riktigt alla brukar inte gå åt, men receptet går att multiplicera i oändlighet). Finns i frysen hos asiatiska livs. Ser ut såhär: https://www.sidwainer.com/sites/default/files/product_images/143570.jpg


Rör runt detta (allt utom wontonwrappersen ;) ) ordentligt så det blir lite "kletigt" och fastnar på sidan av skålen.
Ta en teskedsstor bit och lägg på tallrik och kör i micron ca 20-30 sekunder för att smaka av kryddningen.

Nu finns det 100 sätt att vika wontons på! Här finns 5:
Jag kör alltid #3, men det är vad jag gillar :)
Lägg de på en plåt med en handduk eller lite plast över så de inte torkar medan du viker de andra.

Koka upp en STOR kastrull med vatten och dumpa i 8-15st åt gången och låt koka 3-3.5 minuter ungefär. Rör lite efter ca 30 sekunder så ingen fastnar på botten.
Lättast att ta upp de är med en hålslev eller en "spindel" ( http://cdn.cutleryandmore.com/products/large/25810.jpg ) - de finns i asiatiska matbutiker och brukar kosta några tior.

Låt de rinna av 10 sekunder och lägg upp i en djup skål.
Jag toppar med:

* Svart vinäger (Zhenjiang/Chinkiang vinäger https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41NCW06ZSaL._SY355_.jpg )
* Ljus soya
* Chiliolja i mängder
* Hackad vårlök
* Krossade jordnötter

Sambon äter ca 8st, jag brukar kunna få i mig 12st. Men jag är rätt stor i kosten.

De går utmärkt att frysa. Sprid ut de på bakplåtspapper på ett fat och släng in i frysen 60 minuter till genomfrusna. Förvara i ziplock fryspåsar (kolla så det verkligen står "freezer" eller liknande på förpackningen då de är tjockare som undviker skador (s.k freezer burn). Går att slänga ner i kokande vatten direkt från frysen - då bör de koka cirka 4.5-5 minuter i min erfarenhet.

Det går även att fritera de här, ha i wontonsoppa, eller wonton mee (en av mina absoluta favoriträtter som jag kan bli sugen på mitt i natten på, och vill åka till Penang i Malaysia för):
wantanmee.jpg
 
Senast ändrad:

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
När ni ändå har gjort chiliolja så måste ni prova göra dumplings - gör många, de går bra att frysa också! Det är lite pilligt men trevligt med en kall öl vid sidan av :)

FullSizeRender 3.jpg


Krabbans dumplings:
* 500g fläskfärs (20% fett)
* 1 tsk salt + ev. mer.
* 2 vårlökar, finskurna
* 3 vitlöksklyftor, krossade
* 1 tsk torkad ingefära (eller en liten bit färsk riven)
* 1-2 tsk sesamsolja (kan uteslutas)
* 1 msk ljus soya
* 1 msk ostronsås
* Mycket svartpeppar
* 1 ägg
* 1 paket frysta wonton wrappers (riktigt alla brukar inte gå åt, men receptet går att multiplicera i oändlighet). Finns i frysen hos asiatiska livs. Ser ut såhär: https://www.sidwainer.com/sites/default/files/product_images/143570.jpg


Rör runt detta (allt utom wontonwrappersen ;) ) ordentligt så det blir lite "kletigt" och fastnar på sidan av skålen.
Ta en teskedsstor bit och lägg på tallrik och kör i micron ca 20-30 sekunder för att smaka av kryddningen.

Nu finns det 100 sätt att vika wontons på! Här finns 5:
Jag kör alltid #3, men det är vad jag gillar :)
Lägg de på en plåt med en handduk eller lite plast över så de inte torkar medan du viker de andra.

Koka upp en STOR kastrull med vatten och dumpa i 8-15st åt gången och låt koka 3-3.5 minuter ungefär. Rör lite efter ca 30 sekunder så ingen fastnar på botten.
Lättast att ta upp de är med en hålslev eller en "spindel" ( http://cdn.cutleryandmore.com/products/large/25810.jpg ) - de finns i asiatiska matbutiker och brukar kosta några tior.

Låt de rinna av 10 sekunder och lägg upp i en djup skål.
Jag toppar med:

* Svart vinäger (Zhenjiang/Chinkiang vinäger https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41NCW06ZSaL._SY355_.jpg )
* Ljus soya
* Chiliolja i mängder
* Hackad vårlök
* Krossade jordnötter

Sambon äter ca 8st, jag brukar kunna få i mig 12st. Men jag är rätt stor i kosten.

De går utmärkt att frysa. Sprid ut de på bakplåtspapper på ett fat och släng in i frysen 60 minuter till genomfrusna. Förvara i ziplock fryspåsar (kolla så det verkligen står "freezer" eller liknande på förpackningen då de är tjockare som undviker skador (s.k freezer burn). Går att slänga ner i kokande vatten direkt från frysen - då bör de koka cirka 4.5-5 minuter i min erfarenhet.

Det går även att fritera de här, ha i wontonsoppa, eller wonton mee (en av mina absoluta favoriträtter som jag kan bli sugen på mitt i natten på, och vill åka till Penang i Malaysia för):
wantanmee.jpg



Tack så otroligt mkt. Älskar det asiatiskaköket och har länge funderat på att gå en matlagningskurs. Vem behöver det nu?;)

Jag ska prova båda rätterna. Har du fler att Dela med dig av så shoot om du orkar :D fantastiskt.
 

Krabbeluring

Cartier
Tack så otroligt mkt. Älskar det asiatiskaköket och har länge funderat på att gå en matlagningskurs. Vem behöver det nu?;)

Jag ska prova båda rätterna. Har du fler att Dela med dig av så shoot om du orkar :D fantastiskt.

Lite thailändskt kanske:

Nam tok neua (aka waterfall beef aka köttsallad!) (för 2 personer):
FullSizeRender 2.jpg

* 250-300g av något mört nötkött. Flankstek, ryggbiff, entrecote, mellangärde etc funkar fint. Fläskkarré funkar också, men orginalet är med nöt.
* 1 stor stor schalottenlök
* färsk koriander
(* mynta är vanligt, men jag brukar skippa det.)
* 1-2 msk khao khua (rostat malt ris - det vita pulvret man ser på bilderna). Görs genom att man tar s.k sticky rice (jasminris funkar också) och rostar i en torr panna tills det blivit gyllene och doftar gott. Mal sedan i en mortel. Förvara i en sluten burk. Bäst är det om det är nygjort varje gång, men det funkar att spara också! Det ger mycket knaprighet och nötighet till rätten. (https://xinfully.files.wordpress.com/2012/04/img_0519.jpg den här storleken du är ute efter. Lite blandat!)
* Limejuice
* Fisksås
* Chiliflingor (gärna thailändskt eller kinesiskt)
* Ev. salt

  1. Salta köttet och stek eller grilla det som du vill ha det. Min favorit är med flankstek (medium rare) kört hår på grillen. Du kan även marinera det om du vill! Låt det vila medan du förbereder
  2. Hacka koriander och skiva löken.
  3. Blanda ihop allt i en kastrull eller skål.
  4. Servera med sticky rice/jasminris. Gärna med lite chilivinäger, soya, eller fisksås på bordet och någon sorts grönsaker :)
När det gäller limejuice, fisksås och chiliflingor är det individuellt. Jag gillar starkt, så när jag gör det här till mig själv lassar jag på rätt mycket. När fler ska äta så brukar jag ha lite extra chili på bordet. När det kommer till fisksås och limejuice handlar det om att hitta en bra balans mellan syra och sälta. Tycker man fisksås är lite "funky" i smaken så kan man salta lite extra och minska mängden fisksås.




 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Lite thailändskt kanske:

Nam tok neua (aka waterfall beef aka köttsallad!) (för 2 personer):
FullSizeRender 2.jpg

* 250-300g av något mört nötkött. Flankstek, ryggbiff, entrecote, mellangärde etc funkar fint. Fläskkarré funkar också, men orginalet är med nöt.
* 1 stor stor schalottenlök
* färsk koriander
(* mynta är vanligt, men jag brukar skippa det.)
* 1-2 msk khao khua (rostat malt ris - det vita pulvret man ser på bilderna). Görs genom att man tar s.k sticky rice (jasminris funkar också) och rostar i en torr panna tills det blivit gyllene och doftar gott. Mal sedan i en mortel. Förvara i en sluten burk. Bäst är det om det är nygjort varje gång, men det funkar att spara också! Det ger mycket knaprighet och nötighet till rätten. (https://xinfully.files.wordpress.com/2012/04/img_0519.jpg den här storleken du är ute efter. Lite blandat!)
* Limejuice
* Fisksås
* Chiliflingor (gärna thailändskt eller kinesiskt)
* Ev. salt

  1. Salta köttet och stek eller grilla det som du vill ha det. Min favorit är med flankstek (medium rare) kört hår på grillen. Du kan även marinera det om du vill! Låt det vila medan du förbereder
  2. Hacka koriander och skiva löken.
  3. Blanda ihop allt i en kastrull eller skål.
  4. Servera med sticky rice/jasminris. Gärna med lite chilivinäger, soya, eller fisksås på bordet och någon sorts grönsaker :)
När det gäller limejuice, fisksås och chiliflingor är det individuellt. Jag gillar starkt, så när jag gör det här till mig själv lassar jag på rätt mycket. När fler ska äta så brukar jag ha lite extra chili på bordet. När det kommer till fisksås och limejuice handlar det om att hitta en bra balans mellan syra och sälta. Tycker man fisksås är lite "funky" i smaken så kan man salta lite extra och minska mängden fisksås.





Tack igen. Även detta ska provas :D fyfan så gott det ser ut..
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
När ni ändå har gjort chiliolja så måste ni prova göra dumplings - gör många, de går bra att frysa också! Det är lite pilligt men trevligt med en kall öl vid sidan av :)

FullSizeRender 3.jpg


Krabbans dumplings:
* 500g fläskfärs (20% fett)
* 1 tsk salt + ev. mer.
* 2 vårlökar, finskurna
* 3 vitlöksklyftor, krossade
* 1 tsk torkad ingefära (eller en liten bit färsk riven)
* 1-2 tsk sesamsolja (kan uteslutas)
* 1 msk ljus soya
* 1 msk ostronsås
* Mycket svartpeppar
* 1 ägg
* 1 paket frysta wonton wrappers (riktigt alla brukar inte gå åt, men receptet går att multiplicera i oändlighet). Finns i frysen hos asiatiska livs. Ser ut såhär: https://www.sidwainer.com/sites/default/files/product_images/143570.jpg


Rör runt detta (allt utom wontonwrappersen ;) ) ordentligt så det blir lite "kletigt" och fastnar på sidan av skålen.
Ta en teskedsstor bit och lägg på tallrik och kör i micron ca 20-30 sekunder för att smaka av kryddningen.

Nu finns det 100 sätt att vika wontons på! Här finns 5:
Jag kör alltid #3, men det är vad jag gillar :)
Lägg de på en plåt med en handduk eller lite plast över så de inte torkar medan du viker de andra.

Koka upp en STOR kastrull med vatten och dumpa i 8-15st åt gången och låt koka 3-3.5 minuter ungefär. Rör lite efter ca 30 sekunder så ingen fastnar på botten.
Lättast att ta upp de är med en hålslev eller en "spindel" ( http://cdn.cutleryandmore.com/products/large/25810.jpg ) - de finns i asiatiska matbutiker och brukar kosta några tior.

Låt de rinna av 10 sekunder och lägg upp i en djup skål.
Jag toppar med:

* Svart vinäger (Zhenjiang/Chinkiang vinäger https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41NCW06ZSaL._SY355_.jpg )
* Ljus soya
* Chiliolja i mängder
* Hackad vårlök
* Krossade jordnötter

Sambon äter ca 8st, jag brukar kunna få i mig 12st. Men jag är rätt stor i kosten.

De går utmärkt att frysa. Sprid ut de på bakplåtspapper på ett fat och släng in i frysen 60 minuter till genomfrusna. Förvara i ziplock fryspåsar (kolla så det verkligen står "freezer" eller liknande på förpackningen då de är tjockare som undviker skador (s.k freezer burn). Går att slänga ner i kokande vatten direkt från frysen - då bör de koka cirka 4.5-5 minuter i min erfarenhet.

Det går även att fritera de här, ha i wontonsoppa, eller wonton mee (en av mina absoluta favoriträtter som jag kan bli sugen på mitt i natten på, och vill åka till Penang i Malaysia för):
wantanmee.jpg


Din favorit wonton mee, vad är r det för något?:)
 

Krabbeluring

Cartier
Din favorit wonton mee, vad är r det för något?:)

Det på bilden under! Mee = nudlar.

Det är en rätt med nudlar, en rätt tjock mörk sås jag inte är 100% på vad den innehåller, picklad chili, char siu-fläsk, wontons med mera! 12-15kr i hawker stands i mitt personliga matmecka Georgetown på Penang i Malaysia. Kan äta det till frukost, lunch och middag :)
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Det på bilden under! Mee = nudlar.

Det är en rätt med nudlar, en rätt tjock mörk sås jag inte är 100% på vad den innehåller, picklad chili, char siu-fläsk, wontons med mera! 12-15kr i hawker stands i mitt personliga matmecka Georgetown på Penang i Malaysia. Kan äta det till frukost, lunch och middag :)


Lät ju inte heller helt fel :D åt tyvärr inte så mycket sedvanlig mat på min resa till Malaysia.
 

Krabbeluring

Cartier
Var mest i Kuala Lumpur. Men gillade Malaysia så kommer definitivt bli ett återbesök :)

Har varit i KL lite grann (sammanlagt ca 3 veckor i omgångar), och även om jag bara upptäckt mindre än en promille så hittade jag lite ställen jag gillade. Har du en heldag rekommenderar jag:
1) Frukost = Roti canai på Yusoof Dan Zakhir. Drycken ska vara teh tarik (draget te - starkt te med kondenserad mjölk som hälls mellan två koppar för att kyla och få det skummigt).
2) Lunch = Vischilatachi banana leaf rice. Ät med handen (bara höger om du inte vill få konstiga blickar) som du tvättar innan och efter :)
3) Middag = Betel leef (indisk mat från Chettinad). Lite dyrare, men jättetrevlig ägare jag snackade lite skit med också :)) - lite dyrare mot vad man brukar få betala som sagt, men gott är det!
4) Sen kväll-mat: Song Kee Beef ball noodles.

Blir du mer hungrig så stanna till på Jalan Alor (kända street food-gatan) på Wong Ah Wah och käka deras kända kycklingvingar och drick lite iskall Tiger :) Många talar sig varmt om den gatan i allmänhet, men det är enda stället i Malaysia jag råkade ut för inkastare, så jag undvek den i övrigt. Wong Ah Wah var grymt dock! Rätt god groda har dom också :)


Minns att jag åt bra nasi lemak också, men inte var tyvärr!

Ska du till Penang har jag betydligt fler tips :)
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Har varit i KL lite grann (sammanlagt ca 3 veckor i omgångar), och även om jag bara upptäckt mindre än en promille så hittade jag lite ställen jag gillade. Har du en heldag rekommenderar jag:
1) Frukost = Roti canai på Yusoof Dan Zakhir. Drycken ska vara teh tarik (draget te - starkt te med kondenserad mjölk som hälls mellan två koppar för att kyla och få det skummigt).
2) Lunch = Vischilatachi banana leaf rice. Ät med handen (bara höger om du inte vill få konstiga blickar) som du tvättar innan och efter :)
3) Middag = Betel leef (indisk mat från Chettinad). Lite dyrare, men jättetrevlig ägare jag snackade lite skit med också :)) - lite dyrare mot vad man brukar få betala som sagt, men gott är det!
4) Sen kväll-mat: Song Kee Beef ball noodles.

Blir du mer hungrig så stanna till på Jalan Alor (kända street food-gatan) på Wong Ah Wah och käka deras kända kycklingvingar och drick lite iskall Tiger :) Många talar sig varmt om den gatan i allmänhet, men det är enda stället i Malaysia jag råkade ut för inkastare, så jag undvek den i övrigt. Wong Ah Wah var grymt dock! Rätt god groda har dom också :)


Minns att jag åt bra nasi lemak också, men inte var tyvärr!

Ska du till Penang har jag betydligt fler tips :)


Jag screenshotade detta. :D tackar.
Nu blev jag nnu mer sugen på att åka tillbaka.
 

Oew

Rolex
Har ett tiotal kg hälleflundra, någon som sitter på ett grymt recept? Hittils är champagne eller noilly prat-sås överlägset.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Har för mig att jag åt fish taco på flundra för ett tag sen med en jäkla massa koriander och lime
Riktigt bra
 
  • Like
Reactions: Oew
Carbonara där bacon ersätts med tex sockerärtor. Grädden är ju inget problem att ersätta men parmesanen innehållet nog löpe.
 

Krabbeluring

Cartier
Någon som kan tipsa om någon Elle några bra, näringsrika och goda vegetariska rätter?:)

Kikärtscurry aka chana masala (bokstavligen kryddade kikärtor, eller kikärtor med kryddblandning). I delar av indien kallas liknande rätter ibland för "chole". Exakta skillnader därimellan vågar jag inte svara på.

* 2 burkar kikärtor (400g/st) eller motsvarande mängd torkade du kokar själv.
* 5-6 mogna plommontomater, hackade (1 burk hela tomater funkar också om det inte är tomatsäsong).
* 3 msk olja (kokos eller raps kör jag)
* 2 lökar (cirka 300g)
* 4-5 vitlöksklyftor - krossade
* Riven ingefära, typ stor som en tumme.
* Salt
* 2-3 tsk mald koriander (helst nyrostad och malen)
* 1 tsk mald spiskummin (som ovan)
* 2-3 tsk garam masala
* 0.5 tsk mald kardemumma
* 0.5 tsk nejlika
* 0.5tsk gurkmeja
* 2 tsk amchoor (torkad mald mango)
* 1-3 tsk mald röd chili
* Ev. 1-3 strimlade gröna chilifrukter
* 1 lagerblad
* Ev. en nypa socker
* vatten


1. Värm olja i en stor kastrull och addera löken. Låt den stekas långsamt tills den fått ordentligt med färg - mycket viktigt för slutresultatet!
2. Släng i vitlök, ingefära, koriander, spiskummin, kardemumma, nejlika, chilipulver, lagerblad (ev. grön chili), och gurkmeja. Låt steka 2-3 minuter - akta så det inte bränns!
3. Addera tomater och stek 2-3 minuter till. Ha i kikärtor och täck med vatten. Låt koka 20-30 minuter.
4. Addera garam masala och amchoor och låt koka 30 sekunder. Smaka av med mer kryddor och salt.

Serveras helst med paratha (går att göra själv, men jag köper frysta).
Även gott med ris, yoghurt, chutney och gärna fler grytor/rätter (linser, potatiscurry, kryddad stekt vitkål etc etc) :)
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Kikärtscurry aka chana masala (bokstavligen kryddade kikärtor, eller kikärtor med kryddblandning). I delar av indien kallas liknande rätter ibland för "chole". Exakta skillnader därimellan vågar jag inte svara på.

* 2 burkar kikärtor (400g/st) eller motsvarande mängd torkade du kokar själv.
* 5-6 mogna plommontomater, hackade (1 burk hela tomater funkar också om det inte är tomatsäsong).
* 3 msk olja (kokos eller raps kör jag)
* 2 lökar (cirka 300g)
* 4-5 vitlöksklyftor - krossade
* Riven ingefära, typ stor som en tumme.
* Salt
* 2-3 tsk mald koriander (helst nyrostad och malen)
* 1 tsk mald spiskummin (som ovan)
* 2-3 tsk garam masala
* 0.5 tsk mald kardemumma
* 0.5 tsk nejlika
* 0.5tsk gurkmeja
* 2 tsk amchoor (torkad mald mango)
* 1-3 tsk mald röd chili
* Ev. 1-3 strimlade gröna chilifrukter
* 1 lagerblad
* Ev. en nypa socker
* vatten


1. Värm olja i en stor kastrull och addera löken. Låt den stekas långsamt tills den fått ordentligt med färg - mycket viktigt för slutresultatet!
2. Släng i vitlök, ingefära, koriander, spiskummin, kardemumma, nejlika, chilipulver, lagerblad (ev. grön chili), och gurkmeja. Låt steka 2-3 minuter - akta så det inte bränns!
3. Addera tomater och stek 2-3 minuter till. Ha i kikärtor och täck med vatten. Låt koka 20-30 minuter.
4. Addera garam masala och amchoor och låt koka 30 sekunder. Smaka av med mer kryddor och salt.

Serveras helst med paratha (går att göra själv, men jag köper frysta).
Även gott med ris, yoghurt, chutney och gärna fler grytor/rätter (linser, potatiscurry, kryddad stekt vitkål etc etc) :)
Du briljerar igen. Tackar
 

Krabbeluring

Cartier
Inte OK att den här tråden är på sidan 2.

Bumpar med en av mina favoritgrejer: grillat fläsk!
FullSizeRender-2.jpg


Recept:

* 1 gigantisk fläskkarréskiva (typ 300g) med ben - desto mer marmorering desto bättre. Jag och sambon gjorde vars en, men det blev lite matlåda av det.
* 2 msk olja
* 1 msk sambal oelek
* 1 tsk mörk kinesisk soya
* 2 tsk ljus soya
* 2*2cm bit ingefära riven
* 2 stora vitlöksklyftor
* 1 tsk brunt socker (typ muscovado, kokossocker etc)
* Saften från en hel lime

1. Blanda ihop, badda in köttbiten ordentligt och lägg i en påse över natten.
2. Ta fram och tänd grillen med kol endast på ena sidan av grillen.
3. Grilla cirka 8-10 minuter beroende på tjocklek. Ordentligt med färg! Karré tål hög värme, och vi vill att fettet ska smälta. 75-80 grader går bra faktiskt! Flytta över köttet till den kallaste delen, så långt bort från elden som möjligt.
4. Ta en liten liten näve rökspån (typ äpple) och lägg på elden och stäng locket. Låt ligga på eftervärme och röka 10 minuter. Det gör faktiskt skillnad, och ger en lätt rökig smak till köttet. Om du vill kan du såklart även köra spån under tillagning med.
5. Skiva upp, salta och servera med såsen nedan, och gärna nån stark sås.

Momofokus vårlökssås-röra-gojs (receptet snott från Dave Chang, men jag kör på mängder som känns bra för mig och mina smaklökar)
* 1 helt knippe vårlök, typ 5-7st.
* 2 msk ingefära
* 1 msk ljus soya
* 2 tsk sherryvinäger eller äppelcidervinäger.
* Svartpeppar
* Rapsolja
* Valfritt: en hackad jalapeno/habanero/vanlig röd chili/annan chili beroende på hur starkt du gillar det.

Finhacka vårlök, riv ingefära, blanda ihop allt. Häll på rapsolja tills det får en konsistens du gillar. Låt stå 1h (eller medan grillen värmer på) - håller i kylen 2-3 dagar. Gott på kött. Gott på ris (särskilt stekt med ägg och grönsaker). Gott på nudlar. Gott som dressing till lite ångade grönsaker. Gott att ha i en baguette med grillat valfritt kött.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
IMG_6532.JPG

Pizza på lätt fermenterad deg med san marzano-tomater, vitlök, salami, mozzarella, parmesan, chilihonung och basilika. Att köra pizzan i en smällhet ugn i en redan mycket varm gjutjärnspanna ger en otroligt fin botten. Bättre än det mesta jag ätit i Stockholm
 
Topp