• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Ska prova nya kötthandlarn idag. Biff med ben, 90 dagars hängmörat, grass-fed från västerbotten
image.jpeg
Vattnas! Langa en bild när du tillagat den!
 

Zingo

Rolex
Behöver hjälp, vilken rekommenderar ni. Är nedan ok? Kitchenaid bara skit? Är köttkvarnfunktionen ok eller är deg bara att glömma och köpa separat?
image.jpeg
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Behöver hjälp, vilken rekommenderar ni. Är nedan ok? Kitchenaid bara skit? Är köttkvarnfunktionen ok eller är deg bara att glömma och köpa separat?
image.jpeg
KitchenAid är bra, de flesta stora restaurangerna kör med dem. Jag kör med en Electrolux, vansinnigt kraftig motor, gedigen byggkvalite, och en uppsjö med tillbehör så den kan mala kött m.m. :)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
KitchenAid är bra, de flesta stora restaurangerna kör med dem. Jag kör med en Electrolux, vansinnigt kraftig motor, gedigen byggkvalite, och en uppsjö med tillbehör så den kan mala kött m.m. :)

Äger ingen av dessa men kommer att köpa en Electrolux när jag har ett större kök. Läst en del recensioner i ämnet och där är Elux chef
 

zeke_varg

Omega
Det är kul att testa nytt. Dock inte uppskattat av någon i familjen...

Igår gjordes en marulk ingniden i rosépeppar och salt i stekpanna/ugn. Vitvinssås.. och härlig potatismos nyfångad från landet.

Dom åt potatismoset.

Idag ska jag äta marulk igen. Klagar inte =)
 
Senast ändrad:

Veratio

Cartier
Behöver hjälp, vilken rekommenderar ni. Är nedan ok? Kitchenaid bara skit? Är köttkvarnfunktionen ok eller är deg bara att glömma och köpa separat?
image.jpeg

Vi har en sådan hemma. Köptes efter noga övervägande i konkurrens med Kitchen Aid. Små saker avgjorde för oss. Kitchen Aiden kan man köpa för 159 dollar refurbished i USA. Känns överprissatt här. Sen känns den lite 2002, modellen, även om den är snygg! Och vill man kunna göra dubbla bröd/bulldegar funkar inte Kitchen Aiden, om du inte köper deras pro-variant, men då blir den fulare. Ankarsrummen är grymt kraftig och finns i lite roliga färger (vår är ljusblå), pryder sin plats kan jag tycka.

Vi har inga tillbehör annat än originalkittet. Skulle gärna ha en köttkvarn, älskar råbiff och grovmalen köttfärs.
 

matalm

Cartier
Testa långkörarna på sous vide, man kan inte återskapa de resultaten :)

Jag kör i princip detta recept, men håll koll på baktiden då jag tycker det är lite väl länge i standardutförandet. Sen kör jag alltid med brynt smör när jag kan, så det tipsar jag också om :)
http://foodwishes.blogspot.se/2015/06/sweet-potato-buns-great-for-burgers-and.html?m=1
Måste bara älska Chef Johns youtube-kanal Food Wishes! Så härlig röst och så bra recept han har!
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Standardmodellen är kanon, så kraftig som möjligt egentligen, det underlättar med allt :) Electeolux är kraftigast på marknaden, därför köpte jag den
Tänk på att ni säger "Electrolux" och menar den klassiska assistenten som Zingo visar på bild. Denna är dock inte längre Electrolux utan tillverkas av en liten firma som heter Ankarsrum. I grunden samma kvalitetsmaskin det alltid varit. Electrolux har idag en serie asien-tillverkade köksmaskiner med KitchenAid-"inspirerad" design och långt lägre kvalitetsnivå. Om man är ute efter gamla Bettan ska man alltså inte köpa något som är Electrolux-brandat (såvida man inte köper vintage).
 

Zingo

Rolex
Det här med köksprylar har börjat spåra ut helt nu... Eller är det rimligt att lägga 3,5 tkr på en brödrost? :rolleyes:

image.jpeg
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Tänk på att ni säger "Electrolux" och menar den klassiska assistenten som Zingo visar på bild. Denna är dock inte längre Electrolux utan tillverkas av en liten firma som heter Ankarsrum. I grunden samma kvalitetsmaskin det alltid varit. Electrolux har idag en serie asien-tillverkade köksmaskiner med KitchenAid-"inspirerad" design och långt lägre kvalitetsnivå. Om man är ute efter gamla Bettan ska man alltså inte köpa något som är Electrolux-brandat (såvida man inte köper vintage).
Med all respekt håller jag inte med dig alls, jag har den nyare Electroluxen och den är riktigt grym
 

frere

Audemars
2-Faktor
Det här med köksprylar har börjat spåra ut helt nu... Eller är det rimligt att lägga 3,5 tkr på en brödrost? :rolleyes:

image.jpeg
Är inte så imponerad av den faktiskt. Tror att kitchenaid ska hålla sig till köksmaskinerna (har en som gått >10 år, funkar kanonbra, enda nackdelen är att en del av tillbehören - t ex delar av den annars helt acceptabla köttkvarnen - inte funkar i diskmaskin och att glassmaskininsatsen är notoriskt jäkla omöjlig att få loss). Har testat flera dyra brödrostar men aldrig varit mer nöjd än med en Breville för en femhundring.

Edit: passar på att slänga in en bild på dagens skördetidsprojekt också - syrning pågår.
IMG_0871.JPG
 
Senast ändrad:

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Det här med köksprylar har börjat spåra ut helt nu... Eller är det rimligt att lägga 3,5 tkr på en brödrost? :rolleyes:

image.jpeg
Vet inte om det är en argumentation som ska föras på ett trovärdigt sätt på ett forum där vi gladeligen lägger 50+ tusen kronor på en klocka men.......... nej inte egentligen.
 

Zingo

Rolex
När vi ändå är inne på brödrostar, någon som testat Balmuda? Har förstått det som att den använder ångfunktion i samband med rostningen! :)

balmudarost.jpg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Tyvärr rätt risiga bilder men bättre än inget (allt ser likadant ut dock hähä). En mer nyanserad bedömning är att det var roliga smaker, inte för knepigt och avancerat som det kan bli ibland på liknande ställen. Om man ska se någon nedsida så tycker jag att vinerna var sådär spännande, man kunde lagt fokus på att hitta bättre matchningar än att fokusera på att allt ska vara biodynamiskt, ekologiskt etc etc.

Bäst var vakteln och jordärtskocka m tryffel. Båda var riktigt riktigt riktigt bra.

Minst bra var ost-prylen, den var så mäktig så att det fylldes upp i munnen, man hade behövt ett vin med knivskarp syra för att balansera upp den stora delen fett.

Bästa vinet var champagnen i början, blend på alla tre druvor, NV men med en hel del gammalt i blandningen. Återkommer med namn, blev inte heller sämre av att det var magnum-flaska. Mumz



Havskräfta

Gurka, vattenkrasse, någon typ kräft-buljong vid sidan av

Foto 2016-09-10 07 28 04.jpg


Makrill
Spritärtor, brynt smör, fläder

Foto 2016-09-10 07 29 19.jpg



Jordärtskocka
Potatis, tryffel från Gotland

Foto 2016-09-10 07 29 25.jpg


Grillad selleri
Spansk körvel, regnbågsrom

Foto 2016-09-10 07 29 45.jpg



Vaktel
Majs, kantareller, fläderbär

Foto 2016-09-10 07 30 31.jpg


Wrångebäcksost
Nypon, kantareller

Foto 2016-09-10 07 31 39.jpg


Björnbär
Fänkålsfrön, yoghurt
Foto 2016-09-10 07 31 48.jpg



Myskmadra
Päron, flädervinäger
(missade bild)


Jordgubbar
Foto 2016-09-10 07 31 54.jpg
 
Topp