• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Vispa marängen längre kanske? Man kan köra 6-8 min utan problem :) För krämen kanske du kan köra mer maizena och se till striden är genomkyld ganska länge (över natten kanske) alternativt se till att äggen i den verkligen är tillagade

Maizena i krämen låter som en bra idé! Hade bara smör, äggula å citron i den enl receptet. Körde i vattenbad tills den tjocknade. Vågade inte köra för länge med risk för att skära den.
(Luktade nästan bea en stund... :cool:)

Marängen (äggvitan) var jättefast å fin innan sockret blandades i, men borde som sagt vispat längre efter det. Är inge' vidare på bakning. För mycket detaljer/exakta tider/temperaturer etc... Gillar mer att få slafsa på med känsla!
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Maizena i krämen låter som en bra idé! Hade bara smör, äggula å citron i den enl receptet. Körde i vattenbad tills den tjocknade. Vågade inte köra för länge med risk för att skära den.
(Luktade nästan bea en stund... :cool:)

Marängen (äggvitan) var jättefast å fin innan sockret blandades i, men borde som sagt vispat längre efter det. Är inge' vidare på bakning. För mycket detaljer/exakta tider/temperaturer etc... Gillar mer att få slafsa på med känsla!
Är helt med dig där, matlagning är så mycket roligare för att man har mer svängrum att vara kreativ!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Har svårt att få rätt konsistens när jag slår min bea. Det blir oftast för luftig och lätt för min smak. Är det bara att ha i mer smör för att få den tyngre eller är det ngt annat jag gör fel?
 

Izze

Cartier
Efterlyser chili cheese tops (likt mcdonalds) men på en "fin" restaurang och ingen snabbmats kedja.
Hittar ni något åt mig så skänker jag en slant till BCF och bifogar beviset. ;)
 
Då var det fondant fundering igen. Har kommit över två recept men vet inte vilket jag ska välja av dem....frågan är hur stor skillnad det egentligen kan göra iofs.
Alt1:
175 grader i ugn.

Alt2:
200 grader i ugn.

Någon som kan ge ett tips på vilken väg man bör gå?
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Då var det fondant fundering igen. Har kommit över två recept men vet inte vilket jag ska välja av dem....frågan är hur stor skillnad det egentligen kan göra iofs.
Alt1:
175 grader i ugn.

Alt2:
200 grader i ugn.

Någon som kan ge ett tips på vilken väg man bör gå?

Jag har kört detta recept med bra resultat ett antal gånger.

http://mittkok.expressen.se/recept/chokladfondant-2/

Nyckeln är att hålla koll på grejerna när de är i ugnen. Tiden är ju olika för olika ugnar... Kanten ska kännas dom kaka, mitten ska vara mjukare. Låt vila ett par minuter innan di stjälper upp dom. I övrigt enl mina tips ovan.

Lycka till!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Punk Royale igår!
En smakmässig överkörning och kul som satan. Nån servitris som borde söka jobb på försökringskassan istället men musiken var så hög att man ändå inte hörde vad hon sa.
 

JesperF

Omega
2-Faktor
Kvällens renfilé
IMG_20161008_184023.jpg
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Bra för inspirationen detta! :)

Här är den senaste tidens fullträffar.
Favoritpizzan: degen gjord på durumvete, kärnvetemjöl med fullkorn, olivolja och salt. Toppingen består av massvis med pesto (istället för tomatsås), mozarella, oliver, marinerade kronärtskockor, champinjoner och lite blandat kött. Sedan på med parmesan och ruccola och ringla lite olivolja över. Blev lite väl mycket topping men väldigt gott ändå.

P1010032.JPG


Och efter ett antal timmars traskande i skogen så är det aldrig fel med lite kantareller, har av någon anledning glömt av hur bra dessa svampar "gifter" sig med parmesan. Bara att steka bort vattnet, lägga i en klick smör och salta/peppra. Glömde dock att köpa något trevligt bröd till så fick rosta det jag hade.

DSC_0509.JPG
 

JesperF

Omega
2-Faktor
Jobbar, egentligen slutat nu men är delaktig trots det, som restaurangchef sen en tid tillbaka så blir en hel del avsmakningar och även matlagning i min vardag såklart. Ska försöka slänga upp lite trevliga bilder :)
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Arnholms bananpannkakor leker man inte med.

-2 bananer. Lagom stora.
-3 ägg. Också lagom stora.
-1 msk grovt rågsikt (annat grövre mjöl funkar också)
-2 msk havregryn
- en nypa salt

Mosa bananerna. Blanda med äggen. Rör i de torra ingredienserna.

Stek i smör på medelvärme. I min stekpanna får det plats 4 pannkakor varje runda, totalt blir det 8-10 pannkakor. Ringla ljus sirap över de färdiga pannkakorna för lite sötma.

Servera med skivad banan, hallon, blåbär, nutella, keso, kvarg eller något i den stilen.

IMG_0859.JPG
 

almeyero

Panerai
Ser spännande ut! Finns det här att pröva nånstans i Stockholm eller måste man göra själv för att det ska bli bra?

Allra bäst blir det självklart hemma men i Stockholm finns det massor av restauranger som serverar detta som är riktigt bra. Jebena i Rådhuset och Gojo Fasika i Skanstull tycker jag är dom absolut bästa. :)
 
  • Like
Reactions: Oew
Topp