• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya - Zenith Cronometro Tipo CP 2 (A. Cairelli)

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag vet att jag har rätt, så när du drar grafiker-kortet tycker jag det förpliktigar något mer? Vi pratar ju uppenbarligen om referensramar. Vilka parametrar är viktigare för hur tight en tavla är?
Dom är fler än bara ett yttermått. Om du till exempel tittar på Omegas olika speedmastermodeller kan du se att när det bara är två kronograf tavlor ser det lite tomt ut medans när det är tre tavlor är det mer harmoniskt trots samma yttermått. Då det är tre tavlor harmoniserar dom med texten i övre delen av tavlan medans då det är två blir den undre delen väldigt tom (även om det sitter ett datumfönster där). Som ett exempel på vad jag tycker är en lyckad design kan jag ta denna.
omega-deville-chronograph-silver-watch-01.jpg

Som ett exempel på mindre lyckad design skulle jag kunna ta denna.
breitling-A1338111.BC33.170A_LRG.jpg

Här har man använt ganska små tavlor och försökt att fylla det döda utrymmet med gigantiska index och att ha både loggan och datumet bredvid varandra för att balansera vänster sidan av tavlan. Man har liksom index för synskadade medans man har kronografer för folk som alltid bär en lupp i fickan.
Båda klockorna har ju kronograferna relativt nära ytter kanten.
En annan mindre lyckad kronograf design tycker jag denna är...
61293573-origpic-c74bbf.png

Alla visare sitter nära mitten av tavlan men man har försökt lura ögat med att göra gigantiska ringar som till och med går in i varandra, ett datum på det och hela tavlan hänger som om den ska rinna ur boetten.
Det är alltså inte bara yttermått som spelar roll för om en tavla är "tight". Man kan ju ha en personlig smak för vad man gillar, men gyllene snittet skojar man inte bort. ;)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Dom är fler än bara ett yttermått. Om du till exempel tittar på Omegas olika speedmastermodeller kan du se att när det bara är två kronograf tavlor ser det lite tomt ut medans när det är tre tavlor är det mer harmoniskt trots samma yttermått. Då det är tre tavlor harmoniserar dom med texten i övre delen av tavlan medans då det är två blir den undre delen väldigt tom (även om det sitter ett datumfönster där). Som ett exempel på vad jag tycker är en lyckad design kan jag ta denna.
omega-deville-chronograph-silver-watch-01.jpg

Som ett exempel på mindre lyckad design skulle jag kunna ta denna.
breitling-A1338111.BC33.170A_LRG.jpg

Här har man använt ganska små tavlor och försökt att fylla det döda utrymmet med gigantiska index och att ha både loggan och datumet bredvid varandra för att balansera vänster sidan av tavlan. Man har liksom index för synskadade medans man har kronografer för folk som alltid bär en lupp i fickan.
Båda klockorna har ju kronograferna relativt nära ytter kanten.
En annan mindre lyckad kronograf design tycker jag denna är...
61293573-origpic-c74bbf.png

Alla visare sitter nära mitten av tavlan men man har försökt lura ögat med att göra gigantiska ringar som till och med går in i varandra, ett datum på det och hela tavlan hänger som om den ska rinna ur boetten.
Det är alltså inte bara yttermått som spelar roll för om en tavla är "tight". Man kan ju ha en personlig smak för vad man gillar, men gyllene snittet skojar man inte bort. ;)

Apropå gigantiska ringar som går in i varandra med datum.. Som bonus en speedmaster på ett hörn.. Lyckade konfigs på båda tavlorna imo.
QFI8uO1.jpg
[/IMG]
QFI8uO1.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Apropå gigantiska ringar som går in i varandra med datum.. Som bonus en speedmaster på ett hörn.. Lyckade konfigs på båda tavlorna imo.
QFI8uO1.jpg
[/IMG]
QFI8uO1.jpg
El Primeron är ju verkligen fulsnygg med sin helt galna design med färger och former som är "all over the place". Boetten som är hal som en tvål, glasringen som en 14 kantig mutter, dom fyrkantiga indexen som ser ut som dom kom direkt ur mackjärnet och sedan armbandet på det. Om Blixt Gordon hade haft en klocka hade det varit denna :D
FlashGordon1.jpg
 

demondave

Rolex
Snygg, riktigt snygg! Gillar "pärlan" i bezeln.

43 mm kronograf är inga problem att bära upp, dessutom troget orginalet. Är den för liten är det bara att äta upp sig ;)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Riktigt snygg! Är nog Zenithfavoriten just nu. Har tidigare varit 1969an. Stor förstås men det ska ju pilotklockor vara.
 

Shadyboy

Cartier
Trots siffror på tavlan och avsaknad av 1 st subdial (om man inte tittar på vintage-varianten) så är den ju rätt lik JLC Deep Sea Chrono'n? Kanske därför alla tycker den är snygg å andra sidan... :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Trots siffror på tavlan och avsaknad av 1 st subdial (om man inte tittar på vintage-varianten) så är den ju rätt lik JLC Deep Sea Chrono'n? Kanske därför alla tycker den är snygg å andra sidan... :)
Hehe, ja men vilka kronografer i gammalt stuk är inte det? :)
Skulle dock aldrig ge 70 för en Zenith när man kan köpa en JLC för 90.
 
Topp