• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Camo00

Patek
Om man mest Àr van vid 40mm storlek, kommer det kÀnnas för litet om man hittar en Breitling pÄ 38mm?

Har efter en stunds tankegÄng kommit fram till att just 40mm Àr max för min handled..

Dessutom ramlade jag över ett riktigt fint ex pÄ en Breitling 38mm ref A53350 Colt CronoOcean
DiametermÄttet spelar inte sÄ stor roll nÀr man jÀmför klockor.
LÀngden och formen pÄ luggarna, boettens form och tavlans relativa storlek spelar störst roll.
Det sistnÀmnda gör, för min del, att en dykare med fet bezel och liten tavla ser vÀldigt liten ut i 38mm, men en med tunn ring och stor tavla kan kÀnnas stor.
Jag gillar smÄ klockor, men 38 mm Colt Àr i minsta laget dÄ tavlan kÀnns jÀtteliten...

HÀr Àr mina gamla, 38 resp 41 mm...
IMG_1485.JPG
 

najkksorn

Cartier
DiametermÄttet spelar inte sÄ stor roll nÀr man jÀmför klockor.
LÀngden och formen pÄ luggarna, boettens form och tavlans relativa storlek spelar störst roll.
Det sistnÀmnda gör, för min del, att en dykare med fet bezel och liten tavla ser vÀldigt liten ut i 38mm, men en med tunn ring och stor tavla kan kÀnnas stor.
Jag gillar smÄ klockor, men 38 mm Colt Àr i minsta laget dÄ tavlan kÀnns jÀtteliten...

HÀr Àr mina gamla, 38 resp 41 mm...
IMG_1485.JPG
visst Àr det dÀr en NaviTimer?
riktigt snygg :)

jo jag förstÄr hur du menar.. tunnare becel pÄ den gör att yttermÄttet blir nÀstan detsamma, men den kÀnns större!

för min del Àr jag nog ute efter en klocka med totalyttermÄtt (inkl krona) pÄ 45mm.. vad tror du om NaviTimern?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Om man mest Àr van vid 40mm storlek, kommer det kÀnnas för litet om man hittar en Breitling pÄ 38mm?

Har efter en stunds tankegÄng kommit fram till att just 40mm Àr max för min handled..

Dessutom ramlade jag över ett riktigt fint ex pÄ en Breitling 38mm ref A53350 Colt CronoOcean
Breitlings gamla aeromarine-serie pÄ 38mm bÀr smÄtt. Jag har en gammal Colt auto 38mm som var min första finklocka jag köpte för 20 Är sen.
Andra Breitling i samma diameter, typ top time, kĂ€nns mkt större. Även en datejust kĂ€nns större trots 36mm tycker jag.
 

najkksorn

Cartier
Breitlings gamla aeromarine-serie pÄ 38mm bÀr smÄtt. Jag har en gammal Colt auto 38mm som var min första finklocka jag köpte för 20 Är sen.
Andra Breitling i samma diameter, typ top time, kĂ€nns mkt större. Även en datejust kĂ€nns större trots 36mm tycker jag.
om man ska jÀmföra med rolex explorer 2 (Àldre modellen), vilken passar mig perfekt - vad har breitling för liknande modeller dÄ?
dvs med en becel som inte tar över hela klockan - men ÀndÄ kÀnns "rejÀl" ?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
om man ska jÀmföra med rolex explorer 2 (Àldre modellen), vilken passar mig perfekt - vad har breitling för liknande modeller dÄ?
dvs med en becel som inte tar över hela klockan - men ÀndÄ kÀnns "rejÀl" ?
Nya Colt 41 oxh gamla Colt 41 A17380, Steelfish och SO 42 A17360 (verkar finnas en fin SO pÄ tratten), SO A17340/17345/17045, alla gamla Chronomat 81950/13047/48/50/13350/52/53, Cockpit/Galactic 41 2006- m.m.
 

najkksorn

Cartier
Nya Colt 41 oxh gamla Colt 41 A17380, Steelfish och SO 42 A17360 (verkar finnas en fin SO pÄ tratten), SO A17340/17345/17045, alla gamla Chronomat 81950/13047/48/50/13350/52/53, Cockpit/Galactic 41 2006- m.m.

Àr det urvalet baserat pÄ automatare?
vet att mÄnga sÀger quartz - men jag gillar helt enkelt kÀnslan av automat :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
DiametermÄttet spelar inte sÄ stor roll nÀr man jÀmför klockor.
LÀngden och formen pÄ luggarna, boettens form och tavlans relativa storlek spelar störst roll.
Det sistnÀmnda gör, för min del, att en dykare med fet bezel och liten tavla ser vÀldigt liten ut i 38mm, men en med tunn ring och stor tavla kan kÀnnas stor.
Jag gillar smÄ klockor, men 38 mm Colt Àr i minsta laget dÄ tavlan kÀnns jÀtteliten...

HÀr Àr mina gamla, 38 resp 41 mm...
IMG_1485.JPG
Den dĂ€r LP skulle mĂ„ sĂ„ bra bredvid sin Televerket-bror. SĂ„ vacker. :) Synd att du sĂ„lde den. Är den kvar pĂ„ forumet?
image.jpeg
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Det ska gĂ„ pĂ„ studs, sĂ„ fort dom sĂ€tter det i lĂ€saren och trycker pĂ„ en knapp ska infon komma upp pĂ„ skĂ€rmen av certet. SĂ„ lĂ€nge det Ă€r aktiverat. Och dom ska hĂ„lla i mĂ„nga mĂ„nga mĂ„nga Ă„r enl utsago. Är tydligen inget vanligt batteri i dem utan nĂ„gon annan typ av utomjordisk teknik frĂ€mmande för mĂ€nskligheten.


Tack för svar! :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
skrev och frÄgade lite om den.. tror du den mÀter över 45mm inkl krona?

jag har mÀrkt att det Àr ett ganska perfekt mÄtt för mig, sÄ slipper jag skav pÄ handryggen med
Diameter och kronmÄtt sÀger inte sÄ mkt klocka mot klocka egentligen. Lug-lug Àr vÀl en viktigare faktor för att klockan inte ska vara stor för handleden? Jag vet inte mÄttet med krona. Jag har inte min med samma boett hemma. Det jag vet Àr att den inte kÀnns sÄ stor iallafall. Pelagos som bÄde vÀger mindre och Àr tunnare kÀnns större t ex. :)
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Jag Àr riktigt nöjd med min Colt Auto ref A17035 men den bÀr rÀtt litet som sagt. Har Àven en Steelfish A17390 som Àr betydligt maffigare. Kul med variation tycker jag och Colten Àr riktigt fin. Fick den dessutom till ett bra pris av en privatsÀljare pÄ ebay.

IMG_20170224_091830_153.jpg
 

najkksorn

Cartier
Jag Àr riktigt nöjd med min Colt Auto ref A17035 men den bÀr rÀtt litet som sagt. Har Àven en Steelfish A17390 som Àr betydligt maffigare. Kul med variation tycker jag och Colten Àr riktigt fin. Fick den dessutom till ett bra pris av en privatsÀljare pÄ ebay.

IMG_20170224_091830_153.jpg
fÄr man frÄga vad som Àr "riktpris" för en liknande Colt?
har sett allt i prisspann frÄn 8000 - 17000 nÀmligen
 

najkksorn

Cartier
NÄgon som har bra koll pÄ vad man ska sÀtta för utgÄngspris pÄ en Breitling Evolution Chronograf 44mm ?
Kommer med lÀnk, samt extra lÀnk för att förlÀnga till passande ca 19-20cm handled
Inga papper/box, men jag har papper pÄ service hos urmakare etc
(armbandet pÄ bilden medföljer ej)
unnamed (11).jpg
 

Ninen79

Audemars
NÄgon som har bra koll pÄ vad man ska sÀtta för utgÄngspris pÄ en Breitling Evolution Chronograf 44mm ?
Kommer med lÀnk, samt extra lÀnk för att förlÀnga till passande ca 19-20cm handled
Inga papper/box, men jag har papper pÄ service hos urmakare etc
(armbandet pÄ bilden medföljer ej)
unnamed (11).jpg
Ca 18-19 k skulle jag gissa pÄ. Fullset brukar vÀl gÄ pÄ ca 22-23 k
 
Topp