Erikson Urhandel

Den officiella Breitlingtråden

Diskussion i 'Diskussion' startad av svesam, 17 maj 2014.

1. Hypokriten

Hypokriten Ewok

Från:
    Norrland
    Kanske en löjlig fråga, men jag uppskattat små detaljer xD

Har Avenger II GMT "applied markers"? Efter att ha studerat massa bilder upplever jag det nästan som att de skulle kunna vara pressade på tavlan och sedan målade. Trollar jag eller kan någon ge input? :)

2. Scaramanga

Scaramanga AT-AT driver

Från:
    Norrland
    I mina ögon är de applied.

Visa bifogad bild 559967

Edit; nej, jag tror de är pressade i tavlan och sedan "kromade".

Några tappra försök till macrobilder.

IMG_4695.JPG IMG_4696.JPG IMG_4698.JPG

Senast ändrad: 15 juni 2017
    Pauledward, Chuck, svesam och 1 annan gillar detta.
  3. Hypokriten

Hypokriten Ewok

Från:
    Norrland
    Tack för att du tog dig tid!

Då är det kanske som jag misstänkte. Dags att ta ett samtal med mina inre demoner och höra va de har att säga...

Hur upplever du annars klockan? Jag har 17.5 cm handleder. Tror du det funkar?

4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Om du inte kan se skillnaden på hur de är applicerade så spelar det väl ingen roll? Det är lösa bitar som är ditsatta på tavlan, om lumen kommer först eller sist spelar väl ingen roll?

Dixie gillar detta.
  5. Hypokriten

Hypokriten Ewok

Från:
    Norrland
    Om jag förstod det rätt så var det så att de inte var "applicerade". Spelar kanske ingen roll för dig. För mig gör det de.

6. Scaramanga

Scaramanga AT-AT driver

Från:
    Norrland
    Inga problem med 17,5. Jag har själv 17 och tycker den sitter jättebra.

Applied index eller inte, det är inget man ser när den sitter på armen.

7. yonsson

Från:
    GBG
    Applicerade betyder ditsatta, vilket de är. Enda andra alternativet vore att de skulle pressats ut från baksidan som på vintage-SEIKO. Det vore inte heller det någon nackdel.

IMG_6240.JPG
    Denna tavla är stämplad, knappast fulare än på Bratten.

8. Hypokriten

Hypokriten Ewok

Från:
    Norrland
    Precis. De är förmodligen utpressade.

Jag kan väl tycka att för det priset kunde de kanske vara applicerade som många andra dyra märken. Hade det varit exklusivare att pressa ut bakifrån på tavlan hade väl alla gjort det.

Hur som: Klockan är grym och det blir förmodligen ett köp. Var bara det jag undrade. :)

9. Hypokriten

Hypokriten Ewok

Från:
    Norrland
    Roligt att höra!
    Inte direkt superviktigt. Var bara intresserad av att veta. Hade de varit applicerade hade de varit en klockren tiopoängare i min bok, nu får den nöja sig med 9.5... :p

10. yonsson

Från:
    GBG
    Du har ingen aning om vad du pratar om.
    Du har läst någonstans att tavlor är målade eller har applicerade index men att "dyra" klockor har applicerade index.

IMG_6125.jpg
    Här har du målade index, de är alltså målade direkt på tavlan, det är det som är skillnaden på målade och applicerade index.

Avengern ovan har applicerade index. Och Breitling sysslar nog knappast med krom, snarare rodiering av index och visare.

Senast ändrad: 16 juni 2017
  11. Scaramanga

Scaramanga AT-AT driver

Från:
    Norrland
    Aha, så pressade och monterade (typ SUBc) är båda applicerade? Låter lite märkligt i mina öron.

12. yonsson

Från:
    GBG
    Läs inläggen igen, det är ju rent svammel. Beskriv gärna hur index är "pressade på tavlan".

Nu var det ju jag som tog upp det med stämplade tavlor för att förtydliga att det är enda alternativet på Avenger-tavlan. Att stämpla index bakifrån är väldigt ovanligt på moderna klockor, på SEIKOn har man gjort det enbart för att tavlan ska vara trogen originalet från 1965.

Så ja, din avenger har applicerade index precis som alla andra Breitlings med absolut största sannolikhet har. Men som jag skrev tidigare, kan man inte ens se skillnaden så kvittar det ju.

13. Brunleif

Brunleif Y-Wing pilot

Phew, gud så skönt. Då är den ju en 10a :D

Triumf, Camo00 och yonsson gillar detta.
  14. Hypokriten

Hypokriten Ewok

Från:
    Norrland
    Med ditt argument kan man ju lika gärna köpa fake "Om man inte ser någon skillnad kvittar det". En av anledningen till att man köper exklusivare klockor är väl just för att det går in mer tid och omtanke i klockan.

Om det nu skulle vara så att de pressar tavlan. Tycker du det känns lika exklusivt som handapplicerade indexmarkeringar?

Eftersom du verkar så säker på att de är applicerade litar jag på dig. Det var bara en känsla jag fick av de bilder jag studerade vilket även @Scaramanga tycktes uppfatta.

15. yonsson

Från:
    GBG
    Beskriv gärna skillnaderna du ser i kvalitet på SEIKOn ovan och Avengern. Jag skulle snarare säga att SEIKO med stämplade index håller en högre kvalitet än Avengern enligt bilderna ovan.

Man kan hitta på argument för sig själv för att motivera köp, det gör jag hela tiden. "Den där måste jag köpa, den har ju bla bla bla". Men är det tavelkvalitet vi snackar så finns det andra saker som är viktigare än val av tillverkningsprocesser, personligen går jag på resultatet.

16. Scaramanga

Scaramanga AT-AT driver

Från:
    Norrland

Då är vi överens om att indexen är integrerade i tavlan och inte går att demontera utan att förstöra nånting?

På tal om svammel...

Hittade en definition på applied indices och utifrån denna så vill jag påstå att min Bratte inte har applied indices.
    "Applied Indices
    Also known as “Applique Indices”. Raised metal numbers or batons attached to the dial via adhesion or pegs."

http://en.lesrhabilleurs.com/glossary/applied-indices/

Fördelen med pressade (kalla det vad ni vill) index är att de kan aldrig lossna vid yttre påverkan.

17. yonsson

Från:
    GBG
    Vi är inte alls överens om hur tavlan är tillverkad, men gå till en urmakare och plocka loss den och kolla undertill så får vi reda på det (om det nu spelar någon som helst roll).

18. Camo00

Camo00 AT-AT driver

Från:
    Malmö
    Indexen är helt säkert ditlimmade, så gör Breitling iaf med andra tavlor, enligt reklamfilmer och dokumentärer. Skulle bli mycket förvånad om den är "stansad"/präglad!

Scaramanga gillar detta.
  19. Scaramanga

Scaramanga AT-AT driver

Från:
    Norrland
    Du skriver ju att tavlan är stämplad och vad det innebär vet jag inte exakt men jag tolkar det som att då är indexen en del av tavlan.

Citat: "Nu var det ju jag som tog upp det med stämplade tavlor för att förtydliga att det är enda alternativet på Avenger-tavlan"

Det som får mig att tro att indexen är en del av tavlan är att vid granskning med lupp så ser jag att det blanka (krom/rodierade) på indexen inte är spegelblankt och slätt utan tycks ha en struktur som är väldigt lik strukturen på tavlan.

Jag skiter fullständigt i hur tavlan är tillverkad då slutresultatet är mycket bra. Men då frågan poppar upp kan det var kul att försöka ta reda på hur det ligger till.

Det är roligt att du faktiskt vet och kan allt om klockor @yonsson ;)

20. Brunleif

Brunleif Y-Wing pilot

Vad är det för modell på din?
    Vissa av Breitlings modeller till exempel Headwind har en silvertavla där de fräser fram index och tavla ur en solid silverbit.
    I de fallen är ju index varken applicerade eller "tryckta"

21. Brunleif

Brunleif Y-Wing pilot

"The dial on this watch is superb. Showing a date & day of week via aperture windows, it’s functional and pleasant looking. The dial itself is finished by a sophisticated process known as “par epargne” and is almost exclusive to Breitling. The “par epargne” method is said to be extremely luxurious. The dial is a solid piece of silver, with the writing in exposed enamel as opposed to applied lacquer paint. This is attributed to the areas of the dial to receive text being lightly cut into the dial and filled with enamel, which is then polished smooth to lie flush with the dial surface. The result is a stunning contrast & smoothness of text."

22. yonsson

Från:
    GBG
    Jag klippte av meningen lite där. Det skulle stå att det enda alternativet till applicerade index på den tavlan är stämplade index. Om de är stämplade eller applicerade kan man bara kvalificerat gissa sig fram till utifrån bilder. Ni sitter ju och gissar hej vilt och @Hypokriten påstår att det ena är bättre än det andra vilket är en felaktig generalisering. -Speciellt eftersom det inte är enkelt att se skillnaderna.

Var det tydligt summerat nog?

Senast ändrad: 16 juni 2017
  23. yonsson

Från:
    GBG
    Och nej, jag har inte skrivit att tavlan är stämplad, jag har skrivit att de troligtvis är applicerade. Att SEIKO-tavlan däremot är stämplad, det vet jag.

24. Hypokriten

Hypokriten Ewok

Från:
    Norrland
    Så du menar på allvar att en stämplad tavla är lika lyxigt som en handapplicerad? Så om Rolex börjar stämpla sina tavlor har du inget problem med det? Enda anledningen till att de skulle börja göra det är ju för att göra processen enklare och därmed billigare... Jag uppskattar iaf applicerade indexmarkeringar. Att du känner att stämplade SEIKO-tavlor är lyxigt har jag inte problem med. Om Avengern har det kan jag inte svara på eftersom jag inte äger klockan.

Som @Scaramanga skriver: Det kan väl vara roligt att ta reda på hur det ligger till. Sen får väl var och en bestämma vad som känns viktigt för en själv.

25. yonsson

Från:
    GBG
    "Lyxigt"? :) Vad är lyxigt med det? Alla "modeklockor" som Gant mm har applicerade index, likaså seikos och Citizens för 700kr. Vari ligger det lyxiga?

Valet har att göra med tillverkningsprocess och vilket resultat man önskar, det har inte någonting att göra med att applicerade index är mer lyxigt.

Och nej, man stämplar inte tavlor för att göra processen billigare. Jag kan garantera dig att de 2000 tavlorna som tillverkades till SEIKOn ovan är tillverkade på det sättet för att vara trogna originalmodellerna, inte på grund av att det blir billigare. Vad det handlar om är vilken tillverkningsprocess som är mest lämpad för vilken slutprodukt man vill uppnå.

En annan anledning till att applicera index är att vissa tillverkare har index i roderat vitguld, att tillverka hela tavlan i vitguld skulle givetvis vara dyrare.

26. Scaramanga

Scaramanga AT-AT driver

Från:
    Norrland
  27. svesam
    Trådstartare

svesam X-Wing Pilot

Från:
    Höga Kusten
    @Hypokriten
    Tycker nog du ska ta ett snack med dina inre demoner som du skrev i ett inlägg tidigare.
    Oavsett storlek på handled är GMT II:an
    en av Breitlings absolut vassaste modeller just nu. Haft min i snart två år och burit den i princip dagligen. Övriga klockor snurrar i windern...

IMG_6070.JPG

Gurkan, Jerico, Pauledward och 7 andra gillar detta.
  28. micke_s

micke_s X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
    Detaljer schmetaljer boys... ;)

Skyracer Friday!

IMG_2267.JPG

Pauledward, Nutte, Dixie och 6 andra gillar detta.
  29. Bjoerlin76

Bjoerlin76 X-Wing Pilot

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Rött nato var la gött!
    IMG_0469.JPG

Pauledward, Nutte, Triumf och 5 andra gillar detta.
  30. Swizz beat

Swizz beat Y-Wing pilot

Från:
    Göteborg
    IMG_1145.JPG Colt på gummi är mumma till piké och jeans, den perfekta sommarklockan

Gurkan, Jerico, Pauledward och 6 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield