Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Den officiella Certina tråden!

Diskussion i 'Diskussion' startad av mackman, 21 augusti 2015.

1. mackman
    Trådstartare

mackman Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Tänkte skapa en officiell tråd för de som har och gillar Certinas klockor här på forumet, då det inte finns en sådan tråd!
    Har baxat Svesams nedanståeende beskrivning (med små ändringar) som i sin tur baxat utav Yonsson om jag uppfattat det rätt (hoppas ni inte misstycker:))
    Jag hoppas att vi Certinafans, och alla andra som diskuterar dessa klockor, hjälps åt att hålla denna tråd levande, och på en bra nivå. :angel:

Här kan man diskutera märkesspecifika frågor relaterade till Certina.

Notera att Certina innefattar allt från vintage dinkor upp till de nya, firsts, podiums, actions med fler .

Observera att denna tråd kommer bli smashad om den enbart innehåller bilder, så försök använda den som ett frågetråd. Bilder som tillför diskussionen något uppmuntras givetvis!

Ämnen av arten Certina vs "valfritt märke" bör undvikas om det inte är en direkt fråga där två olika modeller jämförs. Anledningen är att de diskussionerna sällan håller någon kvalitet.

Detta innebär självklart inte heller att samtliga frågor som avhandlar Certina måste ligga inom tråden, utan se det snarare som en frågehörna.

sonnyyy, svesam, Chuck och 7 andra gillar detta.
  2. mackman
    Trådstartare

mackman Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag drar igång direkt!
    vad tycker folket om de nya ds action modellerna? någon som har en?:D

sockersmulan, Andyrew, Chuck och 4 andra gillar detta.
  3. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Jag tycker nästan att de äldre DS Action är snyggare. Personligen tycker jag bättre om DS First serien men gillar egentligen alla Certina :). Det var den här klockan som startade mitt intresse kan man säga.

C54171844251.jpg

sockersmulan, Sorubim, Babinus och 3 andra gillar detta.
  4. mackman
    Trådstartare

mackman Stadsbo

Från:
    Stockholm
    kan nog hålla med, riktigt grov och toolig! finns faktiskt sett några webbshoppar som har kvar dom äldre.

Eurenius gillar detta.
  5. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Här är min vintage Certina !

image.jpg

Scaramanga, Moorflax, sockersmulan och 9 andra gillar detta.
  6. Psykel

Psykel Präst

Från:
    Sollentuna
    Bidrar med min som jag gav mig själv i 30-årspresent för ett par veckor sen.
    DS Action automat. Kunde inte bli nöjdare! Nästan 44mm utan krona, men bärs mindre. image.jpg

sockersmulan, Jokkmokkswe, Richie och 3 andra gillar detta.
  7. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    När det kommer till Certina så har de några fantastiska vintage pjäser. De moderna Certinorna är tyvärr inget för mig. Hade äran att ha denna Chronolympic under en period.. Ett fantastisk ur.

Triumf, Scaramanga, Brutus och 11 andra gillar detta.
  8. Sideshow

Sideshow Torpare

image.jpg
    Certina DS-1 får väll ses som en av de mest prisvärda instegsklockorna. Här är min limiterade modell med lite mer påkostat och dekorerat urverk (ETA-2897 top-grade). Svårt att hitta mer "klocka" för pengarna!

sockersmulan, SSL, Sorubim och 4 andra gillar detta.
  9. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Den första klocka jag valde själv var en röd Certina DS-2 (tidigare klockor var antingen nedärvda eller presenter). Bör ha varit runt 1972 och modellen var helt ny då om jag minns rätt. Den finns fortfarande någonstans i huset, man jag kan fan inte hitta den. Har rotat efter den oräkneliga gånger utan att lyckas ... :banghead:
    Ni får tills vidare nöja er med en bild snodd från nätet, men min ser minst lika härjad ut. ;)
    Röd Certina DS.jpg

10. Kairo

Kairo Friends of KS

Wow... Om boetten varit runt och klassiskt utformad hade den varit grymt häftig. Den är ganska cool som den är, men har lite svårt för all överflödig metall..

11. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    Har alltid varit svag för Certinas äldre klockor. Dom nya är prisvärda instegsklockor eller beaters men saknar själ. Sitter själv på denna hunk från 1970 då polisongerna var rådande och klockorna maffiga. Bra skit helt enkelt.

image.jpg image.jpg

12. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Certina sabbade lite av mitt klockintresse (åtminstone mitt klocksurfande).:mad: Jag sökte efter en klocka som passade till det mesta och var väl inne på att hitta en Rolex Datejust (vilken visade sig vara för liten) och senare började jakten på en Tudor Date+Day Jumbo vilket jag tyckte var den perfekta klockan. Under mitt letande efter Tudorn fick jag syn på Certina DS1 Day-Date som var ännu snyggare än Tudorn (mycket bättre placering av datumet). Plus för Certinan också för korset på tavlan samt naturligtvis priset. Dock fanns ett problem, favorittavlan (grå) fanns inte på länk. När en begagnad grå kom ut på K&S slog jag ändå till, och kontaktade Klockia som kunde sälja en länk separat. Så nu satt jag med den perfekta klockan! :)
    Skitsnygg, bra kvalitetskänsla samt riktigt bra tidhållning (diffar under sekunden per dygn). Så jag har sparat både tid (svårt att tro att jag ska hitta något snyggare) och pengar.:D Men också förlorat lusten att hitta den perfekta klockan...
    0418.jpg

Senast ändrad: 22 augusti 2015
    Forsberg, sockersmulan, PeraP och 8 andra gillar detta.
  13. Sheriffen

Sheriffen Torpare

Från:
    Stockholm
    Går i funderingarna att köpa mig en Certina, men velar fram och tillbaka hur vida jag ska ha en automatisk eller en vanlig quartz.
    Någon som har några korta ord om vad det brukar att kosta att serva en Certina och hur ofta?

14. Psykel

Psykel Präst

Från:
    Sollentuna
    Kör en automat, såklart! Gissar på service var femte år eller så? Enligt Certinas prislista ska en service gå på runt 2500kr, om jag minns rätt.

15. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Jepp, fem års intervaller rekommenderas för manuella och automatiska urverk.
    Ett kvartsurverk behöver sällan servas överhuvudtaget (såvida det inte går sönder förstås)

16. Babinus

Babinus Friends of KS

När jag köpte min DS Action i februari i år, blev jag lite intresserad och började googla klockor. Någonstans högg klockdjävulen sina käftar om foten och likt en krokodil drog den ner mig i klockträskets djup. I barn och ungdomen var jag lite klockintresserad. Sedan har intresset legat som greve Dracula i sin kista med träpålen i hjärtat. Certinan drog ur pålen och vampyren vaknade till liv, aggressivare och farligare än någonsin. Sedan dess har jag köpt tre klockor till och servat en gammal ärvd.

Det är farligt att köpa en Certina.

Stroboman, SSL och mackman gillar detta.
  17. aleklint

aleklint Torpare

Grymt snygg Chronolympic!

Donkii gillar detta.
  18. Selvedge13

Selvedge13 Friends of KS

Från:
    Jönköping
    Mitt bidrag som startade klockresan på allvar, har dock inte använts på 10 år! Man kanske ska stoppa i ett fräscht batteri för att tjänstgöra som grym beater?! image.jpg

Scaramanga, JaTack, Jokkmokkswe och 2 andra gillar detta.
  19. mackman
    Trådstartare

mackman Stadsbo

Från:
    Stockholm
    jäklar vad frän!

Selvedge13 gillar detta.
  20. Selvedge13

Selvedge13 Friends of KS

Från:
    Jönköping
    Thanks, målade index är ju hett nu så varför inte! Ska ta mig en funderare på framtiden...

mackman gillar detta.
  21. Nicklas.S

Nicklas.S Friends of KS

En Certina quartz i gulddouble som jag fick av min mormor 1982. Inget ekonomiskt värde men ändå värdefull för mig.

mackman gillar detta.
  22. 79thor

79thor Friends of KS

Från:
    Strängnäs
    Hur går era automatiska ur?
    Köpte en ny DS action i titan för ett par veckor sen och den drar sej +22 sekunder på dygn. Något som känns helt galet! klockorna jag haft tidigare (beg och oservade) har legat under 7 sek/24h.
    Någon som vet vad en ruckning kostar?

23. mackman
    Trådstartare

mackman Stadsbo

Från:
    Stockholm
    på krons kostar det 900kr för en service, samt täthetsservice. (ruckning ingår)
    Service = Renovering av verk eller verkbyte, fjäder/fjäderhus, packningar, krona, trycktest, rengöring av boett och länk
    Täthetsservice = rengöring av boett och länk, alla packningar och trycktest.

automatare brukar gå inom +-5sec/dygn.

79thor gillar detta.
  24. Psykel

Psykel Präst

Från:
    Sollentuna
    Min DS Action fortar sig inte mycket under dagen, när jag har på mig den. Men när den får ligga så fortar den sig runt +15. Det är fullt normalt för ett urverk på den nivån har jag förstått. Generellt sett verkar det som att automatare fortar sig när dom ligger "på rygg". Kan tänka mig att den inte skulle forta sig lika mycket i en winder, där den ändå rör lite på sig, som under en arbetsdag.

25. 79thor

79thor Friends of KS

Från:
    Strängnäs
    Klockan har använts ungefär 12h och winder 12h under mätningen.
    Ska jag vara helt ärlig så tycker inte jag att 15 sek är en acceptabel nivå heller.
    Vet inte om det är jag som haft tur med mina automatur tidigare men tycker att en klocka för 6300 borde gå bättre.

26. Omega87

Omega87 Bonde

Från:
    Eslöv
    Köpte en DS Podium Big SIze Chronograph C001.647.16.057.00 för ett tag sedan och är helnöjd! Riktigt mycket klocka för pengarna! Tänkte först köpa en DS Podium GMT men pilvisaren på GMT-uret kändes överdrivet stor och klockan kändes inte helt 100. Som tur avvaktade jag och så kom Certina med en helt ny modell och då var det ju bara att slå till :) Om någon funderar på läderbandet så är det över förväntan - trodde det skulle vara av sämre kvalité.

Funderar starkt på att utöka klocksamlingen med en Certina DS-1 Day-Date

11889425_10152944187580216_3582126361232159119_n.jpg

Kan inte bli en mer säljande bild, eller? ;) Jag är i alla fall helt såld.

c006.430.16.081.001.jpg

MrNorrgard, Jokkmokkswe, mackman och 3 andra gillar detta.
  27. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

900kr för en service?! Fett billigt

28. MrGoran

MrGoran Torpare

Från:
    utflyttad Dalmas
    Nyss hemkommen från loppis, hittade två!!! som fortfarande tickar på!!!!
    en Wira och en Thermidor (hur många konstiga märken finns det)
    nån som har info om dessa. 20150906_122124.jpg

29. MrGoran

MrGoran Torpare

Från:
    utflyttad Dalmas
    Faan skulle ju in i loppistråden,får skicka med en Certinabild som ursäkt, sorry certina-lovers - 20150906_122213.jpg

SimonJE, Taxman, Krillan och 2 andra gillar detta.
  30. JesperRyberg

JesperRyberg Torpare

Det tycker jag att du ska göra, en riktigt trevlig klocka :)
    2015-09-06 14.14.40.jpg

MrNorrgard, SimonJE, SSL och 3 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield