• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

X-san

Omega
DSCN3101.JPG
1358_m.png
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
WP_20170123_22_23_56_Pro (2).jpg
Här är den bästa klockan jag har haft. Min Certina DS Nautic. Helt underbart bra klocka. Väntar nu på min Certina DS Action Diver som kommer om ca två veckor.
Jag har aldrig provat Nautic, men jag kommer att bli förvånad om du inte trivs med Action Diver, som jag bara nu i dagarna har hittat tillbaka till med hjälp av länken. (Att sedan Seatch Group BENELUX tyvärr inte var helt 100%-Iga i servicen är knappast något man kan beskylla klockan i sig för).
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Hur mycket drar sig era Certinor med 2824-2? Min ligger på +19 sekunder på dag. Känns som det är väldigt i överkant även om den inte är cosc. Ska man förbi AD med den och kolla upp?
DS Action är väl fortfarande COSC-certifierad? Om jag inte minns fel så var den det iallafall tidigare, jag vill nästan minnas att jag har fått något litet certifikat på det när jag köpte den.

Men +19 s/dag är för mycket, det hade jag kollat upp om jag vore du!
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
DS Action är väl fortfarande COSC-certifierad? Om jag inte minns fel så var den det iallafall tidigare, jag vill nästan minnas att jag har fått något litet certifikat på det när jag köpte den.

Men +19 s/dag är för mycket, det hade jag kollat upp om jag vore du!
Är inte helt säker på att det är cosc. Men ska kolla upp lite till. Om den inte är det skriver Certina så här:
"Precisionen hos en mekanisk klocka beror på rörelserna och vanorna hos personen som bär den och kan därmed variera. En CERTINA® kvalificerad urmakare kan justera precisionen hos en klocka inom CERTINA® toleranströskel. De flesta klockor som inte är certifierade kronometrar har en genomsnittlig precision på ca. -10/+30 sekunder per dag."
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Är inte helt säker på att det är cosc. Men ska kolla upp lite till. Om den inte är det skriver Certina så här:
"Precisionen hos en mekanisk klocka beror på rörelserna och vanorna hos personen som bär den och kan därmed variera. En CERTINA® kvalificerad urmakare kan justera precisionen hos en klocka inom CERTINA® toleranströskel. De flesta klockor som inte är certifierade kronometrar har en genomsnittlig precision på ca. -10/+30 sekunder per dag."
Okej, jag hade för mig att de var COSC, men jag kan naturligtvis ha fel på detta!
Jag har inteuppmätt hur min går efter att jag fick tillbaka den från service, men innan den skickades in gick den iallafall väldigt bra! :)
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Ett litet dilemma. Lämnat in min Chronograph C013.427.11.051.00 på service. Köpt begagnad för 4000kr från 2012.
Dock är priset 3000kr (enligt certina hemsida) eller mer för fullservice och byte av viklåset som är slitet och armbandet är repigt, samt uret rör sig när man vrider upp den, den går 30sec sakta per dag.

Har inte fått offerter ännu men en ny Chronograph går ju bara loss på 12000kr hos flera återförsäljare.

Sugen på att flippa den och köpa ny.......Den blåa . Eller skall man har en av varje kanske. Jag spar ju på Valjoux ur.
c013.427.11.051.00_office_rgb_.jpg
 

Hubbe

Omega
Hur mycket drar sig era Certinor med 2824-2? Min ligger på +19 sekunder på dag. Känns som det är väldigt i överkant även om den inte är cosc. Ska man förbi AD med den och kolla upp?
Köpte nyligen en ds action igen (ångrade att jag sålde den förra) och är sjukt nöjd med den. Den fortar sig ca 1 eller två sekunder om dagen.

Jäklars vilken prisvärd klocka det är!
 
Jag har aldrig provat Nautic, men jag kommer att bli förvånad om du inte trivs med Action Diver, som jag bara nu i dagarna har hittat tillbaka till med hjälp av länken. (Att sedan Seatch Group BENELUX tyvärr inte var helt 100%-Iga i servicen är knappast något man kan beskylla klockan i sig för).

Jag skaffade min Nautic för 17 år sedan, och jag har burit den ofta. Den har varit med om många ggr hård behandling på bl a militärövningar och andra äventyr och jag är förvånad att den fortfarande håller. Jag bara älskar safirglas som är så hållbart. Jag har flera repor i metallen, men glaset är mint condition.
Jag är helt övertygad att jag kommer att bli nöjd med Action Diver när jag väl får den. Jag har ju spanat på den ett tag. :) Däremot kommer jag att bära på min gamla trotjänare ibland, man kan ju inte svika den klockan eftersom den aldrig svikit mig.
Det verkar som DS Nautic är svår att få tag på numera, har spanat efter en beg sådan, men dom dyker sällan upp. Men jag kan varmt rekommendera en sådan.
 

coolrader

Panerai
2-Faktor
Nygammal bekantskap på armen idag, sålde denna förra sommaren och lyckades byta tillbaks den igår vilket känns toppen :)
Certina DS Blue Ribbon chrono, 1000 fots quartzare med heliumventil och kul influenser från förr och med trevlig lume :) Nån som har nån mer info eller erfarenhet om denna modell?
20170210_123023.jpg
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Då var DS Action Diver chrongrafen (C013.427.11.051.00) iväg på service. De räknade med 6-8 veckor. Det repiga armbandet och spännet orkade dom inte polera utan bad mig köpa nytt istället. Jag bad om en full service samt att byta ut den repiga vrid-ringen. Service skulle gå på tre tusen sen någon tusenlapp till för vrid-ringen.

Det var begagnat köp, men även med nytt armband + service är jag inte i närheten av nypris vilket är trevligt : )
 
D

Deleted member 10327

Guest
Nån som har någon aning angående det här justerbara spännet? Har inte sett några liknande i alla fall.. Länken vet jag att den inte är Certina, kan spännet vara det?

image.jpeg
 
Topp