• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Bild från ett par dagar sedan, vintage 1960-tal :)
IMG_1622.JPG
 

squba

Omega
Certina DS Action Divers spänne. Undrar varför Certina väljer att inte satsa mer på sitt spänne och i viss mån länken. Klockan är ju oslagbar i allt annat. Jag jämför med mina Seikos, Orient, Christopher Ward C60 Trident och min Glycine Combat Sub. Att jämföra den med min Oris Divers TT1´s länk är lite orättvist då det är outstandning den gedignaste länk jag någonsin haft och provat. Vill påstå att just spännet på Certinan är i klass med Seikos 1000-kronors klockor. Synd...
 
Senast ändrad:
Jag har inte känt på någon av klockorna du nämner. Men jag hade en Submariner för några år sedan och jag vill påstå att spännet på Certinan inte är sämre eller mindre gedigen än på Subben.
 

squba

Omega
Jag har inte känt på någon av klockorna du nämner. Men jag hade en Submariner för några år sedan och jag vill påstå att spännet på Certinan inte är sämre eller mindre gedigen än på Subben.
Ok. Tycker att Certina har använt för tunn plåt till flärpen och spännet samt att det rasslar en hel del, nästan som på Seiko´s billiga dykare SKX007´s spänne. Det drar tyvärr ner kvalitétsintrycket enligt mig. Men klockan är nog trots detta en av Världens Bästa Beaters.
 
Ok då förstår jag vad du menar. Men kan det gå att "tajta till" plåtstycket något så att du slipper rasseleffekten? Mitt spänne rasslar ingenting. Även på Subben utgjordes spännet av en "plåtbit" i a f på de äldre. Jag tycker helt klart att Certina Action Diver är undervärderad/underskattad, det är en klocka som skulle kunna vara mycket dyrare och den kan absolut mäta sig kvalitetsmässigt med betydligt dyrare klockor, den är mycket gedigen.
 
Funderar på att skaffa en Certina DS2 chrono eller en DS Podium Big Size chrono. Men måste då göra mig av med min DS Action Precidrive... Hade ju sålt den men köparen drog sig ur... undrar om man ska slänga upp den på blocket?
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Livar upp tråden lite! Skulle klicka hem en DS Action Precidrive Grön som sommarklocka för ett par dagar sedan. Men ser att Klockia höjt priserna på Certina marginellt, något officiellt från Certina? Inte hört något, därför jag blev lite fundersam.

En bild är alltid trevligt! Här är kvällens val;
IMG_1181.JPG
 
Livar upp tråden lite! Skulle klicka hem en DS Action Precidrive Grön som sommarklocka för ett par dagar sedan. Men ser att Klockia höjt priserna på Certina marginellt, något officiellt från Certina? Inte hört något, därför jag blev lite fundersam.

En bild är alltid trevligt! Här är kvällens val;
IMG_1181.JPG

Har sett att fler handlare höjt priset på Certina. Varför vet jag inte. Kanske ska kliva upp ett snäpp i status? Har tidigare hört prat om att Certina ska upp på Longines plats och Longines ska även dom upp ett snäpp. Men kan inte bekräfta det
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Har sett att fler handlare höjt priset på Certina. Varför vet jag inte. Kanske ska kliva upp ett snäpp i status? Har tidigare hört prat om att Certina ska upp på Longines plats och Longines ska även dom upp ett snäpp. Men kan inte bekräfta det
Så kan det absolut vara! Hört rykten om att Longines ska upp ett snäpp, men aldrig hört att Certina ska uppåt därför också. Aja, det är väl bara och gilla läget. Lär säkerligen komma mer officiell info senare..
 
Så kan det absolut vara! Hört rykten om att Longines ska upp ett snäpp, men aldrig hört att Certina ska uppåt därför också. Aja, det är väl bara och gilla läget. Lär säkerligen komma mer officiell info senare..

Blir väl så att dom ska fylla Longines plats om dom hoppar upp ett snäpp. :) Hoppas på det, Certina får för lite cred för sina produkter.
 

tomle

Breitling
Har sett att fler handlare höjt priset på Certina. Varför vet jag inte. Kanske ska kliva upp ett snäpp i status? Har tidigare hört prat om att Certina ska upp på Longines plats och Longines ska även dom upp ett snäpp. Men kan inte bekräfta det
Klockia kör dock en kampanj denna helg med 20% rabatt på Certina, kanske sammanfaller? Använd koden: 1888
För den intresserade: 12% på Longines Använd koden: 1832
Känns ju lite som Elgiganten som höjer priserna precis innan en REA, men vi får väl se var priserna hamnar nästa vecka
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Dagens;
IMG_1298.JPG


Kanske sista gången på handleden. Ska försöka kränga denna schysta för att göra plats för annat :) kommer nog sakna den till slut...
 

AE41500

Panerai
Någon som har lite längre tids erfarenhet (tidsstabilitet, 80 h reserven m.m) av Certinas Powermatic 80 urverk? Är smått sugen på denna nämligen.
1585_s_rt.png
 

fseriksson

Breitling
Dagens;
IMG_1298.JPG


Kanske sista gången på handleden. Ska försöka kränga denna schysta för att göra plats för annat :) kommer nog sakna den till slut...

Kan tyvärr inte backa ditt beslut, det är helt enkelt för dåligt :meh:

Någon som har lite längre tids erfarenhet (tidsstabilitet, 80 h reserven m.m) av Certinas Powermatic 80 urverk? Är smått sugen på denna nämligen.

Har inte den längsta erfarenheten men under månaden jag haft min så har den aldrig stannat. Har endast använt den under kvällar och helger (då jag inte vågat ha den på jobbet :)).
 

fseriksson

Breitling
Någon som har lite längre tids erfarenhet (tidsstabilitet, 80 h reserven m.m) av Certinas Powermatic 80 urverk? Är smått sugen på denna nämligen.

Kan vidare nämna att jag ligger cirka 6-7 sekunder efter kvartsklockan jag ställde samtidigt. Men då är det inget högpresterande verk i den och certinan är COSC-varianten. Har inte gjort någon noggrannare kontroll än så.
 

tomle

Breitling
Någon som har lite längre tids erfarenhet (tidsstabilitet, 80 h reserven m.m) av Certinas Powermatic 80 urverk? Är smått sugen på denna nämligen.
1585_s_rt.png
Jag la ner min lördag kväll och den stannade onsdag morgon så väldigt nära 80h i alla fall. Min går ca 2 sek för långsamt per dag.
Väldigt snygg klocka, gillar min väldigt mycket, köpte även till stållänk via klockia.
 

fseriksson

Breitling
Tack för bra svar @tomle och @fseriksson !
Lutar nog åt det blir en sådan som dressklocka alt. COSC.en, "Chronometern" som fseriksson har, denna hmm...?:
Svår fråga, rent utseendemässigt tyckte jag om att kronometern är lite ljusare än den "vanliga" men det beror lite på tycke och smak :)

Tänkte du endast köra den med läder? Om inte så är det nog lite billigare att köpa lädret löst i efterhand jämfört med länken. Undantaget verkar vara cosc som låg ganska mycket högre på länk.

Bjuder på en äldre wr
IMAG0058-01.jpeg
 

AE41500

Panerai
Tänkte med läderarmband som länkade bilder ovan. Småsvårt val, båda läckra designer och säkert prisvärda och ingen jätteskillnad i pris. Kanske dumt och inte därmed välja COSC.en. Hm...tack @fseriksson
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Någon som har provat ett nato på ds action precidrive? Har googlat efter bilder. Men har inte hittat någon
 
Topp