• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Nu är det så här att min lokala AD säljer DS Action Diver för ca 7600:- och klockia.se säljer den på länk för 5200:- och på gummi för 5900:- varför är den dyrare på gummi? Hur mycket tror ni jag kan pruta ner den hos min lokala AD?
 
Nu är det så här att min lokala AD säljer DS Action Diver för ca 7600:- och klockia.se säljer den på länk för 5200:- och på gummi för 5900:- varför är den dyrare på gummi? Hur mycket tror ni jag kan pruta ner den hos min lokala AD?

När jag var sugen på en DS Action så fick jag 6000:- av säljaren. Köp av Klockia, dom är AD så du får ju garantikort stämplat och allt :)
 

Thomas Wang

Breitling
Her er mine fortrukne klockar :)
DS-2 Chronolympic.jpg
Chronolympic.JPG
Alarm.jpg
 

chgeorg

Omega
Någon som har koll om man kan byta datum skrivan på en DS 1 Day-Date till Svenska likt Rolex/Tudor?
Certina själva hade ingen koll men häkte om någon här sitter på info :D

Enklast hade ju varit att köpa en Rolex skiva men du urverken inte har samma storlek så är det dels omöjligt samt ett litet helgerån mot Rolex.
 

jandan

Panerai
Den blå är riktigt fin, men är lite sugen på titan varianten kanske är tråkigt med grått? Men tror du titanet får repor mycket lättare än stål varianten?
Jag har även en Certina DS i titan, samt en Breitling Aerospece Evo (också Titan), och jag upplever nog att dessa får mer hairlines än
mina klockor med stållänk... Grått är inte fel heller, den är snygg. Välj den som hjärtat klappar lite extra för!
Och att en klocka får lite repor är en del av klockans historia....
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Någon som har sett den gröna DS Action IRL? Den ser härligt hulkig ut men svårt att bedöma hur färgen är i verkligheten. Ska köpa en HAQ som beater är tanken och väljer mellan DS Action och DS2. Den svarta DS Action känns kanske lite alldaglig, speciellt när i princip samtliga klockor är svarta.
 

Båtkocken

Panerai
2-Faktor
Någon som har sett den gröna DS Action IRL? Den ser härligt hulkig ut men svårt att bedöma hur färgen är i verkligheten. Ska köpa en HAQ som beater är tanken och väljer mellan DS Action och DS2. Den svarta DS Action känns kanske lite alldaglig, speciellt när i princip samtliga klockor är svarta.

@Airbus har en så han kan nog komma med något. Själv inte sett den live men diggar den.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Någon som har sett den gröna DS Action IRL? Den ser härligt hulkig ut men svårt att bedöma hur färgen är i verkligheten. Ska köpa en HAQ som beater är tanken och väljer mellan DS Action och DS2. Den svarta DS Action känns kanske lite alldaglig, speciellt när i princip samtliga klockor är svarta.
Har den gröna. Länken är riktigt bra tycker jag och en uppdatering från tidigare actionmodeller med en lite vintage-speedmaster look över sig. Färgen är ok vissa dagar, den är på gränsen till för "pastellig" men som sagt vissa dagar funkar den för mig. Rätt lik hulken i färgen. Den svarta funkar inte riktigt tycker jag, försvinner på något sätt. I vissa ljus ser den gröna svart ut så färgen skiftar. Verket är riktigt bra och väldigt exakt. Thermokompenserat enligt Certina.
 

Klave

Omega
Tänkte köpa en Certina DS Action och har en fråga.
Om jag ska köpa den hos Stjärnurmakarna så kostar den 7400 kr och om jag ska beställa den från Klockia kostar den 5000 kr.
Varför är det såhär? 2400 kr skillnad.
 
Tänkte köpa en Certina DS Action och har en fråga.
Om jag ska köpa den hos Stjärnurmakarna så kostar den 7400 kr och om jag ska beställa den från Klockia kostar den 5000 kr.
Varför är det såhär? 2400 kr skillnad.

T.ex för att du köper den online hos Klockia (Gotlands Ur). Klockia ligger 10-20% under rek pris på sina klockor. Men köper du den i deras butik på Gotland så ligger dom på rek pris. Ska själv köpa en blå eller titan DS Action Diver från dom. Måste bara bestämma mig först :)
 

H_sson

Breitling
Hej alla!

En ny medlem som fått upp intresset för klockor, efter att ha kollat runt ett tag fastnade jag för en
Certina DS podium Titan som min första finare klocka.
har nu haft klockan ett par dagar och är grymt nöjd!
och vem vet vart detta intresse leder! en Automat kanske det blir nästa gång, även denna i Titan?

IMG_1340.JPG
IMG_1341.JPG
IMG_1337.JPG
 
Hej alla!

En ny medlem som fått upp intresset för klockor, efter att ha kollat runt ett tag fastnade jag för en
Certina DS podium Titan som min första finare klocka.
har nu haft klockan ett par dagar och är grymt nöjd!
och vem vet vart detta intresse leder! en Automat kanske det blir nästa gång, även denna i Titan?

IMG_1340.JPG
IMG_1341.JPG
IMG_1337.JPG

Grattis till en snygg klocka! Ska själv köpa en Certina DS Action Diver, men har svårt att välja mellan titan modellen eller den blå i stål.
 

Psykel

Patek
Någon som har koll om man kan byta datum skrivan på en DS 1 Day-Date till Svenska likt Rolex/Tudor?
Certina själva hade ingen koll men häkte om någon här sitter på info :D

Enklast hade ju varit att köpa en Rolex skiva men du urverken inte har samma storlek så är det dels omöjligt samt ett litet helgerån mot Rolex.
Kanske en Tudor-skiva skulle funka? Dom kör ju med ETA, precis som Certina. Osäker på om du kan hitta en på svenska bara. Men min begränsade logik säger att det borde funka iallafall!
 

Psykel

Patek
Är det förresten någon som har någon erfarenhet av natoband.nu? Dom verkar vara en av ytterst få försäljare av 21mm nato (till min DS Action).
Funderar även på att testa perlon, som dom inte har i 21mm. Dock ska det väl funka hyffsat bra med 22mm på 21mm luggar? Väven trycks ihop på ett bra sätt?
 

Klave

Omega
Är det förresten någon som har någon erfarenhet av natoband.nu? Dom verkar vara en av ytterst få försäljare av 21mm nato (till min DS Action).
Funderar även på att testa perlon, som dom inte har i 21mm. Dock ska det väl funka hyffsat bra med 22mm på 21mm luggar? Väven trycks ihop på ett bra sätt?
Återkom gärna med svar om du beställer från natoband.nu. Söker även nato, gummi till DS Action som håller på att skicks till mig just nu. :)
 

chgeorg

Omega
Är det förresten någon som har någon erfarenhet av natoband.nu? Dom verkar vara en av ytterst få försäljare av 21mm nato (till min DS Action).
Funderar även på att testa perlon, som dom inte har i 21mm. Dock ska det väl funka hyffsat bra med 22mm på 21mm luggar? Väven trycks ihop på ett bra sätt?

Återkom gärna med svar om du beställer från natoband.nu. Söker även nato, gummi till DS Action som håller på att skicks till mig just nu. :)
Jag har Perlon band ifrån Nattband.nu, valde ett svart 22mm till min DS1 DayDayte märks inte att det är lite för stort så skulle kunna rekommendera det!
 

pederr

Cartier
Grattis till en snygg klocka! Ska själv köpa en Certina DS Action Diver, men har svårt att välja mellan titan modellen eller den blå i stål.
För att krångla till det ytterligare har jag hört (vet inte om det finns några belägg) att även DS Action Diver ska få Powermatic 80-varianten av verket.
 
Topp