• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

"DAYTONA" trĂ„den! đŸ€™đŸŒ

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Hur ser det ut med lÀnkar för Daytona?
Innan 00 var det non-SEL?
00 kom SEL?
NĂ€r kom PCL?
NÀr kom lÀnken med den nya claspen ?

All brushed frÄn -87 fram till sent -91(N-serie), PCL dÀrefter. SEL introducerades sent -98 (U-serie).
Ang. clasps sÄ har det vÀl funnits minst 3 varianter, har ingen koll pÄ var brytpunkterna ligger.
 

Ruben

Rolex
All brushed frÄn -87 fram till sent -91(N-serie), PCL dÀrefter. SEL introducerades sent -98 (U-serie).
Ang. clasps sÄ har det vÀl funnits minst 3 varianter, har ingen koll pÄ var brytpunkterna ligger.
Har googlat runt lite och kommit fram till detta...
image.jpeg


Mellersta Claspen satt pÄ Àldre zenith-daytonas, början 90tal.
Sedan kom Claspen lÀngst till vÀnster som anvÀndes fram till v-serie 2008 dÄ claspen lÀngst till höger introducerades.
Kan detta stÀmma?
 

vaniljglass

Nisse pÄ lagret
2-Faktor
Har googlat runt lite och kommit fram till detta...
image.jpeg


Mellersta Claspen satt pÄ Àldre zenith-daytonas, början 90tal.
Sedan kom Claspen lÀngst till vÀnster som anvÀndes fram till v-serie 2008 dÄ claspen lÀngst till höger introducerades.
Kan detta stÀmma?
Ja, och vanlig 78360-clasp i 4 Ă„r innan. :)
 
D

Deleted member 11690

Guest
börjar bli sugen pÄ Rolex och i synnerhet en daytona 116503, har fÄtt för mig att tvÄ tonarna Àr lite enklare att fÄ tag pÄ hos AD samt att andrahandsvÀrdet Àr lÀgre. StÀmmer det? I sÄ fall kanske det Àr lÀge att försöka klippa en bÀttre beggad :) tacksam för svar frÄn nÄgon med bÀttre koll Àn jag :D
 

Sajmon88

Omega
Blivit besatt av 116500 vit urtavla.. Försöker sÄ gott de gÄr att hÄlla mig undan frÄn att köpa den 50k över list.
Köplatserna Àr överfulla överallt och de Àr kallt, grÄtt och jÀvligt.
FÄr stÀlla mig i kö i norge för en deposition pÄ 10k och han tippade ca: 4+Är. Utan att kunna ge mig en köplats.
GÄr de, tror ni, att hitta en för listpris nÄnstans i vÀrlden innan dess?

Mycket kĂ€rlek //Simon ❀
 

Spoon

Omega
Är det bara jag som tycker den svarta Daytonan Ă€r snyggare Ă€n den vita? Tror jag bara sett vita pĂ„ forumet.
IMG_0128.JPG
FÄr nog sÀga att jag tycker den vita och kontrasten mot den svarta bezeln Àr magisk. :) Jag gjorde slag i sak innan jul och bestÀllde en vit frÄn USA, fÄr den om nÄgra veckor nÀr jag den skall hÀmtas hem.
 

Spoon

Omega
Blivit besatt av 116500 vit urtavla.. Försöker sÄ gott de gÄr att hÄlla mig undan frÄn att köpa den 50k över list.
Köplatserna Àr överfulla överallt och de Àr kallt, grÄtt och jÀvligt.
FÄr stÀlla mig i kö i norge för en deposition pÄ 10k och han tippade ca: 4+Är. Utan att kunna ge mig en köplats.
GÄr de, tror ni, att hitta en för listpris nÄnstans i vÀrlden innan dess?

Mycket kĂ€rlek //Simon ❀
Jag fick tag i en i USA för listpris, enda nackdelen Àr att dollarn Àr skyhög sÄ den lÀr landa runt 117k. Jag har en kollega som har en enorm klockkollektion och som fixade en via sina kontakter i USA. SÄ de gÄr att fÄ tag pÄ, men det Àr inte lÀtt.
 

Sajmon88

Omega
Jag fick tag i en i USA för listpris, enda nackdelen Àr att dollarn Àr skyhög sÄ den lÀr landa runt 117k. Jag har en kollega som har en enorm klockkollektion och som fixade en via sina kontakter i USA. SÄ de gÄr att fÄ tag pÄ, men det Àr inte lÀtt.
120k hade man ju betalat pÄ studs för den sköningen :)! FÄr kanske börja höra mig runt lite men Àr tyvÀrr rÀtt ensam i kompiskretsen om klockintresse :(. Jaja, vill gratulera dig till en riktig skönhet och om du hör nÄt fÄr du gÀrna slÀnga ivÀg ett pm :)
 

Spoon

Omega
120k hade man ju betalat pÄ studs för den sköningen :)! FÄr kanske börja höra mig runt lite men Àr tyvÀrr rÀtt ensam i kompiskretsen om klockintresse :(. Jaja, vill gratulera dig till en riktig skönhet och om du hör nÄt fÄr du gÀrna slÀnga ivÀg ett pm :)
Tackar! En polares familj har klockbutik i Italien som jag köpt Rolex via tidigare, men det verkar dessvÀrre vara lÄng vÀntetid Àven dÀr. Jag skickar ett pm om jag hör nÄgot.
 

Sajmon88

Omega
Tackar! En polares familj har klockbutik i Italien som jag köpt Rolex via tidigare, men det verkar dessvÀrre vara lÄng vÀntetid Àven dÀr. Jag skickar ett pm om jag hör nÄgot.

Haha, du har med andra ord en go uppsÀttning klockvÀnner :)!
Tack sÄ mycket, fÄr nog köpa nÄgot annat under tiden dÄ handleden krÀver nÄgot nytt ;)! Men nÄgon gÄng ska ja F*n ha den dÀr Daytonan ;)!
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Slog ihjÀl lite tid med en gammal Rolexkatalog inhÀmtad pÄ Douglas Krook i Göteborg -97, alltid lika underhÄllande att gÄ igenom gamla vÀltummade ex.

Spanade lite extra pÄ Daytonasidan sÄklart, noterar tvÄ saker, inga stora saker men ÀndÄ.
  1. Att Rolexpriserna har sprungit ivÀg under 20 Är Àr inga nyheter för nÄgon. 1997 fick man en 16520 för facila 37520kr, enligt SCB sÄ motsvarar det 46371kr i dagens penningvÀrde, mer Àn överkomligt alltsÄ. Minns att Daytonan upplevdes som oÄtkomligt dyr och exklusiv pÄ den tiden, hela ~10' dyrare Àn en Dweller.
    Idag listar en SD4000 92,6' och en Daytona 110,4' enligt Nymans hemsida. 1997 kostade alltsÄ en Dweller 73% av en Daytona, idag har gapet minskat nÄgot och vi hamnar pÄ 84%.
    Daytona97b.jpg
  2. RĂ€tt kul att Rolex Ă„r 1997 valde att portrĂ€ttera 16520 med 78360 lĂ€nk och med floating Cosmograph och inverted 6 tavla, detta trots att 78390 lĂ€nken med PCL kom redan sent 1991 och att floating Cosmograph tavlan satt i R-serien 87/88 cirka 10 Ă„r tidigare. Om man bara sett klockan i katalogen och aldrig IRL nĂ€r man bestĂ€llde, degade 37,5’ och fick sin 16520 -97, blev man dĂ„ besviken eller positivt överraskad av PCL och en tavla utan inverted 6 och med Cosmograph dikt an under Officially Centified?
    Daytona 97.jpg
 

marlun

Rolex
Slog ihjÀl lite tid med en gammal Rolexkatalog inhÀmtad pÄ Douglas Krook i Göteborg -97, alltid lika underhÄllande att gÄ igenom gamla vÀltummade ex.

Spanade lite extra pÄ Daytonasidan sÄklart, noterar tvÄ saker, inga stora saker men ÀndÄ.
  1. Att Rolexpriserna har sprungit ivÀg under 20 Är Àr inga nyheter för nÄgon. 1997 fick man en 16520 för facila 37520kr, enligt SCB sÄ motsvarar det 46371kr i dagens penningvÀrde, mer Àn överkomligt alltsÄ. Minns att Daytonan upplevdes som oÄtkomligt dyr och exklusiv pÄ den tiden, hela ~10' dyrare Àn en Dweller.
    Idag listar en SD4000 92,6' och en Daytona 110,4' enligt Nymans hemsida. 1997 kostade alltsÄ en Dweller 73% av en Daytona, idag har gapet minskat nÄgot och vi hamnar pÄ 84%.
    Daytona97b.jpg
  2. RĂ€tt kul att Rolex Ă„r 1997 valde att portrĂ€ttera 16520 med 78360 lĂ€nk och med floating Cosmograph och inverted 6 tavla, detta trots att 78390 lĂ€nken med PCL kom redan sent 1991 och att floating Cosmograph tavlan satt i R-serien 87/88 cirka 10 Ă„r tidigare. Om man bara sett klockan i katalogen och aldrig IRL nĂ€r man bestĂ€llde, degade 37,5’ och fick sin 16520 -97, blev man dĂ„ besviken eller positivt överraskad av PCL och en tavla utan inverted 6 och med Cosmograph dikt an under Officially Centified?
    Daytona 97.jpg
16520:n pÄ bilden har porslintavla, det Àr dÀrför det stÄr "cosmograph" pÄ ett annat stÀlle Àn pÄ de "vanliga"
 
Topp