• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

"DAYTONA" trĂ„den! đŸ€™đŸŒ

MaxAnd

Omega
Slog ihjÀl lite tid med en gammal Rolexkatalog inhÀmtad pÄ Douglas Krook i Göteborg -97, alltid lika underhÄllande att gÄ igenom gamla vÀltummade ex.

Spanade lite extra pÄ Daytonasidan sÄklart, noterar tvÄ saker, inga stora saker men ÀndÄ.
  1. Att Rolexpriserna har sprungit ivÀg under 20 Är Àr inga nyheter för nÄgon. 1997 fick man en 16520 för facila 37520kr, enligt SCB sÄ motsvarar det 46371kr i dagens penningvÀrde, mer Àn överkomligt alltsÄ. Minns att Daytonan upplevdes som oÄtkomligt dyr och exklusiv pÄ den tiden, hela ~10' dyrare Àn en Dweller.
    Idag listar en SD4000 92,6' och en Daytona 110,4' enligt Nymans hemsida. 1997 kostade alltsÄ en Dweller 73% av en Daytona, idag har gapet minskat nÄgot och vi hamnar pÄ 84%.
    Daytona97b.jpg
  2. RĂ€tt kul att Rolex Ă„r 1997 valde att portrĂ€ttera 16520 med 78360 lĂ€nk och med floating Cosmograph och inverted 6 tavla, detta trots att 78390 lĂ€nken med PCL kom redan sent 1991 och att floating Cosmograph tavlan satt i R-serien 87/88 cirka 10 Ă„r tidigare. Om man bara sett klockan i katalogen och aldrig IRL nĂ€r man bestĂ€llde, degade 37,5’ och fick sin 16520 -97, blev man dĂ„ besviken eller positivt överraskad av PCL och en tavla utan inverted 6 och med Cosmograph dikt an under Officially Centified?
    Daytona 97.jpg
Tack för trevlig lÀsning! Roligt
 

Cosmograph

Cartier
2-Faktor
Dubbelpostar/felpostar, men vad sÀger ni daytonaÀgare om denna? Opolerad och i nyskick?
https://www.chrono24.se/rolex/daytona-white-gold-chronograph--id5561806.htm
Jag har vÀldigt svÄrt för C24 klassningsystem, nÀstan alla sÀtter 1, dvs nyskick. Jag tycker t.ex. inte den Àr i nyskick enligt bilderna. Men den ser ut att vara i fint skick och priset Àr "vettigt".
Det Àr lite svÄrt att se hur sliten bezeln Àr... rÀtt mÄnga reflektioner (jÀmför med min bild ovan).
 

marmot

Panerai
Jag har vÀldigt svÄrt för C24 klassningsystem, nÀstan alla sÀtter 1, dvs nyskick. Jag tycker t.ex. inte den Àr i nyskick enligt bilderna. Men den ser ut att vara i fint skick och priset Àr "vettigt".
Det Àr lite svÄrt att se hur sliten bezeln Àr... rÀtt mÄnga reflektioner (jÀmför med min bild ovan).
Tack för svar! Tyckte bezeln sÄg orörd ut, men din verkar nog skarpare utifrÄn bilderna..
 
Senast Àndrad:
Topp