• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
doxa_watch_logo.jpg


Trådens syfte

Det finns en del skrivet om DOXA på forumet men en officiell tråd saknas. Syftet med tråden är att vi fans här kan samla t.ex. alla nyheter, frågor om skillnader mellan de olika nyutgåvorna av SUBen, vad man ska tänka på när man jagar vintage-Doxa samt annan intressant information som rör alla dykarur från klassiska DOXA (ej Asia). Dessutom så är det fritt fram att posta trevliga bilder sina DOXA-dykare!


Min relation till DOXA
För egen del så har jag varit ett DOXA-fan sedan ca 5år tillbaka och har hunnit gå igenom 600T Sharkhunter, 750T Pro, 1000T Pro, 1200T Sharkhunter & Pro samt även fått tillfälle att klämma på NUMA (National Underwater and Marine Agency); en specialutgåva av 1200T som vi hade som passaround här på Klocksnack under hösten 2012. Initialt så var det nog den orangefärgade urtavlan och caset som jag fastnade för. Det går liksom inte att missta det för något annat än ett professionellt dykarur.

SUB 750T
Min första DOXA blev en 750T Professional. Varför? Jo det var helt enkelt den första begagnade som jag sprang på i Sverige. Jag insåg snabbt att denna var lite för stor för mig. 44mm exkl. krona. Blev lite "platt" och kändes för mig oproportionerlig.

35_04.JPG


SUB 1200T
1200T Sharkhunter, följt 1200T Professional, blev min följande efter 750T. Mycket bättre storlek med 42mm. P.g.a. heliumventilen så får den ett lite tjockare case och när dessutom boettlock är lite djupare så blir den helt enkelt för hög tycker jag. Inte helt perfekt m.a.o. NUMA-version har jag aldrig ägt men fick som sagt prova den under ett par dagar under passarounden. Mycket snygg med dess blå Caribbean-tavla!

58_01.JPG


92_09.JPG


92_16.JPG


SUB 1000T
@Magnus (Sthlm) hade länge suttit på en 1000T Professional som var väldigt unik i sitt utförande då den en gång i tiden varit bead-blastad och sedan återställd. Resultatet gav en grymt toolig finish. Tjatade länge och väl innan Magnus till slut släppte denna då han själv bestämt sig för att prova på 1200T. 1000T visade sig vara perfekt för mig rent storleksmässigt. Allt mått är precis lagom. Av någon jäkla anledning började snegla på 600T och fick för mig att den trots allt kanske var lite mer lik originalet och därmed kanske var lite coolare.

112_02.jpg


SUB 600T
Siktet var inställt på en 600T Sharkhunter med vita visare vilket visade sig var ganska svårt att hitta till ett rimligt pris men till slut så gick det. 600T kändes också riktigt bra med sina 42mm. Ett plus för att utseende på kronan är densamma som på originalet. Men jag insåg ganska snabbt att den nog inte var lika bra rent storleksmässigt som 1000T då den dels har ett tunnare case och vridring jämfört med 1000T.

@Magnus (Sthlm) får bidra med en bild på den :)

Min senaste DOXA dök upp så sent som i förra veckan då jag fick hem en 1000T Sharkhunter COSC. Den var en dyra historia redan från början och efter ett besök i tullen så slutade notan på svindyrt. Alla fyra tavel-varianterna av 1000T (orange, svart, blå och gul) var möjliga att få chronometer-certifierade. Dessa är inte helt vanliga då jag har förstått att dom endast sattes samman efter beställning från kund. Oklart hur många COSC som faktiskt tillverkades av respektive färg. Jag har ställt frågan till DOXA och väntar på svar. 1000T är verkligen helt rätt!

1000TCOSC.jpg


På min lista över framtida klockor som jag måste ha ägt står fortfarande en 1000T Divingstar (versionen med gul tavla) högst upp.

Det finns en hel del andra nyutgåvor som jag inte nämnt som idag går att beställa, däribland 300T T-graph (kronograf), 800T (titan-case och tritiumtuber), 1500T (en uppgradering av 1200T med "fel" länk och ett case på 45mm), 4000T (power reserve), 5000T och 6000T (SUB re-issues med en modernare design). Ingen av dessa tycker jag känns helt "rätt" rent utseendemässigt men det är såklart subjektivt. 800T t.ex. har jag ändå fått för mig blev ganska så populär.


Bra information som redan finns på forumet
@Gentle_Giant satte under förra året ihop en fantastiskt bra tråd om Doxa's historia samt en recension av 1200T Pro. Tycker man att DOXA verkar intressant och inte har läst den tråden så börjar man med den.
https://klocksnack.se/threads/doxa-1200t-professional-och-dess-historia.43416/
 
Senast ändrad:

Anthraxabuz

Panerai
Bra och kul initiativ Johan!
Jag har precis som du varit intresserad av DOXA i ca 5 år.
Min första var en 1200T professional. Som jag faktiskt sedan sålde till dig vid ett svagt ögonblick! :)
3e2c2158.jpg

Sedan var jag utan ett tag och provade en massa andra märken. Men saknade hela tiden min gamla 1200 pro.. Började leta och jaga igen och fick av en slump syn på en post av don Segundo där han visade upp sina två Doxor. En Searambler 750T och en 1000T Professional. Efter mycket idogt mailande så fick jag köpa hans 750T.
FB_IMG_1468498832811.jpg

Det är ca två år sen.. Förra sommaren kom jag i kontakt med en annan medlem nämligen Fixoflex, som hade en professional 750T Clive Cussler edition.
20160206_125557.jpg

Denna såldes efter ca 6 månader för att finansiera Jaggis nämnda pass around klocka, nämligen 1200T Numa Blue.
20160804_152412.jpg

Efter mer idogt mailande fick jag alldeles nyss köpa ytterligare en dyrgrip. Nämligen en 1000T Professional i mint condition. Även denna har tillhört don segundo.
20160802_124207.jpg

Så nu ser min lilla Doxa samling ut som följande.
20160802_123804.jpg


Eftersom Doxa sub fyller 50 år nästa år kommer man i november släppa en hyllnings reissue av den första suben 300. Det kommer släppas 300 ex i orange(Professional) , 300 ex i svart (Sharkhunter) och 300 ex i silver (Searambler).
Jag väntar på en orange. Så i november utökas samlingen med en sådan här.
tapatalk_1466178977814.jpeg

Tack till KS, don segundo, Fixoflex, som gjorde detta möjligt.
Se nu till att posta mycket bilder i DOXA tråden!!
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Bra tråd! Finns ett par godbitar här på forumet ju.
Jag har just nu en 300t Sharkhunter
image.jpeg

Kass krona eller hals tyvärr, men ska nog gå att lösa.
Är alltid sugen på nya så jakten fortsätter

Grymt cool och kul med vintage! Vore kul att se vilka andra medlemmar på forumet som har vintage Doxas.
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Bra och kul initiativ Johan!
Jag har precis som du varit intresserad av DOXA i ca 5 år.
Min första var en 1200T professional. Som jag faktiskt sedan sålde till dig vid ett svagt ögonblick! :)
3e2c2158.jpg

Sedan var jag utan ett tag och provade en massa andra märken. Men saknade hela tiden min gamla 1200 pro.. Började leta och jaga igen och fick av en slump syn på en post av don Segundo där han visade upp sina två Doxor. En Searambler 750T och en 1000T Professional. Efter mycket idogt mailande så fick jag köpa hans 750T.
FB_IMG_1468498832811.jpg

Det är ca två år sen.. Förra sommaren kom jag i kontakt med en annan medlem nämligen Fixoflex, som hade en professional 750T Clive Cussler edition.
20160206_125557.jpg

Denna såldes efter ca 6 månader för att finansiera Jaggis nämnda pass around klocka, nämligen 1200T Numa Blue.
20160804_152412.jpg

Efter mer idogt mailande fick jag alldeles nyss köpa ytterligare en dyrgrip. Nämligen en 1000T Professional i mint condition. Även denna har tillhört don segundo.
20160802_124207.jpg

Så nu ser min lilla Doxa samling ut som följande.
20160802_123804.jpg


Eftersom Doxa sub fyller 50 år nästa år kommer man i november släppa en hyllnings reissue av den första suben 300. Det kommer släppas 300 ex i orange(Professional) , 300 ex i svart (Sharkhunter) och 300 ex i silver (Searambler).
Jag väntar på en orange. Så i november utökas samlingen med en sådan här.
tapatalk_1466178977814.jpeg

Tack till KS, don segundo, Fixoflex, som gjorde detta möjligt.
Se nu till att posta mycket bilder i DOXA tråden!!

Härlig historia! Är grymt avis på att du bokat nya SUB 300T. Den ser makalöst cool ut. Vad har vi för spec på den?
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Äntligen!!!
När denna tråd kom insåg jag plötsligt att jag saknat den:)
Fick en doxa submariner 1200T av maken häromveckan och det var samma sak där. När jag fick den insåg jag att det var den här jag saknat hela tiden.
Har den inte med mig nu, men bidrar med bild ur boken "100 kultklockor" som jag öppnade på stormarknaden och det första som kom upp var detta :)
Och nog är det en kultklocka!
image.jpg
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Äntligen!!!
När denna tråd kom insåg jag plötsligt att jag saknat den:)
Fick en doxa submariner 1200T av maken häromveckan och det var samma sak där. När jag fick den insåg jag att det var den här jag saknat hela tiden.
Har den inte med mig nu, men bidrar med bild ur boken "100 kultklockor" som jag öppnade på stormarknaden och det första som kom upp var detta :)
Och nog är det en kultklocka!
image.jpg

Vilken make du har! Det var en värdig present minst sagt :D
Min fru hade kollat mycket undrande på mig om hon fått en Doxa av mig. Troligtvis hade hon nog trott att jag försökte driva med henne :hilarious:
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
@Maro - jag är nyfiken på den där svenska återförsäljaren i Sverige som du nämnde. Har han någon hemsida? Har han verkstad och kan man skicka dit klockor för service? Servas dom isf på plats eller skickas dom iväg?
 

Anthraxabuz

Panerai
@Maro - jag är nyfiken på den där svenska återförsäljaren i Sverige som du nämnde. Har han någon hemsida? Har han verkstad och kan man skicka dit klockor för service? Servas dom isf på plats eller skickas dom iväg?
http://www.halmstadsurmakeri.se
Jag bor inte heller så långt från Halmstad. Hemsidan är inte så utförlig. Men jag har varit där och kikat och pratat med dem. De utför service på plats. När jag var inne för ett tag sedan hade de en 1200T professional, en 1500T professional och en 4000 inne. Priserna var ok och lite prutmån fanns det nog. Bästa var ju att de servar och utför garanti åtaganden på plats i Halmstad.
 

Maro

Audemars
Kan man boka alla färger nu eller är det fortfarande endast professional?
Jag var inne på bokningen för ett tag sedan och har för mig att man knte valde alls där, kanske kom förfrågan på mail senare
http://www.halmstadsurmakeri.se
Jag bor inte heller så långt från Halmstad. Hemsidan är inte så utförlig. Men jag har varit där och kikat och pratat med dem. De utför service på plats. När jag var inne för ett tag sedan hade de en 1200T professional, en 1500T professional och en 4000 inne. Priserna var ok och lite prutmån fanns det nog. Bästa var ju att de servar och utför garanti åtaganden på plats i Halmstad.
Priserna är självklart mycket högre än vad vi är vana vid. Det konstiga är fortfarande att det står på Doxas hemsida att det bara går att köpas på deras hemsida och direkt från fabrik.
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
http://www.halmstadsurmakeri.se
Jag bor inte heller så långt från Halmstad. Hemsidan är inte så utförlig. Men jag har varit där och kikat och pratat med dem. De utför service på plats. När jag var inne för ett tag sedan hade de en 1200T professional, en 1500T professional och en 4000 inne. Priserna var ok och lite prutmån fanns det nog. Bästa var ju att de servar och utför garanti åtaganden på plats i Halmstad.

Det låter lovande. Vilken urmakare som helst kan ju serva ett 2824-verk men man vill ju gärna ha tag på rätt packningar och andra originalreservdelar.
 
Topp