Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Den officiella Helvetia-tråden

Diskussion i 'Diskussion' startad av andheg, 22 december 2015.

1. andheg
    Trådstartare

andheg Friends of KS

Det finns många officiella trådar och här kommer en till. Detta är om en ett märke som under senare år inte levt i rampljuset trots att dom har haft en stor betydelse för klockindustrin.

Lite historia om Helvetia Watch Company

Historien om Helvetia klockan går långt tillbaka till 1848, då en viss Louis Brands etablerat ett försäljningskontor för tillverkning av klockor. 1880 Louis och hans bror César startat att producera egna klockor via sitt försäljningsvarumärke La Generale Watch Co (General Watch Company). Ett tydligt namn för sin produkt krävdes och de två bröderna valde mellan ett antal namn för sina klockor, Patria, Jura, Celtic och Helvetia. Helvetia, är den kvinnliga personifikation av den schweiziska nationen, kopplat med arvet till Schweiziska klockhistorien. De klockor som produceras av bröderna höll väldigt hög kvalitet urverken var väldigt exakta för tiden klockorna uppmättes till en korrekthet till häpnadsväckande 30 sekunder per dag. Fyra år senare producerade General Watch mer än 100.000 klockor per år och blev den största producenten av klockor i Schweiz. De bildade samarbeten med andra tillverkare, främst Audemars Piguet och producerade mycket önskvärda klockor såsom minute repeatar 1892. Detta var långt före sin tid med tanke på att armbandsuren blev riktigt populära först under första världskriget.

Fram till 1894 hade General Watch Company utvecklat en ny typ av urverk med den revolutionära idén med att ha delar som var utbytbara. Detta medförde minskade tillverkningskostnader, gjorde tillverkningen av klockor effektivare och också reparationer enklare. Det behövdes ett enkelt namn för den nya produkten och det var bolagets bankir Henri Rieckel som kom med enkla och ganska eleganta namnet Omega. Omega som varumärke var en enorm framgång och 1903 beslutades att Omega skulle delas från General Watch Company som ett självständigt företag, General Watch Company fokuserade sin verksamhet på tillverkning av cylinderklockor under olika handelsnamn, bla Helvetia.

Under depressionen i början av 1930-talet var den schweiziska klockindustrin i kaos. Det fanns en betydande risk för att många av klocktillverkarna och underleverantörer skulle möta en konkurs. För att förhindra detta bildade den schweiziska regeringen och de schweiziska bankerna Allgemeine Schweizerische Uhrenindustrie AG (ASUAG) som ett medel för att möjliggöra klock-tillverkare att samla resurser och därmed skydda branschen mot uppsägningar. ASUAG bestod huvudsakligen av två ben, en del av rörelsen var tillverkning av reservdelar och en del av komplett urverks-produktion under firmanamn GWC (General Watch Company) Ltd. Helvetia Naval fickur för Blogetia var en av varumärken som gjorts av detta nya sammanslagna företaget. Vid den tidpunkten gjorde GWC Ltd högkvalitativa klockor för både den inhemska och den militära marknaden. Under tidigt 1930-tal när det började rustas för krig påskyndades utvecklingen av ur i ett rasande tempo. Den tyska militären beställde tex högkvalitativa klockor från Swiss. Klockhusen utvecklade konstruktionsegenskaper såsom den då nya (1934) Incabloc och chock proof. Andra länder följde, trots att Storbritannien till exempel tenderade att köpa jämförbara klockor men en lägre specifikation som saknade både Incabloc och chockproofing. Helvetia klockorna fann sin väg in i de väpnade styrkorna, både den tyska och västallierade armen. Helvetias militära fickur och armbandsur finns ganska lättillgängliga för kaffepengar (som välkänd/känd forumprofil brukar uttrycka det).

Efter andra världskriget, fortsatte GWC Ltd att göra högkvalitativa klockor under namnet Helvetia. 1968 köptes Helvetia-rörelsen fabrik i Reconvillier av SGT (Societe des Garde-Temps SA) men fabriken i Bienne förblev orörd. På 1970-talet när den stora kvarts-krisen kom som hade en stor negativ inverkan på tillverkning av schweiziska mekaniska klockor och Helvetia inget undantag. Dom är väl en få som inte gjort ett rejält försök att återta någon position utan känns som deras satsning är spretig och defensiv samt att dom har en så vansinnigt värdelös hemsida (ni får söka själva då jag inte vill ge dom PC).

Man har ju köpt många klockor genom åren men inte fått så många. En dag när jag frågade pappa om han inte hade någon gammal samling plockade han bla fram min farfars gamla som han bar under många år. Insåg väl snabbt att den inte hade ett stort ekonomiskt värde men affektionsvärdet gjorde att jag fullservade den och blev väldigt nöjd med resultatet. Sedan dess har jag köpt en del och det finns en del fina därute. Mycket prisvärda klockor måste jag säga. Skulle vilja ha en skön dykare som blir mitt nästa mål från just detta märke.
    image.jpeg image.jpeg image.jpeg

Fyll gärna på.

Henrik

Källa: penroseantiques

classeknut, Forsberg, Rozzy och 21 andra gillar detta.
  2. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Man lär sig nya saker hela tiden, tack för fint reportage.
    Nytt märke att hålla ögonen efter!
    Tänkte klippa in någon bild från google men såg att "samtliga" svala Helveticor kom från
    klocksnack så det borde finnas några sköningar här.......
    /j

andheg gillar detta.
  3. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Härligt inlägg Bro ;)! Mycket trevlig läsning så har dan före dan före doppar dan!

andheg gillar detta.
  4. FrankyFourFingers

FrankyFourFingers Präst

Från:
    Marseille
    Bra/informativt inlägg och kul märke om man gillar vintage.

andheg gillar detta.
  5. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Jag gillar min batteridykare från Helvetia! Grymt trevlig klocka för sk kaffepengar... :)

image.jpeg

Tack för trevligt och informativt inlägg!

demondave, theargonaut, Olaa och 5 andra gillar detta.
  6. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Kopi Luwak då ?? :)

matalm gillar detta.
  7. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Stort tack för härligt och informativt inlägg. Har tyvärr ingen klocka att bidra med i tråden än...

andheg gillar detta.
  8. swedesoc

swedesoc Friends of KS

h2.jpg

h1.jpg

Min Helvetia.
    En automater från ca 1970 med ett helvetia cal.861 ett eta baserat automatiskt verk med 25j nyservar av mig och boett nyslipad/polerad av @McGyver med en rem beställt av @Anders W jag har även bytt ut plexit till ett nytt.
    Tackar både McGyver och Anders W för deras professionella jobb för att hjälpa mig att få denna i det skicka jag ville ha den.

theargonaut, Olaa, McGyver och 3 andra gillar detta.
  9. swedesoc

swedesoc Friends of KS

2015-04-22 21.11.10.jpg IMG_20150422_213006.jpg

Hade även denna en kort period innan den gick till en kollega som driver jordbruk i Norge i gammaldags stil (plöjer med häst osv.) då den passade hans stil perfekt, dessvärre krossade han glaset efter 3 dagar.

theargonaut, Olaa och andheg gillar detta.
  10. andheg
    Trådstartare

andheg Friends of KS

Tackar.

Den där dykaren är så bra...hör gärna av dig OM den ska flippas nån gång:)

swedesoc gillar detta.
  11. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Har faktiskt en chronograf från 1970ish.
    En jättehärlig klocka på alla sätt. Det sitter ett Landeronverk som tickar på fint.

image.jpeg image.jpeg
    image.jpeg
    image.jpeg

Senast ändrad: 22 december 2015
    Mr.Chang, JMolin, theargonaut och 8 andra gillar detta.
  12. Uffe

Uffe Biskop

Bra som fan där! Helvetia har en riktigt skön line up. Rock n rollade denna för ett tag sedan :)

Mr.Chang, JMolin, Jetzet och 8 andra gillar detta.
  13. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Lite blandade bilder på min
    image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg
    image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg

Senast ändrad: 29 december 2015
    Mr.Chang, JMolin, theargonaut och 5 andra gillar detta.
  14. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
  15. Solvik

Solvik Stadsbo

Smäller upp en gammal bild på min Helvetia. Härligt svulstig och för övrigt min slalombeater:)
    image.jpg

Mr.Chang, JMolin, Macklin och 7 andra gillar detta.
  16. Olaa

Olaa Stadsbo

Många snygga!!!
    Jag har denna fining som väntar på sin tur i min servicekö, fina färger, gillar formen och hur den sitter på handleden. DSC00682.JPG

Mr.Chang, Foursouls, JMolin och 7 andra gillar detta.
  17. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Helvetia x 2

helvetia gr 2.jpg IMG_20150722_110628_030.jpg

Mr.Chang, theargonaut, Foursouls och 6 andra gillar detta.
  18. Strindberg

Strindberg Biskop

Hittade till slut en bild på helvetian!
    Jäävligt fin...
    image.jpg

Mr.Chang, theargonaut, Compiss och 1 annan gillar detta.
  19. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Skönt att denna tråd håller sig flytande. Verkar dock vara ett lite ovanligare märke eller så är det ingen som vill posta helt enkelt

andheg gillar detta.
  20. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    eriksson850 gillar detta.
  21. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Någon som kan serva image.jpeg

theargonaut, Foursouls, JMolin och 2 andra gillar detta.
  22. Jetzet

Jetzet Torpare

En Helvetia Ro 350E damp ner i brevlådan idag.

Var rejält geggig men efter lite rengöring, batteribyte och ett armband på så tycker jag den blomma ut rejält?

Lite extra kul att det är en electronic också, klingar skönt när man lyssnar på den.

Före:
    image.jpeg image.jpeg
    Efter:
    image.jpeg

Mr.Chang, theargonaut, eriksson850 och 3 andra gillar detta.
  23. Femitolv

Femitolv Stadsbo

image.jpg Har en äldre automat går ej fn
    Men rätt trevlig!

Mr.Chang, andheg och eriksson850 gillar detta.
  24. classeknut

classeknut Torpare

Från:
    Eskilstuna
    En nätt rackare från 1955 toppad med ett natoband.

Ciao

Bifogade filer:

andheg gillar detta.
  25. JMolin

JMolin Präst

Från:
    STHLM
    Nytt för min del. I like it :)

Mr.Chang, theargonaut, Foursouls och 2 andra gillar detta.
  26. Quaker

Quaker Friends of KS

27. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Har glömt att posta denna här :)

Quaker, andheg och JMolin gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield