• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den Officiella Tag Heuer Tråden

nissenypon

Omega
2-Faktor
Hej hej

Är ny på sidan, men har funderat länge på att köpa en "riktigt" klocka. Funderat på länge mellan Tag Heuer carrera och en Omega speedmaster moonwatch. Lutar åt att det blir en Tag heuer carrera. Har försökt läsa lite kring de olika urverken och även i denna tråden så sågas kaliber 16 väldigt mycket. Hur mycket bättre är urverket 1887? Klockor ser ju identiska ut, förutom att urverket skiljer? Är det vanligt att man har två klockor som är likadana till utseende men olika urverk?

Väldigt tacksam för svar

Med vänlig hälsning, Niklas

Carrera Calibre 16 Day Date Automatic Chronograph Svar
CV2A1R.BA0799

Carrera Calibre 1887 Svart/Stål
CAR2A10.BA0799
Hej!
När jag köpte min 1887 svart/stål 2015 var den stora skillnaden att cal 16 inte hade keramisk bezel och en annan länk. Se en bra genomgång på Calibre11:
https://www.calibre11.com/review-carrera-1887-43mm-ceramic-bezel/

Nu ser jag däremot att caliber 16 varianten uppdaterats med samma länk och keramisk bezel så nu är skillnaderna mindre: främst att caliber 16 som ju bygger på eta 7750/sellita sw 500 har daydate vilket inte 1887 har. Stämmer det med 42 timmars gångreserv på cal 16 så är den enl. Spec 8 timmar sämre än 1887. Min 1887 brukar ligga på 56-57 timmar, så en bit över de specade 50? Annars är det mest skillnader i detaljer som annan font på minutindexen, visare har annan lume osv...

Jag är så här långt helnöjd med min, bra gångreserv och håller tiden bra ca -1s/dag uppmätt med appen :
https://klocksnack.se/threads/varsågoda-en-android-app-för-en-ungefärlig-tidsavvikelse.58166/#post-1497429

Mvh
Nissenypon
 
Hej hej

Är ny på sidan, men har funderat länge på att köpa en "riktigt" klocka. Funderat på länge mellan Tag Heuer carrera och en Omega speedmaster moonwatch. Lutar åt att det blir en Tag heuer carrera. Har försökt läsa lite kring de olika urverken och även i denna tråden så sågas kaliber 16 väldigt mycket. Hur mycket bättre är urverket 1887? Klockor ser ju identiska ut, förutom att urverket skiljer? Är det vanligt att man har två klockor som är likadana till utseende men olika urverk?

Väldigt tacksam för svar

Med vänlig hälsning, Niklas

Carrera Calibre 16 Day Date Automatic Chronograph Svar
CV2A1R.BA0799

Carrera Calibre 1887 Svart/Stål
CAR2A10.BA0799

Grejen är väl att "Calibre 16" är en rätt standard 7750-variant, ett helschysst urverk men rätt vanligt, även i "billigare" klockor.
 

Chumba

Rolex
Magisk denna :cool:

img_4418-jpg.465832


img_5392-jpg.476164
Riktigt fin!
 

Breitling1

Cartier
Testade denna nyligen och blev imponerad.
Är ute efter en klocka på gummiarmband men är kluven.. AP, Hublot, Panerai mm
Bu el bä vad tycker ni?
gphg2016_tag-heuer_carrera_calibre_heuer_01_chronographe_43mm_02.jpg
 

ArneF

Omega
Det är väl 43 mm modellen, säkert en alldeles utmärkt klocka om du har handleder som räcker till. Jag väntar in en Heuer-02 med det fina urverket Heuer02/CH80 som borde komma nästa år, hoppas 42 mm eller något mindre.
 

bullen

Cartier
Testade denna nyligen och blev imponerad.
Är ute efter en klocka på gummiarmband men är kluven.. AP, Hublot, Panerai mm
Bu el bä vad tycker ni?
gphg2016_tag-heuer_carrera_calibre_heuer_01_chronographe_43mm_02.jpg
Har inte testat den själv, men gillar verkligen det jag ser! Har läst att den inte bärs så stort sim måtten anger men måste säga att jag ändå är lite rädd för storleken. Kan en Ingy på gummi vara nått annars?
 

Breitling1

Cartier
Det är väl 43 mm modellen, säkert en alldeles utmärkt klocka om du har handleder som räcker till. Jag väntar in en Heuer-02 med det fina urverket Heuer02/CH80 som borde komma nästa år, hoppas 42 mm eller något mindre.

Ja den mäter 43mm upplevde storleken perfekt på min handled.
Mycket bätte än 45mm varianten med skeleton tavla..
Ok den måste jag kika in då!
 

Breitling1

Cartier
Har inte testat den själv, men gillar verkligen det jag ser! Har läst att den inte bärs så stort sim måtten anger men måste säga att jag ändå är lite rädd för storleken. Kan en Ingy på gummi vara nått annars?

Ja jag blev överraskad. Upplevde storleken perfekt. 43mm
Mycket bättre finish än Hublot BB som jag ägt tidigare...
Sen vet jag inget om urverket.. Men ska väl va In house...
Ja en ingy skulle kunna vara något. Dock aldrig testat den modellen..
 

ArneF

Omega
Urverket är från början en bättre Seiko-kaliber, som TH modifierat och tillverkar själva. Själv har jag en 41 mm Aquaracer på gummi som är väldigt skön på handleden.
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Som flera nämnt i tråden är Caliber 16 ett bra urverk som håller bra men är inte lika genomarbetat som Caliber 1887. Det är Tidsreserven som håller runt 50 timmar istället för 40. Samt att Caliber 16 är en "Cam Actuated chronograph" jämfört med 1887 som är en Column wheel Chronograph. Vet ej svenska termerna för detta.

Alltså Vertikal vs Horizontal mekanism för kronograf funktionen. Det gör att när man startar kronografen "hoppar" inte sekundvisaren runt så mycket och får en jämnare och finare start och stop.

Så helt enkelt. Det är dyrare och svårare och producera Caliber 1887 och är mer kostsam. Medans Caliber 16 har en enklare konstruktion som gör urverket mer hållbart och billigare att tillverka.

Här är en av många artiklar om ämnet.
http://www.woundforlife.com/2014/08/11/technical-notes-column-wheel-vs-cam-actuated-chronographs/

Historia om de två urverken:
Cal 1887:
https://www.calibre11.com/calibre-1887-story/
https://www.calibre11.com/calibre-1887-update/

Valjoux 7750:
https://www.calibre11.com/history-eta-7750-tag-heuer-calibre-16/


TAG-Heuer-Carrera-2011-11-WM.jpg

Bild lånad från Caliber11.
 
Senast ändrad:

knvb

Breitling
Tack för era svar :) Ska in och fördjupa mig mer om de båda urverken med. Timevoid när du skriver:"

Så helt enkelt. Det är dyrare och svårare och producera Caliber 1887 och är mer kostsam. Medans Caliber 16 har en enklare konstruktion som gör urverket mer hållbart och billigare att tillverka."

Hakar upp mig lite på det du skriver med hållbart ? kan du utveckla det lite? skulle te.x det påverka serve intervall och kostnad?

Är det värt att lägga de tusen lappar extra för 1887 ? Har ni någon uppfattning om urverket i Omega speedmaster moonwatch, kontra 1887 och caliber 16?

tacksam för svar :)
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Den horisontella mekanismen som är standard i Valjoux 7750 har inte det vertikala kugghjulet "Column wheel". utan har metalldelar "klackar" som pressas mot varandra.
Cam-switch-lubrication.jpg


Medans den vertikala start och stopp mekanismen som återfinns i modifierade Valjoux 7750 eller andra kronograf urverk är skörare i konstruktionen om man med våld försöker använda tryck knapparna.Beroende på hur det horisontella kugghjulet "Column wheel" är tillverkat och beroende av materialval har den olika hållfasthet.

Man kan se på bilderna att det blå eloxerade vertikala kugghjulet har en mer hållbar konstruktion jämfört mot det silverfärgade kugghjulet som endast har "pinnar" som sticker upp, utan "stöd" högre upp i godset som det blå eloxerade kugghjulet har.

Bild på kugghjulet där en tand gått av.
Column-wheel-failure-1024x667.jpg

Bild på liknande vertikalt kugghjul.
tb9wEFS.jpg

Bild på ett mer modernt kugghjul.
chronograph-history-4.jpg
 
Senast ändrad:

timevoid

Cartier
2-Faktor
Tack för era svar :) Ska in och fördjupa mig mer om de båda urverken med. Timevoid när du skriver:"

Så helt enkelt. Det är dyrare och svårare och producera Caliber 1887 och är mer kostsam. Medans Caliber 16 har en enklare konstruktion som gör urverket mer hållbart och billigare att tillverka."
Hakar upp mig lite på det du skriver med hållbart ? kan du utveckla det lite? skulle te.x det påverka serve intervall och kostnad?
Är det värt att lägga de tusen lappar extra för 1887 ? Har ni någon uppfattning om urverket i Omega speedmaster moonwatch, kontra 1887 och caliber 16?

tacksam för svar :)

Jag hoppas jag inte skrämt upp dig. Jag kanske gick för långt i detaljerna :p Nu finns det ju hundra andra grejer som kan gå sönder på klockan.

Köp något du tycker om och passar din livsstil. Om du sportar och badar mycket kanske en dress-klocka som endast klarar vattenskvätt inte är optimalt. Då kanske du skall leta efter mer tåligt ur, de finns ju i alla former, tillverkare och priser. Det är bara ut och klämma och känna så mycket du kan.

Men generellt så ju dyrare inköpspris på klockan så hänger service priset sakta efter. Tex Certina cirka 3500:- , Tag Heuer 4-9000 kr.

Priset mellan att serva en 1887 och en Cal 16 skiljer inte mer en 1000kr upp till 2000kr mer för kronometer Calibre Heuer 01, enligt prislistan.

Jag kikade lite på:
http://www.nymansur.com/service-prislista.
www.urteknik.se/prislista.pdf
 
Senast ändrad:

hooods

Panerai
2-Faktor
Läst lite att Tag Heuer har dåligt rykte. Hur kommer det sig? Är lite sugen på en Aquaracer.
Tag har gjort en hel del rätt risiga klockor genom åren. Skit i det, och vad andra tycker och köp om du gillar. Personligen diggar jag nya Tag Heuers och tycker de erbjuder extremt bra bang for buck. Kass andrahands värde dock så pass på om du ska sälja vidare. Min Aquaracer:
_20170303_180230.JPG
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Någon som kört denna och kan berätta lite? Personligen tycker jag att den verkar riktigt läcker!
WAY211A.BA0928
IMG_1484.JPG
Perfekt storlek och överlag jäkligt välbyggd. Tavlan är grym med sin struktur och feta index. Vridringen klickar sjukt skönt och saknar glapp åtminstone på min. Inlägget i vridrigen är keramiskt och högblankt vilket i kombination men de polerade ytorna och index blir riktigt läckert, framförallt i svagare ljus. Länken är helt borstad och i bra kvalitet, så är även låset. Dykförlängningen är tunn och känns billig vilket är lite trist, Lumen är riktigt bra och går i två toner, blått och grönt. Kronan skruvar in enkelt och känns gedigen utan att vara bäst i klassen. Jag gillar den för att det händer lite. Datumförstoring, strukturen på tavlan, de polerade indexen etc.
 

Makkanxd

Rolex
Perfekt storlek och överlag jäkligt välbyggd. Tavlan är grym med sin struktur och feta index. Vridringen klickar sjukt skönt och saknar glapp åtminstone på min. Inlägget i vridrigen är keramiskt och högblankt vilket i kombination men de polerade ytorna och index blir riktigt läckert, framförallt i svagare ljus. Länken är helt borstad och i bra kvalitet, så är även låset. Dykförlängningen är tunn och känns billig vilket är lite trist, Lumen är riktigt bra och går i två toner, blått och grönt. Kronan skruvar in enkelt och känns gedigen utan att vara bäst i klassen. Jag gillar den för att det händer lite. Datumförstoring, strukturen på tavlan, de polerade indexen etc.
Är det en sån du har? Såg ditt inlägg efter jag skrivit mitt :bag:
Du verkar positiv iallafall! Nackdelar? Dykarförlängingen?
Har bara haft en tag tidigare, en Quartz men har för mig att jag tyckte den kändes riktigt stabil och prisvärd.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Är det en sån du har? Såg ditt inlägg efter jag skrivit mitt :bag:
Du verkar positiv iallafall! Nackdelar? Dykarförlängingen?
Har bara haft en tag tidigare, en Quartz men har för mig att jag tyckte den kändes riktigt stabil och prisvärd.
Ja jag är grymt nöjd. Hitta en fin beggad så är du hemma. Dykförlängningen är i tunt pressat stål typ och i mycket sämre kvalitet än rester av spännet. Dock inget man märker av om man inte hade tänkt att använda den över en våtdräkt :) Hade en Oris Aquis innan och jag föredrar denna utan tvekan. Köp om du gillar säger jag.
 

Makkanxd

Rolex
Ja jag är grymt nöjd. Hitta en fin beggad så är du hemma. Dykförlängningen är i tunt pressat stål typ och i mycket sämre kvalitet än rester av spännet. Dock inget man märker av om man inte hade tänkt att använda den över en våtdräkt :) Hade en Oris Aquis innan och jag föredrar denna utan tvekan. Köp om du gillar säger jag.
Ägt en del aquis i mina dagar! Får väl se om de landar något i veckan ;) tack dina svar!
:)
 
Topp