• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella TAG Heuer tråden

DcMarco

Breitling
En bild skulle inte skada.
OK, här är bilden :)
20161204161355-83.219.213.10.jpg
 

DcMarco

Breitling
Som jag förstår det så finns det både med safir och solida boettlock, dock något märkligt att det är samma refnummer trots variationen.
Kanske någon annan som har bättre koll på detta?
Ja, det är märkligt. Jag skickat e-mail till Tag Heuer, men att få svar därifrån kan ta lite tid.
Jag har läst någonstans att inne sitter en Sellita SW500 och inte ETA/Valjoux 7750. Någon som vet?
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Ja, det är märkligt. Jag skickat e-mail till Tag Heuer, men att få svar därifrån kan ta lite tid.
Jag har läst någonstans att inne sitter en Sellita SW500 och inte ETA/Valjoux 7750. Någon som vet?
Jag har läst något liknande att de med solid baksida ska ha Sellitaverk.

" As the patent protection rights elapsed for some of ETA’s older movements, Sellita has acted to fill the gap in the market by producing what are essentially clone versions of ETA movements. Launched in 2012, the Sellita SW500 is essentially the ETA 7750 made by Sellita….who used to help make the 7750 for ETA anyway!"

Today, TAG Heuer offer the Calibre 16 in several models- sometimes that means the ETA 7750, sometimes it means that your watch will have the Sellita SW500."

Snabbaste svar kan du nog få om du ringer Skövde Urteknik och fråga efter urmakare Palm.
 

DcMarco

Breitling
Jag tycker att TH borde informera tydligt vad det sitter i deras klockor, en Sellita SW500 eller ETA 7750 annars är det bedrägeri.
Är Sellita pålitlig? Det är en klon av de ETA rörelser men de är ju kloner, inte originalen.
Visar det sig att det sitter Sellita i min så skickar jag den tillbaka :(
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker att TH borde informera tydligt vad det sitter i deras klockor, en Sellita SW500 eller ETA 7750 annars är det bedrägeri.
Är Sellita pålitlig? Det är en klon av de ETA rörelser men de är ju kloner, inte originalen.
Visar det sig att det sitter Sellita i min så skickar jag den tillbaka :(
Det skadar nog inte om man läser på innan man köper en vara.
 
Jupp, något känns fishy. TAG brukar tom med stolthet flasha sina 2824-verk med dekorerad rotor. Jag skulle öppna och kolla.

Fast casebacken ser äkta ut på något sätt, mycket mer påkostad solid caseback än vad som är brukligt för Tag.

Kan det vara någon form av "tillval" eller servicelock eller något dylikt? Jag kan inte hitta en liknande caseback någonstans, och då är min google-fu rätt jävla avancerad.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Fast casebacken ser äkta ut på något sätt, mycket mer påkostad solid caseback än vad som är brukligt för Tag.

Kan det vara någon form av "tillval" eller servicelock eller något dylikt? Jag kan inte hitta en liknande caseback någonstans, och då är min google-fu rätt jävla avancerad.
Jag har sett flera med solid baksida och är rätt kass på att googla ;)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jupp, något känns fishy. TAG brukar tom med stolthet flasha sina 2824-verk med dekorerad rotor. Jag skulle öppna och kolla.
Öppna och kolla visst men man kommer knappast att hitta ett 2824-verk:)

"SELLITA
Who? Swiss owned company who for decades have worked on complications and decorations for a range of clients, including ETA. Now that several of the ETA patents have expired, Sellita have started to manufacture clones of the ETA original design, with a few changes (and extra jewel here and there) of SW-200 (ETA 2824-2), SW-500 (Valjoux/ ETA 7750)and SW-300 (ETA 2892). While its true that many people prefer the idea of an ETA movement to a Sellita clone, the reality is that Sellita have more than enough technical skill and experience to manufacture these movements to the same level of quality as as ETA. Remember, these are + 20-year old designs, and so the secrets of manufacturing these movements properly are well-known.

You might think of Sellita as producing “cheap” versions of ETA movements- not so. In some cases Sellita is able to charge a premium over ETA as the demand for movements in recent years has out-stripped supply.

In which watch? Some Calibre 5 models, including Aquaracer 500m watch."
 

Gaius

Omega
Öppna och kolla visst men man kommer knappast att hitta ett 2824-verk:)

"SELLITA
Who? Swiss owned company who for decades have worked on complications and decorations for a range of clients, including ETA. Now that several of the ETA patents have expired, Sellita have started to manufacture clones of the ETA original design, with a few changes (and extra jewel here and there) of SW-200 (ETA 2824-2), SW-500 (Valjoux/ ETA 7750)and SW-300 (ETA 2892). While its true that many people prefer the idea of an ETA movement to a Sellita clone, the reality is that Sellita have more than enough technical skill and experience to manufacture these movements to the same level of quality as as ETA. Remember, these are + 20-year old designs, and so the secrets of manufacturing these movements properly are well-known.

You might think of Sellita as producing “cheap” versions of ETA movements- not so. In some cases Sellita is able to charge a premium over ETA as the demand for movements in recent years has out-stripped supply.

In which watch? Some Calibre 5 models, including Aquaracer 500m watch."
Så? Är en Tag Carrera Calibre 5 värd pengarna? Tänker främst i boet. Är nämligen sugen på denna nedan. Synpunkter?
 

Bilagor

  • IMG_0033.PNG
    IMG_0033.PNG
    98.2 KB · Visningar: 64
Så? Är en Tag Carrera Calibre 5 värd pengarna? Tänker främst i boet. Är nämligen sugen på denna nedan. Synpunkter?
Tycker det eftersom jag har köpt en.:) Har slängt upp lite bilder längre bak i tråden. Snygg klocka, riktigt snygg boett, går bra, rätt storlek (39mm). Sedan anser jag min Longines Conquest vara betydligt mer prisvärd, då jag känner mig trygg att dyka med den, den har ännu bättre storlek (38mm) är billigare samt har asnajs blå sunburst. Jag tänker dock inte sälja någon, de kompletterar varandra väl, båda får massor med handledstid.
 

Gaius

Omega
Tycker det eftersom jag har köpt en.:) Har slängt upp lite bilder längre bak i tråden. Snygg klocka, riktigt snygg boett, går bra, rätt storlek (39mm). Sedan anser jag min Longines Conquest vara betydligt mer prisvärd, då jag känner mig trygg att dyka med den, den har ännu bättre storlek (38mm) är billigare samt har asnajs blå sunburst. Jag tänker dock inte sälja någon, de kompletterar varandra väl, båda får massor med handledstid.
Okej, tack.
Svårt såhär inför klock-köp...:)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Vad är det för skillnad på Tag Heuers caliber 11 och caliber 12?! Eller är det någon skillnad i huvud taget?! Är lite sugen på att införskaffa mig en Monaco. Om det nu är det, vilken av dessa caliber är bäst?!

Tag-Heuer-Calibre-11.jpg
copy-of-9d.png


Manaco caliber 11.

TAG-Heuer-Monaco-Calibre-11-CAW211P.jpg
 

ArneF

Omega
Vad är det för skillnad på Tag Heuers caliber 11 och caliber 12?! Eller är det någon skillnad i huvud taget?! Är lite sugen på att införskaffa mig en Monaco. Om det nu är det, vilken av dessa caliber är bäst?!

Jag förstår att Waynes länk gäller de historiska calibre 11 och 12 från 1969/1971. Tag Heuer är smarta nog att göra nya urverk, men ge dem gamla beteckningar. Affes bilder visar att han är intresserad av en ny/nästanny Monaco. Både de nya Cal 11 och Cal 12 baserar sig på Sellita SW 300, men med olika Dubois Depraz chronografmoduler. Calibre 11 är vriden 180 grader så kronan kommer till vänster, lika originalet. Om Tag Heuer ibland byter ut Sellitaverket mot ett ETA 2892 är oklart för oss konsumenter, de säger inget om det. Hursomhelst är det premium grade/top grade som sitter i de här väldigt fina klockorna, särskilt calibre 11.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor

Tack! Stämmer att jag är intresserad av den nya Monaco klockan! Så då är det caliber 11 jag ska ha, trots att det gäller den nya calibern?!
 

ArneF

Omega
Tack! Stämmer att jag är intresserad av den nya Monaco klockan! Så då är det caliber 11 jag ska ha, trots att det gäller den nya calibern?!
Ja, TH är rejält otydliga då de namnger en modell efter ett gammalt urverk. Själv hade jag tidigare en Carrera från 1971 med ett calibre 12 urverk, men det urverket ser helt annorlunda ut än det calibre 12 urverk du visar i ditt första inlägg. Det gamla calibre 12 urverket har bl a en microrotor och mitt exemplar höll tiden inom +-10 SPD. Så om du idag går in i en butik och kollar på en Monaco Calibre11, så blir det den klockan du visar på bilden i ditt första inlägg. Du får bra info på "calibre11.com".
 

Hugii

Audemars
Stor dilemma..... (men kanske inte rätt tråd att söka stötning). :)
Funderar på att sälja en Monaco CAW2111 pga för lite handledstid (på 3 år har jag sportat den 30-40 dagar sammanlagt). Ägt den sedan 2012 (cert stämplat 2010, full set).

Vad fan ska man göra?!?!??!

DSC_2689.JPG


DSC_2680.JPG
 

Lithium

Cartier
Stor dilemma..... (men kanske inte rätt tråd att söka stötning). :)
Funderar på att sälja en Monaco CAW2111 pga för lite handledstid (på 3 år har jag sportat den 30-40 dagar sammanlagt). Ägt den sedan 2012 (cert stämplat 2010, full set).

Vad fan ska man göra?!?!??!

DSC_2689.JPG


DSC_2680.JPG
Jag hade behållt. Varför används den inte?
 
Topp